Gå til innhold

Han er for lite i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gått ut i svangerskapspermisjon og har en gutt på 3 år som har 100% plass i barnehagen.

Siden jeg har jobbet hele tiden 100% så har han brukt plassen sin_slik den skal_.......

MEN nå når jeg er i permisjon har jeg hatt han hjemme et par dager i uka og hentet han tidlig ellers.

Han er og har aldri vært glad i barnehagen, vil helst være sammen med mamman sin....

Har fått beskjed nå fra barnehagen at de synes han er for lite der for tida og for hans beste (at han ikke skal bli ekskludert fra de andre/ting de gjør)vil de ha han der mere.

Flere som har fått en slik beskjed?

Jeg skal gå ned til 50% på han, han trenger nok å være litt sosial med barn....uff jeg vet ikke........føler meg som en dårlig mor uansett hvordan jeg gjør det her, lar jeg han være 100%HJEMME så er sikkert det galt.....

Anonymous poster hash: cba17...8ef
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er han ikke glad i barnehagen sin? Hvis ungen min hadde vist tegn på å mistrives i bhg hadde jeg tatt han ut og plassert han i en annen. Vi flytta for å få ungen vår i bhg vi visste var bra. Synes valg av barnehage er veldig viktig. Like viktig som jobbvalg egentlig (om ikke viktigere). Det er jo der de er 8 timer av dagen og det former dem no enormt.

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed som deg med eldste barnet. Du får nesten gjøre som du føler er best for barnet.

Anonymous poster hash: e293f...4fa
Skrevet

Vi fikk en gang tips om å levere litt tidligere, da jenta vår gikk glipp av de første kontaktskapende øyeblikkene med de andre barna. Jeg tok tipset, særlig etter at barnehagen begynte med samlingsstund på en gitt tidspunkt på morgenen, og jeg merket hvor mye bedre det var for jenta mi. Jeg trodde hun hadde trivdes før, men nå blomstret hun virkelig opp, fordi hun plutselig følte seg mye mer som en del av fellesskapet. Hun ble plutselig nærmest midtpunktet i gjengen, og alle jentene gledet seg skikkelig til å møtes igjen hver dag. Det er over to år siden hun gikk ut fra den barnehagen, vi har til og med flyttet et stykke unna, men de har fortsatt å holde kontakten. Det er ikke så sikkert det hadde gått slik dersom jeg hadde fortsatt å komme med henne sent, da de andre jentene kanskje hadde funnet helt andre klikker sammen.

Jeg vet ikke hva som er riktig av deg å gjøre, men personlig tror jeg du trygt kan høre på barnehagen og la han være der oftere, slik at han blir mer naturlig integrert i felleskapet der. Kanskje finnes det også andre barn der som liker best å leke med sønnen din, og som føler seg litt utenfor all annen lek den tiden han ikke er der?

Anonymous poster hash: 855aa...678
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke sønnen din og vet ikke hva som er best for ham. Det er det jo du som gjør :-)

Men jeg vil anbefale at du leverer ham hver dag, for rutinen sin skyld. Og heller henter ham tidlig. Ett-to tiden kanskje. Det gjør arbeidsdagen mer forutsigbar for barnehagepersonalet også, selv om det ikke skal ha noen stor innvirkning på hva du velger å gjøre.

Men jeg vil tro at en fast rutine der gutten din er trygg på at han skal i barnehagen hver dag, men at Mamma henter tidlig vil være bra istedenfor av og på dager. Da får han også sett venner hver dag og får vært med på nesten alle aktivitetene. :-) Jeg har en på 2 år. Jeg har begynt å jobbe deltid og går snart i permisjon. Jeg leverer hver dag men henter noen ganger kjempetidlig. Han stortrives heldigvis men er alltid veldig glad de dagene han blir hentet etter 3-4 timer.

Anonymous poster hash: bd111...421
Skrevet

Jenta mi har heller aldri trivdes noe særlig, så jeg tok henne ut. Nå er hun hjemme med meg og lillesøster, og hun blomstrer.

Gjør det som føles riktig:)

Hun er forresten 4 år.

Anonymous poster hash: ce8c9...1c4

Skrevet

Har en venninne som hadde barnet 50% i bhg. Hun likte seg ikke, mye grining og styr. Bhg anbefalte at de gikk opp i %, og dette hjalp faktisk. Da hun var der så sjelden ble hun litt utenfor og hadde vanskelig for å komme inn i leken. Dette er et litt forsiktig barn.

Anonymous poster hash: 223fa...a4b

Skrevet

Jeg hadde det noe likt med min sønn. Snakket med bhg og ble enige om at å levere tidligere og heller hente tidligere var best. Og det var det absolutt. I tillegg spurte jeg om hvilke dager som var best å ha "kosedager" hjemme og vi fant en god løsning slik at han ikke gikk glipp av så mye :)

Anonymous poster hash: 217ae...644
Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Ser at mange barn ikke trives så godt i barnehagen når de har redusert plass. Dette kommer veldig an på barnet. De foreldrene som har fulgt råd om å ha barna oftere i barnehagen får seg ofte en positiv overaskelse når barnet virker som det ønsker mer å være i barnehagen da enn når det er der sjeldnere. Ville beholdt 100% plass om jeg var deg, å heller prøvd ut med litt kortere dager. Å det er jo klart at barnet ikke ønsker å være i barnehagen når det ikke føler seg like inkludert som mange av de andre. De barna som er der hver dag finner ofte sine faste lekekamerater blandt de andre som er der hver dag. I trillegg blir det en mer forutsigbar rutine å være der hver dag. Om du ikke lnsker full bhg plass kan det i mine øyne oftere være lurt å kutte barnehagen helt. Dette fordi det vil kun være negativt om barnet må i barnehagen 50% å ikke trives de dagene det er der i det hele tatt

Anonymous poster hash: 2819a...add
Skrevet

Jeg fkk beskjed om at det var viktigst at han kom på morgenen, altså ikke slengende rundt 11 tiden som jeg pleide:-) Da jeg begynte å levere sånn i ni- tiden så ble det faktisk mye bedre. Og da hentet jeg ham sånn kl 1400. 

Og når han ble varm i trøya i bhg så gikk det helt fint å ha ham hjemme en hel dag eller to  uka. Ikke noe problem å komme inn i leken.

Anonymous poster hash: c9d8a...809

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...