Gå til innhold

5 åringen min begynte i 1 klasse forrige uke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og idag hadde de leselekse i zeppelin boka. Men min er ikke i nærheten i og kunne lese, ikke vil han øve noe særlig heller. Gir fort opp. Hvordan få han mer interessert i og lære og lese?

Anonymous poster hash: dba25...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lek med bokstaver. Lek med lyder. Les høyt. Bruk morsomme bøker - Andre Bjerkes ABC, Go'bokens ABC om Alf og Bett og bokstavtoget som drar ut med en vogn av gangen og kommer hjem med ting på den bokstaven. Skriv bokstaven og tegn noe som barnet kjenner - F er for Fetter Fredrik, tegn en strek-gutt som er Fredrik, osv.

Anonymous poster hash: 6f9ec...3e2
Skrevet

Syns jeg husker fra da min var førsteklassing. Vi skulle lese sammen. Jeg leste for ham fram til jul eller noe? Og så las han selv!

Hva med å gå gjennom sammen og la ham peke ut feks alle i-ene? Og finne andre kjente bokstaver? Lage en liten lek av det?

Er ikke lett når de absolutt ikke vil! Kan jo ikke tvinge de heller! Det gjør ikke ting bedre!

Lykke til! Det går nok bra:-)

Anonymous poster hash: e4278...c32

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Dersom de har fått leselekse og barnet ikke kan lese ennå, i likhet med de fleste andre førsteklassinger, så betyr det at foreldrene leser for ungene mens de følger med på ordene.  Du trenger ikke å lære barnet ditt å lese, men lese for det.

Skrevet

Som nevnt over her; les for barnet ditt. Ingen forventer at barna kan lese før skolestart.

Pek på bokstaver i teksten, og hør om barnet vet navnet på den, og lyden. (Bokstaven B har navnet Be og lyden B, bokstaven A har navn og lyd A).

Det ligger forskjellige bokstavsanger med video på Youtube.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...