Gå til innhold

Spm ang. sommerjobb!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har jobbet fast et sted hver eneste søndag (kun søndager) nå i et år som vikar, og på tilkalling ved sykdom. Han har vært student, men i sommer har han jobbet fulltid på kontrakt. Nå er det slik at han må ta seg fri en dag i neste uke fordi jeg må på sykehuset for en undersøkelse og vi har en baby, jeg er da i mammaperm.. Han sier han er beordret til overtid idag, og må jobbe overtid dagen etter jeg skal på sykehuset. Er det ikke da bare lov å ta seg en dag med fri uten lønn, eller burde han heller ringt inn en "sykedag"? siden det er meg som skal på undersøkelse.. Og er det ikke slik at han MÅ ta seg to uker fri i år selv om han kun har vært vikar og på deltid, eller tar jeg feil? Og hvor mye overtid er det lov å jobbe egentlig? Han jobber veldig ofte en time eller to over, noen ganger flere ganger i uka. Planen er at han skal være der på fulltid frem til november, da skal han i pappaperm..Siden han mest sannsynlig ikke skal jobbe der etter pappaperm kan han jo ikke akkurat flytte over ferie heller. Helt grønn på regler, så takk skal dere ha. 

Anonymous poster hash: afe47...1d7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det fullstendig ulovlig av arbeidsgiver å sette opp samboeren din til å jobbe hver søndag, man skal ha fri minst annenhver søndag

2. Han har rett på fri ved syk barnepasser (samme som sykt barn).

se www.lovdata.no, søk på arbeidsmiljøloven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...