Gå til innhold

Facebook status: "åååå, jeg har så migrene"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir sint av disse stausene der folk syter om at de har migrene anfall for så å legge ut i det vide og det brede om hvor vondt de har. Fatter de ikke forskjellen på migrene og hodepine??!!???!!

Har hatt migrene. Heldigvis 3 år siden sist, men slet en god del før. Når jeg hadde dem så greide jeg ikke en gang å tenke tanken på å tenke på å være på facebook. Å ivertfall ikke sitte å snakke med folk om det under et anfall. 

Da var det et kaldt, stille, mørkt rom og spybøtte som var tingen. Å se på en data/mobil var ivertfall ikke aktuellt. En smerte jeg ikke en gang unner min verste fiende.

Dagens utblåsning. 

Anonymous poster hash: 085d4...e2e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg godt. Har aldri hatt migrene selv, og håper jeg aldri får det. Kjenner to som har det, og det virker helt forferdelig! Alle sympati fra meg, og de som skriver de statusene kan umulig ha migrene

Forstår heller ikke behovet for å skrive om det på Facebook. Jeg er plaget av sterke leddsmerter til tider, men skriver aldri det som status. Synes det bare er sært..

Anonymous poster hash: f0a1e...bac

Skrevet

Enig. Å legge ut status under migreneanfall er totalt utenkelig, eller rettere sagt umulig. Skjerm blir en ekstra fysisk smerte. Det eneste som hjelper, er stillhet, mørke og kjølig rom. Og helst medisin i det jeg kjenner anfallet komme. Når/hvis jeg ikke rekker medisin i tide, så blir det som regel helt jævlig. Jeg bør også unngå skjerm helst minst et halvt døgn etter anfallet er over.

Anonymous poster hash: 119b6...15a

Skrevet

finnes ulike grader. jeg har migrene, kan fint surfe. (diagnostisert av nevrolog)

Anonymous poster hash: 87fd6...422

Skrevet

Hadde migrene jeg også, men hadde også vanlig hode pine. Kunne fint surfe da, men ikke under et migreneanfall.

HI

Anonymous poster hash: c1fa9...7fb

Skrevet

Jeg har mogrene, kronisk migrene, ligger på 13-16 annfall pr mnd. Er sterkt medisinert, og sterkt plaget.

FB og mobil er alt for lyse til at jeg greier se på det under annfall, med mindre jeg tar på laveste skjermlysstyrke. Dagene imellom annfall er jeg bare LITT lysfølsom, ogda kan jeg,som nå, sitte med pc,men da med laveste lys på skjermen.

For lys blir en fysisk smerte. Levende lys, taklys, sollys, eller bare overskyet himmel på dagtid.

Men når jeg tar sprøyten min, når annfallet kommer, da tar den toppen av smertene, så jeg kan overleve dagen, da kan jeg faktisk gå på datan, på laveste lysstyrke.

Men dersom jeg ikke hadde tatt sterke medisiner, og annfallet hadde kunnet utfolde seg uten at jeg hadde dempet smertene hadde jeg ikke kunnet det.

Så husk at for oss som har kronisk migrene, så har vi så mye sterke medisiner, at annfallene er "til å leve med". Det er nesten værre for dere som skjelden har migrene for dere har ikke god nok medisin for å dempe smertene, så dere kjenner annfallet heilt ut.

Så ikke vær for rask til å dømme.

For vi som er sterkt rammet, vi får mye og sterkemedisiner.

Selv setterjeg sprøyte på megselv, med imigran når jeg får annfall, suplimenterer med engangsdoser med nesespray. I tilegg til daglig dose blodtrykksmedisin, og botoxinjeksjoner i hode hver 8ende uke.

Så jeg er en av de som hadde kunnet skrevet påfb når jeg hadde migrene,  for rekker jeg å settesprøyten, og holder meg unna skarpt lys, støy, og sjokolade. Da kan hodet fremstå som bare vondt, ikke grusomtdødsvondt så lenge jeg sitter heeelt i ro.

Og dersom pc er innstilt på laveste lysstyrke, da er skjermen ganske mørk faktisk.

Men samtidig skjønner jeg frustrasjonen din.

Og jeg skjønner hvorfor du tenker sånn. Derfor skriver jeg ALDRIG sånt på fb. For jeg tenker at mange ville ikke tro det, og heller bli irritert........

Anonymous poster hash: bb236...ff6
Skrevet

Helt enig.

Nå har jeg heldigvis aldri hatt migrene, men ofte vondt i hodet. Enkelte ganger har det vært ille og i tillegg sittet i øynene. ville ikke da ha hatt nubbsjans til å sitte på pc/mobil, så kan tenke med at det ville vært umulig ved et migreneanfall.

Pluss at jeg hater syting på facebook.

Er selv kronisk syk og ville aldri falt meg inn å skrive om det der.

Anonymous poster hash: 75698...b40

Skrevet

Må være slitsomt å bruke energi på å irritere seg over hva folk skriver på Facebook. Bruk energien din på noe mer positivt.

Nei, jeg har ikke facebook en gang

Anonymous poster hash: d131a...922

Skrevet

Jeg har migrene, men klarer fint å fungere dersom jeg tar en tabelett i tide.

Den demper anfallet kraftig, slik at jeg kan fortsette å jobbe f eks. Etter at synsforstyrrelsen har gitt seg, kan jeg fint sitte foran en pc.

Men jeg klager ikke om det på fb da

da...

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å syte på fb, men når det er sagt må jeg bare fortelle at migreneanfall kommer i alle varianter og styrker. Jeg har holdt på i 20 år. Er bedre nå etter at jeg fødte 3.mann. Tidligere kunne jeg ha mange anfall i uka. Alt fra lett, irriterende migrene til anfall med lammelser og oppkast. Hadde alle anfall vært like ille, tror jeg at vi som har hyppige anfall hadde hoppa i elva alle sammen. Hender ofte at jeg våkner med migrene, tar en form for migrenemedisin, kryper i dusjen og går på jobb en time senere!

Anonymous poster hash: be5e4...328

Skrevet

Det er en del som tror langvarig eller gjentatt hodepine er det samme som migrene. Mannen min påstår han har migrene hver gang han har vondt i hodet, men likevel tar han ofte ikke noe smertestillende, og gjør de samme tingene som ellers. Jeg orker ikke motsi ham, for han har alltid rett. :P

Anonymous poster hash: 951f8...f20
Skrevet

Facebook ja.... Herregud!

Har ei som oppdaterer status hver tredje dag med sykehus, lege, vondt her og vondt der osv... Det er selvsagt ikke noe galt med henne...

Blir oppgitt!

Har ei anna ei også som oppdaterer status før jobb; kl 03:00 på natta med ;Jeg trenger kaffe * x antall smileys......*

Ei anna ei som sier god natt og svarer seg selv....

Anonymous poster hash: bc33d...69d

Skrevet

Å legge ut om det på Facebook, det er en sak ( og helt bak mål, spør du meg), men jeg har også diagnosen migrene. Har av og til noen små-anfall, da jeg klarer å være noenlunde oppegående. Jeg har også hatt noen kraftige anfall ( heldigvis noen år siden nå ) der jeg blir helt uvirksom. Med det vil jeg bare si at det finnes ulike typer og ulike grader av migrene. Og kanskje noen har diagnosen, men ikke evner å kjenne forskjell på migrene og vanlig hodepine. Men ja, skjønner bare ikke hvorfor det må ut på Facebook!! ;)

Anonymous poster hash: 8c7c2...4f4

Skrevet

Facebook ja.... Herregud!

Har ei som oppdaterer status hver tredje dag med sykehus, lege, vondt her og vondt der osv... Det er selvsagt ikke noe galt med henne...

Blir oppgitt!

Har ei anna ei også som oppdaterer status før jobb; kl 03:00 på natta med ;Jeg trenger kaffe * x antall smileys......*

Ei anna ei som sier god natt og svarer seg selv....

Anonymous poster hash: bc33d...69d

Jeg er hjertens enig med deg i at det er superfrustrerende med folk som oppdaterer om alle sine plager og vondter, for det er liksom ikke superinteressant for andre. Samtidig må jeg si at det er temmelig drøyt, for ikke å si arrogant og slemt, å konkludere med at "det er selvsagt ikke noe galt med henne". Hvis hun stadig er hos lege og på sykehus er det all grunn til å tro at noe er galt. Er det ikke det, må hun lide av hypokondri, som jo også er en form for sykdom, om enn ikke fysisk. Men det er all grunn til å tro at lege og sykehus ville ha oppdaget det!

HI: Enig med deg, under et migreneanfall orker man ikke en gang tanken på en skjerm av noe slag. Men jeg har også migrene, og jeg har vondt så og si hver dag, men ikke anfall særlig ofte. Migrenen sitter som en "pigg" over det ene øyet. Det er ikke så vondt at jeg ikke makter å fungere noenlunde i dagliglivet, men det er fryktelig utmattende. Jeg må ta migrenemedisin (Naramig) nesten hver dag for å orke å jobbe. Blir faktisk uføretrygdet 20 % i en prøveperiode nå, for å se om jeg kan sjære ned på medisinene på den måten. 

Anonymous poster hash: 88682...07a

Skrevet

Når jeg har migrene klarer jeg ikke noe. Må ligge på et mørkt rom.

Medisinene mine er veldig gode, men de blir jeg slått ut av at jeg sover ogblomster helt zombie. Så klarer det ille da heller.

De fleste sterke migrene medisiner har varseltrekant og man blir trett av de og får beskjed om å holde seg unna skjermer ol.

Så rart du lenger oppjermegkronial migrene gjør det selv ved anfall. Spesielt.

Skrevet

Aldri om jeg kunne klart å legge ut status om migrene, tåler ikke lyset, må bære hodet mitt med meg ,

i seng, mørkt rom og sove noen timer.

Heldigvis er det sjelden, har vel hatt 5-6 skikkelige anfall, helt grusomt, verker til jeg kaster opp.

Skrevet

Kjenner jeg blir sint av disse stausene der folk syter om at de har migrene anfall for så å legge ut i det vide og det brede om hvor vondt de har. Fatter de ikke forskjellen på migrene og hodepine??!!???!!

Har hatt migrene. Heldigvis 3 år siden sist, men slet en god del før. Når jeg hadde dem så greide jeg ikke en gang å tenke tanken på å tenke på å være på facebook. Å ivertfall ikke sitte å snakke med folk om det under et anfall.

Da var det et kaldt, stille, mørkt rom og spybøtte som var tingen. Å se på en data/mobil var ivertfall ikke aktuellt. En smerte jeg ikke en gang unner min verste fiende.

Dagens utblåsning.

Anonymous poster hash: 085d4...e2e

Blir nesten mer sint av deg, som tydeligvis tror at andre "bare" har hodepine, fordi de ikke nødvendigvis opplever migrenen likt som deg.

Selv kaster jeg sjeldent opp ved migrene, men blir ofte veldig kvalm. I tillegg reagerer jeg mest på høy lyd og skarpt lys. Å sitte på tlf med dempet belysning klarer jeg en liten stund.

Anonymous poster hash: e25b1...d7b

Skrevet

Jeg har også migrene- har opptil 16 anfall i måneden.

De aller fleste av mine anfall består av kvalme, svimmelhet og klamrende hodepine. Dersom jeg tar medisiner i tide, kan jeg faktisk fungere selv om hodepinen fortsatt er noe tilstede. Jeg er ikke optimal fungerende, og føler med "elendig", men for de som ikke kjenner meg så vil man kanskje ikke merke så mye på meg.

Når jeg har Gran mal anfall så er jeg totalt sengeliggende, jeg spyr som en gris og klarer ikke spise på kanskje 15-20 timer. da er det kun et kaldt, mørkt rom som gjelder og jeg øsnker bare å sove (selv om det egentlig er umulig). jeg under INGEN slike opplevelser). Slike anfall hører imidlertid til sjeldenhetene. Jeg har kanskje 4 sånne opplevelser i året nå som jeg er godt medisinert.

Tidligere - før jeg fikk adekvate medisiner - hadde jeg slike store anfall mye oftere. Medisinene jeg nå bruker gjør heldigvis at jeg slipper slike opplevelser så ofte. jeg kan faktisk fungere ganske bra selv om jeg har anfall, forutsatt at jeg tar anfallsmedisin i tide. Anfallsmedisinene tar bort det meste av anfallet slik at bare en del av ubehaget er igjen. For meg gjør det at jeg ser nesten "oppegående ut". Mens en person som ikke er vant til migrene, ville kanskje følt seg veldig syk selv med disse relativt små anfallene:)

Anonymous poster hash: bd169...b01
Skrevet

Det er veldig mange som tror migrene er et annet ord for hodepine, og ikke en egen diagnose. Jeg hadde kraftig migrene tidligere. Jeg ble lam i halve kroppen, fikk talevansker, synsforstyrrelser, oppkast og en hodepine jeg ikke unner min verste fiende. Det er helt grusomt. FB hadde vært helt utenkelig. Bare det å være i et lyst rom var forferdelig.

Anonymous poster hash: 5e796...27d

Skrevet

Men du skjønner vel at det er ulike grader av anfall?! Jeg kjenner godt forskjellen på migrene og hodepine, men det betyr ikke at migreneanfallene er like. Noen er bare plagsomme, og langvarige, og jeg er på jobb og fungerer greit, men blir utrolig sliten av det. Andre anfall er kraftige og gjør meg sengeliggende og ute av stand til å fungere. 

Å syte om smerter og sykdom på facebook er uansett teit da, men at du skal ha en fasit på alle andres opplevelse med migrene er jo litt merkelig. 

Anonymous poster hash: 5b3f4...07d
Skrevet

Utrolig hvor mye uvitenhet det er rundt dette med migrene.

Selv er jeg inne hos nevrologen  annenhver mnd, og har vert det i flere år. Tro meg, jeg  kan det meste om migrene.

Dere som tror at migreneannfall innebærer å ligge på mørktrom å spy, dere må tro om igjen.

Vi som har hardest rammet har medisiner som tar toppene.

Og da kan, NOEN AV OSS, se ett par minutter på en pc skjerm med lavest innstilte lysstyrke.

Vi snakker ikke timesvis med surfing nei, men en liten tur innom vg nett når du har tilbrakt hele dagen på sofaen og småsovet deg igjennom annfall og medisinbivrkninger, og er så sløv at du ikke orker tv, eller besøk eller radio. Da greier NOEN AV OSS å bruke ett par minutt ja.

Og for dere som bastant påstår at det er umulig, ja dere vet ikke hva dere snakker om.

Som jeg har sagt før, det er kanskje verre for dere som har det skjeldent, for dere har så vidt jeg kan forstå ikke tilstrekkelig smertestillende medisiner.

Da opplever dere nok betydelig mer smerte enn oss kronikere.

Vi, vi går jo nermest runt i en evig rus.

Selv er jeg ute av stand til å jobbe, for enten har jeg annfall og er dopa av medisinene, eller så har jeg hangover av medisinene og er dødssliten av annfall........

Men JO, det GÅR an å se ett par minuttpå en lavt lysinnstilt pc skjerm, og det GÅR av å se på mobilen hvem som sente melding, dersom lysstyrken er svak nok, og medisinene har begynt å funke. Enten før eller etter at man sovner.

Det GÅR an!!

Anonymous poster hash: bb236...ff6
Skrevet

Medisinene mine er veldig gode, men de blir jeg slått ut av at jeg sover ogblomster helt zombie. Så klarer det ille da heller.

De fleste sterke migrene medisiner har varseltrekant og man blir trett av de og får beskjed om å holde seg unna skjermer ol.

Vet ikke om det var meg du siktet til, men jeg er ihvertfall sjeleglad for å ha funnet medisin som gjør at jeg fint kan fungere i jobb under et anfall.

Det har tatt mange år, og ulike typer tabeletter før jeg fant denne. Tidligere var det med oppkast, varte gjerne i opptil 4-5 døgn hvor jeg måtte ha det mørkt og kaldt etc .Nå må jeg bare passe på å ta en tabelett mens jeg fortsatt har synsforstyrrelsene (varer ca 30 minutter) og da demper det hodepinen så mye at jeg klarer jobbe i en ganske aktiv jobb.

Jo, jeg kjenner jo at jeg blir slappere og litt "susete" av medisinen, men det går helt fint. Jeg kjører ikke bil etter å ha tatt en pille da, siden medisinen har trekantmerking.

Skrevet

Vet ikke om det var meg du siktet til, men jeg er ihvertfall sjeleglad for å ha funnet medisin som gjør at jeg fint kan fungere i jobb under et anfall.

Det har tatt mange år, og ulike typer tabeletter før jeg fant denne. Tidligere var det med oppkast, varte gjerne i opptil 4-5 døgn hvor jeg måtte ha det mørkt og kaldt etc .Nå må jeg bare passe på å ta en tabelett mens jeg fortsatt har synsforstyrrelsene (varer ca 30 minutter) og da demper det hodepinen så mye at jeg klarer jobbe i en ganske aktiv jobb.

Jo, jeg kjenner jo at jeg blir slappere og litt "susete" av medisinen, men det går helt fint. Jeg kjører ikke bil etter å ha tatt en pille da, siden medisinen har trekantmerking.

Jeg tar og medisin med trekantmerking og kjører etter å ha tatt tabletten. Jeg fikk beskjed av legen min at jeg måtte teste de ut noen ganger,og hvis jeg ikke følte meg noe annerledes (bortsett fra ang migrenen) så kunne jeg fint kjøre bil

Anonymous poster hash: ee4bf...4cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...