Gå til innhold

Hvordan er det hos dere?

Anbefalte innlegg

Gjest lillehi
Skrevet

Datteren min skal konfirmeres til våren. Idag fikk jeg brev om at hun har fått plass på den gruppen hun helst ønsket. Men det koster 4500kr, dette dekker undervisning og leir. Lommepenger på leir kommer utenom. Noen der ute som har hatt/skal ha konfirmant? Hvordan er det hos dere? Synes det var veldig mye😳 dette er i kirken. Ha en strålende dag alle sammen😃

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, det har jeg aldri tenkt over, at selve konfirmasjonsundervisningen skal koste mange tusen kroner. Så ut fra det synes jeg også det var veldig dyrt. Jeg ble bare så overrasket, så jeg måtte kommentere, selvom jeg ikke kunne gi deg noe svar på det du lurte på. 

Skrevet

Koster det såpass å konfirmere seg? Er dette i kirken?

Anonymous poster hash: 1e662...2e3

Gjest lillehi
Skrevet

Ja dette er i kirken. De ulike "kursene" koster forskjellig, alt fra 2500-5500 avhengig av hvilke kurs det er og om det er leir/reise på våren, og hvilket materiell de får😃

Skrevet

Om det er mye eller ikke kommer jo helt an på hva opplegget er.

Det er vel helt naturlig å betale for både reise, opphold, mat og aktiviteter som hører til undervisningsopplegget....? 

Skrevet

Her er det ganske stor forskjell på de forskjellige gruppene. Noen reiser til London, og det er naturlig nok ganske dyrt. Mens andre har leir på et stort leirsted en times tid herfra. Den gruppen betaler ikke så mye.

Anonymous poster hash: 015cb...718

Skrevet

Forresten: utrolig spesielt (og sjokkerende)å dele inn grupper etter betalingsevnen til foreldrene. Veldig lite bibelsk.

Skrevet

Her og koster det rundt 4500 kr, og de er bare på leir en helg, ikke langt unna. Så jeg synes dette er veldig dyrt.

Hjelper ikke at man er enslig mor, student og har en barnefar som ikke bidrar.

Anonymous poster hash: f5e95...812
Skrevet

Her er det gratis konfirmasjonsundervisning og ingen leir.

Anonymous poster hash: 0e488...8e3
Skrevet

Øh? Vi var på leir og det kostet ikke en krone. Broren min ble nettopp konfimert og de måtte heller ikke betale noenting. Fikk maten også gratis.

Er det vanlig at man må betale?

Anonymous poster hash: b375d...c2f
Skrevet

I all min uvitenhet så trodde jeg det var gratis å konfirmeres???? Kostet ikke en krone den gangen (i gamledager) når jeg selv sto iallefall!

Og inndelt i grupper hvor det er ulike priser? Jada, snakker om å lage klasseskiller selv i kirken! De med god råd reiser på langtur og dem som ikke har så mye brenner pølser borti lia....

Skrevet

Min datter skal konfirmeres i 2015, hun har valgt tensing i tillegg til undervisningen.

De var på konf.leir nå i helgen. Vi betalte 2600kr.. (Eller, faren betalte 2000kr, jeg slapp unna med 600. Han er grei sånn ;) )

Anonymous poster hash: 99ee8...095

Skrevet

Det er jo ikke statskirke lenger så de har vel betydelig mindre pengestøtte fra staten enn tidligere, så det blir vel som i andre trossamfunn at man må betale gildet selv...

Men det vil jo automatisk bli ganske store forskjeller fra sted til sted da, etter hva de gjør og ikke minst hva de velger å la alt fra kollekt til andre pengeinntekter i kirken gå til. Her vet jeg at en del av kollekten fra noen av familiegudstjeneste går direkte til konfirmasjonsgruppa og de samler inn penger på andre arenaer også (som julebasar o.l)

Vet ikke hva konfirmasjonen koster her, det finner vi nok ut til neste år...

Anonymous poster hash: c4ea9...edc
Skrevet

"Når pengene i kisten klinger,

straks sjelen ut av skjærsilden springer"

Høhø, nei huff.. Tror jeg er trøtt og sliten. Men ja, her er det også dyrt å, men vi har ikke mye forskjellig man kan velge. Her er det en helg på en hytte uten vann og strøm:p hehe

Anonymous poster hash: fc71f...89d

Skrevet

Det var dyrt, min tredje datter konfirmeres også til våren, har aldri betalt ei krone. Alle tre har vært/skal på leir, det eneste jeg har bidratt med er matservering til undervisningen en dag etter skolen, alle foreldre bidro med noe (enten mat/være med på leir/sette opp utstyr tl leir etc).

Synes det hørtes veldig uvanlig ut da jeg leste innlegget ditt, men ser flere som sier de betaler... Synd at det skal koste så mye da, selve selskapet koster jo også men det er man vel mer forberedt på likevel.

Anonymous poster hash: e8cb4...8d4
Skrevet

Det var dyrt ja. Glad det er mange år til våre barn skal konfirmeres, setter av 100kr i mnd til akkurat det formålet. Har også dårlig råd, så alle monner drar:)

Anonymous poster hash: 7f57d...add
Skrevet

Her er det gratis undervisning og ingen leir. De bruker å reise på dagstur til domkirkeruinene på Hamar, men da betaler de ikke noe for turen, mat er også inkludert.

Syns det er helt merkelig å måtte betale for undervisningen?

Anonymous poster hash: 4642d...59a

Skrevet

Leir koster penger.

Undervisning i kirka er gratis.

Prisen på leir høres normal ut.

Hvorfor sender du henne på leir om du ikke har råd?

Anonymous poster hash: b6f78...b74

Gjest lillehi
Skrevet

Leir koster penger.

Undervisning i kirka er gratis.

Prisen på leir høres normal ut.

Hvorfor sender du henne på leir om du ikke har råd?

Anonymous poster hash: b6f78...b74

Vi må betale det samme om de er med på leiren eller ikke. Dessuten hadde det vært veldig vondt for henne å ikke kunne delta. Men som sagt, utgiftene blir de samme. Det inkluderer mat på de ukentlige møtene, materiell, buss når de skal noe osv.😃

Gjest lillehi
Skrevet

Ser at det er ganske ulik praksis rundt om i landet. Greit nok at det koster noen kroner, men jeg synes at dette er veldig mye! De billigste gruppene er basert på sport, spesielt fotball, og det er overhodet ikke interessant for henne😃 ellers ligger det på denne prisen. Sukk😉

Skrevet

Du kan jo ta kontakt med soknerådet å høre om det er mulig å få til en ordning med redusert betaling? Her jeg bor (som det er gratis) er de veldig fokuserte på trosopplæring og arrangerer endel arrangementer osv for barn i ulike aldre. Det tyder på at de har endel midler til det formålet så om du føler deg komfortabel med det så koster det ikke mer enn en telefonsamtale å spørre :-)

Gjest lillehi
Skrevet

Du kan jo ta kontakt med soknerådet å høre om det er mulig å få til en ordning med redusert betaling? Her jeg bor (som det er gratis) er de veldig fokuserte på trosopplæring og arrangerer endel arrangementer osv for barn i ulike aldre. Det tyder på at de har endel midler til det formålet så om du føler deg komfortabel med det så koster det ikke mer enn en telefonsamtale å spørre :-)

Tusen takk for råd😃 skal ringe med en gang imorgen!!

Gjest lillehi
Skrevet

Har snakket med kirkekontoret idag, og i vår menighet har de ikke en sånn ordning. Hun beklaget veldig, men var dessverre ikke noe de kunne gjøre. Men igjen, tusen takk for et godt råd😃 ha en fin kveld alle sammen💕

Skrevet

Har snakket med kirkekontoret idag, og i vår menighet har de ikke en sånn ordning. Hun beklaget veldig, men var dessverre ikke noe de kunne gjøre. Men igjen, tusen takk for et godt råd😃 ha en fin kveld alle sammen💕

Det var synd, men verdt et forsøk :-) god kveld :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...