Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #1 Skrevet 22. august 2014 Universitetssykehus.. Når jeg fødte feks var jeg jo klar over at jordmorstudenter kunne delta, men ingen hadde sagt at folk i sykepleier-praksis også skulle delta? Ung jente, sikkert yngre enn meg selv. Så rimelig skremt ut når babyen ble pressa ut, så ikke sikkert hun hadde vært med på fødsler spesielt lenge. Kan man som pasient velge selv hvem som skal være tilstede? Jeg kjenner jo enkelte som studerer sykepleier, ubehagelig om bekjente skal stå å glane meg inn i underlivet. Anonymous poster hash: 325d6...28e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #2 Skrevet 22. august 2014 Ja det er klart at du kan. Da jeg var i praksis så ble pasientene alltid spurt om det var greit med studenter tilstede og enkelte sa faktisk nei og det må respekteres! Anonymous poster hash: f528f...16c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Man skal bli spurt, men blir ikke alltid det. Jeg ble innlagt på sykehuset (var ikke gravid, var pga noe annet) og de bare tok med seg en student inn. Problemet var bare at hun studerte på samme skole som meg, og det var ikke mange ulike studier der. Var pinlig å se henne her i kantinen seinere, da jeg visste hva hun hadde sett av meg. Fikk meg ikke til å si noe da undersøkelsen pågikk. Anonymous poster hash: a84f2...1d6
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 Ja, det er helt greie å si du ikke ønsker student. Håper at "mine" pasienter ikke sier det, jeg er sykepleiestudent og håper å få praksis på føden. Det er viktig at vi kjenner de forskjellige leddene i spesialist helsetjenesten Anonymous poster hash: 12cca...a66
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Ja, det er helt greie å si du ikke ønsker student. Håper at "mine" pasienter ikke sier det, jeg er sykepleiestudent og håper å få praksis på føden. Det er viktig at vi kjenner de forskjellige leddene i spesialist helsetjenesten Anonymous poster hash: 12cca...a66 På føden er det sikkert greit å få godkjennelse av pasienter. Haha, hadde ikke brydd meg mindre om hele korpset hadde stått der inne mens det stod på Anonymous poster hash: 230cc...22a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Hos meg var det vel etterhvert 6-8 personer samt noen studenter- fikk på et eller annet vis gitt beskjed til mannen om at studentene skulle gå ut - det var altfor folksomt inutgangspunktet. Mulig det var et medisinsk interessant tilfelle, men det ble for mye for meg. Anonymous poster hash: 703bc...167
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 Du kan gi beskjed, men det er spørs om de respekterer det. Jeg fikk en mannlig ung legestudent inn i rommet da jeg skulle føde mitt første barn. Dette var mot slutten av fødselen, jeg var veldig ung og sårbar, og jeg sa i fra til jordmor at jeg ikke ville ha ham der. Jordmor fortalte at joda, det var så viktig at leger skulle få praksis og at hun skulle passe på hele tiden. Jeg gjentok at jeg ville ha ham ut, men han ble værende og tok i mot barnet mitt. Det hele ble veldig kjipt fordi jeg følte meg helt overkjørt av jordmoren som ikke hørte på mine ønsker om noe i det hele tatt (men dette var det verste). Anonymous poster hash: 04add...66d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #8 Skrevet 22. august 2014 Du trenger ikke å ha student til stede. Dere som har opplevd at dette ikke respekteres burde klage. Anonymous poster hash: 86e01...799
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #9 Skrevet 22. august 2014 Da jeg var student ble pasientene alltid spurt først, var også med på fødsel hvor jordmor hadde spurt mor og far på forhånd om det var greit at jeg ble med siste timen. Og så i andre undersøkelser og behandling ble pasientene spurt først om det var ok. Dette var på ulike sykehus, institusjon og i kommune. Når jeg i praksis av og til har studenter blir pasienten alltid spurt om det er greit at student blir med - og pasienten blir alltid spurt uten at studenten er i nærheten slik at det ikke blir noe press. Som pasient selv har jeg blitt spurt flere ganger om det er ok at studenter har vært med. Jeg har sagt ja når jeg har følt det har vært ok, og jeg har sagt nei når det ikke har vært ok for meg. Det er alltid blitt respektert. Men jeg blir egentlig litt provosert når jeg blir spurt om det med studenten foran meg, for det er et pressmiddel ikke alle greier å stå mot, for det er vanskeligere å si nei på den måten. En gang ble jeg spurt om det samme da jeg i en svært sårbar situasjon måtte ha med nav å gjøre. Studenten stod rett foran meg, jeg sa at jeg ikke var komfortabel med det - da ble jeg forsøkt overtalt "det er jo så viktig, hun er jo ikke farlig". Da kom det et veldig tydelig "Jeg sa NEI, og det har du å respektere!" til saksbehandler. Saksbehandler ble helt tydelig flaut over å bli irrettesatt foran studenten (noe som var helt på sin plass). Men jeg så på studenten at hun lærte noe av måten det ble gjort på. Jeg er enig med nr 8 - hvis man sier nei og dette ikke respekteres så bør man klage! Anonymous poster hash: 5d83b...92c
Mamma_til_2 Skrevet 22. august 2014 #10 Skrevet 22. august 2014 Har bestandig blitt spurt og bestandig sagt ja til det, siste gangen en studentlege var i nærheten av meg var under siste fødsel han skulle bli fødselslege så han skulle sette sugekopp på baby og kjære gud i himmelen han fikk mange gloser av meg! Han fikk det ikke til!!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 Har bestandig blitt spurt og bestandig sagt ja til det, siste gangen en studentlege var i nærheten av meg var under siste fødsel han skulle bli fødselslege så han skulle sette sugekopp på baby og kjære gud i himmelen han fikk mange gloser av meg! Han fikk det ikke til!! Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 Har en GU på sykehus på tirsdag, og sto i brevet at det kan være studenter tilstede... Ekkelt! Kan vel be dem gå ut..? HI Anonymous poster hash: 325d6...28e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #15 Skrevet 22. august 2014 Har en GU på sykehus på tirsdag, og sto i brevet at det kan være studenter tilstede... Ekkelt! Kan vel be dem gå ut..? HI Anonymous poster hash: 325d6...28e Jo, det kan du be de om. Jeg hadde heller aldri akseptert student tilstede ved GU. Og jeg jobber innen helse selv. Anonymous poster hash: 86e01...799
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #16 Skrevet 22. august 2014 Men dere må huske på at praksis er en viktig del av opplæringen. Kan liksom ikke klage på kvaliteten til helsepersonell om de aldri har fått utøvd praksis. Anonymous poster hash: 62ea1...5ce
A_87 Skrevet 22. august 2014 #17 Skrevet 22. august 2014 Jeg synes det skal respekteres hvis pasienter ikke ønsker å ha studenter til stede. Synes det er helt bak mål hvis student (er) bare kommer "busende" inn uten forvarsel. En gang da jeg var på sykehuset for å få utredet håndeksem, var det i tillegg til legen 8 medisinstudenter som stod der og observerte. Jeg følte meg mer som ett objekt. Var ikke blitt spurt på forhånd. Siden det "bare" var hendene mine orket jeg ikke lage noe sak av det, men tenk om det hadde vært et intimt område. Det hadde mildt sagt vært en krenkende opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #18 Skrevet 22. august 2014 Jeg synes det skal respekteres hvis pasienter ikke ønsker å ha studenter til stede. Synes det er helt bak mål hvis student (er) bare kommer "busende" inn uten forvarsel. En gang da jeg var på sykehuset for å få utredet håndeksem, var det i tillegg til legen 8 medisinstudenter som stod der og observerte. Jeg følte meg mer som ett objekt. Var ikke blitt spurt på forhånd. Siden det "bare" var hendene mine orket jeg ikke lage noe sak av det, men tenk om det hadde vært et intimt område. Det hadde mildt sagt vært en krenkende opplevelse. Det er det jeg og tenker. Er overhodet ikke komfortabel med å spre beina for hvem som helst, men jeg må bare siden jeg har time på tirsdag! Vil ikke ha studenter tilstede. Hvilken som helst annen kroppsdel kunne gått fint altså.. Hun tredjepersonen under praksis var bare tilstede under fødsel forresten, hun gjorde jo ingenting. Bare observerte. Jeg ble ikke SPURT engang om det var greit, men følte det var dumt å kaste henne ut.. Her må man tydeligvis si foran dem at man ikke vil ha dem der, eller bare innfinne seg i det. Anonymous poster hash: 325d6...28e
Mamma_til_2 Skrevet 22. august 2014 #19 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799 Var det min eller din fødsel? jeg vet at dette ikke var en ferdig utdannet fyr siden den egentlige legen presenterte studenten sin og spurte fint om han kunne få prøve og sette på sugekoppen!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #20 Skrevet 22. august 2014 De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799 Ikke alle steder som følger de reglene slavisk. Jeg har hørt turnuser få gjøre ting under oppsyn som de egentlig ikke har lov til - fordi lege tilstede har vurdert turnuslegen som så dyktig at h*n bør få prøve seg. Ikke etter boken, men det gjøres noen steder. Anonymous poster hash: 5d83b...92c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #21 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799 Var det min eller din fødsel? jeg vet at dette ikke var en ferdig utdannet fyr siden den egentlige legen presenterte studenten sin og spurte fint om han kunne få prøve og sette på sugekoppen! En student altså lege/medsinstudent har ikke lov til å sette sugekopp. Dersom dette har skjedd bør du straks klage inn sykehuset. En lege i spesialisering er en fullgod lege som ikke er ferdig spesialist. Lege i spesialisering har lov til å sette sugekopp/vakumforløsning, dette med eller uten veiledning av en spesialist (overlege). Anonymous poster hash: 86e01...799
Mamma_til_2 Skrevet 22. august 2014 #22 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799 Var det min eller din fødsel? jeg vet at dette ikke var en ferdig utdannet fyr siden den egentlige legen presenterte studenten sin og spurte fint om han kunne få prøve og sette på sugekoppen! En student altså lege/medsinstudent har ikke lov til å sette sugekopp. Dersom dette har skjedd bør du straks klage inn sykehuset. En lege i spesialisering er en fullgod lege som ikke er ferdig spesialist. Lege i spesialisering har lov til å sette sugekopp/vakumforløsning, dette med eller uten veiledning av en spesialist (overlege). Anonymous poster hash: 86e01...799 Hvorfor skal jeg klage det inn, det er 2,5 år siden, ja det var jævlig vondt men ingen skade skjedd, han var takknemlig for at han fikk prøve.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #23 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799 Var det min eller din fødsel? jeg vet at dette ikke var en ferdig utdannet fyr siden den egentlige legen presenterte studenten sin og spurte fint om han kunne få prøve og sette på sugekoppen! En student altså lege/medsinstudent har ikke lov til å sette sugekopp. Dersom dette har skjedd bør du straks klage inn sykehuset. En lege i spesialisering er en fullgod lege som ikke er ferdig spesialist. Lege i spesialisering har lov til å sette sugekopp/vakumforløsning, dette med eller uten veiledning av en spesialist (overlege). Anonymous poster hash: 86e01...799 Hvorfor skal jeg klage det inn, det er 2,5 år siden, ja det var jævlig vondt men ingen skade skjedd, han var takknemlig for at han fikk prøve. Du har enda ikke svart på hva du faktisk mener meg studentlege? Anonymous poster hash: 86e01...799
Mamma_til_2 Skrevet 22. august 2014 #24 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799 Var det min eller din fødsel? jeg vet at dette ikke var en ferdig utdannet fyr siden den egentlige legen presenterte studenten sin og spurte fint om han kunne få prøve og sette på sugekoppen! En student altså lege/medsinstudent har ikke lov til å sette sugekopp. Dersom dette har skjedd bør du straks klage inn sykehuset. En lege i spesialisering er en fullgod lege som ikke er ferdig spesialist. Lege i spesialisering har lov til å sette sugekopp/vakumforløsning, dette med eller uten veiledning av en spesialist (overlege). Anonymous poster hash: 86e01...799 Hvorfor skal jeg klage det inn, det er 2,5 år siden, ja det var jævlig vondt men ingen skade skjedd, han var takknemlig for at han fikk prøve. Du har enda ikke svart på hva du faktisk mener meg studentlege? Anonymous poster hash: 86e01...799 Det er en som driver og fullfører legeutdannelsen sin
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #25 Skrevet 22. august 2014 Finnes ikke studentleger. Det var nok heller en lege i spesialisering, det er en lege og ikke en student. Lege i spesialisering kan en ikke velge bort. Anonymous poster hash: 86e01...799 Finnes legestudenter, da Og turnusleger også, som heller ikke har begynt spesialiseringen sin enda. Anonymous poster hash: 5d83b...92c De får ikke lov til å sette sugekopp, ei heller er det bestemt at de skal bli fødselsleger/gynekologer. Anonymous poster hash: 86e01...799 Var det min eller din fødsel? jeg vet at dette ikke var en ferdig utdannet fyr siden den egentlige legen presenterte studenten sin og spurte fint om han kunne få prøve og sette på sugekoppen! En student altså lege/medsinstudent har ikke lov til å sette sugekopp. Dersom dette har skjedd bør du straks klage inn sykehuset. En lege i spesialisering er en fullgod lege som ikke er ferdig spesialist. Lege i spesialisering har lov til å sette sugekopp/vakumforløsning, dette med eller uten veiledning av en spesialist (overlege). Anonymous poster hash: 86e01...799 Hvorfor skal jeg klage det inn, det er 2,5 år siden, ja det var jævlig vondt men ingen skade skjedd, han var takknemlig for at han fikk prøve. Du har enda ikke svart på hva du faktisk mener meg studentlege? Anonymous poster hash: 86e01...799 Det er en som driver og fullfører legeutdannelsen sin Altså en medisinstudent? Anonymous poster hash: 86e01...799
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå