Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #1 Skrevet 22. august 2014 Jeg må ta rectoscopi, og jeg gruer meg sååååå Anonymous poster hash: dbbe2...fee
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #2 Skrevet 22. august 2014 Vel, det er ikke til å legge skjul på at det er en drøm akkurat. Har ikke gjort dette selv, men er sykepleier og har vært med pasienter som har måtte ha rectoscopi. Du kan få avslappende for å slappe av på mens undersøkelsen utføres! Anonymous poster hash: 3708a...096
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Hvor langt inn går slangen da? Jeg hadde koloskopi, men det er kanskje noe annet... Anonymous poster hash: d2366...885
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 Rektoskopi er ikke så ille. Koloskopi er verre. Anonymous poster hash: 36c7e...e9d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Søsteren min tok det da hun ble utredet for cøliaki, hun fikk en likegradsprøyte og sa etterpå at det gikk helt greit, mye bedre enn forventet. Bestevenninnen min tok det da hun ble utredet for irritabel tarm, hun sa også at det var helt greit. Hun hadde brukt masse energi på å grue seg helt unødvendig. Hun sa det er jo en ubehagelig setting å være i, og litt ubehagelig er det jo, men likevel ikke på langt nær så ille som hun hadde trodd. Hun mente skrekkhistoriene rundt dette er som med fødsler, de tusenvis som tar denne prøven og ikke synes det er så ille hører man aldri fra, men de som opplever det som "et grusomt og smertefullt overgrep" overdriver i lange baner og lager skrekkhistorier som kan ta motet fra hvem som helst. Jeg må antagelig ta det jeg også i forbindelse med mistanke om cøliaki, jeg gleder meg jo ikke, men jeg tenker at det sikkert går greit. Anonymous poster hash: e5c92...883
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Hvor langt inn går slangen da? Jeg hadde koloskopi, men det er kanskje noe annet... Anonymous poster hash: d2366...885 http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/undersokelser/rektoskopi-6063.html?page=2 Inntil 25 cm opp. Anonymous poster hash: 36c7e...e9d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 Søsteren min tok det da hun ble utredet for cøliaki, hun fikk en likegradsprøyte og sa etterpå at det gikk helt greit, mye bedre enn forventet. Bestevenninnen min tok det da hun ble utredet for irritabel tarm, hun sa også at det var helt greit. Hun hadde brukt masse energi på å grue seg helt unødvendig. Hun sa det er jo en ubehagelig setting å være i, og litt ubehagelig er det jo, men likevel ikke på langt nær så ille som hun hadde trodd. Hun mente skrekkhistoriene rundt dette er som med fødsler, de tusenvis som tar denne prøven og ikke synes det er så ille hører man aldri fra, men de som opplever det som "et grusomt og smertefullt overgrep" overdriver i lange baner og lager skrekkhistorier som kan ta motet fra hvem som helst. Jeg må antagelig ta det jeg også i forbindelse med mistanke om cøliaki, jeg gleder meg jo ikke, men jeg tenker at det sikkert går greit. Anonymous poster hash: e5c92...883 Rektoskopi gjør man ikke ved mistanke cøliaki, da går man inn i tynntarmen via magesekken. Anonymous poster hash: d2366...885
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #8 Skrevet 22. august 2014 Hvor langt inn går slangen da? Jeg hadde koloskopi, men det er kanskje noe annet... Anonymous poster hash: d2366...885 http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/undersokelser/rektoskopi-6063.html?page=2 Inntil 25 cm opp. Anonymous poster hash: 36c7e...e9d Ok. Problemet jeg hadde med koloskopien vil da ikke være det samme. Jeg vil tro at dette går helt fint! Selvsagt ikke hyggelig, men ikke smertefullt. Anonymous poster hash: d2366...885
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #9 Skrevet 22. august 2014 Søsteren min tok det da hun ble utredet for cøliaki, hun fikk en likegradsprøyte og sa etterpå at det gikk helt greit, mye bedre enn forventet. Bestevenninnen min tok det da hun ble utredet for irritabel tarm, hun sa også at det var helt greit. Hun hadde brukt masse energi på å grue seg helt unødvendig. Hun sa det er jo en ubehagelig setting å være i, og litt ubehagelig er det jo, men likevel ikke på langt nær så ille som hun hadde trodd. Hun mente skrekkhistoriene rundt dette er som med fødsler, de tusenvis som tar denne prøven og ikke synes det er så ille hører man aldri fra, men de som opplever det som "et grusomt og smertefullt overgrep" overdriver i lange baner og lager skrekkhistorier som kan ta motet fra hvem som helst. Jeg må antagelig ta det jeg også i forbindelse med mistanke om cøliaki, jeg gleder meg jo ikke, men jeg tenker at det sikkert går greit. Anonymous poster hash: e5c92...883 Rektoskopi gjør man ikke ved mistanke cøliaki, da går man inn i tynntarmen via magesekken. Anonymous poster hash: d2366...885 Hun hadde ikke cøliaki, men de trodde det først. Hun har hatt slange begge veier, pluss røntgen, ultralyd osv, og de fant noen andre "skavanker" i tarmsystemet. Husker ikke hva de kalte det, men hun må bare leve med det for risikoen ved å operere på tarmene var visst ganske store og det var ingen garanti for at hun ville bli bedre... Anonymous poster hash: e5c92...883
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #10 Skrevet 22. august 2014 Rektoskopi er ikke vondt i det hele tatt, synes jeg. Gastroskopi på den annen side.. Anonymous poster hash: 41eb6...88a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 rektoskopi er ikke vondt (iallfall syntes ikke jeg det) Rekto: nederste delen av endetarmen, mao - skal ikke langt oppi baken. tok to sek - ferdig. koloskopi derimot er en større prosedyre med mye mer ubehag. kolon (hele endetarmen) Anonymous poster hash: 14867...c97
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 Syns ikke koloskopi var så ille jeg. Merker det jo, men ikke smertefullt. Og faktisk litt artig å se innsiden av seg selv på tv! Anonymous poster hash: 54b44...2b1
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Jeg har hatt koloskopi to ganger. Ene gangen fikk jeg noe beroligende i armen men det var sykt vondt, noe av det verste jeg har vært med på. Andre gangen fant ikke sykepleieren blodåra mi så da fikk jeg to doser stesolid rektalt først. Kjente ingenting av undersøkelsen og var helt dopa.. hadde det ikke vært for at jeg fikk brev om resultatet av undersøkelsen så hadde jeg ikke husket hva legen sa.. Husker ikke hva jeg selv sa heller :-P fikk også med et bilde hjem :-P sånn type ultralydbilde.. Rimelig sært å ha med hjem ;-) Anonymous poster hash: a5ea1...b59
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 Koloskopi og rektoskopi er ikke det samme Anonymous poster hash: 36c7e...e9d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #15 Skrevet 22. august 2014 Det er ikke så ille. Synes forberedelsene var kjipere. Altså å drikke de greiene for å tømme seg(dette er over ti år siden så mulig det har endret seg;)) og sånn ned i halsen er myyye eklere! Anonymous poster hash: a42d7...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå