Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Datteren min har akkurat begynt i 1. klasse, og selv om hun liker skolen har hun gruet seg endel. Hun har hatt endel tvangstanker, noe som heldigvis er i tilbakegang. Jeg vil ta dette opp med legen i neste mnd., men vil gjerne vite om andre her har barn som sliter med dette og har erfaringer rundt det. Er det mulig at dette bare dukket opp p.g.a. skolestart, eller burde vi regne med at dette bare er starten? Tusen takk for alle svar! Anonymous poster hash: 6b776...9ba
Lammelåret Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Det er vanskelig å si noe sikkert om. Det kan være mange årsaker til det. Det lureste er å snakke med helsesøster og informere læreren dersom du mener det er relevant. Er du sikker på at det er tvangstanker?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Takk for svar. Det virker for meg som OCD. Hun har i en uke snakket om ALT hun noensinne har gjort 'galt' i sitt korte liv, inkludert ting hun er redd hun kan ha gjort, men sier hun ikke har foretatt seg. Hun forteller om at hun har vist rompa si til bestevenninnen, har sparket lillebror, spyttet ut vann i kjolen sin o.l.. Alt ganske vanlig, med unntak av at hun har puttet bajs i munnen flere ganger. I tillegg har hun hatt enkelte voldelige bilder og tanker av at hun skader venninner, blod, etc.. Hun har ved en anledning fulgt etter en gutt i friminuttet Anonymous poster hash: a6914...255
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 ..og angret veldig i etterkant. (Postet for tidlig.) Jeg skal ta dette opp ved neste kontroll, men heldigvis later det til at ting har normalisert seg litt de sister dagene. Jeg bekymrer meg for henne, og vil selv sagt ikke at hun skal plages. Takk for svar fra en bekymret mamma. Anonymous poster hash: a6914...255
Iiiiik Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Er ikke helt sikker på om jeg ville kalt det tvangstanker. Det høres ut som om hun er i en grublende fase på hva som er lov og hva som ikke er det og at hun plager seg selv med skyldfølelse. Å ta bæsj i munnen er jo ikke helt vanlig, hvor gammel var hun da hun gjorde det? Jeg ville nok møtt henne med normalisering. Alle gjør noe galt, det er fint at du tenker over det nå og at du ikke vil gjøre det mer.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Tusen takk for et godt svar, Iiiiik. Det med gjentatt smaking er noe hun begynte med etter at lillebror hadde en ganske uheldig "mor-lager-brownies-mens jeg-er uten-truse" hendelse. Hun og jeg lo litt av det som skjedde i etterkant, og hun sier at hun etter det bare ville finne ut hvordan det smakte. Da var hun fem. Men hun "smakte" kanskje tjue ganger. Jeg har tatt alt med stor ro, lyttet og normalisert. Samtidig synes jeg at hun burde vite at det med smakingen ikke er noen god ide, og det vet hun jo selv. Hun er en veldig smart jente med en IQ over 130 (testing hos skolepsykolog), og har tendenser til problematisering og overdramatisering generelt. Faren og jeg har begge lett sosial angst og sjenanse, og hun er nok noe disponert for slikt. Grunnen til at jeg kaller det tvangstanker er at hun tydelig blir plaget av vonde bilder i hodet av vold, blod og drap. Hun har aldri sett slike bilder, og har ikke nevnt slikt tidligere. Jeg ber henne ikke frykte det, men la det rulle videre om de dukker opp. Hun bytter bildene ut med minner fra sitt favoritt-feriested om hun klarer. Vi skal til legen neste mnd, og jeg skal ta det opp da. Tusen takk igjen for et godt svar og beroligende ord. Ha en god helg! HI Anonymous poster hash: 6b776...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå