Gå til innhold

Bryte salg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg la ut en gjenstand på finn jeg skulle selge. Fikk over 70 Mail fra kjøpere.. Jeg avtalte med en at han skulle få kjøpe og han satt da over med finns betalingsgaranti. Jeg valgte rett etter å selge til noen som kom å hentet varen og sendte sms til første kjøper at salget ikke ble noe av og beklaget det. Pengene er ikke i besittelse av meg da jeg ikke godkjente overføringen. Om jeg hadde godkjent hadde jeg uansett ikke fått de da kjøper måttet bekreftet det. Dette var med få timers mellomrom. Vet det er dårlig å bryte avtalen vi hadde på Mail men ingen tapte penger på det... Må truer 1 kjøper med advokat og politi på om at h"n skal kreve meg for differansen på gjenstanden. H"n krever å kunne kjøpe seg den samme tingen en annen plass og at jeg må dekke det. Det jeg solgte var for 800kr og om han kjøper det nytt må jeg ut med ca 5000kr til denne personen. Lest litt å ser han har rett i noe av kravet.. Men er det ikke ille å dra det så langt for penger han ikke har tapt?? Skjønner personen er sur, men vil jo koste mer med advokat. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 0c0b7...2ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skikkelig dårlig gjort av deg... En avtale er en avtale

Anonymous poster hash: a7c54...0f7

Skrevet

Det var dårlig gjort av deg. Som sagt over her: en avtale er en avtale.

At vedkommende går videre med saken er vel lite trolig siden beløpet er såpass lite, men du har brutt en skriftlig avtale så kunde nr 1 har rett.

Anonymous poster hash: 4675e...e97

Skrevet

Jeg tror du har en tynn sak dersom han velger å ta dette videre. Du har brutt en avtale om kjøp, og i tillegg en skriftlig en, som er lett for han å bevise.

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt meg flat, inngått et kompromiss med mannen og tatt det som en dyrekjøpt erfaring på at når man lover noe, så står man ved det!

Evt kan du først ta kontakt med finn.no og legge fram saken din og høre hva de anbefaler deg å gjøre.

Anonymous poster hash: b897d...587

Skrevet

Mener du virkelig at det er synd på deg for at du kanskje må ut med 5000? Deg slår deg ikke at han nå må ut med 4200 ekstra da? Du kan ikke bare bryte en avtale som er inngått, det er ulovlig. Du kan argumentere med at det er sært av ham, helt klart, men bare fordi folk flest aksepterer å bli behandlet dårlig betyr ikke det at du kan behandle folk dårlig med god samvittighet. Her bør du finne en løsning fort. De advokatkostnadene blir dyre ja, og faller på deg til slutt.

Anonymous poster hash: 76b19...54f

Skrevet

Dere har inngått en avtale. Han kan bevise hva som var avtalt. Du kan komme til å tape.

Anonymous poster hash: fc38c...808

Skrevet

Kanskje det er en advokat du har snytt for en avtale.

Dette kan virkelig bli dyrt for deg.

Anonymous poster hash: 81bd1...7b2
Skrevet

Oi. Dette tror jeg var litt dumt av deg.

Har du akseptert budet hans skriftlig og han har overført penger har du gjort noe feil.

Jeg kan ikke loven når det gjelder dette men vet at salg av brukte varer der bud er akseptert er bindene.

Hvorfor valgte du å ikke selge til førstemann? Fikk du et bedre bud?

Anonymous poster hash: 0c62b...927

Skrevet

Vel, det er mulig du får deg en liten lærepenge her. Man bryter ikke skriftlige avtaler. Spørs om kjøperen gidder å gå videre, men han har nok rett.

Og uansett hva jussen sier så er det uansett dårlig gjort. En avtale er en avtale.

Anonymous poster hash: bbfee...1f9

Skrevet

Utrolig simpelt gjort av deg, dessuten har du brutt loven. En skriftlig avtale er bindende, og kjøper er i sin fulle rett til å kreve økonomisk kompensasjon fra deg. Hva hvis du hadde fått tilslag på bolig, men så får du plutselig sms om at huset er solgt til noen andre, fordi selger likte den andre kjøperen bedre? En avtale er en avtale.

Anonymous poster hash: 8ee64...b4e

Skrevet

En muntlig avtale er også bindende i Norge. Den er bare vanskligere å bevise.

Anonymous poster hash: fc38c...808
Skrevet

Når du hadde så mange kjøpere så hvorfor avtale med en når du rett etterpå velger å selge til en annen? Var du så desperat etter å få pengene at du bare blåste i han du hadde gjort avtalen med?

Anonymous poster hash: 0aee7...13b

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Kjøper kan kreve erstatning for penger han har tapt som følge av at du brøt salget.  Jeg tviler på at det at det at han må betale mer for varen en annen plass er grunn nok til å kreve erstatning fra deg, men egentlig hadde det jo vært knallkjekt om det var sånn, så jeg tar gjerne feil.  Men det kan jo hende at det du solgte gjorde at han hadde gjort en avtale videre om å gjøre en jobb eller noe annet, og at han MÅTTE skaffe seg den samme tingen ny for ikke å selv havne i en erstatningssak....  og da har han sannsynligvis en god sak.

Det er en uting med selgere (og kjøpere) som ikke holder avtalene, så jeg heier på kjøperen her!

Skrevet

Mener du virkelig at det er synd på deg for at du kanskje må ut med 5000? Deg slår deg ikke at han nå må ut med 4200 ekstra da? Du kan ikke bare bryte en avtale som er inngått, det er ulovlig. Du kan argumentere med at det er sært av ham, helt klart, men bare fordi folk flest aksepterer å bli behandlet dårlig betyr ikke det at du kan behandle folk dårlig med god samvittighet. Her bør du finne en løsning fort. De advokatkostnadene blir dyre ja, og faller på deg til slutt.

Anonymous poster hash: 76b19...54f

Det der er vel ikke helt riktig. Man kan KUN kreve differansen mellom varen man skulle ha kjøpt, og TILSVARENDE vare. Man kan ikke forlange at HI skal betale for helt ny vare, hvis avtalen gjaldt brukt gjenstand, noe jeg mistenker at denne kjøperen prøver seg på (siden differansen er såpass stor). Å engasjere advokat for et kjøp som gjaldt vare til 800 kr er jo bare galskap, 1 time hos advokat koster minst dobbelt så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...