Gå til innhold

Hva er cand. mag, mellomfag og hovedfag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De betegnelsene er gått ut. Mener mellomfag var at man hadde "fordypning" i et (eller flere) av fagene man tok på universitetet.

 

Cand.mag. mener jeg tilsvarte fire år på universitetet. Jeg rakk akkurat ikke å få nok poeng til å få en cand.mag.grad ut av min utdannelse + fag på universitetet.

 

Hovedfag tok man ev. etter en cand.mag. Litt usikker, men lurer på om det var to år i tillegg.

 

- med forbehold om feil - ;)



Anonymous poster hash: 0a331...e4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cand. mag kan sammenligne med bachelor, men cand. mag hadde flere studiepoeng. Hovedfag kan sammenlignes med master, men var mer omfattende i tid. ( korriger meg om jeg husker feil).

 

Anonymous poster hash: c564b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs. en cand.mag. var mer enn enn bachelor. Og et hovedfag var som regel litt mer enn en master.

 

- igjen med forbehold - men i hvert fall det inntrykket jeg hadde da gamleordningen fremdeles fantes + omleggingen til nyordning.



Anonymous poster hash: 0a331...e4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Visste stedet var det gamle systemet, men ikke hva det tilsvarer.

 

Anonymous poster hash: 800ec...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et godt, gammeldags hovedfag. Mellomfag vil si tre semestre (grunnfag bestående av to semestre + mellomfagstillegg på ett semester som totalt utgjør et mellomfag - altså 90 sp) innenfor samme fagområde. Cand mag var da en totalt fireårig universitetsutdannelse. Hovedfag (cand philol i mitt tilfelle, hovedfag fra historisk - idag humanistisk - fakultet) er en toårig fordypning etter cand mag, krevde høyt karaktersnitt, minimum mellomfag fra det gitte fagområdet og innebar bl a en hovedoppgave på ca 100 sider. Det er en lengre utdanning enn master idag (4+2 mot 3+2), men hovedprinsippet er det samme;-) Tror reformen hadde en stor sammenheng med internasjonalisering innenfor høyere utdanning - man gikk også bort fra differensierte tallkarakterer til bokstavkarakterer.

 

Anonymous poster hash: e92ce...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cand.mag = 4 års utdannelse satt sammen av ulike grunnfag (1år) og mellomfag (1,5 år).

Hovedfag = cand.mag + 2 års fordypning i et fag. Inkludert en større hovedfagsoppgave.

 

Anonymous poster hash: 87d1c...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...