Gå til innhold

Hva npr man blir overflødig på jobb (kommune)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er miljøterapeut på en bolig for psykisk utviklingshemmede. Han har fast 100% stilling, og det har han hatt i 1,5 år. Nå får de plutselig færre brukere, og han blir overflødig, da han er sist ansatt.

Har noen spørsmål ang. rettigheter i en slik situasjon:

1. Kan de sparke ham?

2. Kan de tvinge ham over i turnus fordi stedet han blir flyttet til opererer med turnus, eller plikter de å tilrettelegge noe?

Anonymous poster hash: 4167e...b3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ja og nei.

Anonymous poster hash: 813e7...735

Skrevet

Hi her.

Så han kan miste jobben? Æsj.....Det passer dårlig.....

Skrevet

Det skal mye til for at han får sparken. Han vil mest sannsynlig bli omplassert til et annet arbeidssted i kommunen.

Anonymous poster hash: 3f529...e9c
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis noen automatikk i at han ryker selv om han ble ansatt sist. De kan si han opp. De kan ikke tvinge han over i turnus, men om det er der de har bruk for ham så kan han velge mellom det eller å gå. Ingen har krav på tilrettelegging i turnus med mindre han er gravid eller syk.

Skrevet

Han er ansatt i kommunen ikke på arbeidsstedet. Derfor skal han flyttes til en annen jobb om det er det. I en større kommune vil de alltid finne plass til en miljøterapaut. Arbeidstida kan bli hva som helst.

Anonymous poster hash: 554d4...1a8

Skrevet

Ok, takk for svar:) De skal ha møte på mandag, så da får vi vite hva som er planen.... Æsj, skumle greier dette! Vi trenger absolutt inntekten hans, og jeg jobber allerede turnus....

hi

Skrevet

Som ansatt i kommunal sektor er han forholdsvis godt beskytta. Det er dessuten en laaang prosess før det evt kommer til en oppsigelse. I mitt tilfelle tok det 8 mnd fra første varsel (varsel om omstrukturering) til jeg ble tilbudt ny stilling. Hadde det endt med at de ikke hadde ny stilling men måtte si meg opp ville det tatt ytterligere 4-6 mnd. Hele tiden er man ansatt med full lønn. Og man har god tid da på å finne seg annen jobb. Arbeidsgiver er da også imøtekommende i forhold til at man slipper å arbeide oppsigelsestiden dersom man har ny jobb som venter. 

Uansett, prosessen knyttet til omplassering/omstrukturering/nedbemanning/oppsigelse er lang, og skal fylle en rekke formkrav, dette står i arbeidsmiljøloven, samt vil det finnes stedlige instrukser for den enkelte kommune/bedrift. Det er snakk om skriftlige varsler, svarfrister, frister for møter, dialogmøter osv. 

Han bør snarest ta kontakt med sin fagforeningsrepresentant. Han/hun bør være med på alle dialogmøter og gjennomgå formkrav i forhold til varsler, brev og frister som gis. Han/hun vil også bistå med konkrete råd for hva som vil være en god avtale å gå videre på, evt hva han kan kreve i forhold til nytt arbeidssted. Dessverre er det jo slik at man som arbeidstaker ikke har mye man skulle sagt når det er snakk om nedskjæringer, men man har fortsatt rettigheter som arbeidstaker, så lenge man er ansatt i kommunen. Når det gjelder å få tilrettelagt turnus: nei, blir han overflyttet må han også tre inn i den turnus som er hensiktsmessig for det nye arbeidsstedet. Som feks kan han bli overført fra 3delt turnus i bolig til barnehage. Det sier seg selv at han ikke da kan kreve å arbeide natt. 

Igjen: han bør ta kontakt med fagforeningen, så veileder de videre. I de tilfellene jeg har vært borti de siste årene (ettpar titalls) har det i alle saker ordnet seg med nytt arbeide i samme kommune/bedrift/foretak. Lykke til. 

Anonymous poster hash: 10cc7...7b9
Skrevet

Plikter å forsøke omplassering før oppsigelse. Han har høyere utdanning hvis han er terapeut (vernepleier??) og er da ettertraktet arbeidstaker.  Han må selv aktivt søke på stillinger og se seg om også.

Anonymous poster hash: 4302c...3b1
Skrevet

Tusen takk for svar, alle aammen! Skal vise ham tråden :)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...