Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Når oppgavene blir gjort ferdig på et par minutter, kan de da få gjøre noen ekstra sider hvis de ønsker det, eller blir det dumt i forhold til videre lekser....? Førstegangs skolemor her ja Anonymous poster hash: a7b05...68b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 I fjor (da 1.klasse) fikk vi klar beskjed om at det ikke skulle gjøres mer enn det som sto på lekseplanen, Anonymous poster hash: d0bf4...21e
LivetErEnLek Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 De skal ikke jobbe videre i bøker/hefter nei. Ønsker man å gjøre mer, kan man etterhvert be om ekstra lekser eller lage oppgaver selv.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 De skal ikke gjøre mer enn det som står på planen
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Ok. Det var det jeg trodde Dagens mattelekse ble gjort unna på 30 sekunder, så hun var litt skuffa da jeg sa hun ikke fikk gjøre noe mer. Egentlig litt synd at det skal være sånn, men forstår jo grunnen.. HI Anonymous poster hash: a7b05...68b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Si fra til læreren! Hadde det vært min elev, hadde jeg laget et ekstrahefte dere kunne hatt hjemme. Anonymous poster hash: 2ec4d...2f4
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 De har ikke gått på skolen en uke ennå!! Ha litt tålmodighet Læreren må få anledning til å bli kjent med elevene, se an nivået etc. Du kan fint gi ekstraomganger selv. Bruk nettsider som f.eks. Multi.no, gruble.net eller salaby Anonymous poster hash: 58082...69a
Jojo x3 Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 Du kan kjøpe mattehefter, gjøre oppgaver på nett, spørre lærer etter ekstralekser mm. Men hadde ventet litt med å spørre lærer til de er kommet skikkelig igang og læreren blir kjent med elevene.
pifi med tre nurk Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Vi har også en førsteklassing som gjør leksene på null komma niks.. Satser på at det blir mer og mer etterhvert! Vi har dessuten kjøpt en del Lær og les" Lær matte" osv hefter som vi gjør litt i når hun vil. I dag gjorde hun fem oppgaver i lær å regne heftet etter matteleksene..
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Takk for svar dere! Mange gode tips her Er ikke jeg som er så utålmodig, men jenta mi Hun har tellet ned til skolestart i et år nå, og kan både lese, skrive og regne enkle stykker, så hun er foreløpig litt skuffet over at de ikke LÆRER noe på skolen Men helt enig i at det er tidlig, så venter nok med å snakke med lærer. HI Anonymous poster hash: a7b05...68b
pifi med tre nurk Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Hehe, som å høre om min. Hun sa i går, i dag har vi lært om bokstaven i, men det er rart at vi ikke skriver noe enda!! Bokstavene har hun jo kunnet i flere år.. Hun vil videre! Men vi får tro det går seg til i løpet av høsten!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #12 Skrevet 20. august 2014 hehe, ja vi får satse på det. Finnes jo mange fine hefter å få kjøpt også, om det fortsetter slik fremover HI Anonymous poster hash: a7b05...68b
Mammaaaaaa Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Det er oppgaver på multi sine nettsider! Eller vet ikke hvor de er, men Google multi så kommer det sikkert opp!:-)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #14 Skrevet 20. august 2014 Dette er hvorfor jeg bevisst ikke har lært noen av barna mine lese eller regning før skolestart. Klart de har kunnet mange bokstaver og telling , skrive navnet sitt også såklart. Men jeg har ikke hjulpet dem på veien til å knekke lesekoden, selv om de selv har funnet ut av enkle ord som f.eks is. De har evnene, men jeg har ikke hjulpet dem, bevisst! Barn som kan altfor mye kjeder seg fort på skolen de første årene, det er ingen god start. Det vet jeg for selv lærte både min bror og jeg lesing og regning før skolestart, og jeg syntes skolen var gørrkjedelig frem til femte klasse... Snart får barna passord til de vanskeligere oppgavene på salaby. I tillegg kan du gå inn på multi.no, mange utfordrende oppgaver der, så hun ikke går lei. Anonymous poster hash: 5e934...60b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #15 Skrevet 20. august 2014 Vi hadde i 1. klasse, og kommer til å fortsette med det nå i 2. klasse, en ekstra diktatbok som vi lekte oss med etter leksene, gjerne i forbindelse med leksene, ved å ha diktatprøve fra ord og setninger fra leksa. Og vi har en ekstra rutebok som vi lager ekstra regnestykker i. I tillegg utfordrer vi henne til å lese fra andre bøker enn leksebøkene, og vi stiller spørsmål fra junior-geni-spørsmålskort. Vi setter oss også ned med spill på nettet som er laget spesielt for lese, skrive og regne-trening. Hun synes det er kjempegøy, og reagerer ikke på at leksene fra skolen går så fort. Hun får bokstav- og leseforståelse på en dypere måte, fordi vi alltid jobber litt ekstra rundt det de får fra skolen, uten å gå videre i boka. Etter hvert som de har jobbet seg gjennom bokstavene vil de få mer tilpassede oppgaver, i alle fall gjør de det på skolen vår, fordi nivåforskjellene er store. Ingen kjeder seg. Anonymous poster hash: c7297...b21
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #16 Skrevet 20. august 2014 What? Skal man ikke stimulere barna til videre læring? Holde de igjen? IKKE lære dem å lese så de ikke skal få det kjedelig på skolen?!?! Håpløst at man skal sikte inn alle barn på å være middelmådige. Hvis barnet er ivrig på å lære, har lyst og ork, selvfølgelig skal hun få regne videre! Anonymous poster hash: 49d00...f85
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #17 Skrevet 20. august 2014 What? Skal man ikke stimulere barna til videre læring? Holde de igjen? IKKE lære dem å lese så de ikke skal få det kjedelig på skolen?!?! Håpløst at man skal sikte inn alle barn på å være middelmådige. Hvis barnet er ivrig på å lære, har lyst og ork, selvfølgelig skal hun få regne videre! Anonymous poster hash: 49d00...f85 Så man er middelmådig fordi man ikke har lært 100 % å skrive og regne før skolestart? Dette er hva jeg selv opplevde med skolestart. Jeg husker skolestarten som et lite mareritt. Det var så kjedelig. Jeg ønsker ikke det for mine barn. Dog lærte eldstemann å lese på rekordtid, et par måneder etter skolestart leste han godt. Matte liker han også godt, men det at han fikk utfordringen med å lære alt på skolen gjør at han synes det er moro. Ja, kall meg rar, men det er min oppfatning, folk stresser noe voldsomt med å lære barna sine alt mulig. Jeg sier stress ned, de lærer det jo på skolen! Anonymous poster hash: 5e934...60b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #18 Skrevet 20. august 2014 What? Skal man ikke stimulere barna til videre læring? Holde de igjen? IKKE lære dem å lese så de ikke skal få det kjedelig på skolen?!?! Håpløst at man skal sikte inn alle barn på å være middelmådige. Hvis barnet er ivrig på å lære, har lyst og ork, selvfølgelig skal hun få regne videre! Anonymous poster hash: 49d00...f85 Så enig så enig!!! I Norge er det IKKE lov å være god. Pass på å ta livet av lærelysten så snart det lar seg gjøre... Min førsteklassing kom gråtende hjem etter andre skoledag. Hun hadde fått kjeft for å gjøre for mye mattelekse, som hun syntes var sååå gøy. I dag hadde hun ikke lyst å gjøre lekser i det hele tatt. I morgen kommer jeg til å troppe opp på skolen å forlange en forklaring og en unnskyldning fra læreren. Anonymous poster hash: 0d8f4...298
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #19 Skrevet 20. august 2014 What? Skal man ikke stimulere barna til videre læring? Holde de igjen? IKKE lære dem å lese så de ikke skal få det kjedelig på skolen?!?! Håpløst at man skal sikte inn alle barn på å være middelmådige. Hvis barnet er ivrig på å lære, har lyst og ork, selvfølgelig skal hun få regne videre! Anonymous poster hash: 49d00...f85 Så man er middelmådig fordi man ikke har lært 100 % å skrive og regne før skolestart? Dette er hva jeg selv opplevde med skolestart. Jeg husker skolestarten som et lite mareritt. Det var så kjedelig. Jeg ønsker ikke det for mine barn. Dog lærte eldstemann å lese på rekordtid, et par måneder etter skolestart leste han godt. Matte liker han også godt, men det at han fikk utfordringen med å lære alt på skolen gjør at han synes det er moro. Ja, kall meg rar, men det er min oppfatning, folk stresser noe voldsomt med å lære barna sine alt mulig. Jeg sier stress ned, de lærer det jo på skolen! Anonymous poster hash: 5e934...60b Jeg mente ikke at du som forelder er middelmådig, jeg mente at sånn som skolesystemet fungerer i dag blir alle presset inn i en mal og ender opp som middelmådige. De lærer det de skal, ikke mer. Spesielt når de ikke får støtte fra foreldrene, for "de lærer det jo på skolen". Ja, de gjør det. De lærer det de skal. Ikke noe mer. Og det bekymrer meg faktisk. Skal ikke vi som foreldre støtte opp og hjelpe barna våre å bli det beste de kan bli? Ikke presse og styre, men når barna selv viser interesse? Skal vi holde igjen og si at "nei, multiplikasjon kan jeg ikke forklare deg, det skal du ikke lære før neste år"? For meg blir det så ufattelig feil. Anonymous poster hash: 49d00...f85
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #20 Skrevet 20. august 2014 What? Skal man ikke stimulere barna til videre læring? Holde de igjen? IKKE lære dem å lese så de ikke skal få det kjedelig på skolen?!?! Håpløst at man skal sikte inn alle barn på å være middelmådige. Hvis barnet er ivrig på å lære, har lyst og ork, selvfølgelig skal hun få regne videre! Anonymous poster hash: 49d00...f85 Så man er middelmådig fordi man ikke har lært 100 % å skrive og regne før skolestart? Dette er hva jeg selv opplevde med skolestart. Jeg husker skolestarten som et lite mareritt. Det var så kjedelig. Jeg ønsker ikke det for mine barn. Dog lærte eldstemann å lese på rekordtid, et par måneder etter skolestart leste han godt. Matte liker han også godt, men det at han fikk utfordringen med å lære alt på skolen gjør at han synes det er moro. Ja, kall meg rar, men det er min oppfatning, folk stresser noe voldsomt med å lære barna sine alt mulig. Jeg sier stress ned, de lærer det jo på skolen! Anonymous poster hash: 5e934...60b Selvfølgelig er man ikke middelmådig, selv om man ikke kan alt ved skolestart. Noen barn, som mitt eget, har en enorm lærelyst. Jeg har overhode ikke stresset med å lære henne noe som helst, heller vært tilbakeholden. Jeg svarer kun på det hun måtte finne på å spørre om. Hun VIL lære, og da må hun få lov til det. Jeg var også sånn ved skolestart, og lærerne tok fra meg all skolelyst. Dette vil jeg for alt i verden unngå for datteren min. Hun har helt på egenhånd lært å lese, regner pluss og minus med tall opptil 20, teller til 1000, teller til 100 på engelsk. Anonymous poster hash: 0d8f4...298
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #21 Skrevet 21. august 2014 Sterkt uenig i at læreren skal sende med ekstralekser til en1.klasse . Gå heller og kjøp en aktivitetsbok og jobb i den Anonymous poster hash: 2152b...713
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #22 Skrevet 21. august 2014 Sterkt uenig i at læreren skal sende med ekstralekser til en1.klasse . Gå heller og kjøp en aktivitetsbok og jobb i den Anonymous poster hash: 2152b...713 Hvorfor det? Enhver god lærer burde stimulere sine elever til å yte sitt ytterste på sitt nivå. Dessverre er det ofte slik at de elevene som henger etter er de eneste som får ekstra innsats, mens de som ligger foran blir glemt i så måte. Anonymous poster hash: e6610...de4
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #23 Skrevet 21. august 2014 Sterkt uenig i at læreren skal sende med ekstralekser til en1.klasse . Gå heller og kjøp en aktivitetsbok og jobb i denAnonymous poster hash: 2152b...713 Hvorfor det? Enhver god lærer burde stimulere sine elever til å yte sitt ytterste på sitt nivå. Dessverre er det ofte slik at de elevene som henger etter er de eneste som får ekstra innsats, mens de som ligger foran blir glemt i så måte. Anonymous poster hash: e6610...de4 I teori skal barn ikke hoppe over klassetrinn lenger, fordi de har krav på individuelt tilpasset opplæring. I praksis får ofte de skolesvake tilpasset opplæring, og de skoleflinke må pent vente på de andre for læreren har ikke ressurser til de. Dessuten, hvem vil bruke tid på barn som er foran programmet, når det er en del som ligger bak? Blir bare rot for læreren. Jeg som hadde et barn som kjedet vettet av seg i norsk bhg er velig glad for at vi har mulighet til å sende han på privatskole når vi kommer tilbake til Norge. Ikke at han er et geni, men han er mer interessert i teoretisk læring enn mange små og begynner nå på sitt 3. år i utenlandsk skole (han er 5,5 år). Jeg kanikke tenke meg at en gjennomsnittlig norsk lærer i offentlig skole vil være så fornøyd med å måtte gi han arbeid tilpasset hans nivå. Og trolig vil ikke læreren ha tid og ressurser til det heller. Forøvrig gikk jeg også ut av veien min for at han ikke skulle lære "for mye" mens vi var i Norge, ette anbefaling fra familimedlemmer som jobber i skolen. Så kjedelig at man venter nærmest til barna er blitt skolelei før man lærer dem noe. Anonymous poster hash: 8ed0a...9d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå