Mh2013 Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Jeg er for tiden alene med min sønn på 10 mnd. Han har begynt i barnehagen og jeg i jobb. Barnehagen åpner ikke før 7:30 og jeg har fått ordnet det slik med min arbeidsgiver at jeg begynner på jobb klokken 8:00. Jeg har ikke lappen og bruker derfor litt tid på å komme meg hjem fra jobb, og for at det ikke skal bli så sent hjem for sønnen min får jeg også slutte til normal tid 15:00. Men, arbeidsgiver vil at jeg skal jobbe inn igjen denne timen jeg jobber mindre hver dag. Har de lov til å kreve dette? Denne ordning med 1 time kortere arbeidsdag trenger jeg bare i en periode På vel 3 mnd. Det vil si at arbeidsgiver mener jeg skal jobbe inn igjen nærmere 70 timer! Jeg aner ikke hvordan jeg skal få til det! Noen som vet om jeg har krav på redusert stilling? Synes ikke det er noen god løsning at en 10 mnd gammel gutt skal være i barnehagen fra den åpner til stengetid....
MTF Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Du kan ha krav på redusert arbeidstid (dvs. permisjon uten lønn) etter arbeidsmiljøloven § 10-2, fjerde ledd dersom du "av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det". Du "har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten" Dette innbefatter bla når man har omsorg for barn og har problemer med å få barnepass eller ønsker eller har behov for å tilbringe mer tid med barnet. Det gir ikke en ubetinget rett til permisjon, for arb.giver kan påstå at det gir dem vesentlig ulempe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå