Gå til innhold

Foreldreliste fra skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått foreldreliste fra 1 klasse til sønnen min, der står det oppført far sitt navn med tlfnr, og ikke stefar (som har bodd hos oss siste 3 årene).

Jeg har aldri skrevet navnet til biologiske far i noen skolepapirer, så jeg forstår ikke hvor de har fått tak i navn og tlfnr.

Min sønn kjenner knapt til sin biologiske far, siden han bor 100mil unna, er alkoholiker og har null interesse. Stefar har derfor fungert som far hele veien.

Kan skolen gjøre dette, uten å spørre meg først?  Er det en plikt som sier at biologisk far skal stå oppført på denne listen?

Skjønner ikke hvilke behov andre foreldre skal ha for å kontakte han?

Anonymous poster hash: defdc...f36
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke gi beskjed til skolen. De kan sikkert sende ut en oppdatert liste hvis du ønsker det.

Anonymous poster hash: 927eb...861
Skrevet

De sjekker vel kanskje opp mot offentlige registre? Hvis far faktisk er oppført som far og har foreldreansvar, så skulle jeg vel heller tro det motsatte var ulovlig, å sette stefars navn der og ikke fars? Jeg hadde i hvert fall blitt veldig misfornøyd om skolen førte opp mine barns stemor navn, og ikke mitt. Skolen kan jo ikke forholde seg til andre enn barnas foreldre.

Anonymous poster hash: e31b1...25d

Skrevet

Er vel FORESATTE som skal stå der, tenker jeg. Stefaren som foresatt. Ta kontakt så rydder dem sikkert opp i det :)

Anonymous poster hash: 76c24...88c
Skrevet

Men et eller annet sted har de fått opplysninger om biologisk far, kanskje papirer fra barnehagen? Litt rart for de bruker undersøke om alle opplysninger stemmer, altså at man blir bedt om å sjekke selv.

Skrevet

Han står vel oppført som far i registre, men har fra fødsel av vært totalt ute av bildet, siden han satt ved sykhussengen å drakk seg dritings rett etter han ble født.

Har vel sett ungen 2 ganger iløpet av de siste 3 årene, og er jo greit at han er oppført som far, men mener tlfnr og kontaktinfo ikke trenger å være vesentlig for resten av foreldrene i klassen?? Mener jo det er viktigere at stefar sitt kontaktinfo står der, ettersom han har daglig omsorg sammen med meg?? (hvis et barn vil komme på besøk, foreldre ikke får tak i meg, må det jo være mer vesentlig med stefar sitt tlfnr enn biologisk far?)

Vet jo også veldig godt at biologisk far gir seg blaffen hvem som står der, så ser ikke problemet for vårt tilfelle, bare lurer om det er noen regler som sier at man må ha info til biologisk far der istede for der barnet bor?

Skrevet

Men et eller annet sted har de fått opplysninger om biologisk far, kanskje papirer fra barnehagen? Litt rart for de bruker undersøke om alle opplysninger stemmer, altså at man blir bedt om å sjekke selv.

Vi har ikke blitt bedt om å sjekke.

De vet vel hvem barnets foreldre er, og det er vel naturlig å føre opp disse. Skolen kan vel ikke gjette seg til de tilfeller der steforeldre skal erstatte foreldrene.

Har far foreldreansvar? Det er vel ganske essensielt i denne saken.

Skrevet

Har kontaktet skolen, så blir vel ei ordning, måtte bare høre her om det er jeg som er på villspor som tenker sånn.. at det er jeg som tar feil.

Skrevet

Han står vel oppført som far i registre, men har fra fødsel av vært totalt ute av bildet, siden han satt ved sykhussengen å drakk seg dritings rett etter han ble født.

Har vel sett ungen 2 ganger iløpet av de siste 3 årene, og er jo greit at han er oppført som far, men mener tlfnr og kontaktinfo ikke trenger å være vesentlig for resten av foreldrene i klassen?? Mener jo det er viktigere at stefar sitt kontaktinfo står der, ettersom han har daglig omsorg sammen med meg?? (hvis et barn vil komme på besøk, foreldre ikke får tak i meg, må det jo være mer vesentlig med stefar sitt tlfnr enn biologisk far?)

Vet jo også veldig godt at biologisk far gir seg blaffen hvem som står der, så ser ikke problemet for vårt tilfelle, bare lurer om det er noen regler som sier at man må ha info til biologisk far der istede for der barnet bor?

Men hvordan mener du skolen skulle vite alt dette?

Så lenge far har foreldreansvar så har jo han også rett i og ansvar for å involvere seg i skolen. Er han ikke egnet til dette så må du søke om å få foreldreansvar alene, ikke bare anta at offentlige tjenester kjenner til deres tilfelle.

Tror ikke engang skolen har lov til å involvere andre enn de med foreldreansvar uten begge foreldrenes samtykke. Tenk om mor, far, stemor, stefar og bikkja til naboen skulle dukke opp på foreldresamtaler bare fordi noen ønsket at de skulle være med... Er noe med taushetsplikt inni bildet her og. Så det er helt greit at skolen kun forholder seg til de med foreldreansvar.

Skrevet

Dersom dere har delt foreldreansvar har biologisk far rett på å stå der og få like mye opplysninger om barnets skolehverdag.

Hvordan hans kontaktinformasjon har kommet dit vet jeg ikke, men jeg kjenner to pappaer som selv har tatt kontakt med skolen for å stå på listene der. Selv om Mor ikke ønsker det og prøver å boikotte kontakten.

Anonymous poster hash: 53b5c...408

Skrevet

Vi har ikke blitt bedt om å sjekke.

De vet vel hvem barnets foreldre er, og det er vel naturlig å føre opp disse. Skolen kan vel ikke gjette seg til de tilfeller der steforeldre skal erstatte foreldrene.

Har far foreldreansvar? Det er vel ganske essensielt i denne saken.

De kan da umulig vite hvem bilogiske far er når han aldri har bodd her?  Men han skrev under på no papirer ved fødsel, så jeg vil tro han har foreldreansvar. Skolen vet at stefar er stefar, så det er jo litt merkelig. men men.. får høre hva di sier når di ringer opp :)

Skrevet

Men hvordan mener du skolen skulle vite alt dette?

Så lenge far har foreldreansvar så har jo han også rett i og ansvar for å involvere seg i skolen. Er han ikke egnet til dette så må du søke om å få foreldreansvar alene, ikke bare anta at offentlige tjenester kjenner til deres tilfelle.

Tror ikke engang skolen har lov til å involvere andre enn de med foreldreansvar uten begge foreldrenes samtykke. Tenk om mor, far, stemor, stefar og bikkja til naboen skulle dukke opp på foreldresamtaler bare fordi noen ønsket at de skulle være med... Er noe med taushetsplikt inni bildet her og. Så det er helt greit at skolen kun forholder seg til de med foreldreansvar.

Skolen vet ganske mye om historien bak min sønn, ettersom han har slitt mye i oppveksten og trenger mye oppfølging. Men biologiske far bør stå oppført for skolen sin del, den er jeg enig i.. skjønner bare ikke hva foreldrene til barna i klassen trenger tlfnr hans, når han har null kontakt og bor 100mil unna?? Er jeg virkelig så på bærtur som mener det?? 

Skrevet

Dersom dere har delt foreldreansvar har biologisk far rett på å stå der og få like mye opplysninger om barnets skolehverdag.

Hvordan hans kontaktinformasjon har kommet dit vet jeg ikke, men jeg kjenner to pappaer som selv har tatt kontakt med skolen for å stå på listene der. Selv om Mor ikke ønsker det og prøver å boikotte kontakten.

Anonymous poster hash: 53b5c...408

Ser den, men prøver overhodet ikke boikotte kontakten.. er han selv om ikke er intr, men det vesentlige er som sakt hvorfor andre foreldre trenger info om han? Greit at han står som far og får info fra skole og slikt.. men han trenger da ikke vite om "Per" kan komme på besøk til "Nils"?

Skrevet

#5:

Det har vært vanlig å bli sjekke at opplysninger stemmer (hvert år) der barna har gått i bhg (3 bhg). Har bare en på skolen, men også der gjaldt opplysninger om hvem barnet bor med til daglig og hvem som evt er foresatt. Biologisk skal også stå, men det er presisert hvem som har den daglige omsorg/foresatt.

Det er veldig vanlig med ulike familiesituasjoner, så det regner de nok med at det finnes flere av. Husker jeg bare la merke til at det var presisert sånn.

Den som har foreldreansvar har selvfølgelig rett på opplysninger ang barnet og skolen må ha kontaktopplysninger.

Skrevet

#5:

Det har vært vanlig å bli sjekke at opplysninger stemmer (hvert år) der barna har gått i bhg (3 bhg). Har bare en på skolen, men også der gjaldt opplysninger om hvem barnet bor med til daglig og hvem som evt er foresatt. Biologisk skal også stå, men det er presisert hvem som har den daglige omsorg/foresatt.

Det er veldig vanlig med ulike familiesituasjoner, så det regner de nok med at det finnes flere av. Husker jeg bare la merke til at det var presisert sånn.

Den som har foreldreansvar har selvfølgelig rett på opplysninger ang barnet og skolen må ha kontaktopplysninger.

Høres fornuftig ut.. siden de vet hvem som har daglig omsorg, finner jeg det bare merkelig at de ikke oppfører stefar også på denne listen, er jo ei liste som foreldre skal ha til å kontakte andre foreldre, ikke for skolen sin del.

Skrevet

#5:

Høres fornuftig ut.. siden de vet hvem som har daglig omsorg, finner jeg det bare merkelig at de ikke oppfører stefar også på denne listen, er jo ei liste som foreldre skal ha til å kontakte andre foreldre, ikke for skolen sin del.

Det er jo ikke rart at ikke stefar står på denne listen, da han ikke har foreldreansvar.

Om ditt barns far får seg ny dame, er det da greit for deg at hun tar over din plass på kontaktlisten?

Poenget her er vel at skolen mest sannsynlig holder seg til offentlige registre og de som har foreldreansvar, i hvert fall til annen beskjed er gitt. Skolen har også taushetsplikt, og kan ikke bare velge å gi ut informasjon til andre enn de med foreldreansvar selv om mor sier det er greit. Du må faktisk ha fars samtykke.

Skrevet

Med mindre du gir beskjed oppføres kun biologisk mor (i ditt tilfelle opp) da dette er de papirene skolen sitter med. Fungerer stefar som "far" for barnet kan du gi skolen beskjed om dette så endrer de på listen:)

Anonymous poster hash: 81c68...51a

Skrevet

#5:

Det er jo ikke rart at ikke stefar står på denne listen, da han ikke har foreldreansvar.

Om ditt barns far får seg ny dame, er det da greit for deg at hun tar over din plass på kontaktlisten?

Poenget her er vel at skolen mest sannsynlig holder seg til offentlige registre og de som har foreldreansvar, i hvert fall til annen beskjed er gitt. Skolen har også taushetsplikt, og kan ikke bare velge å gi ut informasjon til andre enn de med foreldreansvar selv om mor sier det er greit. Du må faktisk ha fars samtykke.

Anonymous poster hash: e31b1...25d [/acro

De ringte forresten nå, og beklaget seg. Den som hadde skrevet listen hadde fått opplysninger for sent ang situasjon, så derfor var den ikke oppdatert.

Er en lang historie bak denne situasjonen som skolen er opplyst om, men kontaktlærer er ikke blitt opplyst om det før i dag. Men er ordnet opp i nå :)  Måtte bare forhøre meg om det var jeg som var på bærtur..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...