Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 .. og jeg er så lei meg for at jeg ikke kan spandere tilbake Ungene våre er bestevenner og samt at mamma'en og jeg koser oss masse i hverandres selskap. Jeg er veldig heldig som har henne! Men "problemet" er at alltid når vi gjør noe sammen som å dra på kino, lekepark eller noe slikt insisterer hun på å spandere alt fra billetter til mat. Jeg har råd til å betale for meg selv og ungen, men å spandere på dem kan bli litt vanskelig til tider. Jeg føler meg så dum og slem som ikke spanderer tilbake Når jeg ber dem med på ting er det som oftes "gratis". Altså dra på fisketur/telt-tur og slikt. Er det smålig? Jeg bruker å ta med hjemmelaget mat og slikt om ikke annet. Jeg er ikke fattig-fattig, men til tider har vi ganske så streng økonomi.Hvordan løse noe slikt? Skal jeg si at hun må ikke spandere mer på oss, føler det blir så frekt også Anonymous poster hash: f1239...8c6
Gjest Julia1984 Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Snakk med henne. Fortell hvordan du føler det og ikke minst setter pris på hennes generøsitet. Kommunikasjon er en fin ting.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 .. og jeg er så lei meg for at jeg ikke kan spandere tilbake Ungene våre er bestevenner og samt at mamma'en og jeg koser oss masse i hverandres selskap. Jeg er veldig heldig som har henne! Men "problemet" er at alltid når vi gjør noe sammen som å dra på kino, lekepark eller noe slikt insisterer hun på å spandere alt fra billetter til mat. Jeg har råd til å betale for meg selv og ungen, men å spandere på dem kan bli litt vanskelig til tider. Jeg føler meg så dum og slem som ikke spanderer tilbake Når jeg ber dem med på ting er det som oftes "gratis". Altså dra på fisketur/telt-tur og slikt. Er det smålig? Jeg bruker å ta med hjemmelaget mat og slikt om ikke annet. Jeg er ikke fattig-fattig, men til tider har vi ganske så streng økonomi. Hvordan løse noe slikt? Skal jeg si at hun må ikke spandere mer på oss, føler det blir så frekt også Anonymous poster hash: f1239...8c6 Om hun spanderer på dere noen ganger så kan du spare pengene å spandere på henne en annen gang. Jeg spanderer gjerne, og har økonomi til å gjøre det. Jeg gjør det fordi jeg ønsker det, fordi jeg vet at noen ikke har mulighet til å ta seg råd. Det er trist om dette oppleves som en belastning for dem jeg spanderer på, det er jo ment som en hyggelig gest, ikke som en belastning. Anonymous poster hash: ba77d...11b
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 .. og jeg er så lei meg for at jeg ikke kan spandere tilbake Ungene våre er bestevenner og samt at mamma'en og jeg koser oss masse i hverandres selskap. Jeg er veldig heldig som har henne! Men "problemet" er at alltid når vi gjør noe sammen som å dra på kino, lekepark eller noe slikt insisterer hun på å spandere alt fra billetter til mat. Jeg har råd til å betale for meg selv og ungen, men å spandere på dem kan bli litt vanskelig til tider. Jeg føler meg så dum og slem som ikke spanderer tilbake Når jeg ber dem med på ting er det som oftes "gratis". Altså dra på fisketur/telt-tur og slikt. Er det smålig? Jeg bruker å ta med hjemmelaget mat og slikt om ikke annet. Jeg er ikke fattig-fattig, men til tider har vi ganske så streng økonomi. Hvordan løse noe slikt? Skal jeg si at hun må ikke spandere mer på oss, føler det blir så frekt også Anonymous poster hash: f1239...8c6 Om hun spanderer på dere noen ganger så kan du spare pengene å spandere på henne en annen gang. Jeg spanderer gjerne, og har økonomi til å gjøre det. Jeg gjør det fordi jeg ønsker det, fordi jeg vet at noen ikke har mulighet til å ta seg råd. Det er trist om dette oppleves som en belastning for dem jeg spanderer på, det er jo ment som en hyggelig gest, ikke som en belastning. Anonymous poster hash: ba77d...11b Jeg er evig takknemmelig for at hun ønsker å spandere - er ikke det! Jeg er litt slik at jeg føler at jeg blir en belastning når ikke jeg kan bidra like mye som henne. Man har jo veldig lyst til å være like snill tilbake! Takk for tipset! Skal begynne å spare meg litt opp iblant slik at jeg også får spandert litt Anonymous poster hash: 5251b...821
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 .. og jeg er så lei meg for at jeg ikke kan spandere tilbake Ungene våre er bestevenner og samt at mamma'en og jeg koser oss masse i hverandres selskap. Jeg er veldig heldig som har henne! Men "problemet" er at alltid når vi gjør noe sammen som å dra på kino, lekepark eller noe slikt insisterer hun på å spandere alt fra billetter til mat. Jeg har råd til å betale for meg selv og ungen, men å spandere på dem kan bli litt vanskelig til tider. Jeg føler meg så dum og slem som ikke spanderer tilbake Når jeg ber dem med på ting er det som oftes "gratis". Altså dra på fisketur/telt-tur og slikt. Er det smålig? Jeg bruker å ta med hjemmelaget mat og slikt om ikke annet. Jeg er ikke fattig-fattig, men til tider har vi ganske så streng økonomi. Hvordan løse noe slikt? Skal jeg si at hun må ikke spandere mer på oss, føler det blir så frekt også Anonymous poster hash: f1239...8c6 Om hun spanderer på dere noen ganger så kan du spare pengene å spandere på henne en annen gang. Jeg spanderer gjerne, og har økonomi til å gjøre det. Jeg gjør det fordi jeg ønsker det, fordi jeg vet at noen ikke har mulighet til å ta seg råd. Det er trist om dette oppleves som en belastning for dem jeg spanderer på, det er jo ment som en hyggelig gest, ikke som en belastning. Anonymous poster hash: ba77d...11b Jeg er evig takknemmelig for at hun ønsker å spandere - er ikke det! Jeg er litt slik at jeg føler at jeg blir en belastning når ikke jeg kan bidra like mye som henne. Man har jo veldig lyst til å være like snill tilbake! Takk for tipset! Skal begynne å spare meg litt opp iblant slik at jeg også får spandert litt Anonymous poster hash: 5251b...821 Du skriver jo at du inviterer dem med på aktiviteter (men som gjerne ikke koster så mye/er gratis). Jeg hadde ikke brydd meg om det var billig/gratis iallefall, så ikke tenk på det:-) Anonymous poster hash: ba77d...11b
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Hvis hun er glad i blomster, kanskje du kan gi henne en orkidè eller rosebukett i blant? Eller konfekt? Vin? Og legge ved et kort der du skriver at du er veldig takknemlig. Jeg har råd til å spandere på venninner som har det trangt, og forventer ikke å bli påspandert tilbake. Men hadde blitt veldig glad for en liten oppmerksomhet (men forventer det ikke). Anonymous poster hash: 644b2...ac7
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Hvis hun er glad i blomster, kanskje du kan gi henne en orkidè eller rosebukett i blant? Eller konfekt? Vin? Og legge ved et kort der du skriver at du er veldig takknemlig. Jeg har råd til å spandere på venninner som har det trangt, og forventer ikke å bli påspandert tilbake. Men hadde blitt veldig glad for en liten oppmerksomhet (men forventer det ikke). Anonymous poster hash: 644b2...ac7 Åh! Den var lur du! Takk for tipset! HI Anonymous poster hash: 5251b...821
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Jeg syns du skal fortelle henne at du setter stor pris på hennes generøsitet Om dere er gode venner så har du sikkert nevnt at du ikke er "like rik", og at det er årsaken til at du ikke har mulighet til å spandere tilbake. Når du bidrar med hjemmelaget mat osv. tenker jeg det er noe din venninne setter stort pris på. Ikke alt kan måles i penger Anonymous poster hash: ecff1...229
Gjest lillehi Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Signerer den med å kjøpe en oppmerksomhet til henne avogtil😃 ellers kan du jo gjerne invitere på middag iblant eller ta med hjemmelagete boller eller kake når dere er på tur. Høres ut som en super venninne😃
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #10 Skrevet 18. august 2014 Fortell henne hvordan du tenker. Inviter barnet hennes på overnatting hos deg så mor (og far?) får en dag/natt fri iblant! :-) Anonymous poster hash: 978c5...0aa
Tulisa Skrevet 18. august 2014 #11 Skrevet 18. august 2014 Du sparer endel penger på at hun spanderer på deg og da har du råd til å spandere tilbake.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #12 Skrevet 18. august 2014 Jeg er helt sikker på at hun ikke spanderer for at du skal spandere tilbake, men for at du skal ha mulighet til å bli med på disse tingene, fordi hun gjerne vil ha deg med. Vi har et vennepar med ei jente på alder med vår som vi ofte spanderer på. Vi gjør det ikke fordi vi forventer noe tilbake, men fordi vi synes det er hyggelig å ha dem med på ting, både for vår del og for barna som er veldig gode venner. Spanderer vi så vet vi at de har mulighet til å bli med, og det er det verdt. Vi tar også gjerne datteren deres med på ting uten at de er med. Vi gjør det ikke for å være snille, men først og fremst for vår datters del, som er enebarn. Det er altså egoistisk motivert, og ingen grunn til at noe skal gis tilbake - det har vi allerede fått. Anonymous poster hash: 78795...47c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #13 Skrevet 18. august 2014 Jeg hadde også en slik venninne. Det endte med at jeg måtte gjøre det hun ville og brukte det mot meg hvor mye hun hadde spandert på meg. Søt, blid, snill, hjelpsom, omsorgsfull i starten, så snudde det plutselig. Forstod da at hun ikke hadde venner, men kjøpte meg, og for at jeg ikke skulle gå stilte hun økonomiske krav. Sier ikke det er det som skjer, men dette er min historie av hva jeg opplevde. Anonymous poster hash: 260bd...ae5
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #14 Skrevet 18. august 2014 Fortell henne at du syns det er vansklig, men hør også etter når hun sansynlig vis kommer til å fortelle deg at det er helt greit og at hun bare er glad for å spandere. Anonymous poster hash: e5d64...a54
Fashionista Skrevet 19. august 2014 #15 Skrevet 19. august 2014 Kanskje venninnen din opplever set som likevekt å kunne bidra med "kjøpte fornøyelser", mens du bidrar med mer hjemmekoslige og "nære" bidrag som mat, bakst og lignende. Noen er jo ikke så flinke med slikt og ser stor glede i andre som både har lyst og kan å lage god mat!😉
QueeenBeee Skrevet 19. august 2014 #16 Skrevet 19. august 2014 Har en slik venninne jeg også. Da jeg til slutt tok det opp med henne fikk jeg til svar at hun fikk komme til oss å spise middag med vår familie og kose seg med det, istedet for å sitte hjemme alene med knekkebrød. Det kunne man ikke sette en prislapp på
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #17 Skrevet 19. august 2014 Jeg hadde veldig dårlig råd i en periode, mens min venninne hadde uvanlig god økonomi - alt hun tjente kunne hun bruke til personlig forbruk. Hun spanderte masse på meg, både opplevelser og klær/ting. Jeg var takknemlig, men følte meg også ussel som ikke kunne gjøre det samme tilbake. Jeg visste at hun gjorde det med glede, hun er veldig snill, ellers hadde jeg aldri tatt imot, men ville likevel gjernegjøre noe tilbake. Jeg strikket en genser til henne, i farger jeg visste hun elsket og i en fasong som passet henne veldig godt. Garnet kostet noen hundrelapper, men jeg brukte enormt mye tid på den. Hun ble kjempeglad, både siden den passet henne veldig godt og fordi hun forsto hvor mye jobb jeg hadde lagt i den. Utrolig moro å se at hun bruker den så ofte, selv om hun har råd til å kjøpe seg de klærne hun vil. Anonymous poster hash: 054fd...faf
skinnfilla Skrevet 19. august 2014 #18 Skrevet 19. august 2014 .. og jeg er så lei meg for at jeg ikke kan spandere tilbake :(Ungene våre er bestevenner og samt at mamma'en og jeg koser oss masse i hverandres selskap. Jeg er veldig heldig som har henne! Men "problemet" er at alltid når vi gjør noe sammen som å dra på kino, lekepark eller noe slikt insisterer hun på å spandere alt fra billetter til mat. Jeg har råd til å betale for meg selv og ungen, men å spandere på dem kan bli litt vanskelig til tider. Jeg føler meg så dum og slem som ikke spanderer tilbake Når jeg ber dem med på ting er det som oftes "gratis". Altså dra på fisketur/telt-tur og slikt. Er det smålig? Jeg bruker å ta med hjemmelaget mat og slikt om ikke annet. Jeg er ikke fattig-fattig, men til tider har vi ganske så streng økonomi.Hvordan løse noe slikt? Skal jeg si at hun må ikke spandere mer på oss, føler det blir så frekt også Anonymous poster hash: f1239...8c6 Om hun spanderer på dere noen ganger så kan du spare pengene å spandere på henne en annen gang. Jeg spanderer gjerne, og har økonomi til å gjøre det. Jeg gjør det fordi jeg ønsker det, fordi jeg vet at noen ikke har mulighet til å ta seg råd. Det er trist om dette oppleves som en belastning for dem jeg spanderer på, det er jo ment som en hyggelig gest, ikke som en belastning. Anonymous poster hash: ba77d...11b Kanskje du er min venninne? De har dårlig råd, og vi har støtt og stadig barna deres med oss på turer, kino, hytta osv. Jeg syns bare det er koselig og forventer såvisst ikke at hun skal spandere tilbake. Men hun kjøper feks syltetøy( gele) når hun er hjemme i Tyskland , hun lager småkaker til meg til jul, Hun stiller alltid opp og tilbyr seg å hjelpe med alt. Småting som betyr mye for meg For oss spiller det ingen rolle om vi betaler for en eller to ekstra , for dem ,betyr det alt <3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #19 Skrevet 19. august 2014 Jeg har normal, ordnet økonomi, men må likevel prioritere. Aktiviteter som badeland, lekeland, kino osv er ofte dyre, og jeg forsøker ofte å finne billigere aktiviteter, tur i skogen med niste, "¨åpen dag" på museum osv. Jeg tenker at neste gang venninnen din inviterer med med på en dyr aktivitet, får du ta det opp med henne. Si at du dessverre ikke har råd til lekeland i dag, men at hun gjerne kan komme på filmdag med popcorn hjemme hos deg. Hvis hun tilbyr seg å spandere, så kan du si at det er veldig snilt, men at du ikke har samvittighet til å stadig vekk ta imot. Hvis hun insisterer, så kan hun ikke forvente noe tilbake, hvis hun synes det er er problem at hun betaler oftest, så har hun en sjanse til å gi beskjed. Jeg har ikke alltid mulighet til å invitere med på dyre aktiviteter, men jeg har både plass og anledning til å invitere venner på middag, tar gjerne med en kake på besøk osv. Og jeg vet at andre setter pris på det. Anonymous poster hash: f7da6...7d7
overlord Skrevet 19. august 2014 #20 Skrevet 19. august 2014 Har ikke lest de andre svarene, så mulig noen har kommentert det samme.. Dersom du har råd til å betale for deg og barnet ditt så har du jo råd til å spandere på henne annenhver gang når hun betaler den andre. Det blir jo nøyaktig samme sum skulle jeg tro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå