Gå til innhold

Tannpuss og tvang. Fortvilet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på snart to år som er helt håpløs å få pusset tennene på. Hun nekter å samarbeide, hylskriker, og prøver desperat å komme seg unna. Vi har måttet tvangspusse lenge, men det blir bare verre. Jeg må holde ingen fast, mens far passer. Hun protestere så vilt at det har kommet til et punkt der vi ikke klarer å holde henne fast uten at det føles som et overgrep. Og det er ikke en god følelse. Men hva i alle dager skal vi gjøre? Tennene MÅ jo pusses? Tips og råd mottas med takk. Synge, se på pussesangen på I-pad er prøvd uten hell. Pusse selv er nytteløst. Vil ikke pusse mine tenner. Hun har rett og slett fullstendig vegring for tannbørsten!

Anonymous poster hash: e4d88...735

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forklar henne at dere må pusse tenner og at hun bestemmer om dere skal holde henne fast eller ikke og at hvis hun ikke står i ro, så må dere holde. Kjøp elektrisk tannbørste og bruk den.

Anonymous poster hash: 8cd79...3bc
Skrevet (endret)

Har dere prøvd elektrisk tannbørste? Jeg vet noen kommer med musikk mens man pusser. Har dere testet forskjellige tannkremer? Eventuelt uten tannkrem for å se om det er smaken hun reagerer på? Kanskje det å se på Karius og Baktus kan hjelpe, eller høre på lydbok/lese boka? Vi pleier av og til å late som vi ser Kariusene og skyller dem ut i sjøen. Noen ganger klamrer de seg ekstra godt fast, så da må vi pusse litt ekstra mye. ;) Uff, jeg vet ikke, dette bare noen forslag. Det høres utrolig slitsomt ut både for dere og henne.

Endret av I scream for icecream!
Skrevet

Det må bare gjøres ja, men prøv å fortell henne at enten samarbeider hun så slipper hun å bli holdt fast, eller så må dere holde henne. Si at hvis hun står stille og du kan pusse fort fort så blir hun fort ferdig.

Anonymous poster hash: 15a0f...f03
Skrevet

Uff jeg har samme problemet med mitt gutt på snart 3 år.

Har alltid så dårlig samvitighet når jeg legger han ettersom jeg må tvinge han til å pusse tennene.

Han hylskriker og prøver å ta vekk tannbørsten med hendene :S

Så jeg har alltid vært i tvil om tennene blir godt nok pusset ettersom han er veldig vanskelig å få pusset tennene på,men tannlegen sa heldigvis at han hadde ingen hull.

Det er god motivasjon videre hvertfall.

Anonymous poster hash: df93a...a03
Skrevet

Her funket det med at gullet fikk belønning i form av flux ;)

Skrevet

Det er ikke noe gøy jeg vet. Hadde det på samme måte. Nå er ungen 6 år og pusser uten protest. Men det må bare gjøres. Prøv å forklare barnet at det må gjøres og hvorfor og at du ikke gjør det for å være slem. Lykke til :-)

Skrevet

Sånn var minste her også... Må bare trøste seg med at det går over... en gang... Her gav det seg ved 3 års alder. Før det var det helt umulig å nå inn med fornuft angående den tannpussen.

Anonymous poster hash: cd7b1...e5f

Skrevet

En stund funket det her å si at jeg ikke leser bok til han før han legger seg visst han skriker sånn når vi pusset tennene.

Det virket i ca 2 uker hvertfall :P

Skrevet

Vi så karius og Baktus. Når de slo seg vrang ble jeg bestemt og sa "Nei vel, da får bare karius og Baktus hugge i alle tennene dine, gå å legg deg ". Da ble det hyling for å få lov til å pusse tennene. Man må være forberedt på at de går å legger seg da, men en kveld uten er ingen krise da.

Skrevet

Vi måtte også tvinge. Helt plutselig, når hun var 2 år og 2 mnd endret det seg, nå er det ingen problem!

Skrevet

Har hatt det akkurat sånn vi også! Begynner å komme seg nå, men det er fremdeles et stressmonument i hverdagen. Og tannkrem er det bare å glemme!!!! Da ender det med brekninger og oppkast i tillegg!! Flux vil han heller ikke ha. H

Skrevet

Samme problem med gutten på 2, 5 her! Utrolig slitsomt, han biter fast tannkosten og legger seg på gulvet! Hyler sånn at naboene må tro jeg misshandler han :( tenkte å bestille time til tannpleier for å få noen råd :)

Anonymous poster hash: e92b1...f69

Skrevet

Håpet bare det blir bedre etter hvert.

Skrevet

Hvordan gikk det hos tannlegen da? Var han samarbeidsvillig? Vi skal i høst, men gruer meg og ser for meg det vil bli umulig å få undersøke skikkelig.

Har alltid så dårlig samvitighet når jeg legger han ettersom jeg må tvinge han til å pusse tennene.

Så jeg har alltid vært i tvil om tennene blir godt nok pusset ettersom han er veldig vanskelig å få pusset tennene på,men tannlegen sa heldigvis at han hadde ingen hull.

Skrevet

Har også en pussevegrer i hus, snart 3 år. Spurte tannlegen om jeg gjorde noe alvorlig galt ved å tvangspusse, men han sa at det bare var å holde fast og pusse. Selv hadde han 4 gutter, var ikke ukjent med problemstillingen..

Skrevet

Hvordan gikk det hos tannlegen da? Var han samarbeidsvillig? Vi skal i høst, men gruer meg og ser for meg det vil bli umulig å få undersøke skikkelig.

Nei han var overhodet ikke sammarbeidsvillig så hun fikk ikke noe lett jobb,men hun fikk sjekket til slutt likevel.

Var så utrolig lettet når han ikke hadde noen hull for var usikker på om tannpussen var blitt gjort skikkelig ettersom jeg må tvangspusse de hver dag.

Men hun sa at jeg har gjort en god jobb å at jeg bare måtte forsette sånn :)

Skrevet

Hva om hun får sin egen tannbørste, og du har en også? Det hjalp på et av mine barn iallfall. Måtte på en måte gjøre tannpussen til en lek.

Hun/han pusser litt med sin, så du pusser med "din" :)

Anonymous poster hash: 93e81...989

Skrevet

Jeg løste problemet ved å kjøpe elektrisk tannbørste for barn.

Hehe!! Han hatet den!! Han synes duringen var skummel.

Så da ble det sånn:

Hvis du er flink nå, så bruker vi denne, hvis ikke tar jeg frem dure-børsten!

Det høres kanskje slemt ut, men det fungerte veldig godt. :) og det viktigste er jo faktisk at vi får pusset tennene godt to ganger om dagen. Duretannbørsten står godt gjemt i skapet, og nå snakker vi veldig sjeldent om den!

En annen ting jeg gjorde som hjalp veldig var å bytte tannkrem!!

Han var tydligvis svært lite glad i smaken på Den første tannkremen vi hadde. Vi byttet til Colgate etter at jeg hadde ringt tannlegen og spurt om råd, og den likte han bedre! :)

Anonymous poster hash: 8bce3...dd6

Skrevet

Jeg løste problemet ved å kjøpe elektrisk tannbørste for barn.

Hehe!! Han hatet den!! Han synes duringen var skummel.

Så da ble det sånn:

Hvis du er flink nå, så bruker vi denne, hvis ikke tar jeg frem dure-børsten!

Det høres kanskje slemt ut, men det fungerte veldig godt. :) og det viktigste er jo faktisk at vi får pusset tennene godt to ganger om dagen. Duretannbørsten står godt gjemt i skapet, og nå snakker vi veldig sjeldent om den!

En annen ting jeg gjorde som hjalp veldig var å bytte tannkrem!!

Han var tydligvis svært lite glad i smaken på Den første tannkremen vi hadde. Vi byttet til Colgate etter at jeg hadde ringt tannlegen og spurt om råd, og den likte han bedre! :)

Anonymous poster hash: 8bce3...dd6

Skrevet

Dette var kjent. Det blir bedre. Nå er hun 5 år og pussingen går som en drøm.

Det blir bedre.

Anonymous poster hash: 917d7...18d

Skrevet

Dette slet vi mye med!!! Måtte også holde henne fast. Så gikk vi og så karius og baktus på teater da hun var litt over to år. Dette gjorde dypt inntrykk og når hun nekter nå så forteller vi hva karius og baktus liker å spise...nemlig upussede tenner. Det funker og hun gaper opp og spør alltid: "Nå har vel ikke karius og baktus noe å spise" neida! Rene og pene tenner!!

Litt skremselspropaganda, men bedre enn å sitte og niholde en hysterisk unge.

Skrevet

Har samme problemet med gutten vår.

Han har HATET å pusse tenner fra første stund. Vi har prøvd å leke,synge og alt vi kommer på.

Til slutt følte vi ikke at vi hadde andre valg enn å pusse med tvang. Føles helt feil, men som flere skriver så må jo tennene pusses.

Har vurdert elektrisk tannbørste for å se om det blir bedre da.

Kanskje jeg skulle prøvd å bytte tannkrem men isåfall kun fordi han eeelsker den vi bruker nå (vil helst holde selv og sutte i seg tannkremen. "Naaaam")

Skrevet

Vår gutt som nettopp er blitt to år misliker også sterkt å pusse tennene.
Han henter tannbørsten og vil ha tannkrem, men der stopper det, han hyler og skriker og vi må holde ham fast, skikkelig fast.
Det blir ikke lange sesjonen, men tennene må pusses.

Mine to andre har også vært litt sånn, men det gir seg, man kan IKKE la være å pusse tennene.
Dessverre så er det en forferdelig opplevelse hver gang, men håper det bedrer seg snart.

Skrevet

Vi har vært veldig heldig. Gutten vår har likt å bli pusset helt fra starten av. Vi introduserte tannbørsten da han ikke hadde fått tenner enda, og det virket som han syntes det var godt å få pusset tannkjøttet. Han fikk en egen tannbørste som han lekte med i stua, og så hadde vi en tannbørste til ordentlig stell. Dette har fungert veldig bra for oss, for nå er ikke tannbørsten så skummel. Men i det siste har vi sett tendenser til pussevegring, og det tror jeg bare skyldes ømt tannkjøtt der ny tann er på vei opp, da er vi litt mer forsiktig med pussingen.

Anonymous poster hash: 2e37c...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...