Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 Sønnen min har begynt i førsteklasse, og i klassen har det begynt et barn med downs syndrom. Sønnen min har kommet med et par kommentarer på dette barnet, og jeg har forsøkt å formidle at dette barnet er annerledes, men at han også har følelser slik som alle andre. Så begynte han å spørre om hva som feilte ham osv, og jeg merket at jeg kom litt til kort. Tror jeg må ta denne samtalen igjen, for jeg vil ikke at barnet mitt skal plage denne gutten heller. Tips til hva jeg kan si, hvordan jeg skal forklare annerledesheten for en 6 åring? Anonymous poster hash: 2a959...18f
Gjest ronja røverdatter Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 Jeg regner med at skolen også kommer til å forklare litt om dette etterhvert, det burde de. Men du kan forklare det ganske enklelt: Per har noe som heter Down Syndrom. Det betyr at han er litt annerledes enn de fleste andre barn. Han er like stor som en deg / en seksåring i kroppen, men han bruker lenger tid på å lære og forstå ting. Inni oss har vi noe som heter kromosomer, det er litt vanskelig å forklare for det er ikke noe vi kan se, men hans kromosomer er litt annerledes enn hos dem som ikke har Downs. Akkurat som at noen ikke kan se og noen ikke kan å høre osv. Per bruker lenger tid på å lære å sitte stille og følge med i klassen. Osv. osv. Du trenger ikke å forklare deg ihjæl, ofte holder det med å forklare at han er annerledes. Men svar på spørsmålene som kommer. Du trenger ikke å forklare altfor mye da heller, bare svare på det du får spørsmål om. Og "klager" barnet over at Per er slem, bråkete etc, så forklarer du det med at det er fordi Per har Downs syndrom og at han ikke har lært / ikke skjønner det helt ennå. Og er det noe du ikke kan svare på, så vær ærlig på det. Si at du vet ikke hvorfor eller hvordan, du bare vet at det er sånn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Jeg regner med at skolen også kommer til å forklare litt om dette etterhvert, det burde de. Men du kan forklare det ganske enklelt: Per har noe som heter Down Syndrom. Det betyr at han er litt annerledes enn de fleste andre barn. Han er like stor som en deg / en seksåring i kroppen, men han bruker lenger tid på å lære og forstå ting. Inni oss har vi noe som heter kromosomer, det er litt vanskelig å forklare for det er ikke noe vi kan se, men hans kromosomer er litt annerledes enn hos dem som ikke har Downs. Akkurat som at noen ikke kan se og noen ikke kan å høre osv. Per bruker lenger tid på å lære å sitte stille og følge med i klassen. Osv. osv. Du trenger ikke å forklare deg ihjæl, ofte holder det med å forklare at han er annerledes. Men svar på spørsmålene som kommer. Du trenger ikke å forklare altfor mye da heller, bare svare på det du får spørsmål om. Og "klager" barnet over at Per er slem, bråkete etc, så forklarer du det med at det er fordi Per har Downs syndrom og at han ikke har lært / ikke skjønner det helt ennå. Og er det noe du ikke kan svare på, så vær ærlig på det. Si at du vet ikke hvorfor eller hvordan, du bare vet at det er sånn. Takk for et godt og utfyllende svar:) Anonymous poster hash: 2a959...18f
Iiiiik Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Da Per begynte å vokse inni magen til mamma'n sin, var det noe som ikke gikk akkurat sånn som det pleier å gjøre. Derfor har han noe som heter Down syndrom. Det er jo så kjempemange ting som skjer når babyer vokser inni magen og det er nesten litt rart at det så ofte går bra, men noen ganger er det altså noe som ikke går helt bra. Barn med Down syndrom ser ofte litt annerledes ut også. Har du sett at øynene hans er litt skjeve og at det ser ut som om tunga er litt for stor? Det er fordi munnen hans er litt mindre enn din. Barn med Down syndrom lærer ofte noen ting litt senere enn andre barn, derfor trenger han mer hjelp til noen ting og kanskje det er noe han ikke skjønner selv om dere andre skjønner det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #5 Skrevet 23. august 2014 Da Per begynte å vokse inni magen til mamma'n sin, var det noe som ikke gikk akkurat sånn som det pleier å gjøre. Derfor har han noe som heter Down syndrom. Det er jo så kjempemange ting som skjer når babyer vokser inni magen og det er nesten litt rart at det så ofte går bra, men noen ganger er det altså noe som ikke går helt bra. Barn med Down syndrom ser ofte litt annerledes ut også. Har du sett at øynene hans er litt skjeve og at det ser ut som om tunga er litt for stor? Det er fordi munnen hans er litt mindre enn din. Barn med Down syndrom lærer ofte noen ting litt senere enn andre barn, derfor trenger han mer hjelp til noen ting og kanskje det er noe han ikke skjønner selv om dere andre skjønner det. nja, denne forklaringen "smakte ikke så godt" Anonymous poster hash: cd79d...84a
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #6 Skrevet 23. august 2014 Da Per begynte å vokse inni magen til mamma'n sin, var det noe som ikke gikk akkurat sånn som det pleier å gjøre. Derfor har han noe som heter Down syndrom. Det er jo så kjempemange ting som skjer når babyer vokser inni magen og det er nesten litt rart at det så ofte går bra, men noen ganger er det altså noe som ikke går helt bra. Barn med Down syndrom ser ofte litt annerledes ut også. Har du sett at øynene hans er litt skjeve og at det ser ut som om tunga er litt for stor? Det er fordi munnen hans er litt mindre enn din. Barn med Down syndrom lærer ofte noen ting litt senere enn andre barn, derfor trenger han mer hjelp til noen ting og kanskje det er noe han ikke skjønner selv om dere andre skjønner det. Ehhhh... Svaret til nr2 var mye bedre Anonymous poster hash: c9d7b...344
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #7 Skrevet 23. august 2014 Jeg regner med og håper at skolen tar en snakk om dette også. Mitt barn er også et andreledes barn og her har skolen alt andre skoledag hatt samtaler med alle klasser (1-7) hvor de har pratet om diagnosen og hvordan disse barna kan være andreledes med andre. De har også sendt ut et skriv til foreldra med litt info. Men jeg som foreldre måtte først godkjenne at de gjorde dette ellers hadde de ikke kunne sagt noe til noen grunnet taushetsplikt så det kommer jo litt an på foreldrene også. Skal sies at jeg bor på et lite sted med en liten skole og det er derfor jeg og skolen ville at alle elever skulle få informasjonen. En større skole hadde det ikke vært så mye kontakt mellom eldre og yngre elever som her jeg bor. Anonymous poster hash: 15c93...32e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #8 Skrevet 23. august 2014 Min hadde en i bhg med downs. Vi sa dette: Mia har downs. Det har hun hatt siden hun ble laget. Derfor ser hun litt annerledes ut, og forstår ikke alltid alt det du forstår. Men hun trenger fortsatt venner og synes det er like gøy å leke som du gjør. Noen ganger glemmer hun sikkert reglene, men da kan du bare forklare det på nytt uten å bli sinna. Anonymous poster hash: 5754a...de3
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2014 #9 Skrevet 23. august 2014 Begge mine barn går i klasse/paralell klasse med barn med diagnoser.. og det skolen har gjort er å se " sånn er jeg og sånn er det" filmene på nrk. Barn som forteller og lett å forstå:-)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #10 Skrevet 23. august 2014 Da Per begynte å vokse inni magen til mamma'n sin, var det noe som ikke gikk akkurat sånn som det pleier å gjøre. Derfor har han noe som heter Down syndrom. Det er jo så kjempemange ting som skjer når babyer vokser inni magen og det er nesten litt rart at det så ofte går bra, men noen ganger er det altså noe som ikke går helt bra. Barn med Down syndrom ser ofte litt annerledes ut også. Har du sett at øynene hans er litt skjeve og at det ser ut som om tunga er litt for stor? Det er fordi munnen hans er litt mindre enn din. Barn med Down syndrom lærer ofte noen ting litt senere enn andre barn, derfor trenger han mer hjelp til noen ting og kanskje det er noe han ikke skjønner selv om dere andre skjønner det. Haha:p "Har du sett at øynene hans er litt skjeve, og det se ut som tunga er for stor? Det er fordi munnen er mindre enn din" Enig i at det andre svaret var litt bedreXD Anonymous poster hash: b6c53...344
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #11 Skrevet 23. august 2014 Takk for mange gode innspill. Det kan jo hende at det har blitt snakket om på skolen, men iallefall har ikke sønnen min fått med seg det. Kanskje tar de det senere, det har jo bare gått en uke. Anonymous poster hash: 2a959...18f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå