Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #1 Skrevet 22. august 2014 Sønnen min på snart 5 år er 101 cm. Han er minst av alle i kullet sitt i barnehagen og har i det siste begynt å fortelle at han er ukomfortabel med dette. Han sier at han synes det er dumt at de andre er større fordi de løper fortere, får bruke annet sete og de andre ikke hører på han fordi han er liten. Jeg får så vondt av han. Han er veldig langt fremme på alle andre områder. På fireårskontrollen på helsestasjonen sa helsesøster at han var lenger fremme mentalt og kunnskapsmessig enn flere av de som gikk på skolen. Jeg prøver å fortelle han dette, men det er tydeligvis ikke bra nok. På percentilskjemaer jeg har sett på så er han under den nederste streken på høyde i forhold til alder. På vekt i forhold til høyde er han midt på. Er det noen som har det samme problemet eller har noen tips? Anonymous poster hash: 6e8e7...1e8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #2 Skrevet 22. august 2014 Fastlegen Anonymous poster hash: 85be6...a75
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Ingen tips annet enn at kostholdet er riktig, At han får i seg nok kalsium og proteiner bl. annet. Anonymous poster hash: d5f68...211
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 Fastlegen Anonymous poster hash: 85be6...a75 Ja, har vurdert det, men siden ingen har sagt noe på helsestasjonen, og heller ikke på sykehuset når vi var der nå i vår (av helt andre grunner) så har jeg liksom tenkt at da er det ikke noe å bekymre seg over.. Anonymous poster hash: 6e8e7...1e8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Tja. Eneste som umiddelbart hjelper er platåsko dessverre. Barn vokser ujevnt. Så lenge han har riktig kosthold er det ikke noe du kan gjøre. Anonymous poster hash: f20dc...419
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Dersom han ikke er unormalt kort, så er det ingenting å gjøre noe med. Trøst han med at noen må være minst, og at man vokser i rykk og napp. Om kort tid kan han faktisk være den høyeste, selv om vi ikke kan vite det sikkert.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 Er han testet for matallergi og cøliaki? Et av symptomene er dårlig vekst. Ellers er det slik at enkelte bare er små av vekst. Anonymous poster hash: b97da...eef
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #8 Skrevet 22. august 2014 Fastlegen sjekker bare opp i mot at han følger sin egen kurve i forhold til vekst, høyde og vekt. Den informasjonen henter han inn fra helsestasjonen. Har også et lite barn, det er ikke alltid like greit, men sånn er det bare, fint lite man kan gjøre med det, dessuten høres han ikke så veldig liten ut, at det kan bli aktuelt med strekking. De kan strekke sjelettet til veldig kortvokste, men det er en årelang og svært svært smertefull prosess. Anonymous poster hash: 1dffa...dc5
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #9 Skrevet 22. august 2014 Vi har ikke testet han for noen allergier, nei. Men han spiser hvertfall bra og variert. Kan jo være en ide å ta noen blodprøver. Takk for tips Det er bare så sårt å se han selv ha komplekser for det. Det er spesielt nå etter sommerferien at han har nevt det. Virker som om "alle" de andre på hans alder har vokst veldig i sommer. De fleste i hans kull er et hode høyere. Anonymous poster hash: 6e8e7...1e8
mor med liten skatt Skrevet 22. august 2014 #10 Skrevet 22. august 2014 Jeg har heller ikke noe fasitsvar, men har egen erfaring med at barn vokser i rykk og napp. Når min var to år var han 85 cm og skulle etter en slik "tommelfingerregel" som folk bruker med at man ganger høyde med to når barnet er to år og så får endelig høyde som utvokst, bli 170 høy. Lite når far er litt over 180 høy og jeg er 166 høy. Fra fylte tre år vokste han plutselig masse og er nå midt på skalaen mht høyde. Søskenbarna til mine barn var små som barn, men plutselig over en sommer er begge blitt midt på treet høye som tenåringer. Skjønner at ditt barn på fem år ikke har et slikt framtidsperspektiv, men likevel kan det kanskje være greit å si litt om at noen som ikke er så høye kan bli det senere likevel. Uten at du lover han det... Med hensyn til at han ikke blir hørt fordi han er liten, så kan det jo kanskje gå an å ta det opp med personalet i barnehagen at de prøver å være litt ekstra oppmerksom på han siden han opplever å ikke bli helt sett, evt hjelpe han i sosiale settinger så han ikke blir oversett.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 Jeg har heller ikke noe fasitsvar, men har egen erfaring med at barn vokser i rykk og napp. Når min var to år var han 85 cm og skulle etter en slik "tommelfingerregel" som folk bruker med at man ganger høyde med to når barnet er to år og så får endelig høyde som utvokst, bli 170 høy. Lite når far er litt over 180 høy og jeg er 166 høy. Fra fylte tre år vokste han plutselig masse og er nå midt på skalaen mht høyde. Søskenbarna til mine barn var små som barn, men plutselig over en sommer er begge blitt midt på treet høye som tenåringer. Skjønner at ditt barn på fem år ikke har et slikt framtidsperspektiv, men likevel kan det kanskje være greit å si litt om at noen som ikke er så høye kan bli det senere likevel. Uten at du lover han det... Med hensyn til at han ikke blir hørt fordi han er liten, så kan det jo kanskje gå an å ta det opp med personalet i barnehagen at de prøver å være litt ekstra oppmerksom på han siden han opplever å ikke bli helt sett, evt hjelpe han i sosiale settinger så han ikke blir oversett. Takk for erfaringer! Han har allerede fått litt hjelp med å komme mer inn i "gjengen", for han liker ikke store grupper, og hvis det blir for mye på en gang sitter han heller på utsiden og ser på. Barnehagen delte opp barna i mindre grupper når de gikk på turer blant annet. Vi har kommet veldig langt der, og han er nå med å leker på lik linje med de andre barna. Er derfor litt ekstra bekymret for at han skal havne på "utsiden" igjen. Men jeg får snakke med barnehagen iallefall, og få tatt noen blodprøver. Kanskje begynne i den enden. Så er det vel bare å fortsette å oppmuntre han på det han er god på og de fordelene han har Anonymous poster hash: 6e8e7...1e8
Anonym bruker Skrevet 25. august 2014 #12 Skrevet 25. august 2014 Kom over en ganske bra artikkel. http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article545470.ece Reagerte bare på en ting.. "Fra barnet er et halvt år vokser det rundt en halv cm i måneden og fra 3-årsalderen snakker vi om en vekst på cirka seks centimeter i året." Er ikke det like mye? 0,5 x 12 = 6? Anonymous poster hash: 6e8e7...1e8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #13 Skrevet 26. august 2014 Hei. Sønnen din er litt liten, men ikke kortvokst. Og egentlig er ikke denne høyden noe å bekymre seg for. Han kan bli så høy som bare det når han blir eldre. Hvor høy er du og mannen? Født til termin? Hvilken vekt og høyde? Min er 109 cm og er lavest av sitt årskull. Han er straks fem han og. Broren hans har alltid vært lengst både i barnehagen og på skolen, og er det fortsatt i hans klasse, type 10 cm over snittet. De er fôra på samme mat :-) Og var like lange ved fødsel (49/50 cm). Anonymous poster hash: 18915...b92
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #14 Skrevet 26. august 2014 Har også en liten gutt. Førsteklassing. 112 cm. Han har ikke komplekser for det, og har noen venner som er på samme høyde. Har noen tenkt på om barnet ditt kan ha for lite veksthormon? Det kan undersøkes på sykehus (blodprøver flere ganger i døgnet for å se trenden (slik gjorde de det i hvertfall tidligere)). Lykke til Anonymous poster hash: bf953...ece
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #15 Skrevet 26. august 2014 Hei. Sønnen din er litt liten, men ikke kortvokst. Og egentlig er ikke denne høyden noe å bekymre seg for. Han kan bli så høy som bare det når han blir eldre. Hvor høy er du og mannen? Født til termin? Hvilken vekt og høyde? Min er 109 cm og er lavest av sitt årskull. Han er straks fem han og. Broren hans har alltid vært lengst både i barnehagen og på skolen, og er det fortsatt i hans klasse, type 10 cm over snittet. De er fôra på samme mat :-) Og var like lange ved fødsel (49/50 cm). Anonymous poster hash: 18915...b92 Jeg er 167 og faren er 180. Jeg sjekket et regnestykke hvor man kunne se forventet lengde som voksen, og da fikk jeg opp 180. Han ble født tre uker for tidlig og var 47 cm og 3,2 kg. Jeg snakket med en ansatt i bhg for å høre om han hadde nevnt noe om høyden sin der, og det hadde de ikke hørt noe om. Så jeg regner med at det er noe han sier hjemme når han er litt sliten og "trenger" noe å klage over kanskje..? Men jeg tar det på alvor det han forteller meg, da! Anonymous poster hash: 6e8e7...1e8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #16 Skrevet 26. august 2014 Har også en liten gutt. Førsteklassing. 112 cm. Han har ikke komplekser for det, og har noen venner som er på samme høyde. Har noen tenkt på om barnet ditt kan ha for lite veksthormon? Det kan undersøkes på sykehus (blodprøver flere ganger i døgnet for å se trenden (slik gjorde de det i hvertfall tidligere)). Lykke til Anonymous poster hash: bf953...ece Takk for svar Jeg tenker å kanskje høre med helsestasjonen først og høre om de mener jeg bør ta kontakt med lege. De kan jo sjekke grafen også. Anonymous poster hash: 6e8e7...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå