Gå til innhold

Pengegaver fra besteforeldre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er flere søsken, og der vi alle har barn (antall varierer fra 1-4)

 

Besteforeldre begynte å gi pengegave til jul/bursdag og nå sist også konfirmasjon til eldste, som var en ganske stor sum.

 

De har hele tiden gitt en fast sum til "familien", altså enebarnet har fått 4 ganger så mye som de i en søskenflokk på 4. Over tid har jo dette blitt betydelige forskjeller - og det hele blir ekstra synlig nå ifm konfirmasjon der samme prinsippet følges.

 

Hva tenker dere om dette?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 11fdb...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt rettferdig og greit. Besteforeldre tenker på å dele likt mellom sine barn. Er da ikke rettferdig at et barn/familie skal få 4x så mye fordi de har valgt å få 4 småbarn selv.

 

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig merkelig ut hvis gaven er til barnebarna og ikke til dere som barn. Barnebarn skal da ikke "straffes" økonomisk fordi de har søsken. Aldri hørt om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt rettferdig og greit. Besteforeldre tenker på å dele likt mellom sine barn. Er da ikke rettferdig at et barn/familie skal få 4x så mye fordi de har valgt å få 4 småbarn selv.

 

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Men det er jo det som skjer her. Et barn får 4x så mye som de andre barnebarna. Det er grov forskjellsbehandling og en ypperlig måte å starte konflikter på.

 

Anonymous poster hash: 617e4...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørs ut som de fordeler arven noe og tenker vel at det skal være likt på selve barna deres. Spesielt siden det er snakk om store summer.

 

Anonymous poster hash: 5be0c...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om flere som gjør det sånn til jul også, og jeg synes det er helt feil. La si man settter av 500 kr pr familie. Da får enebarnet 500 kr og de som er fire søsken 125 kr. Alle mine tanteunger er like mye verdt og får gaver for ca samme summen, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er da helt rettferdig og greit. Besteforeldre tenker på å dele likt mellom sine barn. Er da ikke rettferdig at et barn/familie skal få 4x så mye fordi de har valgt å få 4 småbarn selv.

 

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Men det er jo det som skjer her. Et barn får 4x så mye som de andre barnebarna. Det er grov forskjellsbehandling og en ypperlig måte å starte konflikter på.

 

Anonymous poster hash: 617e4...597

Et barnebarn får 4x så mye. Mens barna får det samme. Helt rettferdig.

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig urettferdig! Jeg har ett barn selv, og jeg hadde reagert hvis han skulle få tre ganger så store gaver som min søsters tre barn. Det ville jo gått ut over både dem og han, både fordi det er utfordring nok å ikke skjemme bort et enebarn fra før av, og fordi det ville være negativt for forholdet mellom søskenbarna.

 

Om de absolutt vil fordele likt mellom sine barn av en eller annen grunn (har de ikke et forhold til barnebarna som selvstendige individer uavhengig av foreldrene?), så bør de heller gi litt ekstra til de av barna sine som har færre barn. Så slipper barnebarna å merke forskjellsbehandlingen.



Anonymous poster hash: 2d1be...8ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er da helt rettferdig og greit. Besteforeldre tenker på å dele likt mellom sine barn. Er da ikke rettferdig at et barn/familie skal få 4x så mye fordi de har valgt å få 4 småbarn selv.

 

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Men det er jo det som skjer her. Et barn får 4x så mye som de andre barnebarna. Det er grov forskjellsbehandling og en ypperlig måte å starte konflikter på.

 

Anonymous poster hash: 617e4...597

Et barnebarn får 4x så mye. Mens barna får det samme. Helt rettferdig.

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Hvordan kan du mene det er rettferdig når gaven er til barnebarnet?

 

Anonymous poster hash: b6715...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er da helt rettferdig og greit. Besteforeldre tenker på å dele likt mellom sine barn. Er da ikke rettferdig at et barn/familie skal få 4x så mye fordi de har valgt å få 4 småbarn selv.

 

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Men det er jo det som skjer her. Et barn får 4x så mye som de andre barnebarna. Det er grov forskjellsbehandling og en ypperlig måte å starte konflikter på.

 

Anonymous poster hash: 617e4...597

Et barnebarn får 4x så mye. Mens barna får det samme. Helt rettferdig.

 

Anonymous poster hash: 58b5a...8bd

Gaver til barnebarna er ikke gaver til foreldrene deres.

Hvis mine tre barn får 200 kr hver til jul mens min søsters barn får 600 kr, da har hverken jeg eller min søster fått 600 kr. Det eneste som har skjedd er at barnebarna blir forskjellsbehandlet.

 

Anonymous poster hash: 617e4...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en oppskrift på å lage konflikter og såre følelser. Her har besteforeldrene virkelig funnet en måte å lage uvennskap og misunnelse mellom sine barn og barnebarn. En idiotisk løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rett og slett spurt foreldrene mine hva i all verden de tenker på med en slik løsning.

Det de gjør er at alle de barnebarna der det er søsken vil føle at de er mindre verdt en det barnet som får så mye mer.

 

Helt ærlig så hadde jeg som mor følt at mine barn var mindre verdt for mine foreldre for at jeg hadde flere og rett og slett trekt oss litt unna de om de holdt på slikt.

I min familie får ikke alltid barnebarna eller barna for den del gaver til lik verdi, men pengegaver om det gis er likt. Ellers kommer det litt an på hva det enkelte barn trenger og ønsker seg.

Alle har heller ikke fått det samme i konfirmasjonsgave og bryllupsgave men dette kommer av store aldersforskjeller rett og slett. Stort sett om man ser på det store bildet så har vi nok alle fått ganske likt.

Noen mer praktisk hjelp noen mer penger.....

 

Men med den fordelingen som Hi snakker om her vil det si at om barna med 4 søsken fikk 2500 kr til konfirmasjon så fikk barnet uten søsken 10 000kr. Selvsagt er det noe barna vil merke seg og føle på.



Anonymous poster hash: 7ba40...ae7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine besteforeldre gjorde alltid helt likt, alle barnebarna fikk like mye.

 

Mamma har fire barn og søsteren hennes har to barn, alle seks barnebarna har fått like mye i gave bestandig. Men det reagerte faktisk mamma sin søster på, hun synes det var urettferdig at mamma sin "gren av slekten" fikk mer enn hennes. Hun tenker tydeligvis på samme måte som foreldrene til HI.

 

Jeg mener at alle må få likt. Søsteren min har tre barn mens broren min har to, alle de 5 tantebarna får lik sum til jul og bursdag. De er søskenbarn, de møtes jevnlig, de sammenligner selvfølgelig julegaver osv også skal liksom noen få dyrere gaver av tante enn de andre, fordi de har færre søsken? Det skaper jo bare misunnelse og jeg skjønner overhodet ikke tanken.

 

At barna får likt i gave fra besteforeldrene er greit, men barnebarna skal også få like mye i gave.



Anonymous poster hash: 36163...dc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gir også oss barna en fast sum pr familie i julegave.

Vi er 3 søsken og hver familie pleier å få 20 000 i julegave. Et år fikk vi 50 000. Hvordan vi fordeler pengene innad i familien legger de seg ikke opp i. Vi søskenene har pleid å bruke 1000 kr å kjøpe gave til ungene for i julegave ( de pleier å ønske at vi handler siden vi vet hva ungene nåtildags ønsker seg..) til bursdager får hvert enkelt barnebarn gave eller penger av de direkte. Vi søskenene har henholdsvis 1-3-3 barn. Vi synes det er greit at de gjør det sånn til jul siden de ofte gir ganske store summer, det blir nesten som litt arv og da er det greit at det er likt.

 

Anonymous poster hash: eaec7...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gir også oss barna en fast sum pr familie i julegave.

Vi er 3 søsken og hver familie pleier å få 20 000 i julegave. Et år fikk vi 50 000. Hvordan vi fordeler pengene innad i familien legger de seg ikke opp i. Vi søskenene har pleid å bruke 1000 kr å kjøpe gave til ungene for i julegave ( de pleier å ønske at vi handler siden vi vet hva ungene nåtildags ønsker seg..) til bursdager får hvert enkelt barnebarn gave eller penger av de direkte. Vi søskenene har henholdsvis 1-3-3 barn. Vi synes det er greit at de gjør det sånn til jul siden de ofte gir ganske store summer, det blir nesten som litt arv og da er det greit at det er likt.

 

Anonymous poster hash: eaec7...944

Men da går jo pengene til dere barna...? Barnebarn får ikke pengegave?

 

Det som er ekstra sårt for 2 av barnebarna er at de fikk tvillingsøsken for ikke lenge siden (attpåklatter) og da med denne konfirmasjonen var nye søsken en ganske så stor "kostnad" for disse to. Når de om ikke lenge skal konfirmeres.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 11fdb...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, på en måte. Vi pleier å dele i to. Halvparten på foreldrene, halvparten på ungene. Dvs at min sønn (som er enebarn) får en gave til ca 1000 kr og 9000 på konto. Mine søsken beholder 10000 og deler de restrerende 10000 på 3 barn. De får da ca 2300 på konto. De store barna vet at det er sånn og at det blir forskjell. Hverken ungene eller mine søsken har sagt noe om ordningen, og jeg kommer jo godt ut av det så jeg er jo fornøyd....

 

Anonymous poster hash: eaec7...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...