Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Harjobbet i en 50% stilling i et år ca men 1.august gikk jeg opp i en 100% fast stilling. Samme arbeidsgiver. Legen min vil nå at jeg skal sykemelde meg grunnet forskjellige årsaker. Men nå er jeg redd jeg "bare" skal få sykepenger basert på min 50% stilling og ikke det jeg har nå. Er det noen som vet hva jeg har rett på? Setter stor pris på svar! Anonymous poster hash: f2d84...0ae
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Du har jo rett på sykepenger ved sykemelding etter en måned, men hvordan de tar hensyn til stillingsprosenten slik du beskriver vet jeg dessverre ikke. Hør med legen din eller NAV, de kan svare deg Anonymous poster hash: ae5f4...b94
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Så lenge din nye jobb er fast og di allerede har startet opp i denne, skal du få sykepenger utfra denne. Sykepengene skal representere det du faktisk har i inntektstap. Så lenge du ikke har variabel lønn, skal sykepengene beregnes utfra det du har i fastlønn, dvs hva du har hatt i lønn siste 4uker før sykemelding. Har du endret lønn i denne 4 ukers perioden skal det sees på hva som er årsaken til lønnsendringen. Hos deg er jo endringen av varig karakter og du skal derfor få med deg justeringer på sykepengegrunnlaget ditt. Anonymous poster hash: 78e90...a67
Strikketrollet87 Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Var det jeg også mente. Bare usikker på den 4 ukers perioden. Om den gjelder også nå. Finnes det en regel/lov som forklarer dette? Hi
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Dersom legen mener du MÅ sykemelde deg så må du jo det. Har du klart deg på 50% før er det jo ingen krise. Virker litt som om du har ventet på 100% stilling for å kunne sykemelde deg langvarig? Dersom dette er noe du har ventet på er det litt dårlig å ikke si noe til arbeidsgiver på forhånd. Anonymous poster hash: 96a08...37c
Strikketrollet87 Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Ikke anta noe du ikke vet. At legen ønsker å sykemeldt meg nå, betyr ikke at jeg har planlagt dette ved å gå opp i stilling. Og nå er det slik at eg nok kan tvinge meg selv på jobb noen dager eller uker til hvis noen ønsker det, til tross for skaden. Og da gjøre et dårlig stykke arbeid. Men det vil nok resultere i enda lengre sykemelding den dagen kroppen sier stopp. Og det er ingen tjent med. Eneste jeg lurte på var om jeg nå må regne med sykepenger basert på gammel stilling eller ny, mtp. den nye kun har vart i 3 uker. Står ikke spesifisert noe sted som jeg har letet. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå