Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Aaargh, jeg blir så frustrert! Vi flyttet fra Oslo til et mindre sted for snart tre mnd. siden og tenkte da selvfølgelig å bytte fastlege. Men det er ingen ledige fastleger. Ingen! Jeg sliter med bekkenløsning og trenger henvisning og tettere oppfølging fra fastlege, men det blir jo vrient når jeg må kjøre en time hver vei inn til Oslo. Hun har jo heller ikke peiling på hvilke tilbud som finnes her ute som jeg kan bli henvist til (vil f.eks. Gjerne ha bassengtrening, men jeg vet ikke om det finnes her...) Nå har jeg venta nesten tre mnd. på at en lege her skal bli ledig, men ingenting har skjedd. Det eneste alternativet jeg har er å bytte til en som bare er en halvtimes kjøring unna, men hun har bare fått kritikker som "jeg forlot kontoret hennes gråtende og svært opprørt" på legelisten, og gir visst ikke sykemeldinger til gravide som "bare" sliter med kvalme, oppkast og utmattelse. Jeg har slitt en del med angst og overgrepsbakgrunn, så hun høres ikke ut som et alternativ for meg. En god fastlege er rett og slett avgjørende for hvor bra liv jeg har (utrolig vanskelig å slite med angst og ha en fastlege som bare ber deg ta en joggetur Jeg har fått mange rare råd fra leger opp gjennom som rett og slett ikke har peiling.) Men hva skal jeg gjøre? Eller må jeg fortsette å vente? Fortsette å reise til Oslo? Kan jeg i værste fall bestille time hos en fastlege som ikke er "min"? Please hjelp! Anonymous poster hash: 1cd50...7a5
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Fastlegeordningen i Norge er frivillig, du kan få fastlege, men du MÅ ikke. Eneste bakdel med det er at du blir satt opp til den legen som er ledig der og da, og ikke den du ønsker. Jeg hadde ikke reist til Oslo med bekkenløsning, hadde heller bestilt time hos en av legene på legesenteret der du bor og bedt om henvisning. Anonymous poster hash: 876cf...274
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Følg med hver dag på listen, plutselig forandrer det seg og det blir en ledig! Anonymous poster hash: 4918a...50f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Gå inn på legelisten, og trykk på at du vil bli varslet når en lege er ledig. Eller sjekk om noen er ledig ofte! Det faller noen fra fastlegene titt og ofte, så du må følge med og bytte med en gang Var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men det er et tips Anonymous poster hash: dfff7...5be
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Listene oppdateres den 1. Hver mnd så følg med da. Anonymous poster hash: 80d10...f05
TanteTroll Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Kan du ikke kontakte jordmor i kommunen du bor for å høre om tilbud om bassengtrening? Annenhver kontroll hos lege og jordmor? Det løser jo ikke fastlegeproblemet ditt, men du slipper unna med litt kjøring.
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 Gå inn på legelisten, og trykk på at du vil bli varslet når en lege er ledig. Eller sjekk om noen er ledig ofte! Det faller noen fra fastlegene titt og ofte, så du må følge med og bytte med en gang Var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men det er et tips Anonymous poster hash: dfff7...5be Har gjort det. Satt meg på varsel da vi flytta hit. 3 mnd. snart uten napp...
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 Kan du ikke kontakte jordmor i kommunen du bor for å høre om tilbud om bassengtrening? Annenhver kontroll hos lege og jordmor? Det løser jo ikke fastlegeproblemet ditt, men du slipper unna med litt kjøring. Det var lurt Kan jordmor henvise videre?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Slik jeg har erfart kan ikke jordmor henvise, men hun kan fortelle deg om hva som er mulig for deg på den nye plassen. Så kan du ta med denne informasjonen (enten om du drar til din gamle i Oslo eller ber om time på kontoret der du kunne tenkt deg lege) til lege og be om henvisning. Legen som henviser trenger ikke holde til i samme kommune. Anonymous poster hash: 61321...811
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Fastlegeordningen i Norge er frivillig, du kan få fastlege, men du MÅ ikke. Eneste bakdel med det er at du blir satt opp til den legen som er ledig der og da, og ikke den du ønsker. Jeg hadde ikke reist til Oslo med bekkenløsning, hadde heller bestilt time hos en av legene på legesenteret der du bor og bedt om henvisning. Anonymous poster hash: 876cf...274 Problemet med dette er at veldig mange leger har så mye å gjøre med de de er fastlege for, at de ikke tar inn andre pasienter i det hele tatt. Anonymous poster hash: b169f...b43
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Om du må kjøre en time hver vei, og i tillegg plusser på parkering, bompenger o.l. så må det vel nesten bli billigere å bestille time hos en privat lege/gynekolog? Svangerskapsoppfølging er jo ikke gratis om du går privat, men det er jo ikke gratis å reise inn til Oslo for å møte legen sin heller... Anonymous poster hash: a3e43...313
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #12 Skrevet 20. august 2014 Jeg og familien min sto på venteliste i 7,5 år før vi fikk lege dit vi flyttet. Så ting tar ofte tid. Du får håpe at det er en ledig jordmor i nærheten. Ikke ofte det heller. Anonymous poster hash: 77b6b...bd1
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Jeg opplevde det samme for noen år siden. Jeg fikk beskjed om at jeg enten måtte bruke legevakten på stedet (som bare var åpen etter kl 16) eller få meg fastlege i en annen kommune. Anonymous poster hash: e4480...ae1
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #14 Skrevet 20. august 2014 Hvis du har bekkenløsning og trenger oppfølging for det, så ber du legen din om henvisning til en fysioterapaut. fysioterapauten kan behandle deg og evt henvise til bassengtrening. bassendtrenign er fordøvring ikke noe du får bare fordi du øsnker det. Det er ikke alle steder dette tilbudet finnes og noen steder finnes det egne private treningsgrupper i svømmehallene. Anonymous poster hash: 98799...71c
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #15 Skrevet 20. august 2014 Jeg og familien min sto på venteliste i 7,5 år før vi fikk lege dit vi flyttet. Så ting tar ofte tid. Du får håpe at det er en ledig jordmor i nærheten. Ikke ofte det heller. Anonymous poster hash: 77b6b...bd1 over 7 år?? Sykt
Tjofsen Skrevet 20. august 2014 #16 Skrevet 20. august 2014 Følg med på listene hver dag. Har sett at de oppdateres tidlig morgen på hverdager.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #17 Skrevet 20. august 2014 Jeg og familien min sto på venteliste i 7,5 år før vi fikk lege dit vi flyttet. Så ting tar ofte tid. Du får håpe at det er en ledig jordmor i nærheten. Ikke ofte det heller. Anonymous poster hash: 77b6b...bd1 Fastlegeordningen kan da ikke være eldre enn 7,5 år.. Anonymous poster hash: 74e0d...aa6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #18 Skrevet 20. august 2014 Vi tar ikke inn pasienter som ikke har fastlege. Kun på sommeren tar vi turister. Anonymous poster hash: ccc6c...c8f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #19 Skrevet 20. august 2014 Jeg og familien min sto på venteliste i 7,5 år før vi fikk lege dit vi flyttet. Så ting tar ofte tid. Du får håpe at det er en ledig jordmor i nærheten. Ikke ofte det heller. Anonymous poster hash: 77b6b...bd1 Fastlegeordningen kan da ikke være eldre enn 7,5 år.. Anonymous poster hash: 74e0d...aa6 Jo den er 13 år. Anonymous poster hash: 77b6b...bd1
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #20 Skrevet 20. august 2014 Jeg og familien min sto på venteliste i 7,5 år før vi fikk lege dit vi flyttet. Så ting tar ofte tid. Du får håpe at det er en ledig jordmor i nærheten. Ikke ofte det heller. Anonymous poster hash: 77b6b...bd1 Fastlegeordningen kan da ikke være eldre enn 7,5 år.. Anonymous poster hash: 74e0d...aa6 Jo, jeg har hatt fastlege helt siden jeg var hvertfall 13. Nå er jeg 25. Så det begynner nok å bli en ganske gammel ordning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå