Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Det er et bekjent faktum at den norske skolen er for dårlig. Elevene dropper ut og Norge gjør det dårlig på internasjonale undersøkelser. Det er flere årsaker til det, men for dårlige lærere er ett viktig moment. Hvorfor tviholder lærerne på et system som tydeligvis ikke fungerer? Er det ikke på tide å tenke nye tanker? Kanskje er økt tilstedeværelse er skritt i riktig retning? Anonymous poster hash: adc10...639
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Jeg tenker det samme som deg. Ikke nødvendigvis at lærerne er for dårlige, men noe må gjøres. Jeg er veldig glad i læreren til vår sønn og hun er kjempeflink, men hun har ikke nok tid til tilrettelegge for vår sønn. Så hvorfor ikke bare røske opp alt med rota. Sjangsen er stor for at det kan bli bedre.Og de trenger heller ikke her finne opp hjulet på nytt, man kan kopiere fra land der de har stor suksess. Anonymous poster hash: cbc47...abb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Jeg liker å se til Finland. Der har de gått motsatt vei enn vi gjør, med stor suksess. Anonymous poster hash: 03797...45b
Sage90 Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Jeg liker å se til Finland. Der har de gått motsatt vei enn vi gjør, med stor suksess. Anonymous poster hash: 03797...45b I Finland har de mindre bunden arbeidstid enn i Norge, så det er litt spesielt at folk sier de "ser til Finland", samtidig som de mener at lærerne i Norge skal gjøre det stikk motsatte..
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 Helt enig. Men ikke vits å se i retning lærerne. Dette er et politisk problem. Skal vi få til endringer må det faktisk gjøres seriøse endringer. Og det får ikke lærerne til. Når det er sagt tviler jeg på at dagens lærerstand er de rette til å få til dette sammen med politikerne. Anonymous poster hash: c4d6c...c79
*Nøtta* Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Det første som må innføres i skolene for at elevene skal bli bedre, er ikke at lærerene er mer bundne til skolen, men lærerene må få lov å vise seg som en autoritær person. Elever i dag mangler god gammeldags respekt for lærerene sine, og dermed blir det lettere for de å jobbe dårligere med skolearbeidet sitt. At elever i dag er dårlige henger ikke sammen med lærerene...men med utviklingen i samfunnet, og at barn i dag knappest kan få høre et klart nei uten at det skal forklares opp og ned i mente om HVORFOR det er sånn. Mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Lærerne ønsker også å endre arbeidstidsavtalen. Men vi mener at det ikke er de rette endringene som kommer fra KS. Vi ønsker oss mer tid til hver elev, ikke mer tid til rektor. Vi ønsker å være sikre på at ikke rektor kan pålegge oss vikartimer eller flere faste klasser uten å utvide stillingsprosent - for da er det tid til forberedelse og etterarbeid som forsvinner. Vi ønsker ikke å kjempe mot 37,5 timers tilstedeværelse fordi vi ikke vil gjøre jobben vår, men fordi vi ser hvilken vei KS drar. Og til deg som mener at dagens lærerstand ikke er den rette til å få til de seriøse endringene: Jeg lurer på hvor du skal få tak i de rette lærerne. Det er faktisk lærermangel allerede i dag - og det er varslet store problemer med å skaffe nok lærere i årene fremover. Det KS burde konsentrere seg om er å lage arbeidstidsordninger som gjør at 1. Lærerne i skolen får gode rammebetingelser for å gjøre en god jobb 2. Lærerne som har forlatt skolen ønsker å komme tilbake 3. Ungdommer med gode forutsetninger fra vgs ønsker å bli lærere. Det KS gir, og det mange andre applauderer, gjør ingen av disse tingene. DET burde være viktigere enn argumenter som at lærerne har alt for mye fri og burde komme seg på jobb som andre folk. Anonymous poster hash: 01c6f...224
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Der du virkelig er interessert i den norske skole, så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på emnet i stede for å slenge ut ugjennomtenkte ytringer slik som her. Dersom du hadde undersøkt litt, ville du visst følgende: 1. De skolene i Europa som har best resultater, er de skolene hvor lærerne har mye mindre bunden arbeidstid enn lærere i Norge har, f.eks. i Finland. 2. De skolene som har best resultater har lærere som blir vist respekt av folket og har veldig høye lønninger. Altså motsatt av hva som skjer i Norge. 3. De skolene som har best resultater, er de skolene hvor lærerne er med på å forme skolesystemet og har egne ansatte til å ta seg av alt ekstraarbeidet som norske lærere må ta seg av i dag. 4. I Norge har vi enhetsskole, dv. at elever med alle mulige typer utfordringer går på normale skoler og vanlige klasser. Kun de aller, aller svakeste (psykisk utviklingshemmede) går i spesialklasser/på spesialklasser. Når det da gjøres tester og undersøkelser, innebærer dette at alle elvene i Norge deltar, også de som normalt har karakterene 1-2. I de fleste andre land er disse elevene fritatt fra å delta på testene. Resultatet blir derfor veldig skjevt. Det sier seg jo selv at norske elever scorer dårlige enn f.eks. finske elever når vi har med 1'er og 2'er elevene våre, mens finskene stort sett bare har med elevene som har 3'ere og oppover. Jeg finner det faktisk veldig underlig at dette aldri belyses i media. 5. Dersom du ser til skoleforskning, og da snakker jeg også om internasjonal forskning, vil du se at majoriteten av endringene regjeringen og KS har foreslått og gjennomfør de siste 30-40 årene går stikk i strid med hva forskning viser at fungerer. Det er f.eks. vist at store klasser, spesielt i basisfag, er dårlig skole. Likevel økes klassestørrelsen og lærertettheten minskes. Det var også mye forskning som viste at baseskole er uheldig, likevel ble det satset stort på dette. Listen her er utrolig lang. At den norske skolen ikke ligger på toppen er noe politikere og KS må ta på sin kappe. Lærerne er de eneste som nå har satt foten ned mot det siste forslaget som er kommet og som kommer til å kjøre den norske skolen helt i grøften. Er det fordi lærere ikke er villige til å endre seg og ikke klarer å se ting utenifra? Nei, det er fordi lærere vet hva de snakker om! Lærere er i skolene hele tiden, de ser og vet når de trengs. Ville du HI likt at ditt barn på 16-17 år ikke fikk tilbakemelding på arbeidet sitt før eksamen? Ikke fikk igjen juletentamen før i mars? Ha en rekke lærere som overhode ikke var kvalifiserte til å jobbe som lærere? Dette er nemlig framtiden dersom KS vinner fram. Vi får færre og færre som ønsker å utdanne seg til lærere nettopp fordi yrket er så hetset, skakkjørt og overbelastet, og om noen tiår vil vi mangle flere titalls tusen lærere. Hvem skal da undervise dine barn og barnebarn? Anonymous poster hash: f228b...c69
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Enig i at skolen må forandre seg. Kanskje vi for en gangs skyld skal være KLIN GÆRNE, og faktisk lytte til de som er nærmest elevene, nemlig lærerne? De som utgjør norsk skole i praksis? Lærerne har jo ikke akkurat jubla over de ulike reformene som har kommet, tvert imot har de protestert på mindre tid til elevene og altfor mange tidstyver i form av udugelige møter og rapportering som ikke fører til noe som helst. Hvordan kan folk tro at ting vil bli bedre for elevene med KS sitt forslag? Tror dere elevene får bedre undervisning og tettere oppfølging når lærerne må bruke ENDA mer tid på vikartimer, møter og rapportering som ikke fører noe steds hen? For det er jo DET som er KS sin motivasjon, å spare penger. Jeg bare begriper ikke denne uvilligheten til å lytte til de som underviser barn og unge. Anonymous poster hash: 2f918...2e5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Dere som automatisk tenker at vi får bedre tid til elevene (og dermed deres barn) - hvorfor tror dere at mer bundet tid nødvendigvis må være løsningen? Hvis dere har satt dere inn i dette ordentlig, noe jeg regner med dere har gjort siden dere uttaler dere, har dere sett at siden 90-tallet har lærerne mistet stadig mer av sin "frie" planleggingstid. Det som er puttet inn i tida som er blitt bundet opp, er stadig mer "papirarbeid", dokumentasjon osv. Dette er også trolig det som kommer til å skje om mer tid blir bundet. I tillegg kommer kommuneøkonomien inn - ekstra pålagte vikartimer og lignende siden vi likevel er bundet og tida vår styrt. Det som blir virkelig skadelidende er det daglige arbeidet som kommer elevene direkte til gode. Da mener jeg for eksempel for-og etterarbeid til timer. Jeg er selv lærer og har jobbet i 16 år. Allerede nå har vi mer bundet tid på skolen enn de fleste andre land vi liker å sammenligne oss med. Samarbeid driver vi med hele tida. Jeg jobber per i dag en del hjemme med for-og etterarbeid fordi det fungerer for meg. Når det er sagt er jeg en av de lærerne som også er på skolen fra 8-16. Det er jeg fordi det passer min situasjon og fordi kontorplassen min er tilfredsstillende. De ekstra timene jeg jobber utover de 43.5 timene arbeider jeg med glede. Det er med glede fordi det trengs i arbeidet med elevene, OG fordi jeg har det fleksibelt når jeg trenger det (f.eks kan jeg gå tidlig en dag om det er min tur til å kjøre på fotball, og heller gjøre resten hjemme etterpå). Det heter gi og få, og skaper et positivt arbeidsmiljø der mennesker liker å yte litt ekstra! Blir mer tid bundet er jeg redd mengden jeg har med hjem faktisk kommer til å øke pga enda flere pålagte oppgaver i den tida jeg er på skolen. DA er det ikke sikkert det føles greit lenger... Jeg er redd for at på sikt kommer lærere med yrkesstolthet (og DET er mange) til å enten brenne seg totalt ut eller slutte, og de som blir igjen er de som er "kalde" nok til å blåse i resten når klokka slår. Høres det fortsatt greit og fornuftig ut? Rekrutteringa vil jeg ikke tenke på en gang, og den er dårlig nok fra før. Jeg visste ikke særlig mye om hva læreryrket innebar da jeg søkte på lærerutdanning. I mitt hode skulle jeg drive med undervisning og arbeide med elever - det var DET som var den største motivasjonen min! Muligheten for komprimert arbeidsår, og dermed avspaseringsperioder, lokket selvsagt også! Hvem vil ikke ha 7 uker fri om sommeren, enten det heter ferie eller avspasering? Lite ante jeg om hva som kom til å kreves resten av året. Ikke at jeg angrer, men jeg hadde nok tenkte meg om mer enn en gang om jeg hadde visst. Tallene som viser at veldig mange slutter de første 5 åra sier noe om hvor tøft det faktisk kan være. Praksissjokk heter det. Står man oppreist etter oppstarten er det et flott yrke!! Det kommer det fortsatt til å være hvis arbeidet med ELEVENE får lov til å være det viktigste. Jeg ble i hvert fall ikke lærer for å være "papirmøllearbeider"! Det verste er likevel at mange tror at jeg virkelig må passes så til de grader på for i det hele tatt å gjøre jobben min! Jeg er i tillegg til å være lærer også trebarnsmor. Selvsagt ønsker jeg det aller beste for mine egne barn også, og jeg er ikke i tvil om hva det er! I utgangspunktet elsker jeg jobben min, men får KS gjennom sine krav kan jeg ikke fortsette. Da blir jeg også en "rømmelærer". Anonymous poster hash: cf326...396
Gullunger Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Det er et bekjent faktum at den norske skolen er for dårlig. Elevene dropper ut og Norge gjør det dårlig på internasjonale undersøkelser. Det er flere årsaker til det, men for dårlige lærere er ett viktig moment. Hvorfor tviholder lærerne på et system som tydeligvis ikke fungerer? Er det ikke på tide å tenke nye tanker? Kanskje er økt tilstedeværelse er skritt i riktig retning? Anonymous poster hash: adc10...639 "Lærerne tviholder på et system som ikke fungerer? ". Skolenorge i dag er jo nettopp resultat av at man IKKE har hørt på lærerens kompetanse! Kanskje på tide å lytte til de som kan mest om skole!!! Nemlig læreren ;-)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Det første som må innføres i skolene for at elevene skal bli bedre, er ikke at lærerene er mer bundne til skolen, men lærerene må få lov å vise seg som en autoritær person. Elever i dag mangler god gammeldags respekt for lærerene sine, og dermed blir det lettere for de å jobbe dårligere med skolearbeidet sitt. At elever i dag er dårlige henger ikke sammen med lærerene...men med utviklingen i samfunnet, og at barn i dag knappest kan få høre et klart nei uten at det skal forklares opp og ned i mente om HVORFOR det er sånn. Mener jeg. Det blir ikke mer respekt av at lærerne oppfører seg som sutretet 1. klassinger. Mener jeg :-) Anonymous poster hash: d31a1...53c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Det første som må innføres i skolene for at elevene skal bli bedre, er ikke at lærerene er mer bundne til skolen, men lærerene må få lov å vise seg som en autoritær person. Elever i dag mangler god gammeldags respekt for lærerene sine, og dermed blir det lettere for de å jobbe dårligere med skolearbeidet sitt. At elever i dag er dårlige henger ikke sammen med lærerene...men med utviklingen i samfunnet, og at barn i dag knappest kan få høre et klart nei uten at det skal forklares opp og ned i mente om HVORFOR det er sånn. Mener jeg. Det blir ikke mer respekt av at lærerne oppfører seg som sutretet 1. klassinger. Mener jeg :-) Anonymous poster hash: d31a1...53c Kan du utdype hva du mener? #10 Anonymous poster hash: cf326...396
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Jeg utdanner meg innen realfag og har hatt en del fag attmed kommende realfagslærere, og må ærlig innrømme at jeg syns nivået på noen av fagene er skremmende lavt. Hvordan skal disse lærerens kunne undervise i fag når de selv ikke har forstått en brøkdel av pensumet selv? Utdanningsnivået til lærerne burde økes, inntakskravene burde økes og lønnen burde økes slik at det blir attraktivt for skolelysene å bli lærere, mener jeg. Anonymous poster hash: 3edba...23d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Der du virkelig er interessert i den norske skole, så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på emnet i stede for å slenge ut ugjennomtenkte ytringer slik som her. Dersom du hadde undersøkt litt, ville du visst følgende: 1. De skolene i Europa som har best resultater, er de skolene hvor lærerne har mye mindre bunden arbeidstid enn lærere i Norge har, f.eks. i Finland. 2. De skolene som har best resultater har lærere som blir vist respekt av folket og har veldig høye lønninger. Altså motsatt av hva som skjer i Norge. 3. De skolene som har best resultater, er de skolene hvor lærerne er med på å forme skolesystemet og har egne ansatte til å ta seg av alt ekstraarbeidet som norske lærere må ta seg av i dag. 4. I Norge har vi enhetsskole, dv. at elever med alle mulige typer utfordringer går på normale skoler og vanlige klasser. Kun de aller, aller svakeste (psykisk utviklingshemmede) går i spesialklasser/på spesialklasser. Når det da gjøres tester og undersøkelser, innebærer dette at alle elvene i Norge deltar, også de som normalt har karakterene 1-2. I de fleste andre land er disse elevene fritatt fra å delta på testene. Resultatet blir derfor veldig skjevt. Det sier seg jo selv at norske elever scorer dårlige enn f.eks. finske elever når vi har med 1'er og 2'er elevene våre, mens finskene stort sett bare har med elevene som har 3'ere og oppover. Jeg finner det faktisk veldig underlig at dette aldri belyses i media. 5. Dersom du ser til skoleforskning, og da snakker jeg også om internasjonal forskning, vil du se at majoriteten av endringene regjeringen og KS har foreslått og gjennomfør de siste 30-40 årene går stikk i strid med hva forskning viser at fungerer. Det er f.eks. vist at store klasser, spesielt i basisfag, er dårlig skole. Likevel økes klassestørrelsen og lærertettheten minskes. Det var også mye forskning som viste at baseskole er uheldig, likevel ble det satset stort på dette. Listen her er utrolig lang. At den norske skolen ikke ligger på toppen er noe politikere og KS må ta på sin kappe. Lærerne er de eneste som nå har satt foten ned mot det siste forslaget som er kommet og som kommer til å kjøre den norske skolen helt i grøften. Er det fordi lærere ikke er villige til å endre seg og ikke klarer å se ting utenifra? Nei, det er fordi lærere vet hva de snakker om! Lærere er i skolene hele tiden, de ser og vet når de trengs. Ville du HI likt at ditt barn på 16-17 år ikke fikk tilbakemelding på arbeidet sitt før eksamen? Ikke fikk igjen juletentamen før i mars? Ha en rekke lærere som overhode ikke var kvalifiserte til å jobbe som lærere? Dette er nemlig framtiden dersom KS vinner fram. Vi får færre og færre som ønsker å utdanne seg til lærere nettopp fordi yrket er så hetset, skakkjørt og overbelastet, og om noen tiår vil vi mangle flere titalls tusen lærere. Hvem skal da undervise dine barn og barnebarn? Anonymous poster hash: f228b...c69 Det som også er viktig å belyse i forhold til internasjonal kartlegging, er å se an klassetrinnene dette blir gjort på. Når en kartlegging foregår på 4. trinn, er norske elever 9 år. De aller fleste andre elever i Europa/verden er et år eldre. Dette kommer av at norske elever begynner i første klasse som 6-åringer. I de fleste andre land begynner de på obligatorisk førskole som 6-åringer. Når de da når 4. klasse, har de gått et helt år ekstra på skole!! Dersom en sammenligner norske 5. klassinger med verdens 4. klassinger (som da blir det riktige i forhold til alder og antall år på skolen) er norske barn i toppen av læringskurven!! Ergo er det INGENTING i veien med norske lærere!! Men de trenger TID for å gjennomføre jobben sin! Amen! Anonymous poster hash: b1b64...aa7
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Jeg liker å se til Finland. Der har de gått motsatt vei enn vi gjør, med stor suksess. Anonymous poster hash: 03797...45b I Finland har de mindre bunden arbeidstid enn i Norge, så det er litt spesielt at folk sier de "ser til Finland", samtidig som de mener at lærerne i Norge skal gjøre det stikk motsatte.. Har tenkt det samme mange ganger. I Finland har de mindre ubundet arbeidstid og økt tettehet av pedagoger istedenfor assistenter til barn med spesielle utfordringer. I Norge skal skolen ha bundet arbeistid og ufaglærte på de svakeste elevene. Det er en skam! Anonymous poster hash: edd0d...467
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 Der du virkelig er interessert i den norske skole, så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på emnet i stede for å slenge ut ugjennomtenkte ytringer slik som her. Dersom du hadde undersøkt litt, ville du visst følgende: 1. De skolene i Europa som har best resultater, er de skolene hvor lærerne har mye mindre bunden arbeidstid enn lærere i Norge har, f.eks. i Finland. 2. De skolene som har best resultater har lærere som blir vist respekt av folket og har veldig høye lønninger. Altså motsatt av hva som skjer i Norge. 3. De skolene som har best resultater, er de skolene hvor lærerne er med på å forme skolesystemet og har egne ansatte til å ta seg av alt ekstraarbeidet som norske lærere må ta seg av i dag. 4. I Norge har vi enhetsskole, dv. at elever med alle mulige typer utfordringer går på normale skoler og vanlige klasser. Kun de aller, aller svakeste (psykisk utviklingshemmede) går i spesialklasser/på spesialklasser. Når det da gjøres tester og undersøkelser, innebærer dette at alle elvene i Norge deltar, også de som normalt har karakterene 1-2. I de fleste andre land er disse elevene fritatt fra å delta på testene. Resultatet blir derfor veldig skjevt. Det sier seg jo selv at norske elever scorer dårlige enn f.eks. finske elever når vi har med 1'er og 2'er elevene våre, mens finskene stort sett bare har med elevene som har 3'ere og oppover. Jeg finner det faktisk veldig underlig at dette aldri belyses i media. 5. Dersom du ser til skoleforskning, og da snakker jeg også om internasjonal forskning, vil du se at majoriteten av endringene regjeringen og KS har foreslått og gjennomfør de siste 30-40 årene går stikk i strid med hva forskning viser at fungerer. Det er f.eks. vist at store klasser, spesielt i basisfag, er dårlig skole. Likevel økes klassestørrelsen og lærertettheten minskes. Det var også mye forskning som viste at baseskole er uheldig, likevel ble det satset stort på dette. Listen her er utrolig lang. At den norske skolen ikke ligger på toppen er noe politikere og KS må ta på sin kappe. Lærerne er de eneste som nå har satt foten ned mot det siste forslaget som er kommet og som kommer til å kjøre den norske skolen helt i grøften. Er det fordi lærere ikke er villige til å endre seg og ikke klarer å se ting utenifra? Nei, det er fordi lærere vet hva de snakker om! Lærere er i skolene hele tiden, de ser og vet når de trengs. Ville du HI likt at ditt barn på 16-17 år ikke fikk tilbakemelding på arbeidet sitt før eksamen? Ikke fikk igjen juletentamen før i mars? Ha en rekke lærere som overhode ikke var kvalifiserte til å jobbe som lærere? Dette er nemlig framtiden dersom KS vinner fram. Vi får færre og færre som ønsker å utdanne seg til lærere nettopp fordi yrket er så hetset, skakkjørt og overbelastet, og om noen tiår vil vi mangle flere titalls tusen lærere. Hvem skal da undervise dine barn og barnebarn? Anonymous poster hash: f228b...c69 Det som også er viktig å belyse i forhold til internasjonal kartlegging, er å se an klassetrinnene dette blir gjort på. Når en kartlegging foregår på 4. trinn, er norske elever 9 år. De aller fleste andre elever i Europa/verden er et år eldre. Dette kommer av at norske elever begynner i første klasse som 6-åringer. I de fleste andre land begynner de på obligatorisk førskole som 6-åringer. Når de da når 4. klasse, har de gått et helt år ekstra på skole!! Dersom en sammenligner norske 5. klassinger med verdens 4. klassinger (som da blir det riktige i forhold til alder og antall år på skolen) er norske barn i toppen av læringskurven!! Ergo er det INGENTING i veien med norske lærere!! Men de trenger TID for å gjennomføre jobben sin! Amen! Anonymous poster hash: b1b64...aa7 Endelig noen som skriver akkurat det jeg tenker!! Synes også det er veldig rart at ikke alt dette belyses i streiken. Det totale bildet kommer ikke frem. Jeg også mener at norske lærere er gode nok. Men vi har ikke på langt nær de ressursene som trengs! Kan ta min egen klasse som eksempel. Jeg har en liten klasse, selv om jeg jobber på en stor skole med mange elever. Det er fordi behovet for spesialundervisning er enormt. Vi har allikevel ikke flere lærer-ressurser av den grunn. I min klasse alene har jeg fem elever med diagnoser, tre av dem med autisme. I tillegg har jeg flere elever som er SVÆRT svake faglig sett, men som ikke passer inn i noen diagnose. Det er nesten enklere å telle de elevene som ikke trenger ekstra hjelp... Men... Er jeg spesialpedagog? Nei... Har vi en høyt utdannet spesialpedagog på trinnet eller skolen i det hele tatt? Nei... Har vi faglært hjelp med elever som sliter med adferdsvansker? Nei... Har jeg feks i min klasse noen form for assistent i det hele tatt? Nei... Jeg er alltid alene i klasserommet. Hva hvis "Per", som er autist og sensitiv til diverse lyder, plutselig slår seg vrang ? Eller en av de fire andre? Pluss en drøss andre ting som kan skje... Da må jeg avbryte undervisningen og ta hand om situasjonen. Det skjer med jevne mellomrom. I tillegg er mange av mine elever såpass faglig svake at de ikke engang skal følge vanlig pensum. De må ha helt egne planer, lekser, undervisningsopplegg. Hvordan skal jeg kunne undervise "ørten" forskjellige opplegg på en gang? Dette er et typisk eksempel på hva som skjer når folk som tydeligvis ikke har nok peiling på skole, får styre norsk skoleutvikling i flere tiår... Anonymous poster hash: ff1fb...b43
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Der du virkelig er interessert i den norske skole, så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på emnet i stede for å slenge ut ugjennomtenkte ytringer slik som her. Dersom du hadde undersøkt litt, ville du visst følgende: 1. De skolene i Europa som har best resultater, er de skolene hvor lærerne har mye mindre bunden arbeidstid enn lærere i Norge har, f.eks. i Finland. 2. De skolene som har best resultater har lærere som blir vist respekt av folket og har veldig høye lønninger. Altså motsatt av hva som skjer i Norge. 3. De skolene som har best resultater, er de skolene hvor lærerne er med på å forme skolesystemet og har egne ansatte til å ta seg av alt ekstraarbeidet som norske lærere må ta seg av i dag. 4. I Norge har vi enhetsskole, dv. at elever med alle mulige typer utfordringer går på normale skoler og vanlige klasser. Kun de aller, aller svakeste (psykisk utviklingshemmede) går i spesialklasser/på spesialklasser. Når det da gjøres tester og undersøkelser, innebærer dette at alle elvene i Norge deltar, også de som normalt har karakterene 1-2. I de fleste andre land er disse elevene fritatt fra å delta på testene. Resultatet blir derfor veldig skjevt. Det sier seg jo selv at norske elever scorer dårlige enn f.eks. finske elever når vi har med 1'er og 2'er elevene våre, mens finskene stort sett bare har med elevene som har 3'ere og oppover. Jeg finner det faktisk veldig underlig at dette aldri belyses i media. 5. Dersom du ser til skoleforskning, og da snakker jeg også om internasjonal forskning, vil du se at majoriteten av endringene regjeringen og KS har foreslått og gjennomfør de siste 30-40 årene går stikk i strid med hva forskning viser at fungerer. Det er f.eks. vist at store klasser, spesielt i basisfag, er dårlig skole. Likevel økes klassestørrelsen og lærertettheten minskes. Det var også mye forskning som viste at baseskole er uheldig, likevel ble det satset stort på dette. Listen her er utrolig lang. At den norske skolen ikke ligger på toppen er noe politikere og KS må ta på sin kappe. Lærerne er de eneste som nå har satt foten ned mot det siste forslaget som er kommet og som kommer til å kjøre den norske skolen helt i grøften. Er det fordi lærere ikke er villige til å endre seg og ikke klarer å se ting utenifra? Nei, det er fordi lærere vet hva de snakker om! Lærere er i skolene hele tiden, de ser og vet når de trengs. Ville du HI likt at ditt barn på 16-17 år ikke fikk tilbakemelding på arbeidet sitt før eksamen? Ikke fikk igjen juletentamen før i mars? Ha en rekke lærere som overhode ikke var kvalifiserte til å jobbe som lærere? Dette er nemlig framtiden dersom KS vinner fram. Vi får færre og færre som ønsker å utdanne seg til lærere nettopp fordi yrket er så hetset, skakkjørt og overbelastet, og om noen tiår vil vi mangle flere titalls tusen lærere. Hvem skal da undervise dine barn og barnebarn? Anonymous poster hash: f228b...c69 Det som også er viktig å belyse i forhold til internasjonal kartlegging, er å se an klassetrinnene dette blir gjort på. Når en kartlegging foregår på 4. trinn, er norske elever 9 år. De aller fleste andre elever i Europa/verden er et år eldre. Dette kommer av at norske elever begynner i første klasse som 6-åringer. I de fleste andre land begynner de på obligatorisk førskole som 6-åringer. Når de da når 4. klasse, har de gått et helt år ekstra på skole!! Dersom en sammenligner norske 5. klassinger med verdens 4. klassinger (som da blir det riktige i forhold til alder og antall år på skolen) er norske barn i toppen av læringskurven!! Ergo er det INGENTING i veien med norske lærere!! Men de trenger TID for å gjennomføre jobben sin! Amen! Anonymous poster hash: b1b64...aa7 Endelig noen som skriver akkurat det jeg tenker!! Synes også det er veldig rart at ikke alt dette belyses i streiken. Det totale bildet kommer ikke frem. Jeg også mener at norske lærere er gode nok. Men vi har ikke på langt nær de ressursene som trengs! Kan ta min egen klasse som eksempel. Jeg har en liten klasse, selv om jeg jobber på en stor skole med mange elever. Det er fordi behovet for spesialundervisning er enormt. Vi har allikevel ikke flere lærer-ressurser av den grunn. I min klasse alene har jeg fem elever med diagnoser, tre av dem med autisme. I tillegg har jeg flere elever som er SVÆRT svake faglig sett, men som ikke passer inn i noen diagnose. Det er nesten enklere å telle de elevene som ikke trenger ekstra hjelp... Men... Er jeg spesialpedagog? Nei... Har vi en høyt utdannet spesialpedagog på trinnet eller skolen i det hele tatt? Nei... Har vi faglært hjelp med elever som sliter med adferdsvansker? Nei... Har jeg feks i min klasse noen form for assistent i det hele tatt? Nei... Jeg er alltid alene i klasserommet. Hva hvis "Per", som er autist og sensitiv til diverse lyder, plutselig slår seg vrang ? Eller en av de fire andre? Pluss en drøss andre ting som kan skje... Da må jeg avbryte undervisningen og ta hand om situasjonen. Det skjer med jevne mellomrom. I tillegg er mange av mine elever såpass faglig svake at de ikke engang skal følge vanlig pensum. De må ha helt egne planer, lekser, undervisningsopplegg. Hvordan skal jeg kunne undervise "ørten" forskjellige opplegg på en gang? Dette er et typisk eksempel på hva som skjer når folk som tydeligvis ikke har nok peiling på skole, får styre norsk skoleutvikling i flere tiår... Anonymous poster hash: ff1fb...b43 Glemte å si at jeg har 21 elever i min klasse. Anonymous poster hash: ff1fb...b43
Hannasbananas Skrevet 24. august 2014 #19 Skrevet 24. august 2014 Den norske skolen leverer kanskje ikke gode nok (Pisa)resultater, men det er langt ifra lærernes skyld. Det dreier seg om politikk og rammeverk. Jeg skulle ønske folk klarte å åpne øynene nok til å skjønne såpass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå