Gå til innhold

Kan alle baby/småbarn sove "7-7"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det mener nemlig helsesøster og barnelege.

Vår på 10 mnd sover 19-05, og er tydelig trett når han våkner, men det er vanskelig å få ham til å sove videre..

Nå sier de vi bevisst bør gå inn for å ordne dette, altså la han gråte litt.

Jeg er veldig usikker her! Men noe må gjøres. (Samsoving fungerer ikke, det er prøvd)

Anonymous poster hash: 326df...b78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste sov også 7-5. Det meste ble prøvd, men det var uaktuelt. Kunne sove fra 6-7 eller 5-7, så det var ikke antall timer som var avgjørende, men at han var våken kl 5 og sånn var det med den saken.

Til sammenligning kan ikke alle voksne sove fra 22 til 8.

Anonymous poster hash: 677ed...291

Skrevet

Mange barn som har sånne perioder. I de tilfellene jeg vet om, har det gått over av seg selv.

De virker nå litt bastante på den der helsestasjonen din. Gjør hva du føler for selv. Kan det være noe å hente på å gå over til en lur på dagen?

Eller vær hos ham, men ha det helt mørkt, si at det er natta osv. Jeg ville aldri latt en på 10 mnd ligge alene og gråte, det er jo i den perioden mange begynner å få skikkelig separasjonsangst.

Skrevet

Nei. Min 3-åring har aldri sovet mer enn 10 timer om natten, og det begynte han med etter at han sluttet med dagsoving. Før det var det mindre, og da var han heller ikke uthvilt, men nå går det mye bedre. :)

Selv sliter jeg med å sove mer enn 6-7 timer, selv om det kun er de sjeldne gangene jeg sover 8 timer at jeg er uthvilt. Vet ikke hvorfor det er sånn, men både barn og voksne fungerer altså forskjellig.

Anonymous poster hash: 7a73a...16a
Skrevet

Vi har hatt perioder 19.00-04.30 (hjalp ikke å legge senere, ble fremdeles "god morgen!" Kl. 04.30), så 19.00-05.00, og over tid har det stabilisert seg på 19.00-06.30 når han var ca. 2 år. Nå er han 5,5 år og vi ligger på 19.30-06.30 i snitt.

Jeg har forsonet meg med at dagen begynner tidlig her, men etter den lange perioden der vi våknet i 5-tiden virker 06.30 faktisk ganske allright. Det funker liksom godt med en voksen døgnrytme. Liker uansett bedre at han våkner tidlig men uthvilt fremfor å måtte vekke han hver morgen for å gå på skolen/bhg.

Anonymous poster hash: 0434c...0ee

Skrevet

Skulle bare legge til at en av oss stod opp med han i perioden der han våknet 04.30. Vi har aldri latt han gråte i sengen sin så lenge han var baby. Men når han var omtrent 2,5 år kjøpte vi en kaninklokke som viser når det er natt og dag. Så skrudde vi "våkentiden" gradvis (tror vi kjørte 15 minutter per uke) frem mot 06.30. Det kunne vi kanskje ha forsøkt før, men jeg tviler på at det ville funket før 2 årsalderen.

Anonymous poster hash: 0434c...0ee

Skrevet

Min eldste sov også 7-5. Det meste ble prøvd, men det var uaktuelt. Kunne sove fra 6-7 eller 5-7, så det var ikke antall timer som var avgjørende, men at han var våken kl 5 og sånn var det med den saken.

Til sammenligning kan ikke alle voksne sove fra 22 til 8. Anonymous poster hash: 677ed...291

Er det vanlig at voksne sover fra 22-08??

Aldri hørt om.....

Anonymous poster hash: eaa40...13a

Skrevet

Min eldste sov også 19-5. Så begynte vi å legge 20, da sov han til 7. Dette var fra han var 10 mnd til han var 2 år. Da begynte han i barnehagen og trengte å legges en time før. Sov da til 6-7

Anonymous poster hash: d0e95...f81

Skrevet

Til sammenligning kan ikke alle voksne sove fra 22 til 8. Anonymous poster hash: 677ed...291

Er det vanlig at voksne sover fra 22-08??

Aldri hørt om.....

Anonymous poster hash: eaa40...13a

Nei, men det var også hele poenget. Alle er ikke like. Verken voksne eller barn.

Skrevet

De skal da ikke ligge å gråte? Hvordan skal de skjønne at nå skal de plutselig sove lenger?

Du må noen ganger tenke at enkelte helsesøstre vil at alle barn skal passe inn i læreboken fra skolen. Ikke alle barn trenger mye søvn. Eldste vår sover under gjennomsnittet. I tillegg er han utpreget b-menneske. Barn kan ikke være det ifølge svigermor. Mulig hun har lest en helsesøsterbok.

Anonymous poster hash: 5b311...55a

Skrevet

Nei, du kan hilse helsesøstra di og si at alle barn er forskjellige. Jeg ville heller ikke latt en unge på den alderen ligge å gråte, men det er jo ikke farlig om den bare "knirker" litt. Om du likevel regner med å måtte stå opp så kan du jo se det an litt før du står opp?

Skrevet

Jeg har 3 barn. Ingen av dem har sovet 12 timer i strekk. Du kan justere noe ved å la de sove mindre på dagen og ikke så sent på kvelden. Følg mamma hjertet.

Anonymous poster hash: 7c08f...dae

Skrevet

Vi fikk det til etter at vi bestemte oss for det. Vi bestemte oss for å gradvis presse barnet til å sove lenger.

Når barnet våknet, sa vi at det var natta og at måtte sove lenger. Vi hadde på forhånd bestemt oss for når. F. Eks fikk ikke stå opp før 6.00, så etter noen dager var det 6.30 og så 7.00, vi karte det på ei uke. Utrolig hvor barnet "følger vanene".

Jeg googlet om søvn og barn, og havnet på ei side der diverse søvneksperter uttalte seg. Og der sto det at det var foreldrene som bestemte når dagen begynnte, og ikke barnet.

Anonymous poster hash: b19d0...060

Skrevet

Litt på siden, men jeg lurer på: når begynner dere på jobb dere som har barn som sover til 7? Her blir morgenen før jobb og barnehage absolutt best om barnet våkner mellom 6 og 6.30. Da har vi god tid til kos, påkledning og mat, og trenger ikke stresse avgårde til barnehagen.

Skrevet

Det spurte jeg helsesøster om også, og fikk til svar at de KAN, men gjør det ikke. Så nei, alle sover ikke 12 timer, og i hvert fall ikke sammenhengende.

Anonymous poster hash: e3fe6...272
Skrevet

Det spurte jeg helsesøster om også, og fikk til svar at de KAN, men gjør det ikke. Så nei, alle sover ikke 12 timer, og i hvert fall ikke sammenhengende.

Jeg fikk også vite at barn rundt 1 år veldig ofte er våkne rundt 10 ganger hver natt. Det er det som er vanlig visstnok.

Skrevet

Halvparten av alle toåringer våkner en eller flere ganger i løpet av natta.

Likevel er regnes det som unormalt om en 2åring våkner i løpet av natta...

Ingen unger er like, noen trenger mye søvn og andre mindre. Noen er morgenfugler og andre kveldsmennesker. Jeg skjønner ikke behovet til å stappe alle inn i én mal. Jeg sover helst fra 23-6, min mann fra 02-08. Hva er poenget med å endre våre naturlige døgnrytmer så lenge man som familie fungerer?

Noen barn er føyelige og lar seg enkelt veilede, andre gir seg ikke før de blir kuet inn i en mal. Å prøve å gjøre alle like synes jeg er horribelt. Hva er poenget? Hvem har bestemt at 19-7 er det ideelle??

Min datter sover nå, som 3 åring fra 19-7. Men det har vært ett par år med 21-05 (og ei fornøyd utkvilt jente) før det.

Anonymous poster hash: fbea9...a4a

Skrevet (endret)

Aldri funket på min hittil, fra han var 0-6mnd la han seg ca 23 og sov til 9 tiden og fra 6 mnd og frem til nå 18mnd har han lagt seg mellom 21-22 og sovet til 9-10,vi prøvde en god stund på og legge han 19-1930 og han våknet 23 og var oppe til 3-4 tiden,så det funket ikke,men nå i september begynner han i b.hagen så da må han opp kl 7-730 siden jeg skal på jobb og da  håper jeg at han sovner 19-1930 tiden.

Han har sovet hele nattan fra han var 6 uker, våkner en god del når han er syk bare,men det må man regne med

Endret av Elskerhøsten2014
Skrevet

Til sammenligning kan ikke alle voksne sove fra 22 til 8.

22 til 8 er jo 10 timer da. Det er jo ikke anbefalt med 10 timers søvn for voksne, men med 7-8 timer. Tror de fleste klarer å sove fra 24 til 7 eller 24 til 8

Anonymous poster hash: 7d4c0...5a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...