Gå til innhold

Nylig gravid og så veldig bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kanskje 5 uker på vei bare. Har ingen symptomer eller noe, men jeg er så veldig redd for at det skal skje noe uten at jeg legger merke til det og at jeg tror jeg er gravid i mange mange uker uten å vite at noe har gått galt...

Er det sånn at jeg kan være trygg på at alt går som det skal så lenge jeg f.eks ikke har blødninger? Sikkert dumt spørsmål, men jeg har aldri vært gravid før, og nå er det en veldig veldig etterlengtet liten celleklump i magen min som forhåpentligvis skal vokse de neste åtte månedene og bli en liten baby, og jeg er så redd for å miste den...!

Noen som har noen beroligende ord til meg?..

Anonymous poster hash: 1ce33...5f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å slappe av selv om det kanskje ikke er så lett. Men det er faktisk ikke aå mye annet du kan gjøre utover å spise sunt og holde deg i form. Hvis du er usikker underveis, kan du ta ultralyd hos private klinikker.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: dc373...c48

Skrevet

Takk for svar! :)

Er det noen som vet om ting kan gå galt uten at en kan få blødninger?

Prøver å slappe av og nyte det, og klarer det nok etterhvert :)

Skrevet

Jeg er kanskje 5 uker på vei bare. Har ingen symptomer eller noe, men jeg er så veldig redd for at det skal skje noe uten at jeg legger merke til det og at jeg tror jeg er gravid i mange mange uker uten å vite at noe har gått galt...

Er det sånn at jeg kan være trygg på at alt går som det skal så lenge jeg f.eks ikke har blødninger? Sikkert dumt spørsmål, men jeg har aldri vært gravid før, og nå er det en veldig veldig etterlengtet liten celleklump i magen min som forhåpentligvis skal vokse de neste åtte månedene og bli en liten baby, og jeg er så redd for å miste den...!

Jeg var også kjempebekymra, og hadde faktisk et par blødninger før uke 12, der jeg fikk helt panikk og fikk innvendig ultralyd som bekreftet at alt er bra. Nå er jeg på uke 25 og er det en ting jeg har lært i dette svangerskapet er det at de fleste bekymringer er forgjeves.

Sjansen for at det går bra er så utrolig mye større enn for at det ikke går bra!

Når det gjelder at ting kan gå galt uten at du får blødninger KAN det skje, men det er svært liten sannsynlighet for det. 

Prøv å ikke bekymre det selv om det ikke er så lett. Er du veldig bekymra kan du ta innvendig ultralyd hos gynekolog etterhvert, men uke 5 er for tidlig, vent til uke 9/10.

klem :)

Anonymous poster hash: 5edfe...89c

Skrevet

Jeg var også kjempebekymra, og hadde faktisk et par blødninger før uke 12, der jeg fikk helt panikk og fikk innvendig ultralyd som bekreftet at alt er bra. Nå er jeg på uke 25 og er det en ting jeg har lært i dette svangerskapet er det at de fleste bekymringer er forgjeves.

Sjansen for at det går bra er så utrolig mye større enn for at det ikke går bra!

Når det gjelder at ting kan gå galt uten at du får blødninger KAN det skje, men det er svært liten sannsynlighet for det.

Prøv å ikke bekymre det selv om det ikke er så lett. Er du veldig bekymra kan du ta innvendig ultralyd hos gynekolog etterhvert, men uke 5 er for tidlig, vent til uke 9/10.

Takk for fint svar, godt å lese :) Klarer nok slappe av etterhvert, alt er bare så nytt...! Noen som vet hva en må regne med å ut med for å få en tidlig ultralyd på privat klinikk?

Skrevet

Takk for fint svar, godt å lese :) Klarer nok slappe av etterhvert, alt er bare så nytt...! Noen som vet hva en må regne med å ut med for å få en tidlig ultralyd på privat klinikk?

Da jeg hadde det var det hos gynekologen jeg var henvist til via fastlegen, og det ble derfor ikke spesielt dyrt. Dette var fordi jeg var der før jeg ble gravid for å få hormonell hjelp til å få eggløsning og bli gravid (mer pergotime). Da var det veldig greit å ringe og få time på dagen når jeg var bekymra.

Google og finn ut hvilke klinikker som er i nærheten av der du bor. De har sikkert priser på hjemmesiden sin, eller så kan du ringe dem og høre. Har du en grei fastlege ville jeg snakket med ham/henne og spurt om mulighet til henvisning til gynekolog. Tidlig i svangerskapet må man ha innvendig ultralyd uansett.

Skrevet

Da jeg hadde det var det hos gynekologen jeg var henvist til via fastlegen, og det ble derfor ikke spesielt dyrt. Dette var fordi jeg var der før jeg ble gravid for å få hormonell hjelp til å få eggløsning og bli gravid (mer pergotime). Da var det veldig greit å ringe og få time på dagen når jeg var bekymra.

Google og finn ut hvilke klinikker som er i nærheten av der du bor. De har sikkert priser på hjemmesiden sin, eller så kan du ringe dem og høre. Har du en grei fastlege ville jeg snakket med ham/henne og spurt om mulighet til henvisning til gynekolog. Tidlig i svangerskapet må man ha innvendig ultralyd uansett.

Takk for nyttig hjelp!

Syns liksom at det er litt teit å skulle styre og stresse med tidlig ultralyd og sånt, men kjenner det frister veldig - bare for å se at alt er bra før vi forteller folk om at det er en liten en på vei. Og ikke minst for å roe litt ned selv også!

Skrevet

Jeg har hatt tidlig ultralyd på begge mine, og er glad for det. Første ul var i uke 6, og da så vi ikke stort, bare at det var "noe"der. Hjerteslagene så jeg først neste gang i uke 8. Med førstemann betalte jeg for ul i uke 12, og det kostet rundt 1000 kroner. 

Ellers har jeg blitt henvist fra lege, men av medisinske årsaker, og har ikke betalt noen ting for det. Hvis du er bekymret og stresset så ta kontakt med legen og spør om du kan få en henvisning eller om du må ta ul privat. Selv om sjansen for at noe er galt er liten, så er det alltid godt å få det bekreftet at alt er i orden. 

Men er du så tidlig som uke 5 er det ikke noe særlig å se. Jeg ble kjempestresset da jeg ikke så hjerteslag i uke 6,og hadde et par vonde uker mens jeg ventet på neste ul, men da så jeg tydelig hjertet som banket. Mitt råd er vent et par uker, til uke 7-8, hvis du vil ha bekreftet hjerteslag, og til uke 10-12 hvis du vil se mer. Det ville jeg gjort i allefall :)

Anonymous poster hash: 1d363...1ef
Skrevet

... Prøv også å senke skuldrene og slappe av. Det er ingenting du kan gjøre fra eller til i denne perioden (annet enn å holde deg unna røyk og alkohol osv), nå går naturen sin gang, og det går stort sett bra :) 

Som legen min sa: Nå er det ventetid for mor, så nå gjelder det å finne seg noe annet å okkupere tankene med. Du kan ikke gjøre noe med det, nå må kroppen få ordne det den skal, og du må senke skuldrene og stole på at den vet hva den gjør.

:)

Anonymous poster hash: 1d363...1ef
Skrevet

Uten smerter og/eller blødninger kan du nok anta at ting er i orden :-)

Og prøv å slappe vanlig nyte, stresset er nesten verre for deg :-)

Skrevet

Så gode dere er!

Tusen takk for mange gode beroligende ord :)

Skrevet

Vel! Jeg hadde ikke blødninger eller smerter! På tidlig ul i uke 9 så fikk jeg konstatert Missed Abortion! Dvs at man har alle tegn på at man er gravid, men spiren har stoppet å vokse! Man må enten vente på at kroppen støter det ut selv til slutt, ellers så må man få hjelp iform av medisinsk eller kirurgisk abort!

Men til deg hi: du må prøve å senke skuldrene dine og bare nyte det at du faktisk har en spire i magen, bekymringer og stress er ikke bra, men jeg forstår deg fullt ut at du føler det slik, det er helt naturlig! Ville tatt en tidlig ul i uke 8, da får du hvertfall bekreftet om alt er som det skal være der inni :)

Prøv å senke skuldrene, lykke til og gratulerer så masse med bebis :)

Anonymous poster hash: 883ec...375

Skrevet

Kan nok hende vi ordner en tidlig ul i uke 8-10 ja, før vi forteller folk det og ikke minst for å stresse ned. Håper virkelig de neste ukene går fort...! :)

Hi

Skrevet

Er ingenting å gjøre til eller fra, så du må bare prøve å stresse ned :)

Ja, mange spontanaborterer men det går bra med de aller fleste.

Ja, det går fint an å miste uten blødning. Selv mistet jeg i uke 17, en annen venninne mistet i uke 21. Ikke en dråpe blod, og var ingenting galt med foster. Dette er ikke for å skremme, men det er heller ikke gitt at det er sikkert etter uke 12.

Poenget mitt er at du "ødelegger" graviditeten din ved å være bekymret. Nå er du bekymret for å komme over uke 12, så blir du bekymret for OUL (tenk hvis de finner noe galt), så for å komme over levedyktig alder i uke 23, deretter for å ikke få prematur før uke 37, deretter om du går overtid til uke 42, så fødsel og deretter så er du mer bekymret enn noen gang for den lille bylten som faktisk er født. Selv var jeg livredd etter jeg mistet seint. Til slutt måtte jeg bare roe ned og "tørre" å kose meg.

Så slapp av og nyt graviditeten. Dette er en tid du ikke får tilbake. Og ikke Google for mye. Det kan skremme fanden på flatmark ;)

Anonymous poster hash: 18b2a...f9c

Skrevet

Er ingenting å gjøre til eller fra, så du må bare prøve å stresse ned :)

Ja, mange spontanaborterer men det går bra med de aller fleste.

Ja, det går fint an å miste uten blødning. Selv mistet jeg i uke 17, en annen venninne mistet i uke 21. Ikke en dråpe blod, og var ingenting galt med foster. Dette er ikke for å skremme, men det er heller ikke gitt at det er sikkert etter uke 12.

Poenget mitt er at du "ødelegger" graviditeten din ved å være bekymret. Nå er du bekymret for å komme over uke 12, så blir du bekymret for OUL (tenk hvis de finner noe galt), så for å komme over levedyktig alder i uke 23, deretter for å ikke få prematur før uke 37, deretter om du går overtid til uke 42, så fødsel og deretter så er du mer bekymret enn noen gang for den lille bylten som faktisk er født. Selv var jeg livredd etter jeg mistet seint. Til slutt måtte jeg bare roe ned og "tørre" å kose meg.

Så slapp av og nyt graviditeten. Dette er en tid du ikke får tilbake. Og ikke Google for mye. Det kan skremme fanden på flatmark ;)

Anonymous poster hash: 18b2a...f9c

Takk for ærlig svar!

Jeg skjønner jeg må prøve å koble av hjernen litt fra denne bekymringen, og bare prøve å nyte det hele. Ikke så lett enda, men øvelse gjør vel mester, gjør det ikke? :)

Skrevet

Nyt svangerskap!jeg blødde hele svangerskap og likevel har det gått bra begge ganger.

Skrevet

Man kan abortere uten blødning, og man kan ha blødninger uten at det er abort. Jeg husker godt den første perioden av graviditetene mine. Var også livredd for å miste, og særlig da jeg fikk små blødninger var jeg overbevist om at det hadd gått galt - men det hadde det altså ikke.

Det er jo lett for oss ikke-gravide å si: men du må bare prøve å slappe av, tenke positivt og glede deg over spiren.

Anonymous poster hash: 6d305...3bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...