Gå til innhold

Jeg er lærer og har BUNDEN tid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i mange uttalelser.

Jeg jobber på barneskole (har perm frem til oktober).

Vi må være på skolen senest 8 hver dag for å være med på morgenmøte, prate med foreldre/kollegaer/elever.

Etter undervisning er det rektor som styrer tiden. Mandag har jeg bunden tid fram til 15 selv om undervisningen er ferdig 12.

Tirsdag har vi personal og utviklingstid med rektor frem til 15.30.

Onsdag har vi Teamtid frem til 15. Torsdag har jeg bu den tid frem til 15, samme med fredag. Vi må være på plass kl 8 er dag.

Hvem er det som tror vi får lov å gå hjem npr elever går hjem?

Anonymous poster hash: 50d31...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange synspunkter jeg, ikke satt meg inn i streiken osv. Men dere er heldige som begynner så sent på jobb hver dag da :).

Anonymous poster hash: f9068...28b

Skrevet

Jeg hører hva du sier og jeg synes ikke synd på dere. Dere har det ikke verre enn noen andre yrkesgrupper. Rull inn. 

Anonymous poster hash: 88295...722
Skrevet

Har ikke så mange synspunkter jeg, ikke satt meg inn i streiken osv. Men dere er heldige som begynner så sent på jobb hver dag da :).

Jeg jobber i butikk, og begynner hhv. 09.00 og 10.00 :) Jobber da til enten 16.30 eller 17.00. 

Ville mye heller begynt en time tidligere og gått hjem før, men det kan jeg ikke siden åpningstidene er som de er.

Anonymous poster hash: 2ed90...c5b

Skrevet

Jeg tror ikke at alle lærere kan gå hjem rett etter undervisningsslutt, men at det varierer mye fra skole til skole hva som er vanlig og at en del regtorer sliter med at de ikke har lov til å kreve at lærerene er på skolen så mye som de føler er nødvendig.

Anonymous poster hash: 425b5...255
Skrevet

Er det noen som tror det da? At dere går hjem sammen med barna mener jeg...

Det har i grunn vært fremme i media noen ganger nå at dere har 35 timer tvungen tid på skolen i dag og konflikten handler om at KS ville øke denne tiden til 37,5 time. Da ville dere fått bare bare fått 6 timer i uken som dere kan jobbe hvor dere vil og det er dere ikke fornøyd med...

Anonymous poster hash: 1d0fc...1cc
Skrevet

Men det var jo det som var hele årsaken til at lærerforbundene godtok avtalen i utgagnspunktet. EN tidligere undersøkelse viste at opp mot 90% av lærerne uansett var på skolen i 7,5 timer hver dag. Jeg har sagt det før, det var en grunn til at fagforbundene gikk ut med det,- når folk først sier de er så og så mye på jobb, så er det plutselig feil at man skal være der? Har noen løyet på seg timer/tidsforbruk, tenker jeg?

Har hele tiden sagt at denne streiken skyldes forgubbing/forkjærringen av lærerstanden. Eldre lærere md godt innarbeidede rutiner som vet og nyte sin "avspasering" med stil, er redd for at det blir mindre fritid til rådighet...De klager og syter og alle ting andre ser på som "goder" er kun rettigheter i deres øyne...

Den yngre garde, derimot.. Har inntrykk av at synet på egen jobb er noe helt annet.  Helt greit at man jobber inn sommer-, høst-, og vinterferie. Men selv om det er tid arbeidet inn gjennom skoleåret så kan man ikke putte under en stol at det er både et rent økonomisk gode og slippe  lete/skaffe barnepass for egne barn i disse, og ikke minst en ubetalelig fordel og kunne nyte disse dager med barna sine, mens andre arbeidende må dra på jobb som vanlig. Og ha dårlig samvittighet ovenfor barna, som må sendes vekk,- og ovenfor de man"bruker" som egentlig har fri men som "må" passe barna våre.. Eller for penger brukt på div ekstraaktiviteter slik at barna i det minste har noen voksne som følger med på de den dagen.... Penger man kunne brukt på aktiviteter SAMMEN med barna, men som tærer på disse budsjettene.....Den nye lærerstanden føler jeg faktisk ser på dette som goder. Ja, de vet de har rett på det, men de ser også at den spesielle og til tider tøffe jobbhverdagen har disse godene. På samme måte som en butikkansatt får rabatt på klær i butikken, har lærerne en unik mulighet til og være sammen med barna sine når de har ferie....Er ikke det gull verdt, så vet ikke jeg

Anonymous poster hash: 56b0e...ea9
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan man kan streike på denne måten for å forhindre at arbeidsgiver har styringsrett på arbeidstiden din jeg. 

I absolutt alle andre yrker er det da arbeidsgiver som bestemmer når du skal jobbe, tenk om man skulle gå til streik fordi man vil bestemme det selv....

Selv om lærerne blir tvunget til å være på skolen i 7 timer hver dag så har de jo alle timene opp til 43 timers uke igjen å styre selv, det er en ganske unik gode som ingen andre arbeidstakere har...

Skrevet

Vi må være på skolen senest 8 hver dag for å være med på morgenmøte, prate med foreldre/kollegaer/elever.

Etter undervisning er det rektor som styrer tiden. Mandag har jeg bunden tid fram til 15 selv om undervisningen er ferdig 12.

Onsdag har vi Teamtid frem til 15. Torsdag har jeg bu den tid frem til 15, samme med fredag. Vi må være på plass kl 8 er dag.

Jeg er også lærer, og har bunden arbeidstid. Men det tror jeg fungerer fordi skolen vår har en meget god ledelse. En skole i nabokommunen prøvde det samme, men der fungerte det ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 1f206...9ec

Skrevet

Jeg jobber i butikk, og begynner hhv. 09.00 og 10.00 :) Jobber da til enten 16.30 eller 17.00. 

Ville mye heller begynt en time tidligere og gått hjem før, men det kan jeg ikke siden åpningstidene er som de er.

Ville du også ha gått tilbake på jobb om kvelden og jobbet inn de to timene? Eller tatt det i frihelga?

Anonymous poster hash: 03adc...046

Skrevet

Det har i grunn vært fremme i media noen ganger nå at dere har 35 timer tvungen tid på skolen i dag og konflikten handler om at KS ville øke denne tiden til 37,5 time. Da ville dere fått bare bare fått 6 timer i uken som dere kan jobbe hvor dere vil og det er dere ikke fornøyd med...

Hæ? Handler alt dette bråket virkelig om 2,5 timer i uka??

Anonymous poster hash: 0b3d5...76c

Skrevet

Hæ? Handler alt dette bråket virkelig om 2,5 timer i uka??

Anonymous poster hash: 0b3d5...76c

Nei, det ble vel litt feil?

I dag har de vel 6 timers bunden tid pr dag også vil KS ha de opp til 7, så de må være en time lenger på skolen hver dag.

KS sier det er for å fremme samarbeid mellom lærerne, mens lærerne nekter fordi de synes de samarbeider godt nok og heller vil bruke den timen om dagen som de selv vil (for- og etterarbeid o.l.)

Skrevet

8-15/1530 er uansett kortere arbeidstid enn de fleste andre.

Anonymous poster hash: 0f154...4ee

Skrevet

At lærerne er tilstede på skolen denne tiden, betyr IKKE at de har så kort arbeidstid. Deres arbeidsuke er lengre enn øvrige arbeidstakeres arbeidsuke. Derfor har de tvungen avspasering på sommeren.

Anonymous poster hash: 77901...075

Skrevet

Vi har lengre arbeidstid enn de fleste, fordi vi jobber 43.5 timer i uka - Men mye av jobben gjøres hjemme, etter hodet har fått hvilt litt og er klart for å ta i mot ny kunnskap eller lage nye undervisningsopplegg.

Anonymous poster hash: aeb5f...ab4

Skrevet

Ville du også ha gått tilbake på jobb om kvelden og jobbet inn de to timene? Eller tatt det i frihelga?

Anonymous poster hash: 03adc...046

Hehe, trust me, jeg er ikke nødvendigvis ferdig for dagen selv om jeg går hjem. Vaktplaner skal lages, varetellinger til langt på natta hver tredje mnd, henting og bringing av varer før eller etter jobb (bytting med andre butikker i kjeden) osv. Jeg har fastlønn, og alle slike ting er bakt inn i det jeg bare er nødt til å få gjort. 

Skrevet

finnes sikkert lærere som har barn som også ønsker ubunden tid hejmme for å kunne være mer sammen med barna sine og heller jobbe på kvelden. Tror absolutt de fleste jobber det de skal. Om det er noen som lurer seg unna så¨bør ikke alle straffes, men det bør følges nøyere opp ved mistanke om skulk

Anonymous poster hash: dcd7c...a17
Skrevet

Jeg er lærer og jobber mine 43 timer i uka (vi stempler så ja, jeg vet at jeg jobber så mange timer). Håper også på bundet arbeidstid. Skal bli DEILIG med kortere uke. Jeg vil rekke å gjøre mindre arbeid, men regner med at elever og foreldre har forståelse for at tilbakemeldinger kan ta litt tid og at foreldresamtaler må gjennomføres i høst- og i vinterferien.

Anonymous poster hash: b2521...20f
Skrevet

Hva mener du egentlig med at foreldresamarbeid må foregå i høst - og vinterferie? Det er det ingen ting i den nye avtalen som tilsier. Den tilsier at det er i snitt 6 timer pr uke som kan brukes utenfor arbeidsplassen. Den sier ikke noe om pålagt arbeid i ferier.

Anonymous poster hash: a6a8b...7f6

Skrevet

Hva mener du egentlig med at foreldresamarbeid må foregå i høst - og vinterferie? Det er det ingen ting i den nye avtalen som tilsier. Den tilsier at det er i snitt 6 timer pr uke som kan brukes utenfor arbeidsplassen. Den sier ikke noe om pålagt arbeid i ferier.

Skrevet

Skrevet

Jeg er lærer og jobber mine 43 timer i uka (vi stempler så ja, jeg vet at jeg jobber så mange timer). Håper også på bundet arbeidstid. Skal bli DEILIG med kortere uke. Jeg vil rekke å gjøre mindre arbeid, men regner med at elever og foreldre har forståelse for at tilbakemeldinger kan ta litt tid og at foreldresamtaler må gjennomføres i høst- og i vinterferien.

Anonymous poster hash: b2521...20f

Hva i alle dager? Dere stempler? Hvordan fungerer det? Og hva mener du med kortere uker? Avtalen går ikke ut på at lærerne skal jobbe mindre enn 43 timer...

Anonymous poster hash: c1307...aaa

Skrevet

Lærere har ikke ferie i høst- og vinterferie, de jobber... skoleferie taes ut som delvis avspasering. Hvis dem får bunden arbeidstid må dem på kontoret og stemple inn i korte ferier og fridager, da kan dem jo legge foreldresamtaler til disse dagene.

Anonymous poster hash: 30ab2...2c8

Skrevet

Helt tydelig at du ikke er lærer, nei barnas høst- og vinterferie skal ikke inn som bunden tid for lærere - de er fortsatt avspasering.

Skrevet

Helt tydelig at du ikke er lærer, nei barnas høst- og vinterferie skal ikke inn som bunden tid for lærere - de er fortsatt avspasering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...