Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Jeg er superpysete, og har hørt historier om spiral på vandring i livmoren, infeksjoner og graviditet. Så spørsmålene er 1: er det vondt å sette den inn? 2: bivirkninger? 3: fornøyd? Anonymous poster hash: 43429...3af
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Ja, dette vil jeg også høre om. Er livredd for å sette inn spiral, har venninner som hadde store smerter under og etter innsettelse og som blødde i månedsvis. Ei venninne av meg ble gravid på spiral, men det var kobberspiral da. Anonymous poster hash: 0dd35...f31
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Ubehagelig å sette inn, men helt ok. Sørg for å gjøre det i forbindelse med mensen, da er det åpnere. Fantastisk å ikke måtte tenke på prevensjon. I tillegg har jeg knapt mensen. Har ikke kjøpt bind/tamponger på flere år. Hadde småblødninger de første månedene. Har aldri opplevd noe vandring. Ekstremt få blir gravide med hormonspiral. Anonymous poster hash: ac299...7a2
klg,2 boys now:) Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Ikke noe vondt og sette inn Bivirkninger JA,blødde i de 8 mnd jeg hadde den i. Nei anbefaler ingen Men igjen jeg tåler dårlig hormon prevensjon så kansje ikke den mest positive i utganspunktet
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Lett ubehag å sette den inn, litt mensvondt samme dag og siden ingen smerter og ingen blødning. Jeg mister menstruasjonen og synes det er supert. Ikke blitt gravid med hormonspiralen på plass, men gravid ila noen måneder etter uttak. Jeg er superfornøyd!! Anonymous poster hash: b5ac7...caf
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Jeg er strålende fornøyd! Kjente et "stikk" da den ble satt inn, men that's it. Blødde litt i ca. en uke etterpå, og ikke hatt mensen etterpå. Innimellom en miniblødning (her snakker vi noen dråper i trusen en gang i halvåret), men har ingen bivirkninger - om man ser bort fra at mensen er borte, da. Å sette inn spiral var for meg en helt ny opplevelse. Slipper å tenke på prevensjon i fem år, og langt færre plager enn uten prevensjon. Gruer meg litt til å ta den ut om et halvt år, men har hørt at det er verre å sette den inn enn å ta den ut, så det bekymrer meg ikke mye. Anonymous poster hash: cc63c...d59
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 Jeg er så redd smarter at jeg fikk legges inn på sykehus og satt den inn under full narkose. Og så tok de celleprøve samtidig. Det var godt. Celleprøva er vond også. Be om narkose du! Anonymous poster hash: c4190...b3b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 Beste prevensjonsmiddelet jeg har hatt! Dessuten det sikreste, det skal mye til å bli gravid på hormonspiral. Jeg merker ingenting til den, og sjansen for at den begynner å vandre er minimal. Den sitter fast Det er litt ubehagelig å sette den inn, men det varer ikke lenge Anbefaler den med alt jeg har! Ingen bivirkninger, ingen problemer. Og den kan være der i 5 år uten at du trenger å tenke på den Anonymous poster hash: ebcbf...33b
BareMas Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Ikke vond å sette inn, ikke vond å ta ut. Bivirkningen opplevde var at mensen forsvant, så jeg er superfornøyd !! Blir ny spiral om et par måneder.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Jeg er så redd smarter at jeg fikk legges inn på sykehus og satt den inn under full narkose. Og så tok de celleprøve samtidig. Det var godt. Celleprøva er vond også. Be om narkose du! Anonymous poster hash: c4190...b3b Narkose for å sette inn spiral og ta celleprøve??? Håper du tuller. Det står masse mennesker i kø i helsevesenet, så skal du bruke deres tid og ressurser for å få narkose for å få prevensjon? Ta p-piller om du er så redd for smerter! Nei, det er ikke vondt å sette inn spiral eller ta celleprøve. Det er knapt ubehagelig. Og dette kommer fra en dame som svimer av når jeg tar blodprøver... Anonymous poster hash: e5c05...857
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Jeg er så redd smarter at jeg fikk legges inn på sykehus og satt den inn under full narkose. Og så tok de celleprøve samtidig. Det var godt. Celleprøva er vond også. Be om narkose du!Anonymous poster hash: c4190...b3b Narkose for å sette inn spiral og ta celleprøve??? Håper du tuller. Det står masse mennesker i kø i helsevesenet, så skal du bruke deres tid og ressurser for å få narkose for å få prevensjon? Ta p-piller om du er så redd for smerter! Nei, det er ikke vondt å sette inn spiral eller ta celleprøve. Det er knapt ubehagelig. Og dette kommer fra en dame som svimer av når jeg tar blodprøver... Anonymous poster hash: e5c05...857 Hahahahahaha, eeenig!!! Anonymous poster hash: c10bb...bef
Frøken Lakenskrekk Skrevet 20. august 2014 #12 Skrevet 20. august 2014 Jeg er livredd leger, svimer av under blodprøver og gruet meg veldig til å sette inn spiral. Gikk til en lege jeg hadde forsikret meg om at hadde gjort det mange ganger Før og var flink til sånt, og det var bare litt ubehagelig å sette den inn, men siden jeg var så nervøs var det med en snill sykepleier som pratet med meg så jeg fikk tankene over på noe annet. Det tok kort tid å sette den inn. Litt ømt etterpå og menssmerter i ca 1-2 døgn etterpå, men ikke spesielt ille. Blødde en del første uka, og uke nr 2 blødde jeg litt, og etter det har det kun kommet noen små dråper enkelte ganger, ca 4 ganger i året. Vil absolutt anbefale det, bare si ifra hva du er redd for osv, så er nok legen litt ekstra forsiktig. Er du usikker så kan du be om en samtale med legen om det i forkant, så får du mer informasjon og får forklart hva du er redd for og hva du er usikker på.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Jeg er livredd leger, svimer av under blodprøver og gruet meg veldig til å sette inn spiral. Gikk til en lege jeg hadde forsikret meg om at hadde gjort det mange ganger Før og var flink til sånt, og det var bare litt ubehagelig å sette den inn, men siden jeg var så nervøs var det med en snill sykepleier som pratet med meg så jeg fikk tankene over på noe annet. Det tok kort tid å sette den inn. Litt ømt etterpå og menssmerter i ca 1-2 døgn etterpå, men ikke spesielt ille. Blødde en del første uka, og uke nr 2 blødde jeg litt, og etter det har det kun kommet noen små dråper enkelte ganger, ca 4 ganger i året. Vil absolutt anbefale det, bare si ifra hva du er redd for osv, så er nok legen litt ekstra forsiktig. Er du usikker så kan du be om en samtale med legen om det i forkant, så får du mer informasjon og får forklart hva du er redd for og hva du er usikker på. Anbefaler gynekolog om man er nervøs, de er spesialister i motsetning til almenpraktiserende leger. Anonymous poster hash: e5c05...857
Mamma_til_2 Skrevet 20. august 2014 #14 Skrevet 20. august 2014 Har kobber men kun moderate smerter innsettingsdagen, presise blødninger hele veien varer i 6 dager ( første kom 3 uker etter innsettning) ingen problemer/ bivirkninger.
Snabeltann Skrevet 20. august 2014 #15 Skrevet 20. august 2014 Litt vondt å sette inn, ganske kraftige smerter i etterkant (virket som kroppen forsøkte å kvitte seg med den, fikk kraftige sammentrekninger). Blødde litt den første stund. Fikk mensen som vanlig etterhvert Hadde den i 8-9 mnd før jeg fikk helt jævlige smerter iforbindelse med sex. En gang måtte jeg i ambulanse ned til legevakten som trodde det var blindtarmen. Viste seg å være cyster på eggstokken og at en av dem på størrrlse med en tennisball hadde sprukket. Verste jeg har vært med på. Cystedannelse er dessverre en vanlig bivirkning. Prøvde å holde ut med spiralen likevel. Det skulle jeg aldri ha gjort. Fikk en dag voldsomme blødninger og smerter som vedvarte. Kom til slutt til en gynokolog. Spiralen hadde vandret og tjora seg fast feil sted. Ble gravid. Spontanaborterte. Og fjernet så spiralen.. Uten smerter.. Mulig jeg har hatt uflaks. Kjenner mange som er svært fornøyde.
Villbringebringebær Skrevet 20. august 2014 #16 Skrevet 20. august 2014 Ikke vondt å sette inn. Smertefritt vil jeg si. Bivirkninger JA! Blødde hver dag siden, ble sur og hormonell for ikke å snakke om deprimert! Gråt av alt og ingenting. Fryktelig slitsomt. Utviklet faktisk en liten depresjon som konsekvens av hormonspiralen, som jeg brukte en stund på å komme meg ut av. Stakkars mannen og min da nyfødte baby. Anbefaler INGEN! Aldri mer! Vil heller stikke en gaffel i øyet mitt enn å gå igjennom det igjen..
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #17 Skrevet 20. august 2014 Du som sier til henne som tok spiral i narkose at det ikke er vondt, hvordan vet du det? Når jeg satt inn min var det så vondt at jeg holdt på å svime av, måtte legge meg på gulvet etterpå, etter det fikk jeg "rier" resten av dagen. Alle reagerer forskjellig, og jeg har høy smerteterskel. blir irritert av sånne som deg. Og til deg HI, spiralen som prevensjon i seg selv er fantastisk. Blødningsfri og uten menssmerter. Merker den ikke en gang Anonymous poster hash: c1bce...78b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #18 Skrevet 20. august 2014 For meg var det vondt å sette den inn. Hadde veldig vondt i 3 dager etterpå og blødde i 4,5 mnd. Måtte inn å klippe tråden siden mannen stakk seg på den hver gang vi prøvde sex. Hadde mensen som vanlig hver mnd og kjente den av og til under mensen. Uten om det var den ok. Da jeg skulle ta den ut etter 5 år klarte ikke legen dette etter å ha rotet oppi der en god stund. Valgte derfor å heller sterilisere meg og da fjernet de spiralen samtidig mens jeg var i narkose. Anonymous poster hash: ef2e4...e01
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #19 Skrevet 20. august 2014 Du som sier til henne som tok spiral i narkose at det ikke er vondt, hvordan vet du det? Når jeg satt inn min var det så vondt at jeg holdt på å svime av, måtte legge meg på gulvet etterpå, etter det fikk jeg "rier" resten av dagen. Alle reagerer forskjellig, og jeg har høy smerteterskel. blir irritert av sånne som deg. Og til deg HI, spiralen som prevensjon i seg selv er fantastisk. Blødningsfri og uten menssmerter. Merker den ikke en gang Anonymous poster hash: c1bce...78b He he. Hvordan kan du først irettesette en og så etterpå hevde at den er blødningsfri og uten menssmerter? Anonymous poster hash: ef2e4...e01
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #20 Skrevet 20. august 2014 Vet du hva, msn trenger virkelig ikke narkose for spiral eller celleprøve. Greit nok at spiralinnsett kan oppleves forskjellig, men celleprøve?! Skjønner at de tok den samtidig, men når man sier at celleprøve er vondt har man ekstrem lav smerteterskel. Ikke vondt å sette spiral, menssmerter fn dag eller to, og jeg hadde blødninger i ca 6uker. Etter det er det ingenting hos meg Bedre prevensjon finner du ikke spør du meg. Ikke la deg skremme av enkeltepisoder du hører her. De er overalt. For de aller fleste er det et veldig bra middel! Anonymous poster hash: 0c9b0...92b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #21 Skrevet 20. august 2014 Ser ut til at det er forskjellige erfaringer ute og går. Ble egentlig ikke veldig beroliget av noen av svarene, henger meg opp i de negative. Har fått time om to uker, så får tenke på det en stund til og diskutere med mannen. Vi har vært inne på tenken om sterilisering, men for han er det et ganske drastisk skritt å ta selv om vi har fått de tre barna vi ville ha. Tusen takk for at dere delte erfaringene deres! Hl Anonymous poster hash: 43429...3af
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #22 Skrevet 20. august 2014 Ser ut til at det er forskjellige erfaringer ute og går. Ble egentlig ikke veldig beroliget av noen av svarene, henger meg opp i de negative. Har fått time om to uker, så får tenke på det en stund til og diskutere med mannen. Vi har vært inne på tenken om sterilisering, men for han er det et ganske drastisk skritt å ta selv om vi har fått de tre barna vi ville ha. Tusen takk for at dere delte erfaringene deres! Hl Anonymous poster hash: 43429...3af Kjære deg, har du fått tre barn vil du trolig oppleve spiral som ingenting! Det er også over på et par minutter. Anonymous poster hash: 0c9b0...92b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #23 Skrevet 20. august 2014 Beklager jeg ordna meg selv feil, for MEG var den fantastisk etter den var satt inn men VELDIG vondt å sette inn. Alle er forskjellige. Må nesten bare prøve å se hvordan det er for deg. Anonymous poster hash: c1bce...78b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #24 Skrevet 20. august 2014 Jeg er så redd smarter at jeg fikk legges inn på sykehus og satt den inn under full narkose. Og så tok de celleprøve samtidig. Det var godt. Celleprøva er vond også. Be om narkose du! Anonymous poster hash: c4190...b3b Narkose for å sette inn spiral og ta celleprøve??? Håper du tuller. Det står masse mennesker i kø i helsevesenet, så skal du bruke deres tid og ressurser for å få narkose for å få prevensjon? Ta p-piller om du er så redd for smerter! Nei, det er ikke vondt å sette inn spiral eller ta celleprøve. Det er knapt ubehagelig. Og dette kommer fra en dame som svimer av når jeg tar blodprøver... Anonymous poster hash: e5c05...857 Ja faktisk. Jeg tuller ikke. Jeg har ikke hormonspiral pga prevensjon, jeg har det pga sterke blødninger. DU kan ikke si om det er vondt eller ikke. for MEG er det vondt, for DEG er det ikke vondt, vi er forskjellige. Taknemmelig for at mennenskene som jobber i helsevesenet ikke er som deg. Jeg som pasient møtte masse medfølelse og støtte. Anonymous poster hash: c4190...b3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå