Gå til innhold

Nysgjerrig; Hvem skaper ammepresset egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøstra her driter nemlig i at jeg ikke ammer :)) ( Ikke av den gammeldagse skolen, hun mener nemlig det viktigste er å være mett) Også ser jeg folk som f.eks på facebook skriver: Åååh brystbetennelse, ååååh gir opp amming snart. Også 3 dager etterpå: Ååh, nå tar mini puppen igjen, kunne aldri klart det uten en mann som støtter meg 100% ut :hjertesmil: Stadige oppdateringer om at amming neimen ikke er lett.. Deretter en status der vedkommende forteller om alle hinderene i veien hun har møtt på ift amming og at NÅ gir hun opp. Hun får såklaart masse støtte. 

Eh hallo, hva er greia? Det er faktisk like vanlig å gi flaske som bryst, og man skal da ikke måtte unnskylde seg for verden for at man gir barnet sitt mat fra en plastsutt fremfor en brystvorte?  :sukk: Jeg skjønner virkelig ikke hvem som bryr seg om hvilken mat man gir til babyen sin..? Media, helsesøster, perfekte mødre?.

Anonymous poster hash: d7cd5...fce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min opplevelse er at presset kommer fra andre mødre. Ikke bare på amming, men på det meste. Vi presser og stresser hverandre. Not good!

Anonymous poster hash: c2057...617

Skrevet

Presset kommer vel mest fra andre mødre.

Anonymous poster hash: c1874...ec8
Skrevet

Presset kjem vel helst frå ein sjølv. Om ein er trygg på at ein gjer det beste ut frå eigen situasjon, kva relevans har meiningane til tilfeldige facebookvennar og barselgruppebekjentskapar?

Folk, særlig kvinner trur eg, må lære seg å stole på eiga vurdering i større grad. Gi faen i meininga til kvarmann og hunden hans.

Skrevet

Helsesøstra her driter nemlig i at jeg ikke ammer :)) ( Ikke av den gammeldagse skolen, hun mener nemlig det viktigste er å være mett) Også ser jeg folk som f.eks på facebook skriver: Åååh brystbetennelse, ååååh gir opp amming snart. Også 3 dager etterpå: Ååh, nå tar mini puppen igjen, kunne aldri klart det uten en mann som støtter meg 100% ut :hjertesmil: Stadige oppdateringer om at amming neimen ikke er lett.. Deretter en status der vedkommende forteller om alle hinderene i veien hun har møtt på ift amming og at NÅ gir hun opp. Hun får såklaart masse støtte.  Eh hallo, hva er greia? Det er faktisk like vanlig å gi flaske som bryst, og man skal da ikke måtte unnskylde seg for verden for at man gir barnet sitt mat fra en plastsutt fremfor en brystvorte?  :sukk: Jeg skjønner virkelig ikke hvem som bryr seg om hvilken mat man gir til babyen sin..? Media, helsesøster, perfekte mødre?. Anonymous poster hash: d7cd5...fce

Du er tydeligvis ikke blitt ammet...

Anonymous poster hash: 7fb09...671

Skrevet

Morsmelk er jo best, der er udiskutabelt. Men barn vokser like bra opp med morsmelkerstattning.

Jeg sjønner ikke hvorfor det skal diskuteres.

Gjør hva dere vil.

Anonymous poster hash: b0dfd...d19

Skrevet

Presset kjem vel helst frå ein sjølv. Om ein er trygg på at ein gjer det beste ut frå eigen situasjon, kva relevans har meiningane til tilfeldige facebookvennar og barselgruppebekjentskapar?

Folk, særlig kvinner trur eg, må lære seg å stole på eiga vurdering i større grad. Gi faen i meininga til kvarmann og hunden hans.

JA NETTOPP! Helt enig.. Jeg mener og at mennesker som er sikre på seg selv vet de er gode mødre selv om de kler på ungene vinterdresser fra Kappahl og vintersko fra coop obs, fremfor Reimatec og goretex, eller gir mme fremfor mm. Er vel kun i hodet det sitter hos oss? Kjenner det er ganske greit å gi morsmelkerstatning denne gangen uten et snev av dårlig samvittighet. Ungen er mett, så hvorfor skal andre evt bry seg da tenler jeg? Amming er bra, men ikke for enhver pris eller fordi folk tror det er forventet og det eneste riktige å gjøre. 

Skrevet

Helsesøstra her driter nemlig i at jeg ikke ammer :)) ( Ikke av den gammeldagse skolen, hun mener nemlig det viktigste er å være mett) Også ser jeg folk som f.eks på facebook skriver: Åååh brystbetennelse, ååååh gir opp amming snart. Også 3 dager etterpå: Ååh, nå tar mini puppen igjen, kunne aldri klart det uten en mann som støtter meg 100% ut :hjertesmil: Stadige oppdateringer om at amming neimen ikke er lett.. Deretter en status der vedkommende forteller om alle hinderene i veien hun har møtt på ift amming og at NÅ gir hun opp. Hun får såklaart masse støtte.  Eh hallo, hva er greia? Det er faktisk like vanlig å gi flaske som bryst, og man skal da ikke måtte unnskylde seg for verden for at man gir barnet sitt mat fra en plastsutt fremfor en brystvorte?  :sukk: Jeg skjønner virkelig ikke hvem som bryr seg om hvilken mat man gir til babyen sin..? Media, helsesøster, perfekte mødre?. Anonymous poster hash: d7cd5...fce

Du er tydeligvis ikke blitt ammet...

Anonymous poster hash: 7fb09...671

At det var? ;) Jo, det har jeg faktisk.. I 7 mnd faktisk, på den tiden hadde ikke mødre et års mammapermisjon skjønner du. 

Skrevet

Jeg må si at jeg føler at presset har lagt seg litt siden jeg fikk Junior i 2009. Da var det virkelig mye press fra helsevesenet (i hvert fall der jeg bodde) og man fikk virkelig stygge blikk og tom kommentarer om man ga flaske i offentlighet.

Jeg synes det er bra om man er blitt mindre dømmende overfor andre mødres valg mtp amming eller mme. Samtidig håper jeg at det ikke betyr at man skal bygge ned kompentansen som finnes i Norge når det gjelder å hjelpe med å få til amming. Jeg er blant annet bekymret for at man blir sendt for tidlig hjem etter fødsel uten at kommunene har hjelpeapparatet på plass for å bistå kvinner som trenger hjelp (og som kanskje ikke vet det selv).

Anonymous poster hash: 2b7ca...9e1

Skrevet

Jeg har følt et vanvittig ammepress på barsel, spesielt med første barnet. Heldigvis var helsesøster mye mer fornuftig, og har ikke føltno ammepress der.

Har ikke føltså mye ammepress fra andre mødre i grunn. De fleste er ikkeså opptatt av hva andre velger. Møter noen som alltid skal fortelle meg om hvorfor amming er så mye bedre og enklere enn flaske, men føler de gjør dette mest for å forsvare sitt valg enn å rakke ned på mitt (men har aldri forstått hvorfor de føler de må forsvare amminga deres..)

Anonymous poster hash: 13507...1ca

Skrevet

Vel, jeg har aldri sett slike oppdateringer på Facebook, så det kommer vel an på hvilken type folk man kjenner. Jeg ammet og synes det er flott, men det eneste " presset " jeg merket var litt fra de ansatte på barsel. Kan skjønner det litt også med tanke på at noen tar litt lett på ammingen.

Anonymous poster hash: bda7d...dd6

Skrevet

JA NETTOPP! Helt enig.. Jeg mener og at mennesker som er sikre på seg selv vet de er gode mødre selv om de kler på ungene vinterdresser fra Kappahl og vintersko fra coop obs, fremfor Reimatec og goretex, eller gir mme fremfor mm. Er vel kun i hodet det sitter hos oss? Kjenner det er ganske greit å gi morsmelkerstatning denne gangen uten et snev av dårlig samvittighet. Ungen er mett, så hvorfor skal andre evt bry seg da tenler jeg? Amming er bra, men ikke for enhver pris eller fordi folk tror det er forventet og det eneste riktige å gjøre.

Vel, hadde kvaliteten på Kappahl vært den samme så hadde jeg vært enig med deg. Bare tull å gå etter merke fordi det er merke, men når kvaliteten er så mye bedre er det ingen grunn til å spare penger på barnas ytterklær i et land som Norge.

Skrevet

JA NETTOPP! Helt enig.. Jeg mener og at mennesker som er sikre på seg selv vet de er gode mødre selv om de kler på ungene vinterdresser fra Kappahl og vintersko fra coop obs, fremfor Reimatec og goretex, eller gir mme fremfor mm. Er vel kun i hodet det sitter hos oss? Kjenner det er ganske greit å gi morsmelkerstatning denne gangen uten et snev av dårlig samvittighet. Ungen er mett, så hvorfor skal andre evt bry seg da tenler jeg? Amming er bra, men ikke for enhver pris eller fordi folk tror det er forventet og det eneste riktige å gjøre.

Vel, hadde kvaliteten på Kappahl vært den samme så hadde jeg vært enig med deg. Bare tull å gå etter merke fordi det er merke, men når kvaliteten er så mye bedre er det ingen grunn til å spare penger på barnas ytterklær i et land som Norge.

Nå var dressene kun et eksempel da. Skal sies, ifjor fikk jentungen vinterdress fra Stormberg. Helt ny, og vi fikk den for 200 kr ;) Beste dressen vi har hatt til henne. Smak og behag, bruker ikke flerefoldige tusenlapper på vinterutstyr når hun uansett vokser såpass fort enda. 

Skrevet

Vel, det eneste stedet jeg har opplevd ammepress er faktisk her inne. Er en stund siden jeg har sett det nå, men uttrykk som "Da har du ikke prøvd nok", "Alle kan amme hvis de bare vil" og "Vil du ikke det beste for barnet ditt?" har gått igjen veldig mye her inne. Gjerne til mødre som gråter sine modige tårer på tolvte uka med blødende brystvorter og skrikende baby som ikke får nok mat.

Anonymous poster hash: ecb20...423
Skrevet

For min del var det en forferdelig jordmor på barsel som stod for presset. Helsesøster og lege var mye mer avslappet.

Anonymous poster hash: d2ed6...16b

Skrevet

For min del kom presset fra meg selv og de kunnskapene man har fått om morsmelk.

Siden man har kunnskap om at morsmelk er det beste for barnet, både fysisk og mentalt, presser man seg selv til å amme, selv om det ikke fungerer optimalt. Hvorfor andre ikke ammer barna sine blåser jeg en lang marsj i, så lenge mine barn har fått det allerbeste så lenge jeg klarte og etter litt slit:) 

Anonymous poster hash: 12509...d2c
Skrevet

Det er faktisk like vanlig å gi flaske som bryst, og man skal da ikke måtte unnskylde seg for verden for at man gir barnet sitt mat fra en plastsutt fremfor en brystvorte? . Anonymous poster hash: d7cd5...fce

Jeg er helt enig med deg i at mødre som gir flaske ikke skal trenge å unnskylde seg, men du tar feil i at det er like vanlig med flaske som pupp.

I sammenheng med en undersøkelse av amming i norge som ble publisert i 2011 skriver folkehelseinstituttet:

"Norske kvinner er blant de mødrene i verden som ammer sine barn lengst; omtrent 80% av alle barn får morsmelk når de er et halvt år gamle, og det er ikke uvanlig å amme til barnet er mer enn halvannet år."

Flertallet av barn ammes altså, på tross av intrykket man kan få på dib er flaskebarn i klart mindretall.

Anonymous poster hash: 99e72...5b6

Skrevet

Jeg synes jeg har fått mer press på å slutte å amme egentlig. Har ammet alle mine tre og har ofte fått som som: nå skal du vel slutte å amme snart nå som hun er over 6 mnd, flaske skader ingen så du trenger jo ikke amme mer enn de første mnd osv.

Jeg "presser" meg selv for jeg er glad for at jeg kan amme, og synes det er trist at jeg snart aldri skal få oppleve det igjen.

Skrevet

Jeg synes jeg har fått mer press på å slutte å amme egentlig. Har ammet alle mine tre og har ofte fått som som: nå skal du vel slutte å amme snart nå som hun er over 6 mnd, flaske skader ingen så du trenger jo ikke amme mer enn de første mnd osv.

Jeg "presser" meg selv for jeg er glad for at jeg kan amme, og synes det er trist at jeg snart aldri skal få oppleve det igjen.

Du sier noe der. Mange anser det jo som ekkelt (iallefall mange her inne!) om et barn som runder året får pupp. Selv merker jeg at endel blir overrasket når jeg sier at jeg ammer mini på 1 år og 3 måneder, men ikke fordømmende. Mer overrasket over at jeg gidder. Men for meg er det ikke noe å gidde, det er kos med amming bare to ganger i døgnet, var langt mer slitsomt da hun var nyfødt og åt døgnet rundt!

Skrevet

Ammepresset i Norge er helt grusomt, og jeg tror dersom man ikke har hatt ammeproblemer vet man ikke hvordan det er.

Overalt hører man amming, amming, amming. Jeg hadde lite melk fra dag en. De på barsel var grusom og de håndmelket meg til jeg fikk blåmerker, hs er totalt på, du får brosjyrer og bøker på hvordan dette skal gjøres og jeg har løpt til ammepoliklinikken mange ganger. Andre mødre fremover hvor viktig det er å amme. Man får "tilbud og etterspørsel" dratt nedover øra selvom man pumper rett etter amming og mellom måltidene. På det meste brukte jeg 8(!!) timer i døgnet for å pumpe, men allikevel leser og hører man overalt at man ikke prøver hardt nok.

Den offentlige debatten har ofte amming som tema, og helsemyndighetene sørger for å minne deg på at amming er best "overalt". Eks er på mme pakningene på siden, der det står advarsel at mm er best og ikke mme.

Dette høres kanskje ut som en bagatell, men mange små....

Jeg har blitt bedt om å forlate ammerom da jeg ga flaske. Kunne jeg ikke lese? Så jeg ikke at dette var for amming? Flaske kunne jeg gi ute på benken.

Det er utrolig sårt å ikke få til amming. Kroppen din klarer ikke å gjøre det viktigste, nemlig å gi ditt nyfødte barn mat.

VG hadde en artikkel i går om at fødseldepresjon er høy blandt ikke ammende. Men ingen er inne på hvorfor. Grunnen til det tror jeg er at man overalt blir møtt med at du ikke fungerer som du skal. Du klarer ikke gi mat, som ligger helt elementært i oss.

Jeg var på god vei dit selv, helt til jeg gikk til fastlegen istedet for hs. Heldigvis fikk hun meg ut av nedoverbakken, og bygde meg opp.

Neste gang velger jeg ikke svangerskapsoppfølging o.l på hs. Jeg går rett til fastlegen min.

Men jeg håper jo at jeg klarer å amme...

Anonymous poster hash: 6540f...2e2

Skrevet

Jeg opplevde et veldig press på barsel. Men etter det kom vel det største presset fra meg sjøl - på mange områder.

Man vil så gjerne gjøre det beste for barnet sitt, man er usikker, og har kanskje en baby som skriker samme hva man gjør, da er man rimelig sårbar for alt som kan tolkes dithen at man er en dårlig mor.

Jeg husker at jeg gråt fordi jeg hadde glemt å ta med bleier en gang jeg var på tur. Følte meg som verdens verste mor. Nå kan jeg jo le av det, men flink pike-syndromet iblandet en god dæsj hormoner og en vanvittig sterk omsorgsfulle er en heftig cocktail.

Så jeg tror også at presset kommer mest fra en sjøl.

Skrevet

'Omsorgsfølelse' skulle det stå.

Skrevet

Har bare lyst til å vise noe fra den andre siden. Jeg er gravid nå og har i den anledning snakket mye med mange om amming. Det er ingen av mine venninner som har ammet, i allefall ikke fullt. Det har vært flaske fra tidlig start, og av flere årsaker (noen bedre enn andre). Men jeg får hele tiden høre at jeg er nødt til å introdusere flaske med en gang, la pappa få mate så han også er en del av babytiden osv osv. Jeg føler at jeg blir dømt fordi jeg VIL amme! Gudene vet om jeg får det til, selvfølgelig kan det hende det blir annerledes og at jeg også må bruke flaske (og det er ikke verdens undergang), men jeg syns det er trist at jeg møter slike kommentarer fordi jeg vil amme: "det er bare sunt å la pappa være med på det", "du kan ikke binde deg så mye vet du, gi flaske fra starten av", "det er bare de tre første månedene det er viktig å amme" osv osv.

Hvorfor kan ikke folk gjøre det som passer dem uten å kritisere og gi så mye gode (uoppfordrede råd)?

Skrevet

Du sier noe der. Mange anser det jo som ekkelt (iallefall mange her inne!) om et barn som runder året får pupp. Selv merker jeg at endel blir overrasket når jeg sier at jeg ammer mini på 1 år og 3 måneder, men ikke fordømmende. Mer overrasket over at jeg gidder. Men for meg er det ikke noe å gidde, det er kos med amming bare to ganger i døgnet, var langt mer slitsomt da hun var nyfødt og åt døgnet rundt!

Jeg og synes det er veldig kos og en ypperlig unnskyldning til å roe ned i en ellers så travel hverdag. Ammet mi første til hn var 19 mnd, nr 2 til hn var 1 år på dagen (da ville hn ikke ha mer) og sistemann ammer jeg fortsatt og hn er 11 mnd. For meg er dette kun en glede og jeg har aldri opplevd å bli presset til det. Men det jeg har opplevd er dårlig rådgivning ved brystbetennelse o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...