Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 Min datter på 5 år kaller ikke min samboer for "stefar" eller "bonusfar", her går det på fornavn. Og vi har et felles barn, nemlig lillesøster til 5 åringen. hvorfor skal man sette merkelapp på alt..? Og spesielt når man har vært kjærester i to uker, kvalifiserer man seg da til å kalle seg steforelder? Synes ordet "ste" er negativt ladet, og dessuten høres det ut som det erstatter er forelder, hvilket det IKKE gjør når barnet har to foreldre.. Bonus er et litt finere ord Anonymous poster hash: c277e...eab
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 Og "bonus" er ikke en merkelapp? Det er vel for så vidt opp til barna å avgjøre om fars/mors nye partner er bonus eller ikke. Det blir litt selvdiggende å sette merkelappen "bonus" på seg selv. Anonymous poster hash: 75d09...313
Mandala Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Både mine barn og min kjærestes barn er veldig opptatte av hvem vi er i forhold til hverandre. Og dems konklusjon er at de selv er søsken og vi voksne er stemor og stefar. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Bonus? Er det noe bedre da? For å ikke snakke om dem som kaller mor/far for bio..Jeg grøsser av det ordet!! Det heter mor og far. Anonymous poster hash: e749d...10d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #5 Skrevet 23. august 2014 Bonus? Er det noe bedre da? For å ikke snakke om dem som kaller mor/far for bio..Jeg grøsser av det ordet!! Det heter mor og far. Anonymous poster hash: e749d...10d Bedre og bedre, som sagt synes jeg ste er negativt ladet! Den onde storemoren? Bruker aldri noen av delene. Om barnet lurer på hvem man er ift hverandre er det vel greit, men jeg sier enkelt og greit at xxx er kjæresten min og pappa´n til lillesøsteren hennes. Hun er som sagt 5 år og har egentlig kun spurt om det en eneste gang. Anonymous poster hash: c277e...eab
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #6 Skrevet 23. august 2014 Bonus? Er det noe bedre da? For å ikke snakke om dem som kaller mor/far for bio..Jeg grøsser av det ordet!! Det heter mor og far. Anonymous poster hash: e749d...10d Bedre og bedre, som sagt synes jeg ste er negativt ladet! Den onde storemoren? Bruker aldri noen av delene. Om barnet lurer på hvem man er ift hverandre er det vel greit, men jeg sier enkelt og greit at xxx er kjæresten min og pappa´n til lillesøsteren hennes. Hun er som sagt 5 år og har egentlig kun spurt om det en eneste gang. Anonymous poster hash: c277e...eab ... Og det godtar hun siden hun har en pappa som ser henne annenhver helg. HI Anonymous poster hash: c277e...eab
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #7 Skrevet 23. august 2014 Whaaaaaaaaaaaat?? Er det barn som kaller foreldrenes partner "stefar" eller "stemor"??? Altså at de faktisk roper type: "Stemor, kan du hjelpe meg?" Hadde jeg hørt det ville jeg nok reagert. Noe så latterlig.... Kall ved navn! Anonymous poster hash: 01d81...67d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #8 Skrevet 23. august 2014 Whaaaaaaaaaaaat?? Er det barn som kaller foreldrenes partner "stefar" eller "stemor"??? Altså at de faktisk roper type: "Stemor, kan du hjelpe meg?" Hadde jeg hørt det ville jeg nok reagert. Noe så latterlig.... Kall ved navn! Anonymous poster hash: 01d81...67d Nå refererte jeg vel heller til hvordan de voksne anser seg selv ift kjærestenes barn. Her i hus går det på fornavn. Hun ville hatt mange å forholde seg til om hun skulle hatt tre sett besteforeldre, farmor/far, mormor/far, og stebesteforeldre? De er fantastiske omsorgspersoner, men vi kaller dem ved fornavn. Anonymous poster hash: c277e...eab
min<3 Skrevet 23. august 2014 #9 Skrevet 23. august 2014 Jeg sier heller ikke at jeg er stemor/bonusmor når jeg forteller om familien vår. Jeg sier at de er barna til samboeren min. De kaller meg med navn og tror ikke de kaller meg stemor til noen andre heller. Det hender jeg kaller meg selv den onde stemora hvis 14 åringen syntes noe jeg har bestemt er urettferdig.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #10 Skrevet 23. august 2014 Whaaaaaaaaaaaat?? Er det barn som kaller foreldrenes partner "stefar" eller "stemor"??? Altså at de faktisk roper type: "Stemor, kan du hjelpe meg?" Hadde jeg hørt det ville jeg nok reagert. Noe så latterlig.... Kall ved navn! Anonymous poster hash: 01d81...67d Nå refererte jeg vel heller til hvordan de voksne anser seg selv ift kjærestenes barn. Her i hus går det på fornavn. Hun ville hatt mange å forholde seg til om hun skulle hatt tre sett besteforeldre, farmor/far, mormor/far, og stebesteforeldre? De er fantastiske omsorgspersoner, men vi kaller dem ved fornavn. Anonymous poster hash: c277e...eab ok, haha Da var det jeg som missforstod litt..... sorry Anonymous poster hash: 01d81...67d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #11 Skrevet 23. august 2014 Jeg sier heller ikke at jeg er stemor/bonusmor når jeg forteller om familien vår. Jeg sier at de er barna til samboeren min. De kaller meg med navn og tror ikke de kaller meg stemor til noen andre heller. Det hender jeg kaller meg selv den onde stemora hvis 14 åringen syntes noe jeg har bestemt er urettferdig. Takk for svar Og det er det jeg mener, mange sier "det er stebarna mine" fremfor "det er min samboers barn". Min 5 åring er iallefall veldig opptatt av at hun HAR en pappa til de andre ungene i bhg og at min samboer ikke er pappan hennes, så vi har aldri nevnt for henne at xxx (min samboer) er hennes "stefar". Anonymous poster hash: c277e...eab
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #12 Skrevet 23. august 2014 Min datter bruker ordet stepappa om min samboer i samtale med andre hvis hun snakker med folk som ikke kjenner han. Snakker hun med folk som kjenner han bruker hun navnet hans. Det samme Gjør hun her hjemme. Jeg har aldri sagt til henne at han er en stepappa. Så det har hun plukket opp selv fra ett eller annet sted. Men han er en stepappa også da hennes far etter 10 år forsvant ut av livet hennes. Så han er helt og holdent en far istedenfor biologisk far. Anonymous poster hash: ad64e...19f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #13 Skrevet 23. august 2014 Min datter har ikke far. Sambo har vært som en far for henne siden hun var nett fylt 4 år. Nå her hun 7 år. Hun har ikke så mye kontakt med far sin familie heller, da de bor et stykke unna.. Syns det er fint at de er bonus far, bonus besteforeldre osv.. De kaller hverandre med navn da. Men vi kan fint omtale som "bonus". Av og til glemmer jeg at han ikke er hennes ekte far, og sier datteren. Jaja Syns det er koslig at han kan være noe mer for henne ved omtale enn "mammas kjæreste". Vi venter også felles barn. Anonymous poster hash: 0e880...3a8
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #14 Skrevet 23. august 2014 en lliten PS også På jobb hadde mammaen til min samboer blitt spurt om hun hadde noen barnebarn. Det var en dame som ville gi vekk strikkede sokker. Da hadde hun svart at hun hadde et "bonusbarnebarn" som gjerne ville ha. Da skjønner alle greia.. I steden for å forklare med "sønnen min er sammen med en dame som har… blaaablaaa blaa" Anonymous poster hash: 0e880...3a8
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #15 Skrevet 23. august 2014 Enig med deg. Synes egentlig ikke det skulle vært bonus far eller stefar.. skulle kun vært fornavn. For de "nye" kjærestene/samboerne osv ER ikke foreldre! Og vil aldri bli det. Anonymous poster hash: ee55a...8c7
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 LOL. Tenke litt mer gjennom argumentasjonen din. 😁 Anonymous poster hash: 9acc7...367
*Miss Marple* Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 en lliten PS også På jobb hadde mammaen til min samboer blitt spurt om hun hadde noen barnebarn. Det var en dame som ville gi vekk strikkede sokker. Da hadde hun svart at hun hadde et "bonusbarnebarn" som gjerne ville ha. Da skjønner alle greia.. I steden for å forklare med "sønnen min er sammen med en dame som har… blaaablaaa blaa" Anonymous poster hash: 0e880...3a8 Jeg tenker det samme som deg. Det er et greit begrep som alle skjønner og spare en for andre forklaringer. Og jeg syns faktisk det er litt koseligere med begrepet stepappa enn 'mannen til mamma'. Det høres mer fjernt ut for meg. Men det er jo egentlig bare en vanesak og det ene funker like bra som det andre. Men 'merkelapper' er nok kommet for å bli. Man sier samboer i stede for 'han jeg bor sammen med', man sier arbeidsgiver/sted i stede for 'der jeg jobber' osv.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Vi mennesker organiserer verden for lettere å forstå den, og for lettere å mestre den. Derfor har vi mennesker titler på de fleste av rollene våre. Jeg er datter, mamma, søster, stemor, tante, venninne, svigerdatter, kjæreste, kone osv. Jeg kaller ikke svigermoren min svigermor, jeg bruker navnet hennes. Stebarna mine kaller meg ikke stemor, de bruker navnet mitt. Jeg er likefullt stemor. Anonymous poster hash: 30586...d44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå