Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Syklist på fortau, bil ut fra liten vei (med navn) fra syklistens høyre side? Begge stoppet, begge usikre. Hadde syklisten kjørt på hovedveien hadde den hatt vikeplikten, men gjelder det samme når den sykler på fortauet? Anonymous poster hash: 8510e...39f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Syklisten er på hjul og regnes som bilist. Må derfor vike fra høyre som en vanlig bilist. Anonymous poster hash: ade3f...694
HvittHus Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Bilist har alltid vikeplikt for fortau med eller uten syklende. http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Syklist på fortau er gående og skal oppføre seg deretter. Syklisten skal som gående flest vente for å se at det er klart, så kan syklisten krysse veien. Bilen har vikeplikt. Anonymous poster hash: facf9...180
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 Takk, det var det jeg trodde, men kunne ikke akkurat kjøre han ned. Han fikk seg en rundtur da ham så at jeg dukket opp, men heldigvis ingen skader. Skummelt når de kjører så sinnsykt fort nå det er mange utkjørsler. HI Anonymous poster hash: 8510e...39f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Bilen har alltid vikeplikt for fortau, alltid. Anonymous poster hash: 50cf1...219
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Ja og så ble jeg forvirret igjen. Tror jeg fortsetter å stoppe på den her veien litt til......me ikke lett når de kommer i hundre rundt svingen. Anonymous poster hash: 8510e...39f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Er det fortau eller gang-/sykkelsti? Eller mente du gangoverfelt? Er syklisten på gang-/sykkelsti så har han vikeplikt for kryssende trafikk. Krysser syklisten gangoverfelt så skal dette gjøres gående, ellers har syklisten vikeplikt for bilen. Anonymous poster hash: ec70c...0c9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Ja og så ble jeg forvirret igjen. Tror jeg fortsetter å stoppe på den her veien litt til......me ikke lett når de kommer i hundre rundt svingen. Anonymous poster hash: 8510e...39f Slik er om du vil kjøre bil. Anonymous poster hash: 50cf1...219
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter."
HvittHus Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter." Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Enig hvis det er fortau. Er det derimot gang- og sykkelsti så er det syklisten som har vikeplikt. Anonymous poster hash: ec70c...0c9
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter." Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Ja, men i hovedinnlegget her står de at bilen kommer ut fra en liten sidevei, ikke at den kjører over fortauet.
SuperFries Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Uansett regler, så er det greit å stoppe for syklister. Men skal som syklistalltid gå av sykkelen når man skal krysse et fotgjengerfelt. Dessverre er det mange som ikke gjør det. Smeller du de ned med bil, vil du muligens ikke få straffeskyld. Men du må uansett leve med det hele livet. Så da er det like greit å stoppe.
HvittHus Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter." Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Ja, men i hovedinnlegget her står de at bilen kommer ut fra en liten sidevei, ikke at den kjører over fortauet. Jeg forstår TS slik at hun kommer kjørende fra en liten vei og skal inn på en større. For å komme inn på denne større veien må hun krysse fortauet. Men det kan vel egentlig bare TS oppklare.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter." Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Ja, men i hovedinnlegget her står de at bilen kommer ut fra en liten sidevei, ikke at den kjører over fortauet. Jeg forstår TS slik at hun kommer kjørende fra en liten vei og skal inn på en større. For å komme inn på denne større veien må hun krysse fortauet. Men det kan vel egentlig bare TS oppklare. Kan være det. Jeg er bare ikke vant med at veier krysser fortau, så det falt meg ikke inn en gang. Men uansett har HI fått svar på spørsmålet sitt, for som du sier, hun vet jo om det var fortau eller ikke der veien krysset.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 Men skal som syklistalltid gå av sykkelen når man skal krysse et fotgjengerfelt. Dessverre er det mange som ikke gjør det. Vis meg hvor det står? Her tar du feil. Man har lov til å sykle over fotgjengerfelt, men du skal sykle sakte, som om du går. Anonymous poster hash: facf9...180
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Vis meg hvor det står? Her tar du feil. Man har lov til å sykle over fotgjengerfelt, men du skal sykle sakte, som om du går. Anonymous poster hash: facf9...180 Hvis du sykler så har ikke bilistene stoppeplikt om du ønsker å krysse veien i fotgjengerfeltet. Det har de hvis du går av sykkelen og er fotgjenger som skal krysse veien i fotgjengerfelt. Ja, man har lov å sykle over fotgjengerfelt, men da må man forsikre seg om at det er fri kjørebane begge retninger, for ellers har ikke bilistene stoppeplikt for deg. Anonymous poster hash: ec70c...0c9
SuperFries Skrevet 24. august 2014 #19 Skrevet 24. august 2014 http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/quote name="Anonym bruker" post="146612324" timestamp="1408899100"] Men skal som syklistalltid gå av sykkelen når man skal krysse et fotgjengerfelt. Dessverre er det mange som ikke gjør det. Vis meg hvor det står? Her tar du feil. Man har lov til å sykle over fotgjengerfelt, men du skal sykle sakte, som om du går. Anonymous poster hash: facf9...180 Beklager, jeg ordla meg feil. Hvis du vil at bilen skal ha vikeplikt for deg, må du gå av sykkelen. For alle regler, se her:
SuperFries Skrevet 24. august 2014 #20 Skrevet 24. august 2014 Linken kom feil ut, men det er bare å google syklist og fotgjengerfelt.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #21 Skrevet 24. august 2014 Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter." Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Det stemmer som du sier. Men aner ikke om det er vanlig fortau eller gang og sykkelsti. Ja, men i hovedinnlegget her står de at bilen kommer ut fra en liten sidevei, ikke at den kjører over fortauet. Jeg forstår TS slik at hun kommer kjørende fra en liten vei og skal inn på en større. For å komme inn på denne større veien må hun krysse fortauet. Men det kan vel egentlig bare TS oppklare. Anonymous poster hash: 8510e...39f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #22 Skrevet 24. august 2014 Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter." Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Det stemmer som du sier. Men aner ikke om det er vanlig fortau eller gang og sykkelsti. Ja, men i hovedinnlegget her står de at bilen kommer ut fra en liten sidevei, ikke at den kjører over fortauet. Jeg forstår TS slik at hun kommer kjørende fra en liten vei og skal inn på en større. For å komme inn på denne større veien må hun krysse fortauet. Men det kan vel egentlig bare TS oppklare. Vel, i følge linken som ble lagt ut her og som burde stemme ettersom det er til Trygg Trafikk: "Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter." Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Ja, men i hovedinnlegget her står de at bilen kommer ut fra en liten sidevei, ikke at den kjører over fortauet. Jeg forstår TS slik at hun kommer kjørende fra en liten vei og skal inn på en større. For å komme inn på denne større veien må hun krysse fortauet. Men det kan vel egentlig bare TS oppklare. Det stemmer. HI Anonymous poster hash: 8510e...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå