Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Det har i det siste vært mye snakk om gravide som slanker seg under graviditeten og at det er status å føde babyer under 3 kg. Det er jo helt vilt! Jeg forsvarer det IKKE! Meeeen... Min jordmor skremte meg på hver eneste kontroll med at " å ja du kommer til å få et kjempestort barn fordi du er så stor selv", "babyen din blir nok veldig stor, du er jo veldig stor selv" Jeg veide 85 kg og holde ca den samme vekten hele svangerskapet pga. Sterk kvalme. Jeg så ikke på meg selv som veeeldig stor, litt overvektig... Ja! Men å høre dette til hver bidige kontroll jeg var på, skremte meg. Jeg spiste så sunt jeg bare kunne, hadde ingen kravings på noe spesielt, spiste ikke godteri eller lignende. Jeg gjorde så godt jeg kunne, enda fikk jeg høre at store mødre for store barn og det ene med det andre. Da babyen ble født veide han 3300g og jeg skal ærlig innrømme at jeg var fornøyd med at han ikke var større, tross jordmorens mange spådommer om mitt "kjempestore" barn. Jeg var glad for at babyen min ikke var større! Fordi jeg trodde at større babyer hadde med dårlig kosthold å gjøre!! Det bunner jo ned i informasjonen man får av jordmødre... "Det er farlig å være overvektig i svangerskapet" og "det er like ille å være overvektig som å røyke under svangerskapet" Så som sagt! Jeg tar stor avstand fra mødre som aktivt slanker seg under svangerskapet! Men ærlig talt... Jordmødre kan faktisk legge opp til det på et vis også! Eller? Anonymous poster hash: 37bf6...ca3
prekæs Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 Jeg tror ikke det er slik. Jeg tror det er media som koker suppe på en spiker.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #3 Skrevet 25. august 2014 Jeg er litt lubben av meg, og jeg er av typen som legger på meg endel under svangerskap. Men akkurat det med stort barn fordi jeg var litt stor selv, har jeg aldri hørt. Kanskje fordi jeg ikke ble stor nok, ikke vet jeg. Forresten, før-gravid vekt 65 kg, nærmere 85-90 kg ved fødsel. Da jeg gremtes over vektøkningen underveis, sa både lege og jordmor at man skal legge på seg under svangerskapet. Noe annet er ikke normalt fikk jeg vite. Anonymous poster hash: ae4e6...68d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Mediaskapt dette her. Tror de aller fleste gravide har godt av å bevege seg litt å passe kostholdet under graviditeten. Eit ytterst fåtall vipper over så det blir skadelig for mor og barn, men det er nok et stort mindretal. De aller fleste kan nok ha godt av en oppstramming på trim og kosthold. Anonymous poster hash: c0d28...bc5
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Kan man påvirke babyens vekt så mye da? Babyen tar jo det den trenger av næring, det er jo mor det går utover om hun ikke spiser nok? Det er heller ikke veldig lenge siden gjennomsnittvekten for nyfødte jenter var på rett over tre kg, var vi så skrøpelige vi som ble født da? Å slanke seg under svangeskapet er selvsagt ikke bra. Men jeg har inntrykk (ingen kilder eller statistikk, kun synsing fra min side) at overvekt blant gravide er et mye større problem enn undervekt. Alt med måte uansett.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Har ikke hørt om noen som prøver å få små barn...har akkurat fått et barn selv på 4 kg. Stor, sunn og fin som babyer burde være Anonymous poster hash: 159af...0ca
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Jeg la på meg 18 kg, veide 65 i utg.pkt (166cm høy). Fikk beskjed på kontroll i uke 38 at jeg hadde gått vel mye opp i vekt. Sa jeg hadde gått opp like mye med de to forrige. Babyen min har allikevel fått for lite næring, og var bare 2,3 kg til termin. Skulle gjerne hatt han en kg eller to større. Ikke moro med liten baby, som hsr vanskeligheter mdd å spise seg opp i vekt.. Anonymous poster hash: 4685c...3d4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #8 Skrevet 25. august 2014 Jeg har aldri fått inntrykk av at de slanker seg for å få små barn, men heller for å slippe de ekstra kiloene etter fødselen. Et par av mine venninner la på seg 25-30 kg i sine første svangerskap og fikk en del pes fra lege/jordmor og andre rundt seg pga dette. Så da de ble gravide igjen ble de livredde for å legge på seg. Hun ene grenset til galskap, men heldigvis tok hun seg sammen og begynte å spise normalt etter en stund.. Så som sagt, dette er bare et par eksempler, men jeg får mer inntrykk av at dette slankepresset går på våre kropper enn babyens størrelse. Men dessverre er jo det konsekvensen at barna kan bli mindre Anonymous poster hash: 9107a...16f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 Babyens størrelse har ikke sammenheng med morens størrelse Anonymous poster hash: 7c3e9...5fd
skjotta Skrevet 25. august 2014 #10 Skrevet 25. august 2014 Jeg har fått et barn på 3,5 kg og et på 4,2 kg. Veide selv det samme i begge graviditetene.
Fero Skrevet 25. august 2014 #11 Skrevet 25. august 2014 Jeg har også lurt fælt på hvor media henter disse påstandene fra de gangene det har vært i avisen. At en del gravide ikke synes det er noe stas å legge på seg en haug med kilo, det skjønner jeg godt. At det automatisk betyr at man ønsker små barn, det skjønner jeg ikke hvor de tar fra. På meg virker det som om disse artiklene blander to vidt forskjellige ting: slankefokus, og et ønske om små nyfødte. At det er fokus på slanking, eller i det minste et sunt kosthold og mye trening, det er vel en naturlig utvikling i takt med hva resten av samfunnet holder fokus på. At media til stadighet trekker inn dette med små nyfødte, det er vel heller uheldig, da de aldri klarer å vise til noe som helst hva kilder på dette angår uansett. Men det skaper blest, det gjør det jo. At gravide tenker på vekta selger vel neppe like bra som at gravide tenker på vekta til den nyfødte. Det er forøvrig ikke rart det er fokus på dette med vekt når det til stadighet rakkes ned på feite folk. Det vises til forskning som trekker frem hvor skadelig det er med overvekt, og hvordan dette er vel så ille som å røyke, for eksempel. Og da er det klart det er en del vordende mødre som blir usikre. Gjelder dette meg? Herregud, spiser jeg for mye? Hevet ikke jordmor litt på det ene øyenbrynet da jeg gikk på vekta forrige gang? 15 kilo i uke 30, er jeg på vei til å bli en dundre? Mannen er ikke så gira på sex lengre, er det fordi jeg er feit? Hva om jeg ikke klarer å amme, og ikke klarer å slanke meg etter fødselen? Og så videre i det uendelige..
Fero Skrevet 25. august 2014 #12 Skrevet 25. august 2014 (endret) Når det i samfunnet i dag generelt sett er et så sterkt fokus på kropp og utseende kan man ikke forvente at alle gravide skal klare å legge fra seg "kravene" til et sånn og slikt utseende bare fordi man er gravid. Det blir mer og mer vanskelig å finne en gylden middelvei. Spiser du for mye salat og trener tre ganger i uka er du en egoistisk gravidslanker, og spiser du burger to dager en uke, så er du en egoistisk gravidgris. Slik blir det gjerne vinklet i media og på nett, selv om nok de fleste hører hjemme i midten et sted, både hva gjelder handling og holdning. Endret 25. august 2014 av Fero
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #13 Skrevet 25. august 2014 Det er ihvertfall ikke stas å få et lite barn. 1,8 kg.- det var mye jobb de første 6 mnd. Anonymous poster hash: 87ea7...d3e
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #14 Skrevet 25. august 2014 Jeg var kjempetynn før jeg ble gravid, og la bare på meg 8-10 kg. Spiste sunt og trente. Fikk allikevel baby på 4 kg Anonymous poster hash: 01cae...fe4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #15 Skrevet 25. august 2014 Om det er noe trøst, så fikk jeg beskjed av min jordmor om å passe på hva jeg spiste. Holde meg unna snop osv, og ikke legge på meg mye. Var da i uke 33, hadde lagt på meg 10kg og hadde utgangspunkt bmi på 17.. HELT sinnssykt å si sånt til en gravid i dette tilfellet, når jeg tenker over det nå. Anonymous poster hash: 12238...c3d
Lammelåret Skrevet 25. august 2014 #16 Skrevet 25. august 2014 For en dårlig jordmor du har hatt HI. Hun har ikke gjort jobben sin. Hva i all verden forestilte hun seg: At det var nok å påpeke din vekt og så ville du miste kiloene bare ved hennes ord? Det viktigste er at man er sunn, det er den enkeltfaktorien som spiller størst rolle for hvordan fødselen og de første årene blir . Så jeg er enig med deg i at jordmor/helsepersonells holdninger har mye å si! Gratulere med en fin gutt!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #17 Skrevet 25. august 2014 Blir helt sjokkert når jeg leser om erfaringer rundt jordmor og helsestasjon. Har aldri opplevd noe ubehag. Jeg var overvektig da jeg ble gravid begge gangene, 87 kg. La på meg 10 kg (97 kg som høygravid). Sist graviditet lå jeg i faresonen for å få svsngerskapsdiabetes, og ble fulgt opp ifht dette. Det ble til og med utført vekstestimering av fosteret. Jeg fikk ALDRI noen kommentarer om vekt, ei heller at min vekt kunne føre til store barn. De var 3680 og 3990 da de ble født (gutter). Jeg har heller ikke ammet. Ingen som kommenterte det. Jeg prøvde det jeg kunne, og til og med amme-poliklinikken på ahus beroliget meg med at ikke alle hadde nok melk, og ikke alle fikk det til. Ingen krise, sa de. Så jeg må si jeg er sjokkert over hvordan enkelte har blitt behandlet. Og da tenker jeg på flere andre tråder også som har handlet om lignende opplevelser. Anonymous poster hash: 6c968...009
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #18 Skrevet 25. august 2014 Jeg skjønner ikke hvor alle disse mødrene kommer fra? Jeg har aldri hørt noen si eller skrive noe sted at de ønsker små babyer, og jeg er på mammaforum på facebook og har 4 barn selv! Føler heller det er status å ha født den største babyen, Hvor får media dette fra?? Anonymous poster hash: 92c92...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå