Gå til innhold

Flere enn seks pergokurer...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget nå at jeg i løpet av 4 år med prøving har tatt 7-8 kurer med pergotime (enkel dose). Og så ser jeg på pakken at man ikke bør ta flere enn 6 pga mulig økt fare for eggstokkkreft. Grøss og gru. Har jo hatt mange pauser innimellom, men vet ikke om det spiller noen rolle. To forskjellige gynekologer som har skrevet ut resept. 

 

Er det flere som har tatt så mange pergokurer? Er det noe å være bekymret for slik at jeg burde ta det opp med lege?



Anonymous poster hash: b3d3e...843
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vær bekymret..

 

Men: har mannen din testet sædkvaliteten? Har du hatt røntgen og utskylling av egglederne? Få gjort begge deler før evt ny pergokur. Husk å alltid ta blodprøve på dag 21 for å sjekke at du faktisk har hatt eggløsning, og (hvis han har god sædkvalitet) ha sex én gang daglig i hele perioden en eggløsning kan finne sted.

 

Jeg tok to lurer enkel pergotime, ga meg ikke eggløsning. Så da fikk jeg dobbel pergokur, eggløsning OG ble gravid! Men her hadde mannen tipptopp sædkvalitet og måneden med dobbel kur og graviditet hadde jeg hatt utskylling av egglederne, og gynekologen sa at den måneden og litt etter var det enda større sjanse for graviditet.

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

Skrevet

The increased risk associated with clomiphene was most evident among those women who had used the drug for more than 12 cycles. In fact, there was no significant increased risk noted in women who had taken clomiphene for less than 12 months, or who had taken Pergonal, Metrodin or HCG.

 

http://www.ivf.com/ovca.html

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

Skrevet

Altså, med andre ord og på norsk, har du brukt det i færre enn tolv sykluser har du ingen økt risiko for eggstokkreft :)

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

Skrevet

Jeg syns det er rart at du har fått så mange enkle kurer egentlig. Min lege foreslo å prøve enkel kur 2 eller 3 ganger, funket ikke det så skulle vi prøve dobbel kur og evnt trippel.

 

Anonymous poster hash: eaec3...0cf

Skrevet

Jeg syns det er rart at du har fått så mange enkle kurer egentlig. Min lege foreslo å prøve enkel kur 2 eller 3 ganger, funket ikke det så skulle vi prøve dobbel kur og evnt trippel.Anonymous poster hash: eaec3...0cf

Dersom hun får eggløsninger med enkel kur er det ingen grunn til å prøve dobbel kur. Jeg fikk dobbel kur fordi enkelkur ikke ga meg eggløsning. Men viktig å bli fulgt opp uansett etter hver kur med progesteronprøve og se hvor bra eggløsningen ble

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

Skrevet

 

Jeg syns det er rart at du har fått så mange enkle kurer egentlig. Min lege foreslo å prøve enkel kur 2 eller 3 ganger, funket ikke det så skulle vi prøve dobbel kur og evnt trippel.Anonymous poster hash: eaec3...0cf

Dersom hun får eggløsninger med enkel kur er det ingen grunn til å prøve dobbel kur. Jeg fikk dobbel kur fordi enkelkur ikke ga meg eggløsning. Men viktig å bli fulgt opp uansett etter hver kur med progesteronprøve og se hvor bra eggløsningen ble

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

 

 

Så rart, jeg ble sendt rett til IVF etter EN enkel kur som ikke ga meg eggløsning. Gjorde gynekologen min feil da, eller er det andre ting som spiller inn?

 

Anonymous poster hash: 2a754...dd8

Skrevet

 

 

Jeg syns det er rart at du har fått så mange enkle kurer egentlig. Min lege foreslo å prøve enkel kur 2 eller 3 ganger, funket ikke det så skulle vi prøve dobbel kur og evnt trippel.Anonymous poster hash: eaec3...0cf

Dersom hun får eggløsninger med enkel kur er det ingen grunn til å prøve dobbel kur. Jeg fikk dobbel kur fordi enkelkur ikke ga meg eggløsning. Men viktig å bli fulgt opp uansett etter hver kur med progesteronprøve og se hvor bra eggløsningen bleAnonymous poster hash: b1bb4...89b

 Så rart, jeg ble sendt rett til IVF etter EN enkel kur som ikke ga meg eggløsning. Gjorde gynekologen min feil da, eller er det andre ting som spiller inn? Anonymous poster hash: 2a754...dd8

Det høres veldig dårlig ut! Det samme ville min første gyn (som ikke var noe hyggelig forsåvidt)men da ba jeg fastlegen min henvise meg til en annen, og han jeg kom til da var superflink. Han satte meg riktignok i kø til IVF fordi ventetida er så lang, også sendte han meg til Aker sykehus for full hormonprøve, og etterpå fikk jeg dobbel dose pergotime. Samtidig fikk jeg time på Riksen til røntgen og sykling av egglederne,meg beskjed av gynekologen at den gangen var det enda større sjanse (fordi lettere for sædcellene å nå evt. Egg) . På dag 21 tok jeg progesteronprøve som var veldig høy, og gynekologen ringte meg entusiastisk og sa han trodde det var stor sjanse for at jeg var gravid <3 og der var jeg!

 

Han hadde også henvist meg til kikkhullsoperasjon for å se om alt var i orden på innsiden, men den måtte jeg jo avlyse siden jeg var gravid.

 

Stor sans for flinke leger som prøver ALT, for oss funket det jo enormt bra! Det skal sies at jeg ikke var overvektig (veide 60kg, men gikk ned til 56 fordi jeg har endel magefett og gynekologen sa der kunne ha noe å si for hvorfor pergotime ikke hadde funket)

 

Nei damer, ikke gi opp! Dra til noen som er flinke og løsningsorienterte :)

 

Kan virkelig(!!!) anbefale. Nils Farnes i Oslo, i følge fastlegen min er han muligens Oslos beste gynekolog, og det tviler jeg ikke på! SÅ takknemlig til den mannen <3

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

Skrevet

Veldig glad for at jeg fikk prøve dobbel kur før IVF, så glad for at jeg slapp IVF.

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

Skrevet

Veldig glad for at jeg fikk prøve dobbel kur før IVF, så glad for at jeg slapp IVF.

 

Anonymous poster hash: b1bb4...89b

 

Ja det var litt slitsomt mens det stod på, men spiller jo ingen rolle nå, ble bare nysgjerrig. Takk for at du svarte. :) Jeg fikk barnet mitt, så jeg er fornøyd uansett. :)

 

Anonymous poster hash: 2a754...dd8

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Ingen som har tatt så mange kurer som meg tydeligvis, men da var det bra at den artikkelen peker på at jeg enda ikke har økt risiko. Mannen min har dårlig sædkvalitet, så vi har begge tatt perokurer. Vi fikk et barn etter første pergokur. Men vi har ikke lykkes med å få nr 2. Ble gravid en gang, men mistet. Tar bare enkle kurer siden jeg får eggløsning. 

 

Er takknemlig for alle som delte sine erfaringer: takk! :) HI



Anonymous poster hash: b3d3e...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...