Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Kanskje et dumt spm, men jeg spørr alikevel. Jeg er gravid, men barnefaren bor i England. Jeg har planer om å reise dit ganske så tidlig etter den lille er kommet til for at familien skal slippe å komme i tur og orden hit. Men må man ha pass, eller kan jeg bestille reise allerede nå? Det er snakk om å dra når barnet bare er noen dager, slik at barnefar kan hjelpe til med den lille. Men lar det seg gjøre, eller må jeg bestille pass først? Og evt, hvordan bestiller jeg pass til en nyfødt baby? Anonymous poster hash: 63315...af4
frk Nilsen Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Du må ha pass til England ja Du fikser pass på det lokale politikontoret, sjekk politiet.no
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 Ja, babyen må ha pass. Du må møte opp på nærmeste politistasjon med barnet og ha med fødselsattest og passbilde. Passet mottas så i posten etter noen få dager. Anonymous poster hash: 393a6...b7b
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 For å få pass må den lille ha fått fødselsnummer og det tar et par uker.. Anonymous poster hash: 88a4d...b01
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 Mulig du må ha med fullmakt fra barnefaren også, at det er ok at barnet får pass. Tror det ligger en nedlastbar fullmakt på nettsidene deres. Anonymous poster hash: 393a6...b7b
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #6 Skrevet 21. august 2014 du må ha pass, england er ikke med i schengen. når barnet er født sendes det melding til folkeregisteret. tror det tok en ukes tid. om dere ikke er gift, og ikke far skriver under på foreldreansvarspapirene på norsk sykehus så kan du ordne pass alene. om ikke må du o alle fall ha fullmakt. du må ha med bilde når du bestiller pass til baby. de kan ikke ta bilde i automaten hos politiet. pass kan ta alt fra en dag, til hvor enn mange dager politiet til enhver tid garanterer. men det er jo ikke sikkert at ungen kommer til termin. det kan ko hende det oppstår små komplikasjoner, behov for lysbehsndling , antibiotika etc. tror du bør belage deg på en liten måned, før du kan greie å komme deg avgårde. kanskje like greit å dra til englandå føde, m du vil være med far og han ikke kan være her? Anonymous poster hash: 71f00...300
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 Mener også at barnet må ha personnummer først og det tar som sagt noen uker etter registrert fødsel, tror ikke det er noen snarvei utenom dette dessverre. Vår fikk pass som 6 uker gammel da vi skulle til England men førstår dette er lenge å vente for dere. Kan også være noe optimistisk å reise både for deg og baby så raskt etter fødsel, vet jo ikke i hvor god form dere er... Lykke til! Ser ut som det kan holde med fødselsattest, ble litt nysgjerrig jeg nå! https://www.politi.no/tjenester/pass/barn_og_pass/ Anonymous poster hash: e3871...871
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 Når jeg ordnet pass til baby i fjor var det litt tull med person nr (ja, det er en annen sak...) og da sa dem at det gikk an å få pass uten det til så små. Fordi person nr får man først ved registrert navn? Dette pga det kan være folk som er i navnestrid og det kan ta tid. De små må få reise fordet.. Så bare hør med politiet evt også om man kan få et midlertidig person nr rett etter fødsel (mener det var slik før?) Fullmakt fra far må du ha, ha den klar i god tid. Passbildet må tas hos godkjent fotograf (altså godkjent for passbilder), (Kostet like mye som passet for vår del....) Anonymous poster hash: 55033...78a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Jeg la babyen på et hvitt laken i godt dagslys og tok bilde uten blits for ikke å få slagskygger. Printet det ut på en fotobutikk og det gikk fint. Men er ganske strenge krav, de skal se rett frem, øynene skal være åpne (!) og munnen lukket. Er jo nesten umulig med en nyfødt. Kanskje de er litt slakkere på krava til disse? Anonymous poster hash: 88a4d...b01
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #10 Skrevet 21. august 2014 Jeg vet om en baby som reiste til usa da han var 2 uker. Det er noen år siden, men antar at det ikke er veldig store forskjeller på det å skaffe pass til en baby. Anonymous poster hash: ca5c7...ee4
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #11 Skrevet 21. august 2014 Jeg la babyen på et hvitt laken i godt dagslys og tok bilde uten blits for ikke å få slagskygger. Printet det ut på en fotobutikk og det gikk fint. Men er ganske strenge krav, de skal se rett frem, øynene skal være åpne (!) og munnen lukket. Er jo nesten umulig med en nyfødt. Kanskje de er litt slakkere på krava til disse? Anonymous poster hash: 88a4d...b01 Sønnen min fikk pass da han var 3 år og på det bildet har han munnen litt åpen, det gikk bra. Anonymous poster hash: ca5c7...ee4
DaenerysStorm Skrevet 21. august 2014 #12 Skrevet 21. august 2014 Hvis man lever i teknologiens verden får man ordnet personnummer via Altinn på veldig kort tid! Husker ikke nøyaktig, men var ikke lange tiden etter hun var født jeg fikk "brev" der om å sende inn navnevalg også tok det et par dager før jeg fikk godkjent navn og da sto også personnummeret der
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #13 Skrevet 21. august 2014 Takk for svar dere. Får prøve å ringe politiet i morgen for å høre for sikkerhetsskyld Av ulike grunner ønsker jeg ikke å føde i utlandet (mtp bortføring.. ja, jeg er kanskje sær), også har jeg litt lyst å ha nærmeste familie rundt meg den aller første tiden. Skal se om bf rekker å komme til Norge, men er litt vanskelig da han ikke kan ta så mye fri fra jobben og vi aldri vet når fødselen startet. Så får ta det litt på sparket, så ordner nok alt seg tilslutt Hi Anonymous poster hash: 63315...af4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå