Gå til innhold

Hvis samboern min dør..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med huset vårt da? Han eier 2/3, jeg 1/3. Vi har ingen barn sammen og har heller ikke samme adresse(selv om vi har bodd sammen i flere år). Han har barn fra tidligere. Det samme har jeg.

Hvis det tragiske skulle skje, så håper jo jeg at jeg og barna mine som bor her hele tiden får fortsette å bo her.. Vi har livsforsikring som begunstiger hverandre, som evt kan brukes til å betale ut den andres barn men vet ikke om det fungere sånn?

Han har og skrevet et testamente der pengene jeg får pga livsforsikringen om han dør, skal deles på barna hans og en del til meg. Tror egentlig ikke det er gyldig??

Anonymous poster hash: f09a9...547
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hans barn er hans arvinger og vil arve hans 2/3.

Du vil måtte kjøpe de ut om du skal fortsette å bo der, alternativt må dere selge. Det må svært tungtveiende grunner til at du kan fortsette å bo der når det er særkullsbarn som arver.

En livsforsikring blir utbetalt forsikringseier eller den som er begunstiget i forsikringen og er i utgangspunktet ikke noe man kan testamentere (den er ikke en del av dødsboet).

Dere må kontakte forsikringsselskapet for å få inn en fordeling av denne.

Anonymous poster hash: 280a9...43a

Skrevet

Hvorfor i all verden har dere ikke registrert dere på adressen? Og opprettet samboerkontrakt?

Anonymous poster hash: eb0e4...cf0

Skrevet

Hans barn er hans arvinger og vil arve hans 2/3.

Du vil måtte kjøpe de ut om du skal fortsette å bo der, alternativt må dere selge. Det må svært tungtveiende grunner til at du kan fortsette å bo der når det er særkullsbarn som arver.

En livsforsikring blir utbetalt forsikringseier eller den som er begunstiget i forsikringen og er i utgangspunktet ikke noe man kan testamentere (den er ikke en del av dødsboet).

Dere må kontakte forsikringsselskapet for å få inn en fordeling av denne.

Men hva skjer om dem vil bo der da? Jeg eier jo uansett en del av eiendommen så jeg kan vel ikke bare kastes ut? Hvis jeg ikke har penger til å kjøpe dem ut må jeg jo selge.

Skrevet

Hvorfor i all verden har dere ikke registrert dere på adressen? Og opprettet samboerkontrakt?

Han er utenlands statsborger og jobber i utlandet men har hus her. Vi har kontrakt oss i mellom da.

Skrevet

Her lukter det snylting på staten. Skattesnylting, ekstra penger pga alenemor?

Anonymous poster hash: 34ef3...aeb

Skrevet

Kor står det 2/3 og 1/3. På huskjøpskontrakten? Er det lånet det står det på ? Testamentet er skrevet av ( du og hans underskrift) ?

Anonymous poster hash: 2c74d...081

Skrevet

Her lukter det snylting på staten. Skattesnylting, ekstra penger pga alenemor?

Anonymous poster hash: 34ef3...aeb

Jeg er ikke registrert alenemor nei, jeg var det frem til vi hadde bodd sammen i 1 år. Vi eier faktisk bolig sammen, tror ikke NAV er så dumme at dem ikke skjønner at vi bor sammen. Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig å ha hus i norge heller, han eier hus i hjemlandet sitt også, og et i spania..betaler ikke skatt i 3 land nei..

Skrevet

Kor står det 2/3 og 1/3. På huskjøpskontrakten? Er det lånet det står det på ? Testamentet er skrevet av ( du og hans underskrift) ?

Anonymous poster hash: 2c74d...081

Står eierandelene på skjøtet og i kontrakten. Testamentet er skrevet av han med hans underskrift og en person utenfra. Ikke meg.

Skrevet

Hans barn er hans arvinger og vil arve hans 2/3.Du vil måtte kjøpe de ut om du skal fortsette å bo der, alternativt må dere selge. Det må svært tungtveiende grunner til at du kan fortsette å bo der når det er særkullsbarn som arver.En livsforsikring blir utbetalt forsikringseier eller den som er begunstiget i forsikringen og er i utgangspunktet ikke noe man kan testamentere (den er ikke en del av dødsboet).Dere må kontakte forsikringsselskapet for å få inn en fordeling av denne.Anonymous poster hash: 280a9...43a

Men hva skjer om dem vil bo der da? Jeg eier jo uansett en del av eiendommen så jeg kan vel ikke bare kastes ut? Hvis jeg ikke har penger til å kjøpe dem ut må jeg jo selge.  Anonymous poster hash: f09a9...547

Blir dere ikke enige blir det tvangssalg av eiendommen og dere begge har forkjøpsrett. Så da blir det budrunde der høyeste bud vinner og får kjøpe ut den andre part.

Skrevet

På et testamente må det være to vitner og følge formkravene for testamente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...