Gå til innhold

Noen advokater her/ noen som kan lover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i retten neste uke hvor de tiltalte står tiltalt for "overtredelse av straffeloven $229 første straffealternativ jf $ 232 m.m"

Hva betyr dette? Hva kan straffen være?

Jeg er kalt inn som vitne, men er jo den som ble overfalt. Hvorfor er jeg bare vitne da? Og ikke trenger jeg advokat da?

Håper noen kan svare for jeg aner ikke helt hvor jeg skal spørre..

Anonymous poster hash: 659fb...6b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anmeldte du? Som fornærnet trenger du ikke egen advokat. Staten, ved politijuristen, fører saken på vegne av deg og samfunnet. Mulig du kan ha krav på bistandsadvokat. Denne skal ikke føre saken, men se til at dine rettigheter som fornærmet blir ivaretatt.

Anonymous poster hash: 51191...a7f

Skrevet

Anmeldte du? Som fornærnet trenger du ikke egen advokat. Staten, ved politijuristen, fører saken på vegne av deg og samfunnet. Mulig du kan ha krav på bistandsadvokat. Denne skal ikke føre saken, men se til at dine rettigheter som fornærmet blir ivaretatt.

Ja, jeg anmeldte. Men det står i brevet at vi får en støtte (? ) fra røde kors som skal være der for oss før, under og etter rettsaken?

Skrevet

Fra Røde Kors? Er dere flere som er fornærmet?

Jeg har jobbet i politiet i mange år (jobber der ikke nå lengre), men akkurat det har jeg ikke noe kjennskap til.

Men det er godt dere har støtte for det kan være veldig tøft å stå i en rettssal og i en rettssak.

Skrevet

§ 229, jf. § 232 er legemsbeskadigelse under skjerpende omstendigheter.

Du har ikke rett til bistandsadvokat med mindre du fikk alvorlig skade. Du har imidlertid rett til å være tilstede fra rettssaken starter om morgenen, og høre tiltaltes forklaring før du selv forklarer deg.

Du kan fremme krav om oppreisning - erstatning for tort og svie - i tillegg til eventuelle utgifter/tap du har hatt.

Politijuristen (aktor) kan svare på spørsmål du har. Ring politiet og hør hvem som skal aktorere saken.

Jeg antar at røde kors stiller som vitnestøtter. Et frivillig arbeid, hvor man kan få følge inn i rettssalen etc.

Vanskelig å si noe om straff. Kommer an på hva som skjedde og hvor grovt det var. Om noen blir slått ned på byen og får kutt, er ofte straffen fra 120 dager og oppover. Under skjerpende omstendigheter kan straffen kanskje være rudnt 6 måneder og oppover.

LYkke til. Det går bra!

Anonymous poster hash: 8ca06...01a
Skrevet

Du har ikke rett til bistandsadvokat med mindre du fikk alvorlig skade. Du har imidlertid rett til å være tilstede fra rettssaken starter om morgenen, og høre tiltaltes forklaring før du selv forklarer deg.

Du kan fremme krav om oppreisning - erstatning for tort og svie - i tillegg til eventuelle utgifter/tap du har hatt.

Politijuristen (aktor) kan svare på spørsmål du har. Ring politiet og hør hvem som skal aktorere saken.

Jeg antar at røde kors stiller som vitnestøtter. Et frivillig arbeid, hvor man kan få følge inn i rettssalen etc.

Vanskelig å si noe om straff. Kommer an på hva som skjedde og hvor grovt det var. Om noen blir slått ned på byen og får kutt, er ofte straffen fra 120 dager og oppover. Under skjerpende omstendigheter kan straffen kanskje være rudnt 6 måneder og oppover.

LYkke til. Det går bra!

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg ble slått ned men det var såpass at jeg var sykemeldt i 14 dager hvorav 10 av dagene måtte jeg ha barnevakt. Brukte de 5 første dagene på å sove, gikk ned 9 kilo (på 14 dager), spøy og var kjempe dårlig (hadde tilsyn hver 2. Time i 4 døgn, to dager på sykehuset).

Fint jeg ikke trenger advokat, og håper dette går bra. Kjenner jeg gleder meg til dette er over ja!!

Hl

Skrevet

Fra Røde Kors? Er dere flere som er fornærmet?

Jeg har jobbet i politiet i mange år (jobber der ikke nå lengre), men akkurat det har jeg ikke noe kjennskap til.

Men det er godt dere har støtte for det kan være veldig tøft å stå i en rettssal og i en rettssak.

Ja vi er 2 fornærmede.. pleier røde kors å komme da? Aldri hørt om at de hjelper til i rettsaker jeg..

Hl

Skrevet

LYkke til. Det går bra!

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg ble slått ned men det var såpass at jeg var sykemeldt i 14 dager hvorav 10 av dagene måtte jeg ha barnevakt. Brukte de 5 første dagene på å sove, gikk ned 9 kilo (på 14 dager), spøy og var kjempe dårlig (hadde tilsyn hver 2. Time i 4 døgn, to dager på sykehuset).

Fint jeg ikke trenger advokat, og håper dette går bra. Kjenner jeg gleder meg til dette er over ja!!

Hl

Å være sykmeldt i 14 dager er helt på grensen til annet straffalternativ i § 229, hvilket medfører strengere straff for gjerningsmannen. Du må være forberedt på å forklare deg om følgene handlingen hadde for deg både fysisk og psykisk. Vær nøktern, men ikke trekk fra. Tenk gjennom om du har blitt redd, om du har sovet dårlig, om du tar andre veier hjem fra byen/ikke går i eller på byen alene, etc..Ta med kvitteringer for utlegg, legeregninger, taxi, ødelagte klær, etc., om du ikke allerede har levert det til politiet. Ta også med bekreftelse på kostnader i forbindelse med barnepass mm. om du har hatt sånne.

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med aktor i saken denne uken, og snakke med vedkommende om gjennomføring av saken, og eventuelt hvilke krav du ønsker å fremme (erstatning).

Ta kontakt med vitnestøttene i tingretten når du kommer dit, eller ring dem på forhånd og avtal at de kan bistå deg om du har behov for det.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...