Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Ang mobbing. Datteren min har ei bestevenninne hun har hengt sammen med siden barnehagen. Ei tredje jente kom inn i bildet og hun har nå bestemt seg for å presse min datter ut og få venninnen for seg selv. Skolens løsning ble, før ferien, å la jentene trekke lodd om hvem som skulle få leke sammen og den som ikke ble trukket ble da utestengt i skolens regi. Etter en lang samtale med ei trist og frustrert jente som føler alt er hennes feil fordi hun blir sint på denne tredje jenta som da, etter å ha provosert datteren min, roper på en voksen og gir datteren min hele skylden, føler jeg at jeg må ta tak i dette... Har noen her åpnet mobbesak på skolen? Hva har jeg i vente nå? Anonymous poster hash: f8f4d...7b9
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Ang mobbing. Datteren min har ei bestevenninne hun har hengt sammen med siden barnehagen. Ei tredje jente kom inn i bildet og hun har nå bestemt seg for å presse min datter ut og få venninnen for seg selv. Skolens løsning ble, før ferien, å la jentene trekke lodd om hvem som skulle få leke sammen og den som ikke ble trukket ble da utestengt i skolens regi. Etter en lang samtale med ei trist og frustrert jente som føler alt er hennes feil fordi hun blir sint på denne tredje jenta som da, etter å ha provosert datteren min, roper på en voksen og gir datteren min hele skylden, føler jeg at jeg må ta tak i dette... Har noen her åpnet mobbesak på skolen? Hva har jeg i vente nå? Anonymous poster hash: f8f4d...7b9 Loddtrekning!?! Fy faen, det er helt utrolig! For en elendig konflinktløsning fra skolens side. Om dette er skolens vanlige måte å håndtere konflikter på, så er jeg usikker på om en evt. mobbesak vil bli tatt på alvor og håndtert skikkelig. Stakkars jenta di! Lykke til! Anonymous poster hash: a3301...fa3
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Ang mobbing. Datteren min har ei bestevenninne hun har hengt sammen med siden barnehagen. Ei tredje jente kom inn i bildet og hun har nå bestemt seg for å presse min datter ut og få venninnen for seg selv. Skolens løsning ble, før ferien, å la jentene trekke lodd om hvem som skulle få leke sammen og den som ikke ble trukket ble da utestengt i skolens regi. Etter en lang samtale med ei trist og frustrert jente som føler alt er hennes feil fordi hun blir sint på denne tredje jenta som da, etter å ha provosert datteren min, roper på en voksen og gir datteren min hele skylden, føler jeg at jeg må ta tak i dette... Har noen her åpnet mobbesak på skolen? Hva har jeg i vente nå? Anonymous poster hash: f8f4d...7b9 Det høres veldig merkelig ut å trekke lodd. Mistenker det er trolling, og nok et hetseinnlegg mot lærerne. Alle skoler skal ha en mobbeplan som de skal følge om det skjer mobbing. Jeg tror den varierer fra skole til skole. Jeg hadde snakket med klassekontakt, og om det ikke førte fram, hadde jeg snakket med rektor. Anonymous poster hash: fd5b8...2e4
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Kontakt avisen...! Anonymous poster hash: b8c01...e9a
Gjest Julia1984 Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Kontakt avisen...! Anonymous poster hash: b8c01...e9a Ja, for det løser liksom alle problemer? Ta kontakt med rektor. Her må en bedre dialog til..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Kontakt avisen...! Anonymous poster hash: b8c01...e9a Nei. Først prøver man å løse problemet på lavest mulig nivå, hvis ikke blir problemet fort veldig vanskeligere å løse og du risikerer steile parter. Enkel logikk. Anonymous poster hash: fd5b8...2e4
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Ang mobbing. Datteren min har ei bestevenninne hun har hengt sammen med siden barnehagen. Ei tredje jente kom inn i bildet og hun har nå bestemt seg for å presse min datter ut og få venninnen for seg selv. Skolens løsning ble, før ferien, å la jentene trekke lodd om hvem som skulle få leke sammen og den som ikke ble trukket ble da utestengt i skolens regi. Etter en lang samtale med ei trist og frustrert jente som føler alt er hennes feil fordi hun blir sint på denne tredje jenta som da, etter å ha provosert datteren min, roper på en voksen og gir datteren min hele skylden, føler jeg at jeg må ta tak i dette... Har noen her åpnet mobbesak på skolen? Hva har jeg i vente nå? Anonymous poster hash: f8f4d...7b9 Det høres veldig merkelig ut å trekke lodd. Mistenker det er trolling, og nok et hetseinnlegg mot lærerne. Alle skoler skal ha en mobbeplan som de skal følge om det skjer mobbing. Jeg tror den varierer fra skole til skole. Jeg hadde snakket med klassekontakt, og om det ikke førte fram, hadde jeg snakket med rektor. Anonymous poster hash: fd5b8...2e4 Nei, desverre er det ikke trolling, selv om jeg skulle ønske det var det. Skolen har bestemt at de 3 jentene ikke kan leke sammen, og for at det skal bli "rettferdig" for dem må de to sterke jentene "bytte på" å få leke med den mer rolige og tilbaketrukne jenta. (Som egentlig lider mer under dette enn jenta mi gjør) Den som ikke blir trukket må være sammen med vakten i friminuttet. Avisen er ikke aktuelt. Snakker med lærer først, så rektor og dersom ikke det hjelper må jeg velge neste trinn da. Anonymous poster hash: f8f4d...7b9
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #8 Skrevet 19. august 2014 For en merkelig løsning skolen har valgt, nei det er ikke noe du skal aksepterer ihvertfall, de må finne andre løsninger. Det er sikkert letteste løsning for foreldre men det er ikke en løsning for barna. Vi har litt samme problem på skolen jeg jobber på, her prøver vi å få de alle bedre kjent også med resten av jentene. Vi nekter ingen å leke sammen , men går en alene prøver vi å få det barnet inn i lek med andre barn rundt om, eller ved mulighet så blir en voksen med i leken med de 3 for å prøve å hjelpe de til å samhandle alle sammen og muligens til og med ta med en eller to til i leken. Samtidig passes det på at ingen av disse barna blir plassert sammen når det skal jobbes to og to på skolen. Dette er et små trinn så vi har muligheten til å styre de litt, det er jo verre jo høyere opp man kommer Anonymous poster hash: 61f29...b75
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #9 Skrevet 19. august 2014 Husker jeg var involvert i et slikt trekantdrama. Løsningen ble å finne seg nye venner. Ingen av oss tre har kontakt i dag. Anonymous poster hash: d8c70...f19
Hjertefru Skrevet 19. august 2014 #10 Skrevet 19. august 2014 Loddtrekning var en meget dårlig løsning, men er ikke jenter sånn da? Drama, drama.... venner kommer og går og det er en dårlig løsning å tvinge noen til å være venner. Synes du lager unødvendig mye styr utav dette. Enig med hun som foreslår å heller finne seg andre venner. Gutter kanskje?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #11 Skrevet 19. august 2014 Kan du ikke prøve å la jenta di bli bedre kjent med de andre jentene på trinnet/klassen? Man må ikke være bestevenner selv om man har lekt siden barnehagen. Jeg skjønner det er trist for jenta di og syns skolens løsning er forferdelig. Men hva med å ta kampen på en annen måte? Spør jenta di om de andre jentene i klassen. Hør om en av dem hun vil leke med vil bli med hjem etter skolen en dag eller komme til dere en lørdag. Dersom jenta di finner seg nye venner uten å "bry" seg med disse andre to vil det ikke bli denne maktkampen, og mest sannsynlig vil "bestevenninna" og kanskje den andre jenta også leke med din etterhvert. Vi har gjort noe lignende. Selv om barna har gått med hverandre siden barnehagen kan de vokse fra hverandre. Barnet vårt ble utestengt av bestevennen. Vi fokuserte på de andre i klassen, gjor innsats for å be hjem og finne på gøye ting. De gikk to dager før det stod nye barn på døra og ringte på og ville ha barnet med ut! Anonymous poster hash: b49ef...b9f
Iiiiik Skrevet 19. august 2014 #12 Skrevet 19. august 2014 Mener dere virkelig at dette er mobbing? Det er to jenter som konkurrerer om å leke med en tredje og en skole som er klønete i håndteringen av det. Sannsynligvis er det også foreldre som blir rigide sammen med barna sine og ikke klarer å se det store bildet. Jeg synes lærerens reaksjon - altså å ta et barns beskrivelse av situasjonen på ordet, og kjefte på én er klønete. Det ville jeg kanskje gitt en tilbakemelding på. Trekantdramet kunne vært løst på mange andre måter, det er jeg enig i, men skjønner ikke helt at enten er man sammen med den utkårete eller så er man sammen med en voksen. Er det ikke andre barn på denne skolen? Kan du ikke motivere datteren din til å leke med andre? Å tvinge tre til å leke sammen når det ikke fungerer, er en dårlig løsning i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #13 Skrevet 19. august 2014 Mener dere virkelig at dette er mobbing? Det er to jenter som konkurrerer om å leke med en tredje og en skole som er klønete i håndteringen av det. Sannsynligvis er det også foreldre som blir rigide sammen med barna sine og ikke klarer å se det store bildet. Jeg synes lærerens reaksjon - altså å ta et barns beskrivelse av situasjonen på ordet, og kjefte på én er klønete. Det ville jeg kanskje gitt en tilbakemelding på. Trekantdramet kunne vært løst på mange andre måter, det er jeg enig i, men skjønner ikke helt at enten er man sammen med den utkårete eller så er man sammen med en voksen. Er det ikke andre barn på denne skolen? Kan du ikke motivere datteren din til å leke med andre? Å tvinge tre til å leke sammen når det ikke fungerer, er en dårlig løsning i hvert fall. Enig! Jeg svarte oppfor at det bør fokuseres på nye venner. En annen ting, har dere snakket med lærer og fått bekreftet dette av en voksen? Den kan jo være at den jenta som ikke får være med de to andre faktisk står fritt til å leke med alle andre men velger å gå med vakta. Det høres ut som om din jente er like god på å fryse ut denne tredje? Hva om din jente er den som er verst oppi dette dramaet? Er du sikker på at det er alle andre sin feil? Man skal ta følelsen til barn på alvor og barnet ditt trenger veiledning fra voksne på hvordan hun skal forholde seg når hun ikke får ha bestevenninnen i fred. Men man skal ikke ta et barns forklaring for god fisk. Hva med en telefon til læreren der du pent spør om hennes versjon oppi dette? Det høres egentlig litt ut som om du mener denne tredje jenta bør gjøre noe annet og ikke blande seg i vennskapet til to bestevenner for de har førsterett siden de har kjent hverandre siden barnehagen. Hva med å snakke med mødrene til disse jentene og ta dem med på noe felles en helg? Jobbe litt på fritiden for at de skal bli venner alle sammen. Jeg er faktisk litt usikker på hvem du mener mobber hvem? Anonymous poster hash: b49ef...b9f
Sabina og gjengen Skrevet 19. august 2014 #14 Skrevet 19. august 2014 Haha!!!! Har vi barn på samme skole?? Det å løse mobbing/konflikter fungerer IKKE på skolen til mine barn. Har "sloss" mot skolens ledelse i 2år fordi sønnen min har det ofte vanskelig på skolen. Jeg for meg ikke. En mobbesak skal skrives på et skjema du finner på kommunens/skolens hjemmeside. Det skal signeres av kontaktlærer og rektor/ass rektor. Det skal lages en konkret plan og foreldrene til alle involverte barn skal taes inn i denne saken (dersom det ikke lar seg løse raskt). Skolen har plikt til å ta dette alvorlig og følge mobbeplanen, dersom dette ikke gjøres ville jeg tatt det via FAU på skolen. FAU har taushetsplikt og kan være støttespillere i møter med skolen og de kan legge press på ledelsen hvis de ikke gjør jobben sin. Barn skal ikke under NOEN omstendighet møte nye dager med redsel og tristhet fordi de må på skolen. Håper dette var til hjelp.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #15 Skrevet 19. august 2014 Jeg opplevde nøyaktig det samme da jeg gikk på barneskolen. Jeg hadde en bestevenninne i flere år, vi var som erteris. Var sammen på skolen, i alle friminuttene, etter skolen, sov hos hverandre osv. Etterhvert dukket ei tredje jente opp, og hun var rett og slett veldig ufin mot meg. Hun skviset meg ut, ertet, fortalte andre usanne ting, sa jeg var ekkel osv. Det endte med at jeg mistet bestevenninna mi, og gikk igjennom noe jeg vil sammenligne med kraftig kjærlighetssorg. Min mor sa at før dette var jeg en utadvendt jente med masse selvtillit. Jeg snakket med alle, stod foran på scenen under avslutninger osv., men endret seg etter dette. Den dag idag sliter jeg fremdeles med dårlig selvtillit og føler meg ofte sosialt utilpass. Det er ikke sikkert det er derfor, og det kan godt hende denne endringen hadde skjedd uansett, men jeg vil bare råde dere som blåser av dette til å tenke om igjen. Å bli "dumpa" og skviset ut av en god venn når man er barn kan vekke sterke følelser. Snakk med skolen på en ordentlig måte, og få til en bedre håndtering av dette en loddtrekning. Anonymous poster hash: da707...211
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå