Gå til innhold

Dysmatur. Inspirert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere som har fått dysmature babyer!

Fødte en dysmatur gutt tidlig på sommeren. Veide 2,2kg. Hadde ekstra oppfølging i starten og når vi kom hjem fra s.huset var vi på ukentlige kontroller hos hs. Nå følger vi normalen. Gutten har vokst masse og fort og er nå såvidt innafor normalkurven.

Hva slags utfordringer kan man få/ha med et dysmaturt barn? Føler jeg ikke får noe informasjon om dette og lite står det på nett...

Anonymous poster hash: 1f659...bc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min veide også 2,2 kg. Har ikke merket noen utfordringer så langt (2 år), men har har jo vært lang og tynn hele tiden da. Tar liksom ikke igjen de andre i vekta. Så bruker belter på bukser så de ikke faller av. Ellers ikke noe annerledes.

Anonymous poster hash: 4b6a8...459

Skrevet

Min var 2,1 kg ved fødselen. Er 5 nå. Alltid vært liten og spe, men kvikk og rask. Så lenge han følger sin kurve er alt bra. Ingen utfordringer utenom at vi blir litt stresset hvis han blir syk og ikke vil spise over en lengre periode, spesielt da han var yngre.

Anonymous poster hash: 93e22...685
Skrevet

Hadde pre og dysmatur. 1,8 kg. Ukentlige oppfølginger på hs ifht vekt i 6 mnd. Ekstra oppfølging ifht motorikk (men det rettet seg selv etterhvert ved 9 mnd). Normalvektig og utviklingsmessig gjennomsnitt ved 1 år. Har atter det alltid vært litt høyere og litt slankere enn gjennomsnitt ifht høyden. Er 6 år nå.

Eneste store utfordring var støy. Ekstremt støysensitiv de første par årene, men det tilskriver jeg prematurstatusen og ikke dysmaturstatusen. (vi holdt henne derfor unna barnehage - selv en borrelås som var kraftig og ble åpnet raskt kunne få henne til å hyle lenge  helt frem til hun var 1-1,5 år)

Anonymous poster hash: ccfec...d6b
Skrevet

Reflux, sent ute motorisk, sensitiv til lyd og lys. Blir superstressa når hun ikke spiser. Tok 2 år før hun havnet på den røde streken på kurven.

Anonymous poster hash: f8033...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...