Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Skrev et innlegg for en stund siden om min datter som er overvektig. Hun er snart 18 år. Gått opp endel de siste årene og har prøvd å få henne mer aktiv. Synes det er et vanskelig tema å ta opp med henne, men skjønte nå at jeg bare måtte si det litt mer rett ut. Redd hun skal få et kjempe problem om noen få år. Hun hater å trene. Gym på skolen er et ork, og hun klarer ikke holde følge med de andre i klassen. (slik har det vert mange år) Hun hater å prøve klær, for sliter med å finne noe som sitter fint. Men, virker som hun fortrenger det veldig. Unngår å se seg for mye i speilet. Sluttet å gå med bukser siden de strammer o.s.v. Sier hun tenker at det ikke er så ille. Og elv om bmi sier at hun er overvektig, så er det jo bare fordi det er etter hvordan var FØR i tiden Jeg vil gjerne hjelpe henne, men hun må jo ville det selv. Hun er ikke flink å spise regelmessig, og det fører til at hun nok blir veldig sulten på ettermiddagen. Og hun er ganske kresen. Ikke vil hun trene med venninner heller, for hun klarer ikke holde følge med de. Er redd jeg trår over en grense her. Vil ikke ødelegge selvtilliten hennes fullstendig. Men, har snakket om at jeg skal støtte og hjelpe henne i å komme i form. Begynne å gå turer med henne om kveldene. Og vil ikke at hun skal fokusere på vekt. Heller tenke livsstilsendring. Faren hennes er en jojo slanker. Går stadig vekk på dietter, men trener aldri. Tenker det er bedre med noen kilo for mye, men ha litt kondisjon. Noen med erfaring og tips? Anonymous poster hash: a69f7...ed5
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Helt ærlig så tror jeg det er svært lite du kan gjøre med dette. Hun må ønske endring selv. Tilby henne å betale for Grete roede kurs? Gjerne type "aktiv" da får hun trent med folk som også er i dårlig form. Og betal for medlemskap på et treningssenter. Det er det eneste som kunne hjulpet meg da jeg var i den alderen tror jeg. Husk at trening hjelper lite på vektnedgang. Det er matvarene som må endres. Anonymous poster hash: a171b...42d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Smør sunn og god niste til henne hver dag. Jeg måtte smøre selv og orket verken mat eller tenke på niste så tidlig. Gikk på skolen med tom matboks eller noe gammelt brød som ikke fristet 3 timer senere. Jeg var såååå misunnelig på venninnen min. Mora smørte mat til henne og det så alltid så godt ut! Har hun jobb? Far og datter på grete roedekurs sammen? Hos oss MÅ de trene to ganger i uka. De er ikke ungdommer enda så får se etterhvert. De kan velge selv hva de vil trene. Hva liker hun? Kan du og hun starte på noe sammen? Treningssenter, taekwondo, svømming, svingkurs, klatring i klatrevegg, kånetrim i en gymsal, jogging? Gå turer i helgene. Sett dere mål, det er mange turer som krever litt. Hva om målet er trolltunga, preikestolen eller noe annet til sommeren? Geochatching er gøy for både små og store på tur. Snakk med henne, ikke om vekta men om bevegelse og trening. Lag sunne middager til hele familien. Hva med å ha en stor salatbolle i kjøleskapet som hun kan ta av etter skolen? Om nødvendig ville jeg lokket med at dersom dere to klarer å være på trening sammen 20 av 25 uker (eller et eller annet) så reiser dere på jentetur sammen et sted. Anonymous poster hash: 0c732...179
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Hei kjære deg. Vet akkurat hvordan du har det. Har selv en sønn som er overvektig, han er nå 20. Det er utrolig vanskelig å ta opp, som du sier, man er redd for å ødelegge selvbildet. Min sønn har vært overvektig helt siden 5-6 års alderen, men da var han mer lubben. Vi har alltid fokusert på sunt kosthold, aktivitet og ingen av oss andre er overvektig. Han har bare alltid vært glad i mat og når vi mistet kontrollen, altså når han ble større så kjøpte han 'drittmaten' selv og han ble 30 kg overvektig. Jeg var hele tiden forsiktig med hva jeg sa, men tok opp med han noen ganger, fokuserte på helsen hans. Han startet på et par dietter, men det er jo som kjent livstilsendring som må til. Til slutt, da han var på det største så tok jeg det opp med han og sa ganske rett ut at han måtte gjøre noe. Tilbydte pt og kostholdsveileding, betalte dyrt, men det var verdt det! Han gikk ned masse, men er dessverre gått opp noe igjen nå. Uansett, så har hdn lært hva som må til og jeg håper han iallefall klarer å holde seg på vekten han har nå. Jeg tok opp problemet med fastlege også, ingen hjelp der, legen sa bare at han måtte ville det selv. Kanskje du har en bedre lege? Start der. Evt helsesøster. Dette ble rotete, men Ikke vær redd for å snakke med datteren din. Fokuser på helse og få frem at hun er flott, men at overvekt gjerne følger henne resten av livet og det er smart å ta tak i før man blir stor. Si at du vil hjelpe henne, spise sunt sammen Ta henne med på aktiviteter og få henne til å melde seg på faste aktiviteter. Ha sunn mat hjemme. Utrolig vanskelig, vet, man vil jo ikke ødelegge selvtilliten, og vil det beste for barna sine. Lær og tyde grensene hennes. Hvis du blir for masete, kan det dessverre ha motsatt effekt, at hun spiser mer. Klem til deg fra en mamma som vet hvor bekymret du er. Anonymous poster hash: dcf32...18d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Hei kjære deg. Vet akkurat hvordan du har det. Har selv en sønn som er overvektig, han er nå 20. Det er utrolig vanskelig å ta opp, som du sier, man er redd for å ødelegge selvbildet. Min sønn har vært overvektig helt siden 5-6 års alderen, men da var han mer lubben. Vi har alltid fokusert på sunt kosthold, aktivitet og ingen av oss andre er overvektig. Han har bare alltid vært glad i mat og når vi mistet kontrollen, altså når han ble større så kjøpte han 'drittmaten' selv og han ble 30 kg overvektig. Jeg var hele tiden forsiktig med hva jeg sa, men tok opp med han noen ganger, fokuserte på helsen hans. Han startet på et par dietter, men det er jo som kjent livstilsendring som må til. Til slutt, da han var på det største så tok jeg det opp med han og sa ganske rett ut at han måtte gjøre noe. Tilbydte pt og kostholdsveileding, betalte dyrt, men det var verdt det! Han gikk ned masse, men er dessverre gått opp noe igjen nå. Uansett, så har hdn lært hva som må til og jeg håper han iallefall klarer å holde seg på vekten han har nå. Jeg tok opp problemet med fastlege også, ingen hjelp der, legen sa bare at han måtte ville det selv. Kanskje du har en bedre lege? Start der. Evt helsesøster. Dette ble rotete, men Ikke vær redd for å snakke med datteren din. Fokuser på helse og få frem at hun er flott, men at overvekt gjerne følger henne resten av livet og det er smart å ta tak i før man blir stor. Si at du vil hjelpe henne, spise sunt sammen Ta henne med på aktiviteter og få henne til å melde seg på faste aktiviteter. Ha sunn mat hjemme. Utrolig vanskelig, vet, man vil jo ikke ødelegge selvtilliten, og vil det beste for barna sine. Lær og tyde grensene hennes. Hvis du blir for masete, kan det dessverre ha motsatt effekt, at hun spiser mer. Klem til deg fra en mamma som vet hvor bekymret du er. Anonymous poster hash: dcf32...18d Takk for flott svar! Hun er innmeldt på treningstudio, men bruker det sjelden. Vi har kun sunn mat i hus, men hun snoker og handler mye dritt nå hun er hos faren (vi bor ikke sammen) Ingen av søskenene er overvektige. Vi skal gå turer ilag fremover har vi avtalt. Så må vi være flinkere med kostholdet. Vi spiser sundt, men å ha med niste, og ha feks. salat klart som mellom måltid skal vi bli flinkere til. Anonymous poster hash: a69f7...ed5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå