Gå til innhold

Skolebarn og bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er fersk som skolebarn mamma og min en en av de første ut i klassen som har bursdag..

Er det sånn at man nå feirer lør/søn fordi alle er så himla opptatt med aktiviteter etc på ukedager?

Er det fortsatt 2 timer som gjelder?

Takk :)

Anonymous poster hash: 5a087...b07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

To timers bursdag er helt vanlig. Enkelte har 2,5 timer. 

Både helgebursdag og ukedagbursdag er vanlig. Regner med du har en førsteklassing, og i begynnelsen av førsteklasse er sjelden alle opptatt med vanvittig mange fritidsaktiviteter. Om du ikke tar det lørdag eller søndag, er fredag ettermiddag et tips. Da er det svært sjelden fritidsaktiviteter, og gjestene trenger ikke å "bruke opp" en fridag på en bursdag.

Og dessuten: Det er folkeskikk å enten be hele klassen eller alle i ett kjønn. 

Anonymous poster hash: 1bd15...103
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ukedag! Fredag er hellig, og vi er alltid opptatt i helgene.

Skrevet

OK, tenkte kanskje det var dumt å ødelegge en helg for folk så de ikke kan reise bort..

Selvsagt inviterer man alle i ett i kjønn :) Men, takk for svar!

HI

Skrevet

Vi ser både og med vår skolejente. Det kom flest fra klassen når vi holdt bursdag i en helg, men ikke mye mindre når vi holdt bursdag en ukedag.

Sier som hu ene, folkeskikk å enten be alle av et kjønn eller hele klassen :)

Anonymous poster hash: c68ba...119

Skrevet

Jeg synes forresten ikke at en helg er ødelagt selv om barna er bedt i bursdag. Om noen skal reise bort, så kommer ikke de, men de fleste reiser jo ikke bort hver helg. Jeg synes forresten det er best om bursdager i helga er lagt til tidlig ettermiddag. Type kl. 16-18 eller 15-17. Da kan man gjøre noe sammen på formiddagen. Hele dagen blir liksom bundet opp om et av barna skal i bursdag fra 12-14.

Anonymous poster hash: 1bd15...103
Skrevet

Ukedag eller helg er like vanlig her

Anonymous poster hash: c0b08...f47

Skrevet

Her er det vanlig å invitere i helgen, er uansett alltid noen som reiser vekk. Jeg skjønner ikke argumentet med at man "ødelegger" helgen hvis man legger opp til bursdagsfeiring da. Heller tvert imot, vil jeg si. 

Skrevet

Uansett når du inviterer er det alltid noen det ikke passer for, men det er større sannsynlighet for at folk kommer i ukedagene. I helgene er mange bortreist, mens i ukedagene er folk hjemme. Det kan være stressende, og de må kanskje hope over en trening el for å gå i bursdag, men de fleste kommer på ukedagene likevel. Selv foretrekker jeg ukedagen. Med fire barn er det uansett sinnsvakt hektisk i uken, så litt til eller fra spiller ikke så stor rolle, men helgen vil jeg gjerne at skal være mest mulig "fri" til å roe ned og finne på ting som familie.

Anonymous poster hash: f1db9...4fe
Skrevet

Her er det vanlig å invitere i helgen, er uansett alltid noen som reiser vekk. Jeg skjønner ikke argumentet med at man "ødelegger" helgen hvis man legger opp til bursdagsfeiring da. Heller tvert imot, vil jeg si. 

Dersom man f.eks. har lyst til å gå en fjelltur sammen hele familien på en søndag, vil det typisk være greit å gjøre dette midt på dagen, fra rundt 11-12 til rundt 15-16. Da får man en rolig morgning og rekker hjem til et passe tidspunkt for middag. Dersom noen da legger en bursdag til 12-14, ødelegger jo det for den planen. Bare for å nevne et eksempel.

Skrevet

Dersom man f.eks. har lyst til å gå en fjelltur sammen hele familien på en søndag, vil det typisk være greit å gjøre dette midt på dagen, fra rundt 11-12 til rundt 15-16. Da får man en rolig morgning og rekker hjem til et passe tidspunkt for middag. Dersom noen da legger en bursdag til 12-14, ødelegger jo det for den planen. Bare for å nevne et eksempel.

Jada, og sånne eksempler er det mange av. I bunn og grunn er det en prioriteringssak. 

Skrevet

Takk for alle svar og innspill!!

Men, 2 timer eller 2,5?

Skrevet

Jeg og skolejenta mi har skrevet invitasjoner til selskap i dag.

Vi skal ha selskapet på søndag fra 14-16. Vi synes det er nok med 2 timer de første årene. Når de har blitt eldre (kanskje ville se film i bursdagen) har vi utvidet tiden:-)

Lykke til med selskap:-)

Anonymous poster hash: c4f40...19c

Skrevet

2 timer er passe. Personlig liker jeg best fredager, men ser jo at det er delte meninger om dette.

Anonymous poster hash: 5ce6f...cc7

Skrevet

Jeg mener ukedager i 17-19 tiden er det beste.

Her i huset går barnebursdager foran annen aktivitet uansitt, men helgene kjenner jeg at vi trenger å slappe av!

Jobber annen hver helg  , og de helgene mannen er borte, er det et kav å ordne barnevakt som også kan fikse å levere barna i selskapet rundt om kring.

Er ikke bare bare når de skal kjøre ukjente plasser og i tillegg ha med flere barn i bilen da de er for små å til å være alene.........

Men for all del, ta det når det selv passer, men jeg ser at terskelen til å si å det ikke passer å komme i selskap er større i helgene , enn i ukedagene

Anonymous poster hash: 229f3...a9c
Skrevet

Jada, og sånne eksempler er det mange av. I bunn og grunn er det en prioriteringssak. 

Ja, men hva skal man prioritere? Hele familien på en koselig tur sammen i frisk luft når man omsider har tid alle sammen, eller halve familien fordi en voksen må bli hjemme for å kjøre et barn til og fra bursdag som kræsjet helt med det eneste tidspunktet i hele uken hvor det faktisk går an å være familie i mange timer i strekk? Når man har mange nok barn Lammelåret, så blir det også fryktelig mange bursdager de inviteres i. Vi prøver å få til at barna går i alle, men har vi planlagt f.eks. en dagstur til hytten, skal i et familieselskap el, så prioriterer vi bort barnebursdagen. For meg er egentlig helger litt hellige for familie, men jeg innser at mange ikke har det slik som jeg har det. Det er helt greit det, det er tross alt bra at folk er ulike, men jeg oppfordrer mer enn gjerne andre til å legge bursdager utenom helger ;)

Skrevet

Jeg har en tredjeklassing, og det er kun èn bursdag som har vært lagt til en lørdag -alle andre på ukedagene. Og det synes jeg er helt ypperlig! Helga er litt hellig føler jeg, da har vi tid til å være sammen og dra på hytta, på dagsturer, fjellet, fisketur osv.

Anonymous poster hash: fd22a...b13
Skrevet

Vi har ikke mulighet til å arrangere bursdag på en ukedag, 3 barn og to voksne i 100%+ jobb gjør at vi ikke klarer det i en hektisk uke.

Det må være lov å invitere på hvilken dag man vil, og er det noen som ikke kan så er det sånn det er. Skulle man tatt hensyn til alle, ville man aldri fått arrangert bursdag.

Jeg liker ofte at de blir invitert fredager. Da er det ingen lekser som må gjøres, samtidig som det ikke kræsjer med andre helgeplaner. Ser at andre har andre preferanser:)

Skrevet

Vi har ofte hatt ukedager siden vi bor så nørt skolen og kan be ungene rett etter skoletid. Vi henter på skolen, og går hjem samlet. For oss har dette vært veldig bra, for da må vi ikke ta hensyn til det våre unger driver med eller andre må prioritere. For med unger som må kjøres eller bringes fire dager i uken, blir litt kjinki i ukedagene. Men å ta bursdagen den dagen de slutter tolv er supert, for da rekker vi det vi skal etterpå, og de andre rekker det de skal. Og med henting på skolen, går det fort litt tid så selv om bursdagen er litt lengere så går litt tid til spille. Bursdager på vinteren, så mye klær og mye som må gjøres på veien.

Bursdag i helger syns jeg er helt greit, og best om de starterrundt 11-12 for da får vi litt ut av dagen etterpå. Da kan vi planlegge ting vi gjør mens ungen er i bursdagen, altså de kjedelige tingene så kan vi kose oss sammen resten av dagen. Fryktelig kjedelig med bursdager som starterr kl 15,for da kan vi ikke planlegge de store tingene og går bare å venter på at klokka skal tikke.

Anonymous poster hash: 82498...14c

Skrevet

For oss er det fint med litt blanding, noen bursdager i helgene og noen på ukedager. Med tre barn, er det alltids en kamp, en cup eller en bursdag i helgene. Det er lenge siden vi kunne ta for gitt at alle fem kunne gjøre noe sammen i helgen. 

Både i barnehagen og de første skoleårene har vi pleid å hente i barnehagen/på SFO i et slikt tidspunkt at bursdagen tar til hjemme ca kl 15. Da avsluttes den kl 17 og foreldre kan hente et barn som ikke er helt utslitt. Da blir det også tid til eventuelle lekser hjemme. 

Skrevet

Med barnehagebarn syns jeg det er best i med eget selskap i helgen. Stort sett kan de fleste, men jeg har registrert at det er selvsamme familiene som "aldri" kommer.

Det er greit at man av og til ikke kan, men hos oss prioriterer vi å gå i bursdager, både av hensyn til bursdagsbarn og egne barn. Det er stor stas ned bursdag, og jeg syns det er underlig med de som ser på dette som styr og ødeleggelse av helgen.

Anonymous poster hash: 0108e...ca8

Skrevet

Her har vi akkurat hatt dert styret og jeg har snakket med noen mammaer. Vi holder bursdagen ute, og fra den ene dagen til den andre så var det veldig mange flere som var kommet til og tidene jeg hadde å velge mellom ble for sent.

Så vi endte på en lørdag formiddag.

Det viser seg at de fleste hadde noe å gjøre av fritidsaktiviteter og jo....fredager også er det treninger.

Men bursdager i ukedagene burde være ferdig kl 19:00 selv i 2, klasse.

Vi hadde en lørdag i fjor og kom alle i klassen foruten 2. Den ene er pakistaner, og noen sa bare at de kommer aldri.

Anonymous poster hash: ea34b...8f8

Skrevet

Jeg liker best at bursdagsfeiringer er i ukedagene fra 17-19😄 Her er det vanlig med 1.5-2 timer.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

For aLL del, folk inviterer når de vil og når det passer dem. Har utsatt hyttetur for at eldste skulle i bursdag jeg. Droppa familiebursdag har vi og gjort (en ble hjemme med den som var bedt i bursdag ). Ukedagene er alltid fulle, så som ei sier, litt til eller fra ;-) Vi har aldri sagt nei til bursdag fordi vi hadde planer, da har vi gjort om på planene. Så for min del kan folk ne når de vil, jeg bare setter mest pris på mandag til torsdag;)

Skrevet

Jeg har følelsen her at aktivitetene på hverdagene er "hellige". Så de må gå på trening forran bursdag. Kan jo se den om den treningen bare er 1 gang i uka.

Men jeg fikk høre det at bare vente til skolen og det er bursdager i ett sett. Men jeg kan ikke si det. Min gutt har vært invitert i svært lite bursdager. Nå er de kun 15 i klassen. Og det var bare oss som valgte å kjøre hele klassen. Men det var også fordi vi var først ut.

Det er kun en bursdag, vår ikke fikk deltatt i.

2 timer er vanlig her. Kun 1 som varte 2 1/2t.

Anonymous poster hash: ea34b...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...