Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Hvis de under egguthenting får ut flere egg som de klarer og befrukte, går dette da under et forsøk? Altså er det de resterende eggene, som evt. blir befruktet etter et uttak som går på frys? Er det vanlig å få ut flere egg som blir befruktet som kan fryses? Vi skal søke nå, men siden det er så lange ventetid så lurer vi på om vi skal ta et forsøk på privatklinikk mens vi venter. Vet at det er en egenandel på medisiner på 15 000 kr. Hvis vi havner på 10 000 kr. med det private forsøket, vil vi da kunne fortsette i det offentlige? Anonymous poster hash: 34f78...35c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Alle egg de tar ut samtidig går under det samme forsøket ja, men hvis det er privat så må du likevel betale litt ekstra for fryseforsøk. Husker ikke om du må det i det offentlige, men det er i tilfelle bare egenandel. Det er vanlig å få ut flere egg som blir befruktet, men om noen av dem kan fryses er veldig individuelt. Det kommer an på kvaliteten. Hos noen er alle gode nok til å fryses, hos andre ingen. Egenandelen på 15 000 for medisiner gjelder samlet for inntil 3 forsøk uavhengig av om det er offentlig eller privat. Må presisere at dette er med utgangspunkt i informasjon jeg fikk da jeg var i prosessen for ca 4 år siden. Anonymous poster hash: c3beb...ffc
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Takk så mye for utfyllende svar! Så da kan man være heldig å få flere innsett på ett forsøk, men det trenger ikke gå sånn. Hm... Det er jo så lenge og vente nesten 1 år til, så et privat forsøk i ventetiden frister. Det er mannen som har nedsatt kvalitet, men ikke fryktelig dårlig. Men vi har forsøkt selv i 2 år nå. Det blir sikkert ICSI vi må igjennom da. Siden jeg har fått et barn tidligere, så har jeg et håp om at prøverør skal klaffe fort siden det "kun" er litt dårlig kvalitet. Men klart, det trenger jo ikke gå på ett forsøk så fallhøyden er jo stor. Kan jeg spør deg hvordan du syns påkjenningen var, på psyken? Hvor mange forsøk måtte dere gjennom? Takk igjen! Anonymous poster hash: 34f78...35c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Signerer hun over. Her har mannen få og dårlige svømmere. Vi gikk privat fordi jeg ikke orket ventetiden den ble for tøff for meg. Vårt første fersk forsøk ble negativt men vi fikk egg på frys. Vi satte inn egg i naturlig syklus, altså ingen medisiner vi fulgte bare min eggløsning. Dette forsøket resulterte i positiv test å vi venter nå en liten gutt 💙. Psykisk var det tøft å mislykkes første gangen , men jeg så fremover å innså at ett forsøk egentlig ikke var noe å knekke sammen for. Vi hadde flere på frys å det var godt å vite. Vi betalte 4700kr for å fryse alle embryoene. Det kostet ca 2500kr å tine de opp (du kunne velge å sette inn to hvis ønskelig, samme sum). Anonymous poster hash: 128e1...db2
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 For meg ble det en ganske stor påkjenning, først og fremst fordi jeg satte livet på vent, klarte ikke å tenke på noe annet. Og det tar jo gjerne litt tid. For oss tok det ca 1,5 år fra vi startet til vi fikk positiv test. Og for hver gang vi mislyktes gikk jeg mer og mer i kjelleren, prøvde desperat å legge planer for hva vi skulle gjøre hvis vi ikke lyktes på de tre forsøkene, hvordan vi skulle spare nok penger til eggdonasjon i utlandet hvis det viste seg at eggene mine ikke fungerte osv... Klarte på ingen måte å se for meg et liv uten barn. Vi hadde først et avbrutt forsøk (uten uttak) pga overstimulering, deretter et forsøk med uttak, men totalfrys pga overstimulering. Var innlagt en uke med overstimulering og vann i buken og så ut som jeg var høygravid, det var vel egentlig noe av det verste... både smertene og frykten for å bli spurt når jeg hadde termin el.l. (der og da føltes det som det ville vært verdens undergang). Så hadde vi to fryseforsøk, og på det andre lyktes vi. Det var selvfølgelig verdt alt sammen, men jeg endte dessverre opp med fødselsdepresjon. Det sies at det er større fare for det ved IVF, mulig fordi fallhøyden blir så stor fordi man har gått så lenge og håpet og tenkt på hvor perfekt alt blir bare man får et barn. Og selvfølgelig pga den påkjenningen man er gjennom på forhånd. Anonymous poster hash: c3beb...ffc
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Min venninne fikk det til på første forsøk privat, lavt antall og dårlig kvalitet hos mannen 😊. Anonymous poster hash: 128e1...db2
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Takk så mye for svarene deres! Det er mye og tenke på dette her. Jeg er litt som du anonym som ikke klarer og tenke på så mye annet. Eller jeg gjør jo det, for jeg har jo et barn fra før. Men vi har jo så lyst på flere barn, sønnen spør også etter søsken (han er snart 8 år), alle rundt spør. Flere rundt oss både privat og på jobb er gravide. Så det opptar jo en del tanker. Jeg har også en del stress i forbindelse med jobb da jeg ikke trives. Vil bytte jobb i en evt. permisjon. Men det har jo tatt så lang tid.. Hvor stor innvirkning tror dere stress ellers i livet har på IVF eller prøving generelt? Har søkt litt rundt på nye jobber nå, men jeg tør rett og slett ikke starte i en ny jobb når vi er i denne prosessen. Derfor hadde privat vært greit, ingen ventetid. Det er tungt når det aldri klaffer, jeg har mistet helt troa på at vi skal kunne klare det selv. Men prøver jo så godt vi kan hver mnd. fordet. Anonymous poster hash: 34f78...35c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Jeg vet ikke hvor stor innvirkning stress har generelt, men jeg var superstresset den gangen vi lyktes. Både pga andre ting i livet og fordi jeg måtte reise med fly (har flyskrekk) alene for å sette inn, fordi vi hadde flyttet til andre kanten av landet i mellomtiden, og de fryste eggene var jo fortsatt på sykehuset vi tilhørte før. Samtidig var jeg ganske deppa fordi hun som utførte innsettingen sa at det var nesten ingen sjanse for å lykkes den gangen, fordi slimhinnen var altfor tynn. "Men det er jo ikke umulig" var den eneste oppmuntringen hun kunne gi meg. Det var den gangen absolutt ingenting lå til rette for at det skulle klaffe, også gjorde det det likevel. Anonymous poster hash: c3beb...ffc
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Hehe da var det nok ment og være Så gøy at det klaffet den gangen du ventet det minst! Takk for svar Anonymous poster hash: 34f78...35c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Har et barn vi fikk med ICSI grunnet lav sædkvalitet (<1 mill). Lyktes på første forsøk, var på grensa til overstimulert og leste til eksamen under hele forsøksperioden, eksamen dagen etter innsett. Kan trygt si jeg var stressa. Anonymous poster hash: 7df28...87a
Optatium Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Vi har hatt tre IVF forsøk. Første fikk vi ut fire egg, ett overlevde. Andre gang fikk vi ut fire egg også, to overlevde. Fikk så fryseforsøk, men det ene egget overlevde ikke timing. Tredje gang fikk vi ut syv egg, fire overlevde. To ble satt inn, ett festet seg, og vi har to på frys. De to første forsøkene var ikke en stor påkjenning, men det avbrutte frysforsøket og det å gå igang på nytt var slitsomt. Jeg ble sykemeldt hele medisinrunden tredje gangen, og er glad for det. Vi visste det var siste forsøket i det offentlige og at vi ikke hadde økonomi til noe privat med det første. Først etter at jeg ble gravid har jeg skjønt hvor slitsomt dette har vært, først nå kjenner jeg hvor sliten psyken har vært. Det er råtøft med IVF, uansett årsak.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Takk! Virker som man skal tåle mye.. Virker som det er mange opp- og nedturer. Mye usikkerhet da man aldri har noen garantier for at det skal klaffe. Er det vondt og hente ut egg? Hva med det å sette sprøyte på seg selv? Anonymous poster hash: 34f78...35c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Takk! Virker som man skal tåle mye.. Virker som det er mange opp- og nedturer. Mye usikkerhet da man aldri har noen garantier for at det skal klaffe. Er det vondt og hente ut egg? Hva med det å sette sprøyte på seg selv? Anonymous poster hash: 34f78...35c Å sette sprøyter på seg selv er null stress, egguthenting var ingen fornøyelse men overkommelig med rette dosen valium og petidin. Anonymous poster hash: 7df28...87a
klishe89 Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Jeg synes ikke uttaket er så ille. Litt smerter og vondt/ømt noen dager etter. Sprøyter er null problem, små og tynne nåler. Er enig i at det verste er å få avbrutt.
Optatium Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Mange ulike opplevelser rundt egguttak. Jeg skal ikke lyve, mine har vært dritvonde, og det måtte intravenøst morfin til for å ta smertene. Men dette varierer stort fra person til person! Å sette sprøyter på seg selv er absolutt ikke vondt, nålen er veldig tynn :-)
Optatium Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Bare ikke nøl når du setter nålen, smekk den rett inn ;-)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 Jeg opplevde uttaket som ganske ekkelt. Ikke veldig vondt, men ekkelt... Vanskelig å forklare, men jeg har aldri taklet sånne ting veldig bra, har svimt av noen ganger under blodprøver f.eks. Jeg holdt ut til uttaket var ferdig fordi jeg måtte, men da det var over og jeg kunne slappe av, så klappet jeg sammen og besvimte. Men det gikk helt greit det altså. Anonymous poster hash: c3beb...ffc
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Å sette sprøyter på meg selv var for øvrig ikke noe problem, selv for meg. Anonymous poster hash: c3beb...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå