Gå til innhold

Noen som har vært i NYC? Hvor mye i lommepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du ikke har planer om å shoppe, ikke trenger hotel og kun skal ha penger til evt ting å gjøre, mat, taxi, buss og slikt.. Hvor mye er det minste beløpet dere ville reist med for en person? Jeg har fått en bilett og opphold til NYC, men er egentlig ganske blakk. Har utrolig lyst å reise og ta denne muligheten, for den kommer neppe igjen.. Hva er det minste jeg kan klare meg på tror dere? Ville dere reist?

Trenger bare å komme meg fra flyplassen til Brooklyn (taxi?), mat hele reisen, buss og ulike ting vi sikkert kommer til å gjøre. Kommer jo uten tvil til å gå litt penger, men skal prøve å ikke sløse og leve stramt. Har så lyst å ta denne muligheten siden jeg knapt har reist i hele mitt liv.

Anonymous poster hash: 22d81...225
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gjerne ha innspill på hva dere er minstebeløp som er "trygt" å reise med, slik at jeg plutselig står å ikke har penger til bussen hjem. Trenger ikke shoppe eller noe slikt, men til det som er nødvendig + litt ekstra :)

Skrevet

Ville regnet minimum 6000-7000 kr, helst 10 000.

Kommer an på hvor og hva du spiser

Anonymous poster hash: 43804...524

Skrevet

Tar veldig gjerne også i mot tips om hva en kan gjøre og hvordan der er i NYC. Er det veldig vanskelig for en som ikke er reisevant å komme seg bort og fram i byen?

Skrevet

Ville regnet minimum 6000-7000 kr, helst 10 000.

Kommer an på hvor og hva du spiser

Så mye penger har jeg ikke.. :/ Blir i 5 dager.. Har ikke tenkt å spise på fine resturanter eller shoppe som sagt. Mener du virkelig det er nødvendig med 6-10.000??

Skrevet

Greit å komme seg frem, men kan være langt å gå.

Central Park, museum, se i shoppegatene, spise ute, båtsightseeing, empire state. Mye å gjøre, men mye koster

Skrevet

For en person? Tja, 1000 per dag? Er det noe mat inkludert på hotellet? Hvis du kan spise frokost der blir det straks billigere :) 

1000 per dag er nok (mye) i overkant av det du trenger, men hvis du ender opp med å ta litt taxi, spise ute til hvert måltid, gå på museum/utstillinger osv, kan det være godt med såpass. Hvis du har tenkt å tilbringe dagene med å ligge i parker, gå på det som er gratis, og spise fra vanlige matbutikker, og bruke mest mulig kollektivt kan du klare det med mindre. Hvis du blir i 5 dager ville jeg også satset på ikke mindre enn 5 000. 

Hvor mye har du da? Hvis du finner ut hva du trenger til transport t/r flyplass (og husk at det er en lang tur, og det er dyrt med mat på flyplasser!), og deler hva du har mulighet til å bruke på resten av dagene, så ser du jo hva du har å rute med.

Skrevet

Du MÅ ikke, men alle måltider ute blir fort dyrt.

Skrevet

Du trenger ikke mye!!

Jeg har vært flere ganger i NY på stramt student-budsjett og det går helt fint!

Du trenger kort til metro'n for å komme deg rundt på Manhattan. Akkurat pris vet jeg ikke, men det er ikke dyrt. Du kan sikkert google og finne prisen for fler-dagskort!

Mat er ganske billig hvis man ikke går på fancy restauranter, dyre kaffebarer og skal drikke vin hele dagen! Det finnes flust av billige spisesteder, man kan ta med seg baguetter i parkene, gå på luchbarer osv.

Det er en hel haug av gratis tingdu kan gjøre i NY. Det aller viktigste med NY er jo oppleve stemningen (etter min mening da).

- gå i Central Park

- gå over brooklyn bridge

- opplev ground zero, wallstreet og områdene rundt er

- rusle i Soho, Washington Squere Park og områdene rundt der

- gå Highlin Park

- window shopping på 5th avenue

- ta passasjerfergen forbi Fihetsgudnnen (like bra tur som de dyre sightseeing båtene)

- ta IKEA-båten på Hudson River (igjen; like bra som en dyr sightseeingbåt)

- besøk en roof top bar og bestill ett glass vin (sitt leeeeenge og nyt utsikten)

Mange av museene har gratis inngang noen dager i uken. Sjekk hjemmesidene til de enkelte museene.

Det finnes også mange gratis guidede gåter rundt om i byen. Sjekk ut ulike turissider på nettet. Det finnes masse informasjon rundt omkring hvis du googler litt.

Jeg ville absolutt tatt turen selv om du har lite penger!!! Sog sagt. Så lange du allerede har fly og opphold så trenger ikke dette bli noen dyr seanse.

Anonymous poster hash: 823b3...df8

Skrevet

Undergrunden koster ca 150kr for 5 dager, denne går fra begge flyplassene, og da kommer dere dere rundt i hele New York. Pakk med deg noen tubeoster og noen pakker knekkebrød, så slipper du å bruke unødvendige penger på mellommåltider. Mat finnes i alle prisklasser på manhattan, så det trenger ikke å bli så dyrt.

Elles koster de fleste serverdigheter en del..men det er jo valgfritt ☺️ Bruk central park, turer i gatene, tur over Brooklyn bridge osv.

Hadde ikke reist med mindre enn 3000 ihvertfall :)

Skrevet

Du klarer deg med $30 per dag hvis du utelukkende spiser fast-food. Taxi fra flyplassen koster rundt $60 en vei, og så må du regne med ca. $6-8 i tips per vei. Skal du ha en OK tur bør du nok ha 800-1000 kroner dagen, men da må du leve sparsommelig og ikke spise på restauranter, det er ikke spesielt billig i NYC.

Anonymous poster hash: 73dc2...18e

Skrevet

Hvis du får inn på newyorkbiletter.no så ser du hva du kan finne på. Der står også alle priser.

Jeg ville også ha kjøpt et kort til metroen. Da har du transport hver dag alle dagene, også fra flyplassen. :)

Mye kan oppleves uten at det skal koste så sinnsykt mye.

Anonymous poster hash: c8086...e58

Skrevet

Åh, tusen hjertlig takk for alle tips og råd! Jeg kjenner jeg gleder meg veldig om jeg finner ut at jeg har nok. Tror ikke jeg har mer enn maks 4000 til reiser for 5 døgn. Går det bra tror dere? Blir å bo i en leilighet og ikke hotell.

Jeg var utrolig heldig som fikk denne reisen :)

Metroen, kjøper man bilett på flyplassen til den? Og er det lett å finne fram? Har knapt vært utenfor Norge og reiser helt alene, så er kjempenervøs. Aner ikke hvordan ting fungerer utenfor lille Norge. Hjelper ikke at jeg er bygdejente heller og knapt vant til bylivet. haha :) 

Noe jeg må huske på? Noen ABC tips for ei som gruer seg litt og er redd for å rote seg bort og ikke få til helt enkle ting? :)

Håper på enda flere innspill og takk til alle som har kommet med tips og råd :)

Skrevet

Ting du må sjekke:

- Reiseforsikringen din (særlig helse- og hjemtransportdelen)

- Pass og gyldighetstid - visse land krever at passet må være gyldig så og så lenge _etter hjemreisen._ 

- Visumregler.

- Ta med kopier av pass og bankkort.

Er som regel ganske greit å finne frem i storbyer, særlig hvis du bruker metroen og har med deg et kart :)

Ellers kommer du langt med visakort, pass og billetter ;) Det at du bor i en leilighet er faktisk en fordel, da kan du spare masse på å lage litt mat i leiligheten, og ta med niste.

Anonymous poster hash: 8c6c5...8c7
Skrevet

Åh, tusen hjertlig takk for alle tips og råd! Jeg kjenner jeg gleder meg veldig om jeg finner ut at jeg har nok. Tror ikke jeg har mer enn maks 4000 til reiser for 5 døgn. Går det bra tror dere? Blir å bo i en leilighet og ikke hotell.Jeg var utrolig heldig som fikk denne reisen :)Metroen, kjøper man bilett på flyplassen til den? Og er det lett å finne fram? Har knapt vært utenfor Norge og reiser helt alene, så er kjempenervøs. Aner ikke hvordan ting fungerer utenfor lille Norge. Hjelper ikke at jeg er bygdejente heller og knapt vant til bylivet. haha :) Noe jeg må huske på? Noen ABC tips for ei som gruer seg litt og er redd for å rote seg bort og ikke få til helt enkle ting? :)Håper på enda flere innspill og takk til alle som har kommet med tips og råd :)Anonymous poster hash: 22d81...225

Skal dere bo i leilighet klar du deg helt fint med 4000 kr :)

DJ kan jo spise frokost og evt. Kveldsmat i leiligheten. Kjøp frukt og snacks til å ha med i vesken som mellommåltider ute i løpet av dagen.

Du må ha gyldig pass samt fylle ut ESTA skjema på forhånd. Viktig også å ha gyldig reiseforsikring.

Kortet til metro'n kan du kjøpe på metrostasjonen på flyplassen.

De er greit å finne fram og folk er behjelpelige og hyggelige ensom du trenger hjelp!

Anonymous poster hash: 823b3...df8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...