Gå til innhold

Hvor mange dager brukte dere på tilvenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan gikk det med barna etter dere dro?

Var på tilvenning med jenta på 10 mnd igår. Idag da jeg kom ba dem meg om å forlate siden jenta ikke gråt idet vi kom inn døra. Men hun hadde grått helt fra jeg dro til jeg hentet henne 3 timer senere :( :( :(
Trodde jeg skulle være der sammen med henne idag også, men det var ikke slik de ansatte ville ha det! 
Men om jeg er der sammen med henne i morgen gjør jeg det kanskje verre? Hun kjenner jo ingen der stakkar, får så vondt i mammahjertet! Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg vært hjemme med henne mye lengre.

Anonymous poster hash: 0c5b0...a56
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ped.leder og vi har bstandig tre dager tilvenning.Noen ganger vil foreldrene dra en liten tur på dag to,men dette er KUN om barnet har det veldig bra og ikke viser noe form for sorg eller engstelse. De fleste drar seg en tur på dag tre,men med klar beskjed om at vi kommer til å ringe de om det er noe spesielt,noe de aller aller fleste setter stor pris på.

Men så har du noen barn og foreldre som ikke er klare til å dra med en gang,og da er det alfa omega å ha en skikkelig kommunikasjon mellon foreldre og ansatte om veien videre. Ped.ledere skal være såpass sensitive at de skal spille på lag med foreldrene,samtidig skal hun være såpass profesjonell og se situasjonen som den er ,er det foreldrene som har det tøft nå eller barnet?

Du må ha en god kommunikasjon med ped.leder og si hvordan du føler at det  er. Nei,barna skal ikke bli vant til at mamma og pappa skal være i barnehage med de,og ja,de ter veldig veldig vanlig å gråte i oppstartsfasen,men det skal også være greit å forlate de små som foreldre, og være trygge på at barnehagen ringer om et barn gråter alt for lenge. Si det til ped.leder ,at om jenta di gråter mye (eks 1 time) så vil du at bhg skal ringe deg så du får henta henne.

Det skal være greit for alle parter denne innkjøringen, og om du har mulighet til en slow start for jenta di så er jo det gull verdt!og da mener jeg at hun er alene i bhg max noen timer før du henter henne igjen.

Men igjen,noen barn har det veldig tøft i starten i bhg,men det går over,helt sikkert!

Lykke til!

Anonymous poster hash: b4f3c...b0e
Skrevet

Vi var der hele tiden dag 1, dro etter en halvtime dag 2 og hentet etter 4 timer. Så var det gjort, dag 3 ble en vanlig (men kort) dag.

Men vi fikk styre dette helt selv. Grunnen til at det gikk så fort var at gutten vår var veldig trygg, han protesterte ikke i det hele tatt på at vi skulle gå. Han var 2 år da han begynte.

Anonymous poster hash: 199f1...940
Skrevet

Har brukt over en uke. Jeg forlot henne først på dag tre fordi hun ikke virket klar overhode. Deretter har hun gradvis hatt lengre dager uten meg og blitt godt kjent med sin primærkontakt. Og idag fikk jeg et lite smil i vinduet da jeg vinket. Ingen skriking.

Det døltes helt riktig å bruke såpass mange dager. Er glad jeg har hatt muligheten til det:)

Anonymous poster hash: b997f...793

Skrevet

Var der sammen med henne første dag. Var der sammen med henne en times tid andre dag, hun brydde seg null om meg, så jeg gikk hjem en tur og henta etter tre timer :) dag tre var hun der seks timer alene, har gått strålende foreløpig :)  jenta er 18 mnd.

Anonymous poster hash: 1e995...5ac
Skrevet

Jeg var det bare de tre dagene som det er lagt opp til.

Jeg sa at jeg gjerne kunne ta noen flere tilvenningsdager ettersom småen var veldig utrygg i barnehagen å bare ville sitte i vognen,men de ansatte mente at det ble nok bare verre om jeg var der flere dager.

Anonymous poster hash: 2e021...27c
Skrevet

Føler egentlig ikke at noen av oss er klare for dette, og igår avtalte vi (jeg og en ansatt i bhg) at jeg skulle være her sammen med henne. Så ble litt paff da jeg ble sendt avgårde etter 5-10 min. Synes ikke det var mye kjekt, men stolte på at det skulle gå bra. Ga også beskjed om at de måtte ringe, men det gjorde de ikke. Men er kanskje verre for meg enn for mini, selv om hun er trist?

Men takk for et fint svar #2. Fikk også beskjed på forhånd om at tilvenningen skulle være på 3 dager, og at jeg kunne være der så mye jeg følte og evt forlate hvis det gikk greit.
Men kanskje vi rett og slett har misforstått hverandre, eller at de trodde mini var tryggere enn hun var. Men skulle ønske de hadde ringt, får heller gi beskjed om det i morgen :)

Anonymous poster hash: 0c5b0...a56
Skrevet

Om hun har skriket i tre timer så har hun gjerne følte seg utrygg å forlatt,så hun har nok hatt det mye verre enn deg da dessverre.

Jeg hadde blitt forbanna om de ansatte hadde latt barnet mitt skrike i 3 timer uten å ringe!

Da hadde de garantert fått en kraftig klage herfra!

Anonymous poster hash: 2e021...27c
Skrevet

Jeg har ofte mistenkt at personalet synes det er slitsomt å ha enkelte foreldre der, og at de derfor avslutter tilvenningen så fort som overhodet mulig. Det har vært en tendens til at de foreldrene som tar mye plass i barnehagen har blitt sendt avgårde tidligere, selv om barna ikke har virket veldig klar for det. Vet ikke om det er sånn, bare noe jeg har sett og reflektert litt over...

Jeg har hatt tre barn i barnehagen og jeg har brukt de obligatoriske tre dagene på de eldste, men 5 dager på den yngste som var 1 år da hun  begynte. 

Anonymous poster hash: 8ac47...ff7
Skrevet

Vi forlot vår først etter to uker. Nå i tredje uka går vi når hun har funnet seg tilrette med en ansatt og er i lek. Noenganger etter 20 min, andre dager etter en time. Vi henter også etter maks fire timer. Resultater er at hun ikke har grini mer enn en gang ved levering.

Flere ansatte har mast om at vi er tullete og skal dra men det bestemmer ikke de. Vårt barna trygghet er viktig og vårt ansvar og det å dra fra utrygge, gråtende barn er helt vilt i mine øyne. Både min samboer og jeg har tatt oss en måned fri til tilvenning. Det er det verdt slik at barnet får en trygg start på barnehagen og ser på barnehagen som et trygt sted å være som gir glede, ikke et sted der hun blir forlatt av sine foreldre selv om hun prøver å si ifra at dette er noe hun ikke er komfortabel med.

Skrevet

Dag 1: Var vi der sammen med datteren vår i 3 timer

Dag 2: Var gar sammen med datter i 3 timer

Dag 3: Leverte henne, var der mens hun åt frokost (mange andre foreldre var også med, vi drakk en kopp kaffe sammen med de ansatte), hentet henne etter 6 timer.

Det gikk smertefritt. Tilvenningen fikk vi styre selv. Ble godt mottatt av de ansatte og ble på ingen måte "jaget hjem". Jenta stortrivdes og har ikke engang brydd seg om oss mens vi var der sammen med henne. Ikke vært en tåre å se.

Anonymous poster hash: df02c...fc5
Skrevet

I barnehagen til ho minste har de akkurat startet med nytt opplegg på tilvenningen. Vi var der tre hele dager sammen med henne. Fra 9-15 ca. Dette fordi barna skal få mulighet til å bli kjent med den nye situasjonen sammen med personer de kjenner. I tillegg er det nyttig for foreldrene å bli kjent med rutinene i bhg og bli kjent med personalet. Har bare hørt positive ord om tilvenningen fra de andre foreldrene også. Jeg var der to dager og far var der en. Vi har bedre samarbeid og forhold til de ansatte i denne bhg enn i bhg til sønnen vår hvor det foregikk mer på den måten du beskriver (sånn reint bortsett fra at sønnen her i huset var noen mnd eldre og syns det var helt perfekt i bhg), men det er begrensa hvor godt kjent man blir med de ansatte som knapt har tid til å si hei og hade...

Skrevet

Dag 1: 3 timer, fra kl.10-13, da var vi der i lag med ungen vår. Syns det var koselig å bli bedre kjent med andre foreldre, ansatter og ikke minst andre unger.

Dag 2: 5 timer, fra.kl. 9-14. De to første timene var vi i lag med henne. Når lunsjen var over, gikk vi på pauserommet til ansattene og satt der, for at ansattene skulle ta over og se hvordan det gikk. Hun skrek litt da vi dro, men i følge ansattene så sluttet hun ganske fort, og lekte godt på golvet. Vi benyttet anledningen til å bli bedre kjent med andre ansatter på andre avdelinger og ikke minst andre foreldre som også var der.

Dag 3: leverte vi hun kl.08 og dro på jobb begge to, men hadde telefonen tilgjengelig. Hentet henne kl.15.30, og i følge barnehagen som gikk det strålendes :) Det var ingen problemer med henne.

Dag 4: mens hun var på avdelingen sin, hadde vi oppfølgingssamtale med ped.leder. Flott måte å gjøre det på, der kunne vi stille spørsmål på alt vi lure på, samtidig få tilbakemelding om hvordan det har gått med tilvenning av ungen vår. Det virker som de virkelig bryr seg om henne siden de lurte på om hun har endret seg noe etter hun begynte på barnehagen og hva med nattesøvn osv.

Vi er kjempe fornøyd med oppfølging av denne barnehagen. Storebror går også her, men på stor avdeling :) :)

Anonymous poster hash: b40de...772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...