Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Jeg har grunn til å mistenke at det er noe galt med dette svangerskapet. Mistenker svangerskap utenfor livmor. Hva må jeg gjøre for å få tatt hcg måling hos lege? Må jeg bestille time eller kan jeg bare møte opp på laboratoriet og be om det...? Anonymous poster hash: 652f6...640
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Hvis du mistenker svangerskap utenfor livmor skal du ikke ha HCG-måling, du skal ha henvisning til gynekologisk poliklinikk for ultralyd, og det skal du ha (akutt)time for. Anonymous poster hash: ff464...608
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 Hvis du mistenker svangerskap utenfor livmor skal du ikke ha HCG-måling, du skal ha henvisning til gynekologisk poliklinikk for ultralyd, og det skal du ha (akutt)time for. Anonymous poster hash: ff464...608 Det er ikke kritisk, ikke enda iallfall. Er ikke sånn at egglederen min holder på å sprekke enda iallfall. Er en stund til det blir kritisk. Relativt tidlig enda, men likevel så har jeg (ifølge meg selv) god grunn til mistanke. Og det vanligste ved slike svangerskap er å starte med enten en ultralyd eller en hcg-måling. Som regel gjøres begge deler. Kan gå inn på symptomer men det er egentlig ikke relevant her, jeg lurer mer på om jeg må ha legetime først. Bestiller jeg legetime allerede nå så vil jeg få beskjed om å avvente i en stund til, ofte ordner jo kroppen opp selv, men jeg håper å unngå å vente. Anonymous poster hash: 652f6...640
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Hvis du mistenker svangerskap utenfor livmor skal du ikke ha HCG-måling, du skal ha henvisning til gynekologisk poliklinikk for ultralyd, og det skal du ha (akutt)time for. Anonymous poster hash: ff464...608 Det er ikke kritisk, ikke enda iallfall. Er ikke sånn at egglederen min holder på å sprekke enda iallfall. Er en stund til det blir kritisk. Relativt tidlig enda, men likevel så har jeg (ifølge meg selv) god grunn til mistanke. Og det vanligste ved slike svangerskap er å starte med enten en ultralyd eller en hcg-måling. Som regel gjøres begge deler. Kan gå inn på symptomer men det er egentlig ikke relevant her, jeg lurer mer på om jeg må ha legetime først. Bestiller jeg legetime allerede nå så vil jeg få beskjed om å avvente i en stund til, ofte ordner jo kroppen opp selv, men jeg håper å unngå å vente. Anonymous poster hash: 652f6...640 Ehh.. Du mistenker svangerskap utenfor livmor, men så føler du ikke at det haster enda??? Ring og få akutt hastetime hos lege i morgen den dag! Legen må henvise deg til måling. Anonymous poster hash: e95c2...669
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 Du kan bare ringe å si du ønsker å foreta en HCG måling fordi du er litt beskymret, det skal ikke være noe problem. Men da skal du komme tilbake etter 2 dager for å se om nyvået har doblet seg. Hilsen en helsesekretær. Anonymous poster hash: 85adb...ee8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #6 Skrevet 21. august 2014 Så svaret er at jeg må ha legetime først? Er ikke vanlig å oppdage det så tidlig som jeg har her, og har ikke veldig sterke symptomer, selv om symptomene er der. Får jeg ikke måling på laboratoriet på legesenteret uten legetime først, så venter jeg og ser om kroppen ordner opp selv eller om jeg bekymrer meg unødig. Anonymous poster hash: 652f6...640
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 Du kan bare ringe å si du ønsker å foreta en HCG måling fordi du er litt beskymret, det skal ikke være noe problem. Men da skal du komme tilbake etter 2 dager for å se om nyvået har doblet seg. Hilsen en helsesekretær. Anonymous poster hash: 85adb...ee8 Flott, det var akkurat svaret jeg håpet på, takk! :-) Anonymous poster hash: 652f6...640
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 Føler at jeg er kvalifisert til å svare her, da jeg har 4 exu'er bak meg... Det er fullt mulig å ha exu uten at det er kritisk akkurat NÅ. Men lov meg at om du får veldig vondt på den ene, kontakter du lege med en gang!? Det kan bli veldig kritisk veldig fort! Når det er sagt, så er ikke hcgmåling det beste du kan foreta deg, nei. Du kan nemlig ha helt fine verdier og stigninger, og likevel være gravid utfor livmoren. Ring lege, og få henvisning til ul. Dersom livmoren er tom, vil de mest sannsynlig følge opp ved hcgmålinger, men ikke begynn der. Begynn med å ringe lege i morgen tidlig. (Evnt legevakt i natt om du plutselig blir dårlig/får vondt) Lykke til - håper alt er normalt likevel Anonymous poster hash: 950bb...21a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Føler at jeg er kvalifisert til å svare her, da jeg har 4 exu'er bak meg... Det er fullt mulig å ha exu uten at det er kritisk akkurat NÅ. Men lov meg at om du får veldig vondt på den ene, kontakter du lege med en gang!? Det kan bli veldig kritisk veldig fort! Når det er sagt, så er ikke hcgmåling det beste du kan foreta deg, nei. Du kan nemlig ha helt fine verdier og stigninger, og likevel være gravid utfor livmoren. Ring lege, og få henvisning til ul. Dersom livmoren er tom, vil de mest sannsynlig følge opp ved hcgmålinger, men ikke begynn der. Begynn med å ringe lege i morgen tidlig. (Evnt legevakt i natt om du plutselig blir dårlig/får vondt) Lykke til - håper alt er normalt likevel Anonymous poster hash: 950bb...21a Takk for utfyllende svar :-) Anonymous poster hash: 652f6...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå