Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #1 Skrevet 19. august 2014 Psykiske lidelser? Har en venninne som sliter med angst til tider. Hun har ett barn i barnehage og ett i skolen. Hun jobber 2 skift. Dag og kveld annenhver uke. Denne skiftordningen bidrar til at angsten griper stadig hardere om henne. Lite søvn er ett av momentene som gjør angsten sterkere. Og den ene uka med kveld finnes det ikke muligheter for å legge seg i mennesklig tid. Mannen hennes har en dagjobb, men har ikke muligheter til levere barna i bhg eller skole. Hun har jobbet dagtid ved bedriften i perioder tidligere. Men dette har hun kun fått gjort 1 år av gangen. Jeg mener hun burde søke permanent dagtid på grunnlag av den psykiske helsa hennes, men hun mener det ikke er noe poeng da arbeidsgiver helst ikke vil ha dagtid, tross at noen jobber det i dag. Med samme arbeidsoppgaver som hun har. Hun har vært til psykolog ang angsten og jobber hardt med denne hver dag. Men jeg ser at det ikke går så bra som det burde mtp arbeidstid som er lite forenlig med familieliv. Og dermed kommer bla søvn i annen rekke. Jeg er redd venninen min går på en riktig hard smell om ting ikke bedrer seg snart. Bytte jobb er ikke bare bare. Er arbeidsgiver pliktig å gi henne dagtid for å unngå en sykemelding når dette er relativt enkelt å gjøre? Anonymous poster hash: 06071...18d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #2 Skrevet 19. august 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du mener hennes arbeidsgiver skal tilrettelegge fordi mannen ikke drar sin del av lasset ift levering i bhg og at hun dermed får for lite søvn og blir dårlig av det? Anonymous poster hash: cf9b9...ac4
<3 2G <3 Skrevet 19. august 2014 #3 Skrevet 19. august 2014 Få henne til å høre med fagforeningen sin. De vet hvordan reglene er på den gitte plass.
Luksusdyret Skrevet 19. august 2014 #4 Skrevet 19. august 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du mener hennes arbeidsgiver skal tilrettelegge fordi mannen ikke drar sin del av lasset ift levering i bhg og at hun dermed får for lite søvn og blir dårlig av det? Anonymous poster hash: cf9b9...ac4 Signerer denne. Arbeidsgiver skal ikke lide fordi familien ikke tilpasser seg hverandres arbeidstider. Det er arbeidstaker som skal bygge livet sitt rundt arbeidstidene, ikke omvendt. Jeg hadde rådet henne å søke ny jobb, i dagstilling slik at hun får det bedre mht søvn og rutiner.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #5 Skrevet 19. august 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du mener hennes arbeidsgiver skal tilrettelegge fordi mannen ikke drar sin del av lasset ift levering i bhg og at hun dermed får for lite søvn og blir dårlig av det? Anonymous poster hash: cf9b9...ac4 Mannen henter hver dag den ene uka da hun jobber kveld. Så jeg mener da virkelig at han drar sitt lass. Ikke alt kan delse 50/50. Så ser ikke på det som at arb.giver skal tilrettelegge for at mannen ikke drar sitt lass. Hun har jobbet i bedriften 10 år +. Og angsten har kommet når hun har jobbet der. Og det er ikke sånn at mannen velger å ikke levere. Det er umulig i den type jobb han har. Uten å utlevere de ytligere. Mener at arb.giver skal tilrettelegge så sant det et mulig når noen har fått helseplager som kan føre til ssykemelding. Må jo være bedre å unngå sykemelding (som koster mye penger) enn å la det skure å gå til den foreligger. Min venninne kan jobbe 100% men med en annen arbeidstid. Og mest sannsynlig ikke bli sykemeldt. Hun har søkt andre jobber, men det er mange om beinet så det å skaffe seg en ny jobb er ikke bestandig lett. Hi Anonymous poster hash: 06071...18d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #6 Skrevet 19. august 2014 Arbeidsgiver skal tilrettelegge så sant det er mulig. (husker ikke nøyaktig formulering av reglene). Hvis venninnen din jobber bare dag så må noen andre jobbe mer kveld. Og det er vel de færreste interessert i. tipper det er grunnen, hva hun har krav på etter loven vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 9955d...b9c
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #7 Skrevet 19. august 2014 Skal hun med loven i hånd kreve tilrettelegging må hun nok ha en sykemelding ført, og attest fra legen på hva slags tilrettelegging som kreves for å få henne i arbeid. Da må arbeidsgiver strekke seg langt for å få det til. Men det skal selvfølgelig ikke være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver eller kollegaene hennes, og om de jobber to skift på arbeidsplassen og hun plutselig skal jobbe bare dag må jo en av de andre vike plassen og bare jobbe kveld for å dekke opp vaktlisten og det kan selvfølgelig hverken hun eller arbeidsgiver kreve at en av hennes kolleager gjør. Anonymous poster hash: 75e5e...79e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #8 Skrevet 19. august 2014 Skal hun med loven i hånd kreve tilrettelegging må hun nok ha en sykemelding ført, og attest fra legen på hva slags tilrettelegging som kreves for å få henne i arbeid. Da må arbeidsgiver strekke seg langt for å få det til. Men det skal selvfølgelig ikke være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver eller kollegaene hennes, og om de jobber to skift på arbeidsplassen og hun plutselig skal jobbe bare dag må jo en av de andre vike plassen og bare jobbe kveld for å dekke opp vaktlisten og det kan selvfølgelig hverken hun eller arbeidsgiver kreve at en av hennes kolleager gjør. Anonymous poster hash: 75e5e...79e dette er selvfølgelig bare tull. man trenger ikke sykmelding først! Abeidsgiver skal tilrettelegge for ALLE arbeidstakere så sant det er mulig. Tilretteleggingen skal imidlertid ikke skape unødig ulempe for bedriften selv eller for andre arbeidstakere. deretter har ebdriften en spesiell tilretteleggingplikt for arbeidstakere for nedsatt arbeidsevne som følge av sykdom. den endsatte arrbeidsevnen bør dokumenteres fra lege, men man trenger ingen sykmelding! HUn kan selvfølgelig søke om dagarbeid, men arbeidsgiver må vurdere om dette er forsvarlig. det må da vurderes om det f.eks fører til ulempe for andre arbeidstakere ved at de må jobbe mere kveld, økonomiske belastninger for arbeidsgiver, ulemper i forhold til faglighet osv. det høres egentlig mest ut som om du ønsker dagarbeid slik at familielivet skal gå opp og mannen skal slippe mest mulig henting og levering. Å argumentere med at mannen henter hevr dag den ene uka du jobber kveld synes jeg neppe er et godt argument! Hva med at mannen sjobb skal tilrettelegge slik at han kan tilpasse sin sin arbeidstid og dermed lettere både kunne levere og hente ved behov?? Anonymous poster hash: 3dda6...ad0
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #9 Skrevet 19. august 2014 Er ikke nødvendig at andre må jobbe mer kveld om hun skulle gå over på kun dag. Er på en måte en stor pott med oppgaver som blir fordelt ut på 2 skift. Og det er også sesongbetont, så midt i sesong leier de inn arbeidskraft. Og om det er studenter som skal jobbe får de tilpasset arbeidstiden sin sånn det passer de best. Og erfaringsvis er det få som ønsker seg over på kun dag pga mindre lønn så tror heller ikke at det skulle bli problemer med at alle vil over på kun dag. Sånn jeg ser det, er det ikke til ulempe for bedriften, eller kolleger at hun skulle gå over på dag. Kan vel legge til at jeg har selv jobbet i samme bedrift tidligere. Hi Anonymous poster hash: 06071...18d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #10 Skrevet 19. august 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du mener hennes arbeidsgiver skal tilrettelegge fordi mannen ikke drar sin del av lasset ift levering i bhg og at hun dermed får for lite søvn og blir dårlig av det? Anonymous poster hash: cf9b9...ac4 Signerer denne. Arbeidsgiver skal ikke lide fordi familien ikke tilpasser seg hverandres arbeidstider. Det er arbeidstaker som skal bygge livet sitt rundt arbeidstidene, ikke omvendt. Jeg hadde rådet henne å søke ny jobb, i dagstilling slik at hun får det bedre mht søvn og rutiner. og dette er noe av grunnen til at folk blir ufør pga psykisk helse, sånn tafatt tankegang som dere har! Denne tilretteleggingen kan gjøre at hun blir bedre og holder seg i jobb resten av livet, og slipper å bruke deres skattepenger på uføre. Anonymous poster hash: 629b7...7d0
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #11 Skrevet 19. august 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du mener hennes arbeidsgiver skal tilrettelegge fordi mannen ikke drar sin del av lasset ift levering i bhg og at hun dermed får for lite søvn og blir dårlig av det? Anonymous poster hash: cf9b9...ac4 Signerer denne. Arbeidsgiver skal ikke lide fordi familien ikke tilpasser seg hverandres arbeidstider. Det er arbeidstaker som skal bygge livet sitt rundt arbeidstidene, ikke omvendt. Jeg hadde rådet henne å søke ny jobb, i dagstilling slik at hun får det bedre mht søvn og rutiner. og dette er noe av grunnen til at folk blir ufør pga psykisk helse, sånn tafatt tankegang som dere har! Denne tilretteleggingen kan gjøre at hun blir bedre og holder seg i jobb resten av livet, og slipper å bruke deres skattepenger på uføre. Anonymous poster hash: 629b7...7d0 Tull og fjas! Dersom det kan dokumenteres at arbeidstiden gjør henne sykere, så skal selvfølgelig arbeidsgiver vurdere om det kan tilrettelegges. Men da må da som sagt dokumenteres at det å jobbe kveld faktisk gjør henne syk. Det kan ikke argumenteres med behov for henting/levering i barnehage eller andre familiesysler. Det kan dokumenteres at nattjobbing kan være helseskadelig, men det er mye vanskeligere å dokumentere at en 2-skiftsordning med dag/kveld annenhver uke forsyrrer søvnen i så stor grad at det ansees helseskadelig....... Anonymous poster hash: 3dda6...ad0
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #12 Skrevet 19. august 2014 Er ikke nødvendig at andre må jobbe mer kveld om hun skulle gå over på kun dag. Er på en måte en stor pott med oppgaver som blir fordelt ut på 2 skift. Og det er også sesongbetont, så midt i sesong leier de inn arbeidskraft. Og om det er studenter som skal jobbe får de tilpasset arbeidstiden sin sånn det passer de best. Og erfaringsvis er det få som ønsker seg over på kun dag pga mindre lønn så tror heller ikke at det skulle bli problemer med at alle vil over på kun dag. Sånn jeg ser det, er det ikke til ulempe for bedriften, eller kolleger at hun skulle gå over på dag. Kan vel legge til at jeg har selv jobbet i samme bedrift tidligere. Hi Anonymous poster hash: 06071...18d Og hvis det er så enkelt, så er det vel abre å spørre arbeidsgiver da! Anonymous poster hash: 3dda6...ad0
Luksusdyret Skrevet 19. august 2014 #13 Skrevet 19. august 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du mener hennes arbeidsgiver skal tilrettelegge fordi mannen ikke drar sin del av lasset ift levering i bhg og at hun dermed får for lite søvn og blir dårlig av det? Anonymous poster hash: cf9b9...ac4 Signerer denne. Arbeidsgiver skal ikke lide fordi familien ikke tilpasser seg hverandres arbeidstider. Det er arbeidstaker som skal bygge livet sitt rundt arbeidstidene, ikke omvendt. Jeg hadde rådet henne å søke ny jobb, i dagstilling slik at hun får det bedre mht søvn og rutiner. og dette er noe av grunnen til at folk blir ufør pga psykisk helse, sånn tafatt tankegang som dere har! Denne tilretteleggingen kan gjøre at hun blir bedre og holder seg i jobb resten av livet, og slipper å bruke deres skattepenger på uføre. Anonymous poster hash: 629b7...7d0 Men altså, når man blir syk av en viss type jobb får man omskolering av NAV eller beskjed om å finne annen jobb. Det faktum at mannen hennes ikke kan hente og levere kan ikke arbeidsgiveren hennes ta hensyn til, det er familieforhold som hun selv må tilpasse slik at det går opp i opp, slik vi andre må. Jeg var 100% alene med et barn en gang i tiden i hele 6 år, med null avlastning. Det var helt og holdent mitt problem og jeg kunne ikke forlange å jobbe til andre tider enn kontoret var åpent bare fordi min familiesituasjon gjorde det vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #14 Skrevet 19. august 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du mener hennes arbeidsgiver skal tilrettelegge fordi mannen ikke drar sin del av lasset ift levering i bhg og at hun dermed får for lite søvn og blir dårlig av det? Anonymous poster hash: cf9b9...ac4 Signerer denne. Arbeidsgiver skal ikke lide fordi familien ikke tilpasser seg hverandres arbeidstider. Det er arbeidstaker som skal bygge livet sitt rundt arbeidstidene, ikke omvendt. Jeg hadde rådet henne å søke ny jobb, i dagstilling slik at hun får det bedre mht søvn og rutiner. og dette er noe av grunnen til at folk blir ufør pga psykisk helse, sånn tafatt tankegang som dere har! Denne tilretteleggingen kan gjøre at hun blir bedre og holder seg i jobb resten av livet, og slipper å bruke deres skattepenger på uføre. Anonymous poster hash: 629b7...7d0 Men altså, når man blir syk av en viss type jobb får man omskolering av NAV eller beskjed om å finne annen jobb. Det faktum at mannen hennes ikke kan hente og levere kan ikke arbeidsgiveren hennes ta hensyn til, det er familieforhold som hun selv må tilpasse slik at det går opp i opp, slik vi andre må. Jeg var 100% alene med et barn en gang i tiden i hele 6 år, med null avlastning. Det var helt og holdent mitt problem og jeg kunne ikke forlange å jobbe til andre tider enn kontoret var åpent bare fordi min familiesituasjon gjorde det vanskelig. Nå er det ikke jobben i seg selv som er problemet. Men arbeidstiden. Og her er det heller ikke spørsmål om å jobbe når det er stengt. Hi Anonymous poster hash: 06071...18d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå