Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Hvordan ville DU synes det var gøy/interessant å lære om den amerikanske og franske revolusjonen? Hadde vært artig å høre fra DB-damene Anonymous poster hash: 7ebe2...eea
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 -lage skuespill om det -gruppearbeid -quiz Anonymous poster hash: b340f...ff2
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #3 Skrevet 25. august 2014 Relatere det til 2014 på et eller annet vis.. Anonymous poster hash: 42b7d...2d7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Se Les Mis <3 Anonymous poster hash: db6ca...b16
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Takker Jeg har laget et opplegg, men hadde lyst på noe ekstra som jeg kanskje ikke gjør så ofte. Quiz var lurt, jeg kan lage en kahoot, det pleier de å like. Filmen må jeg sjekke ut, men tar den for seg nok om temaet? HI Anonymous poster hash: 7ebe2...eea
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Hva er en kahoot? Anonymous poster hash: 42b7d...2d7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Hva er en kahoot? Anonymous poster hash: 42b7d...2d7 Det er en side hvor man kan lage bl.a. quiz til elevene der hele klassen kan delta samtidig (alle må ha pc, ev. smarttelefon). Du skriver inn spørsmål og svaralternativer, f.eks. fire alternativer, og ett er riktig. Spørsmål og svar vises på storskjermen (kobler min pc til prosjektor), mens elevene bare får opp fargekodene til svaralternativene og skal trykke på et av dem. Det går på tid, og jo fortere elevene trykker, jo mer poeng får de (forutsatt at de svarer korrekt så klart). Etter hvert spørsmål kommer topp 5 opp på en liste, og de elevene som ofte er minst aktive i timene er gjerne de som blir mest giret på å delta i kahoot. Dersom du er lærer og vil prøve, kan du følge denne linken: https://getkahoot.com/ Elevene skriver inn kahoot.it HI Anonymous poster hash: 7ebe2...eea
Marriet Skrevet 25. august 2014 #8 Skrevet 25. august 2014 Debatt! Jeg husker en time på skolen, var Norsk faktisk på u.skolen der klassen ble delt i to eller tre. Så fikk vi et skriv, skrivet var forskjellig for gruppene, vi skulle representere forskjellige sider av saken, fikk info om tema vi skulle forsvare og debattere. Den gangen var tema: barkebiller. Det må jo fungere med andre temaer og. Jeg elska den timen! Jeg var så engasjert og jeg dannet slagordet: lenge leve barkebilla !
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 En mellomting mellom noe av det som er nevnt her. Del klassen i to, gjerne med undergrupper. F.eks. bønder og arbeidere mot aristokratiet i Frankrike. Få dem til å sette seg godt inn i hva det ville si å være arbeider, menn, kvinner, hvordan leveforhold var, muligheter i livet, arbeidstider, helse, boforhold osv. Den andre gruppen kan gjøre det samme. Så kan de ha en mellomting mellom debatt og skuespill. Gjerne kle seg ut om de vil, men ikke nødvendig. Samme kan gjøres med den amerikanske revolusjon. Bytt gjerne sider slik at de som først var aristokrater i Frankrike nå må være de som jobbet for amerikansk frigjøring, mens de som i Frankrike var arbeidere nå blir engelsk overklasse osv. Lag postere eller kopier opp informasjon de ulike gruppene innhenter slik at dette også skal leses før en ev. prøve/kahoot. Og belønn dem med en film om temaet etterpå Anonymous poster hash: 1a090...6d7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #10 Skrevet 25. august 2014 Takker for mange flotte og kreative forslag Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde mer tid tilgjengelig altså, men vi har bare 2-3 timer på oss til begge revolusjonene (helt håpløst). Tror jeg låner ideen om å undervise hverandre sammen med kahoot, det er alltid greit når de selv er aktive. HI Anonymous poster hash: 7ebe2...eea
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #11 Skrevet 25. august 2014 Takker for mange flotte og kreative forslag Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde mer tid tilgjengelig altså, men vi har bare 2-3 timer på oss til begge revolusjonene (helt håpløst). Tror jeg låner ideen om å undervise hverandre sammen med kahoot, det er alltid greit når de selv er aktive. HI Anonymous poster hash: 7ebe2...eea Da begrenser tiden det en god del, ja. Du får trøste deg med at da jeg kom til USA som utvekslingsstudent så måtte jeg bytte skole etter noen uker. Veldig forskjellige pensum/bøker i samme fag ved de ulike skolene. Aller første time for meg på den nye skolen var i american history/social studies. Snakket ikke veldig godt engelsk enda, var kjempesjenert og eneste ledige plassen var pulten klin inntil lærerens kateter - så jeg var veldig godt synlig som "utlending" i tillegg. Læreren spurte hele klassen når den amerikanske borgerkrigen var. Helt stille i klassen på ca 30. Han spurte igjen samme spørsmål. Fremdeles like stille. Læreren ble lettere hissig og mente at noen blant elevene måtte da vite noe så elementært (dette var 12. klasse og seniorer ved high school!). Når lærerens ansiktsfarge antok stadig mørkere rødtoner og stemmeleiet hevet seg enda mer fant jeg ut at jeg var redd for at han skulle få et illebefinnende, så jeg rakk opp hånden og svarte - riktig Du skulle hørt den kjeften klassen fikk siden "utlendingen fra et bittelite land på andre siden av kloden" hadde større kunnskap om amerikanernes historie enn de hadde selv. Jeg dukket litt ned og håpte å ikke bli uglesett Tror ikke vi hadde mer undervisning om temaet på ungdomsskolen enn du har til rådighet, men noe hadde tydeligvis sunket inn likevel Anonymous poster hash: 1a090...6d7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #12 Skrevet 25. august 2014 Takker for mange flotte og kreative forslag Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde mer tid tilgjengelig altså, men vi har bare 2-3 timer på oss til begge revolusjonene (helt håpløst). Tror jeg låner ideen om å undervise hverandre sammen med kahoot, det er alltid greit når de selv er aktive. HI Anonymous poster hash: 7ebe2...eea Da begrenser tiden det en god del, ja. Du får trøste deg med at da jeg kom til USA som utvekslingsstudent så måtte jeg bytte skole etter noen uker. Veldig forskjellige pensum/bøker i samme fag ved de ulike skolene. Aller første time for meg på den nye skolen var i american history/social studies. Snakket ikke veldig godt engelsk enda, var kjempesjenert og eneste ledige plassen var pulten klin inntil lærerens kateter - så jeg var veldig godt synlig som "utlending" i tillegg. Læreren spurte hele klassen når den amerikanske borgerkrigen var. Helt stille i klassen på ca 30. Han spurte igjen samme spørsmål. Fremdeles like stille. Læreren ble lettere hissig og mente at noen blant elevene måtte da vite noe så elementært (dette var 12. klasse og seniorer ved high school!). Når lærerens ansiktsfarge antok stadig mørkere rødtoner og stemmeleiet hevet seg enda mer fant jeg ut at jeg var redd for at han skulle få et illebefinnende, så jeg rakk opp hånden og svarte - riktig Du skulle hørt den kjeften klassen fikk siden "utlendingen fra et bittelite land på andre siden av kloden" hadde større kunnskap om amerikanernes historie enn de hadde selv. Jeg dukket litt ned og håpte å ikke bli uglesett Tror ikke vi hadde mer undervisning om temaet på ungdomsskolen enn du har til rådighet, men noe hadde tydeligvis sunket inn likevel Anonymous poster hash: 1a090...6d7 Hehe, utrolig bra historie! Mine elever er dessverre ikke så veldig engasjerte de heller alltid, men jeg klarer stort sett å dra dem litt da i det minste. Det var litt derfor jeg spurte her nå, for å hente litt inspirasjon utenifra. Selv om jeg har mange gode og kreative metoder, så blir de til slutt litt oppbrukt (både mine og kollegaer sine), og da er det morsomt å høre om andre husker noe de lærte mye av HI Anonymous poster hash: 7ebe2...eea
Marriet Skrevet 25. august 2014 #13 Skrevet 25. august 2014 En mellomting mellom noe av det som er nevnt her. Del klassen i to, gjerne med undergrupper. F.eks. bønder og arbeidere mot aristokratiet i Frankrike. Få dem til å sette seg godt inn i hva det ville si å være arbeider, menn, kvinner, hvordan leveforhold var, muligheter i livet, arbeidstider, helse, boforhold osv. Den andre gruppen kan gjøre det samme.Så kan de ha en mellomting mellom debatt og skuespill. Gjerne kle seg ut om de vil, men ikke nødvendig. Samme kan gjøres med den amerikanske revolusjon. Bytt gjerne sider slik at de som først var aristokrater i Frankrike nå må være de som jobbet for amerikansk frigjøring, mens de som i Frankrike var arbeidere nå blir engelsk overklasse osv. Lag postere eller kopier opp informasjon de ulike gruppene innhenter slik at dette også skal leses før en ev. prøve/kahoot. Og belønn dem med en film om temaet etterpå Anonymous poster hash: 1a090...6d7 Ååååå, jeg skulle ønske jeg gikk på skolen igjen og læreren min fant på no sånt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #14 Skrevet 25. august 2014 -lage skuespill om det -gruppearbeid -quizAnonymous poster hash: b340f...ff2 Alt det der er jo pedagogisk, var ikke poenget at det skulle være "pedagogisk"? Anonymous poster hash: 4280f...5b7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #15 Skrevet 25. august 2014 "Upedagogisk"* Anonym over.. Anonymous poster hash: 4280f...5b7
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. august 2014 #16 Skrevet 25. august 2014 Ikke se hele filmer, se 10-15 min som start på en diskusjon, se på klær, klasse, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå