Gå til innhold

Samboer med sær diett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Min samboer og far til vårt felles barn (1-åring) har siden jeg møtte ham spist som om han fremdeles var singel. Han kjøper egne lunsjer til helgene (kjøtt, sardiner, nøtter osv), og vil ofte ikke spise noe sammen med oss andre i familien om vi spiser lunsj ute en helg. Ytterligere er han i perioder svært sær hva gjelder vanlige familiemiddager (det skal sies at han har kommet seg og vi spiser oftere middag sammen både ukedag og helg). Dog til lørdagskos ikveld ville han hverken ha det ene eller andre ( skal holde seg unna mel og melkeprodukter). Han vil ha kjøtt og salat. Pizza, pasta eller liknende er bannlyst visstnok. Det endte opp med at jeg kjøper Fjordland til meg og han igjen skal spise 0,5 kg med biff med 1 pose frossen brokkoli. Vi spiser også separate frokoster, og han durer på med dette kostholdet fordi han føler seg bedre da. Han ser ikke problemet, og skjønner ikke at han får et forklaringsproblem når barnet blir større og spør hvorfor far ikke vil spise med oss. Er det jeg som er vanskelig her? Synes det er så trist at vi ikke kan dekke opp til felles lunsj og brunch i helgene f.eks.

Anonymous poster hash: 8e016...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grunnen til at han unngår mel og melk? Er det på grunn av allergi/ intoleranse? Eller fordi han er bevisst hva som er bra mat for han?

Jeg forstår at du opplever han sær, men hvis han føler seg bedre med et slikt kosthold syns jeg det er viktig å akseptere det.

Går det an å fordele det litt? Av og til middager som han vil spise og som alle kan spise. Av og til middager som dere vil ha med tilpasninger til han. Og av og til spise hver for dere.

Jeg er enig i at det er et dilemma i forhold til barna. Barn bør oppdrag i å spise mat også fra korn og melkeprodukter.

Men sånn er det jo for noen. Mannen min har cøliaki og vi har dermed en del tilpasninger i vårt kosthold.

Anonymous poster hash: 5c401...fb0

Skrevet

Hva er grunnen til at han unngår mel og melk? Er det på grunn av allergi/ intoleranse? Eller fordi han er bevisst hva som er bra mat for han?

Jeg forstår at du opplever han sær, men hvis han føler seg bedre med et slikt kosthold syns jeg det er viktig å akseptere det.

Går det an å fordele det litt? Av og til middager som han vil spise og som alle kan spise. Av og til middager som dere vil ha med tilpasninger til han. Og av og til spise hver for dere.

Jeg er enig i at det er et dilemma i forhold til barna. Barn bør oppdrag i å spise mat også fra korn og melkeprodukter.

Men sånn er det jo for noen. Mannen min har cøliaki og vi har dermed en del tilpasninger i vårt kosthold. Anonymous poster hash: 5c401...fb0

Han unngår disse produktene pga at han vil føle seg vel. Det er ingen intoleranse eller allergi med i bildet, da ville jeg selvsagt hatt mindre problem med dette. Han kan av og til gå med på å spise middager med høyere karbo-innhold, men da på hans premisser og kun på de dagene da han trener styrke. Jeg bestilte for noen uker siden et bord til lunsj på en fancy, ny restaurant, men da vi kom og hadde sett gjennom menyen skulle han ikke ha noe. Da skulle han heller vente til han kom hjem for der hadde han kylling og råkost som ventet. Jeg skjønner at han må få spise det han ønsker, men det blir liksom noe boikottaktig over det hele. Det er også spesielt synd at vi ikke kan sette oss ned sammen og spise som en vanlig familie. Takk for svar forresten!

Skrevet

Men uansett HVA han spiser, så er det det faktum at han burde spise sammen med deg og deres felles barn, hvertfall til middag og i helgene, det er jo så koselig som familie! Hadde blitt potta sur hadde jeg hatt en så sær mann!

Anonymous poster hash: 86b61...794

Skrevet

Spiser sunt da så ville nok joinet han :-) hadde en eks som spiste slik og begynte bare å gjøre det samme

Anonymous poster hash: eee5d...f62

Skrevet

Det går jo fint an å sitte rundt samme bord å spise, selv om dere ikke spiser samme maten?

Har levd på lavkarbo jeg også, og det er jo ikke noe problem å tilpasse maten heller. Er jo bare for ham å bytte ut poteter/ris/pasta med grønnsaker og salat til de middagene du lager.

Og det er mange gode lavkarbo sauser man kan lage lett fra bunn av også.

Jeg ser ikke problemet her egentlig... 

Anonymous poster hash: 35b32...d33
Skrevet

Dere kan vel spise sammen selv om far spise noe annet?

Eventuelt dere får prøve  samarbeide om maten til tider, far kan spise de grønnsaker han spiser og kjøtt og du og barnet kan spise det samt noe annet som tilbehør.

Hva er grunnen til at han spiser slik han gjør?

Min ex nektet å spise grønnsaker fordi det likte han ikke, det var ikke akseptabelt for meg spesielt når det var barn i bildet.

Er det allergier eller annet syntes jeg det er helt greit.

Jeg kan ikke spise en del matvarer i hele tatt og skal spise veldig lite av andre dette har med min helse å gjøre og barna har forstått og akseptert det når jeg forteller at jeg blir syk om jeg spiser dette.

Vi spiser jo sammen allikevel, men jeg kutter ut noe av middagsmaten som de spiser og legger til annet istedenfor.

Har ikke noe med at jeg ikke liker for mye av det skulle jeg så gjerne ha spist men vet at jeg blir dårlig av det så må velge det bort.

Anonymous poster hash: 0993e...8ee
Skrevet

Du er i allefall sær som heller velger fjordland istedet for biff slik som han. Hadde ikke vært noe rart om dere laget biff med hvert deres tilbehør. Jeg synes han bør få spise den maten han vil jeg, og hvis dere begge legger godcilje til så finner dere masse dere kan ha felles, men at det da faktisk blir litt buffe på tilbehøret :D

Anonymous poster hash: e3ce9...9c2

Skrevet

Det går jo fint an å sitte rundt samme bord å spise, selv om dere ikke spiser samme maten? Har levd på lavkarbo jeg også, og det er jo ikke noe problem å tilpasse maten heller. Er jo bare for ham å bytte ut poteter/ris/pasta med grønnsaker og salat til de middagene du lager.Og det er mange gode lavkarbo sauser man kan lage lett fra bunn av også. Jeg ser ikke problemet her egentlig...  Anonymous poster hash: 35b32...d33

Nei, kanskje ikke så lett så forstå om man ikke opplever det selv. Jeg oppfatter det iallefall som et stort problem at en familiefar kjører et helt eget opplegg, og sier nei til de fleste forslag til middag så lenge det ikke er rødt kjøtt med rotgrønnsaker til og ikke vil dekke til felles frokost i helgene, blant annet. Det er litt stusselig for meg, men jeg er oppvokst med storfamilie og dertil hørende fellesmåltider, det er ikke han. Men uansett, takk for innspill.

Skrevet

Mannen min har en slik kompis, han trener mye og er helt ødelagt i hodet når det kommer til vekt, utseende, trening og kosthold. Han lever på disse sære diettene for å ha minst mulig underhudsfett og se så muskuløs ut som mulig.

Men han er bevisst at han ikke skal overføre sine særheter til barna da, og han lager middag til familien nesten hver dag. Spiser han f.eks biff og brokkoli som du nevner lager han samtidig noe potetgreier og saus til resten av familien. De spiser sammen hele familien, kona og barna hele måltidet og mannen bare kjøtt og grønnsaker. Barna tror magen hans ikke tåler poteter, pasta, ris, saus o.l.

Sånn gjør de hver dag, han lager kylling, ris, salat og saus til familien, spiser bare ris og salat selv.

Anonymous poster hash: 75653...205
Skrevet

Du er i allefall sær som heller velger fjordland istedet for biff slik som han. Hadde ikke vært noe rart om dere laget biff med hvert deres tilbehør. Jeg synes han bør få spise den maten han vil jeg, og hvis dere begge legger godcilje til så finner dere masse dere kan ha felles, men at det da faktisk blir litt buffe på tilbehøret :DAnonymous poster hash: e3ce9...9c2

Vel, når det foreslås biff daglig og man er høygravid så er det nok lettere å ty til Fjordland ( satt på spissen, jeg spiser det kun i nødstilfelle og da fisk/grøt). Det ender som regel med at jeg også spiser biff ev må lage meg noe annet på sparket.

Skrevet

Spiser sunt da så ville nok joinet han :-) hadde en eks som spiste slik og begynte bare å gjøre det sammeAnonymous poster hash: eee5d...f62

Takk for innspill, men er ikke tilhenger av daglig inntak av rødt kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...