Gå til innhold

Krav på erstatting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi passer en hund for ett vennepar nå. 

I går gjorde hunden fra seg i sengen vår og hadde attpåtil diare!! 

Jeg har vasket alt av sengetøy og kappelaken, 4 puter og 2 dyner. Gardinene må også en runde i maskinen. Det hadde virkelig sprutet overalt! 

Overmadrassen er gåen. Det har trengt inn i skummadrassen. Men det har også gått litt inn i undermadrassen. Jeg har vasket flekkene med en blanding av salimakk og klorin, men lukten går ikke bort. I tillegg frister det ikke å ligge i en seng som en hund har tømt seg i. 

Kan vi kreve å få sengen ertsattet? Det blir ingen billig affære, en tilsvarende koster 11000 og har leveringstid på tre uker. I mellomtiden har vi ingen seng å sove i. 

En litt dyrere modell finnes på lager i butikken. Den koster 13000. 

Innspill? 

Anonymous poster hash: a7512...253
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsikringssak?

Anonymous poster hash: 542b3...660
Gjest Antarctica
Skrevet

Au da... Du får håpe de har tabbeforsikring på bikkja. Dere har ingen krav sånn sett, dere har jo selv gått med på å passe hunden.

Skrevet (endret)

Forsikring 

Endret av snille-nille
Skrevet

Au da... Du får håpe de har tabbeforsikring på bikkja. Dere har ingen krav sånn sett, dere har jo selv gått med på å passe hunden.

Bare fordi jeg lurer: regnes dette som noe man bare må påregne seg hvis man sier ja til å passe andres hunder? Og derfor ta tapet/utgiftene selv?

Skrevet

Forsikring kan gå i dette tilfelle. Tror ikke dere kan kreve noe fra eieren, dere må jo selv passe på at hunden ikke er i senga.

Anonymous poster hash: 9a201...018

Skrevet

hvorfor fikk den være på soverommet?

Gjest Antarctica
Skrevet

Bare fordi jeg lurer: regnes dette som noe man bare må påregne seg hvis man sier ja til å passe andres hunder? Og derfor ta tapet/utgiftene selv?

Kan du ikke spørre dem det gjelder om de er villige til å avhjelpe?

Jeg tror ikke man har noe juridisk krav overfor hundeeier når man selv har tatt dyret inn i huset. Blir noe annet hvis den brøt seg inn uten at eier hadde kontroll, liksom.

Skrevet

Men dette må jo være avgjort for lenge siden, 80-tallet en gang, kappelaken.. 

Skrevet

hvorfor fikk den være på soverommet?

Den fikk ikke lov til å være der, men snek seg inn mens jeg skiftet en bleie i ett annet rom. 

Skrevet

Dere har antagelig gitt hunden feil type/mengde fór, så her er dere nok litt skyld selv også. Men skjønner at det er surt.

Anonymous poster hash: 1e07b...f02

Skrevet

Uansett om dere skulle ha krav på noen erstattning blir det helt uhørt å kreve ny seng.

Når det gjelder om dere har krav på noe så tror jeg ikke det med mindre dere har avtalt  i forkant at dere skal ha erstattet ting som ødlegges.Dere har tatt på dere å passe hunden. Det inkluderer jo også slike ting som å holde den unna soverommet når den er syk. Her tror jeg dere selv har opptråd så uaktsom at dere ikke har noen krav mot hundeeieren. Om dere har en utvidet innboforsikkring kan det derimot hende den vil dekke noe av skaden.

Anonymous poster hash: 8cf27...b83
Skrevet

Slik bruker man innboforsikring til.

Når dere i tillegg ikke har lukket dørene skikkelig til rom hunden absolutt ikke får være i, mener jeg dere ikke har en sak.

Jeg som hundeeier ville gjort mitt beste for å ordne opp, men jeg har ikke 11000 til en ny seng dessverre.

Skrevet

Blir frekt å spør om de kan betale. Dere må bare lære å lukke dører til sånne plasser dere ikke vil ha dyr på.

Skrevet

Jeg som hundeeier hadde tilbydd meg å kjøpe ny seng. Min hund=mitt ansvar. 

Dersom noen hadde passet på min hund mens jeg selv skulle bort så skal ikke det medføre utgifter for andre. 

Skrevet

Som hundeeier hadde jeg tilbydd å hjelpe til med kjøp av ny overmadrass, men jeg hadde ikke på noen måte kunnet hjelpe til med helt ny seng til 11.000.

Jeg forventer for så vidt at de som passer hunden min følger med på hvor den er for eksempel slik at man unngår slike skader.

Skrevet

Du skal aldri blande klorin og salmiakk, da skapes en veldig farlig gass!

Du har frivillig tatt på deg å passe hunden, frivillig tatt den inn i huset og på toppen av det hele ikke stengt av rom hunden ikke får være i. Altså har du selv ansvaret for dette og kan ikke kreve erstatning av noen. Men de fleste hundeiere ville nok blitt veldig lei seg om hunden deres hadde ødelagt noe hos andre på denne måten og tilbudt en liten sum som plaster på såret, men at de skal kjøpe ny seng kan du virkelig ikke forvente...

Anonymous poster hash: 7e03f...ea5
Skrevet

Dere passer hunden så det må dere ta på egen forsikring isåfall!

Skrevet

Forsikring

Nei, dette dekkes ikke. Og passer man hund er dette endel av risikoen. HI virker litt blåst som tror at noen erstatter dette.

Anonymous poster hash: dd404...d0a

Skrevet

Hva gjorde bikkja i senga??

Anonymous poster hash: d326e...bb5
Skrevet

Sjekk forsikringsselskapet. Mange innboforsikringer har superdekning for alskens ulykker, men jeg tviler uansett på at dette vil omfattes. For det første bør det kunne gå an å rense madrassen på en bedre måte, slik at det ikke er uhygienisk å bruke den, dvs at ny seng ikke er påkrevet. For det andre vil du aldri få helt ny seng om den du hadde ikke var splitter ny. Det gjøres fradrag for elde om noe i det hele tatt skal erstattes.

Anonymous poster hash: c49a7...4bf

Skrevet

Dette må du ta på egen kappe. Du har passet hunden og da må du sørge for at det ikke kommer inn på soverommet slik at dette kunne skje. Synes ikke du en gang skal nevne det for hundeeier. 

Anonymous poster hash: ac5f9...3c3
Skrevet

Jeg har passet hund for mange og i mange år. Jeg har også hund selv. Når du passer, har du ansvar for hunden. Jeg har alltid blitt forklart når jeg passer og sier selv når andre passer min, at om hunden feks stikker av og blir drept av feks bil, er ikke den som passer sitt ansvar. Men man regner jo med at den som passer gjør sitt for at det ikke skjer.

Når det gjelder ødeleggelser, regner jeg jo med at den som passer er påpasselig med å lukke dører/binder/bruker dør. Så du ikke at hunden var syk? Som hundeeier hadde jeg tilbudt meg en erstatning, men avhengig av hvor gammelt møbelet var og situasjonen. Som hundepasser hadde jeg forventet noe økonomisk erstatning, avhengig av alder på møbelet og situasjonen hunden var i.

Anonymous poster hash: 7b5e4...c5e

Skrevet

Bruker dør = bruker bur

Anonymous poster hash: 7b5e4...c5e

Skrevet

Nei! Hadde ikke betalt for det. Hadde han bitt den i stykker så kanskje, men du hadde tross alt ikke oppsyn med den slik du skulle- dermed ditt ansvar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...