Gå til innhold

Dette er vel ikke lov? Ang visning og huskjøp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus, og fikk nøkklene på fredag. Det viser seg nå at et rør av oppvaskmaskina ligger ut ifra vaskerommet og ut i hagen - og bare skyver bort vannet oppå plenen.

Dette var ikke framme på visninga, og det er jo mest for å skjule at dette blir lagt rett ut i hagen......Og det er vel ikke lov??

Anonymous poster hash: ac546...c86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere ikke har eierskifteforsikring så tror jeg dere kan se langt etter å få økonomisk kompensasjon. Det er helt klart ikke lov, men det er av tingene en plikert å sjekke som kjøper. 

Anonymous poster hash: 21580...d56
Skrevet

Kan bli morsomt det der når frosten kommer....

Dere må kontakte megler i morgen.

Anonymous poster hash: 9dfa1...803

Skrevet

Dere kommer nok ingen vei med det. Det skal være feil/mangel av rimelig høy verdi før man vinner gjennom med en klage.

Om dere hadde overtagelse på fredag og skreiv under på overtagelsespapirene stiller dere desverre ganske svakt.

Men utrolig kjedelig..

Anonymous poster hash: 6f682...757

Skrevet

Jeg ville kontaktet megler.

Anonymous poster hash: 78cf4...e5f
Skrevet

Jeg mente så klart vaskemaskina. Ja, det er utrolig kjedelig. Men om vi så ikke får igjen noe, så skal vi uansett kontakte megler.
Er flere ting som er gjort for å lure kjøperne... :(

Kjipt vi ikke sjekket under  gulvet ved vaskerommet på røret der, men ikke så enkelt å få se der under. Helt til vi så at de hadde ett rør fra vaskerommet, til hagen... Først på fredag :(

Skrevet

Hva står det i papirene huseier har fylt ut da? Om rørarbeider og om arbeidet er utført av fagfolk?

Skrevet

Vi har kjøpt hus, og fikk nøkklene på fredag. Det viser seg nå at et rør av oppvaskmaskina ligger ut ifra vaskerommet og ut i hagen - og bare skyver bort vannet oppå plenen. Dette var ikke framme på visninga, og det er jo mest for å skjule at dette blir lagt rett ut i hagen......Og det er vel ikke lov?? Anonymous poster hash: ac546...c86

Forstår ikke helt dette? Avløpsrøret fra vaskemaskin ligger utfra hvor?

Anonymous poster hash: 82753...953

Skrevet

Ikke kontakt megler, snakk med en advokat. Dersom dere tegnet boligkjøperforsikring så kontakter dere selskapet. Hvis ikke kan du kontakte en advokat som jobber med fast eiendom, som regel har du rettshjelpsforsikring på innboforsikringen, den dekker store deler av salæret til advokaten.

Lykke til!

Anonymous poster hash: af3bb...0bd

Skrevet

Utifra gulvet på vaskerommet. Dratt rett igjennom gulvet og deretter lagt på et ekstra rør, før å skyve det ut i hagen. Ikke gravet ned eller noe.

Står ingenting om rør i papirene....

Ok, takk for råd! :)

Skrevet

er vel ikke så vanskelig å bare koble det til avløpsrør, er det vel?

5000 til rørlegger, problem fixed. 5000 til advokat, problemet eskalert!

Anonymous poster hash: 83e34...ab8

Skrevet

Jeg ville ikke kontaktet advokat (enda), men her har dere faktisk noe ift skjulte mangler siden det ikke ligger noe om det i salgspapirene. Kjøper man bolig er det normalt å forvente at rørarbeidet er gjort etter kunstens regler. Om selger har eierskifteforsikring, vil forsikringen ta det dersom det er "stort nok" for dem. Etterpå vi de vurdere om de går etter selger for å ha skjult mangelen.

Skritt 1: ta kontakt med selge og nevn at du har funnet det du mener er en mangel. Det er viktig at du informerer dem. Evt. kan du melde til megler, men jeg er usikker på hvor mye "hjelp" det gir, utenom det at du slipper å snakke med selger. Kanskje.

Skritt 2: ta kontakt med rørlegger og be om pris for å rette på mangelen.

Skritt 3: ta kontakt med eierskifteforsikring og meld mangelen, informer om prisen for å rette på den. Hvis det kommer under en viss terskel (vi fikk opplyst ca. 4000kr av Protector), er det ikke sikkert de tar saken.

Hvis ingenting av dette fører til noe, tar du kontakt med advokat spesialist innenfor eiendom (kjenner en i Bergen som er flink). Innboforsikringen din inneholder trolig en dekning for advokautgifter ifm konflikter som oppstår ved kjøp/salg av eiendom, pleier å dekke opptil 100,000kr.

Hold en vennlig og konstruktiv tone med selger, men samtidig forsvarer dine interesser. At du oppdaget mangelen etter kontraktsinngåelse er ikke nødvendigvis dumt, eierskifteforsikringen gjelder kun når man melder etter signering. Før det kan kjøpe heve kjøpet men det kan fort bli en del krøll med smådesperat selger.

Lykke til, det er skikkelig surt når man kjøper en eiendom der det viser seg å være feil; om det kan trøste deg, det er mange flere mangler på boliger enn man pleier å tro, og mange er lite flinke til å følge opp sakene. Selv kjøpte jeg en leilighet der det var en skjult mangel uten p merke det før jeg solgte den videre, ble skikkelig kinkig, ikke minst siden han som kjøpte fra meg er advokat. Er blitt veldig flink på boligsalgsloven ila de siste måneder. Skal love deg at jeg i fremtiden: 1) vil være mye mer kritisk ved kjøp av bolig; 2) aldri vil selge til en advokat igjen; 3) aldri kommer til å bruke eiendomsmegler igjen, men vil heller bruke advokat og fagspesialister til selge boligen min...

Anonymous poster hash: a3509...794

Skrevet

Ta kontakt med eierskifte forsikringen først. De skal evnt ha egen takstmann inn....

Anonymous poster hash: d4d6a...b44

Skrevet

Jeg ville ikke kontaktet advokat (enda), men her har dere faktisk noe ift skjulte mangler siden det ikke ligger noe om det i salgspapirene. Kjøper man bolig er det normalt å forvente at rørarbeidet er gjort etter kunstens regler. Om selger har eierskifteforsikring, vil forsikringen ta det dersom det er "stort nok" for dem. Etterpå vi de vurdere om de går etter selger for å ha skjult mangelen.

Skritt 1: ta kontakt med selge og nevn at du har funnet det du mener er en mangel. Det er viktig at du informerer dem. Evt. kan du melde til megler, men jeg er usikker på hvor mye "hjelp" det gir, utenom det at du slipper å snakke med selger. Kanskje.

Skritt 3: ta kontakt med eierskifteforsikring og meld mangelen, informer om prisen for å rette på den. Hvis det kommer under en viss terskel (vi fikk opplyst ca. 4000kr av Protector), er det ikke sikkert de tar saken.

Hvis ingenting av dette fører til noe, tar du kontakt med advokat spesialist innenfor eiendom (kjenner en i Bergen som er flink). Innboforsikringen din inneholder trolig en dekning for advokautgifter ifm konflikter som oppstår ved kjøp/salg av eiendom, pleier å dekke opptil 100,000kr.

Hold en vennlig og konstruktiv tone med selger, men samtidig forsvarer dine interesser. At du oppdaget mangelen etter kontraktsinngåelse er ikke nødvendigvis dumt, eierskifteforsikringen gjelder kun når man melder etter signering. Før det kan kjøpe heve kjøpet men det kan fort bli en del krøll med smådesperat selger.

Lykke til, det er skikkelig surt når man kjøper en eiendom der det viser seg å være feil; om det kan trøste deg, det er mange flere mangler på boliger enn man pleier å tro, og mange er lite flinke til å følge opp sakene. Selv kjøpte jeg en leilighet der det var en skjult mangel uten p merke det før jeg solgte den videre, ble skikkelig kinkig, ikke minst siden han som kjøpte fra meg er advokat. Er blitt veldig flink på boligsalgsloven ila de siste måneder. Skal love deg at jeg i fremtiden: 1) vil være mye mer kritisk ved kjøp av bolig; 2) aldri vil selge til en advokat igjen; 3) aldri kommer til å bruke eiendomsmegler igjen, men vil heller bruke advokat og fagspesialister til selge boligen min... Anonymous poster hash: a3509...794

Høres ut som du har vært gjennom et boligsalgsmareritt! Kan du utbrodere pt 3 litt? Vi kommer til å kjøpe/selge ila året så tar takknemmlig med meg alle råd jeg kan få!

Anonymous poster hash: db395...935

Skrevet

Trodde selger var pligtig til å oppgi alle feil og mangler som de visste om jeg? Hvis ikke ble de erstatningspliktige.

Her snakker vi jo om rør som ligger langt utenfor forskriftene og eier har med viten og vilje skjult dette ved å fjerne/gjemme røret ved visning!

Greit at kjøper har ansvar for å sjekke huset selv altså, men da tenker hvertfall jeg mer på vannlekasje i bad/tak, elektrisk anlegg osv. Hadde ikke falt meg inn å sjekke røropplegg til vaskemaskina!

Skrevet

Takk for alle svar! :)

Ja, vi gjorde vel kanskje noe dumt da vi ikke tittet på røra ved vaskemaskinen. Men de har med vilje skult denne på visningen i med dette ikke er godkjent, slik at det ikke skulle "skremme" eventuelle kjøpere... Det er det som er det sure...

Mest trolig så har de bygget på gang og vaskerom, og gjort det på enkle måten - bare legge røre ut så det renner i hagen..

Har helt siden vi skrev på kontrakten dukket opp saker som skulle få tiden til å gå uten at vi får nøklene.
Altså unnskyldninger på unnskyldninger på at vi ikke kunne få nøklene. Så jeg frykter at det er mer som er gjemt for å få solgt huset uten at vi har fått beskjed...

Ikke sikkert det er slik, men en begynner jo å lure...

Hi

Skrevet

Kjedelig situasjon. Ville gått nøye gjennom hele huset for å forsikre meg om at det ikke var mere galt dersom du frykter det. Bedre å samle opp alle feil/mangler med en gang, da får du nok en sterkere sak mot forrige eiere.

Håper ikke det er mere tull da, sleipt gjort å skjule noe slikt.

Anonymous poster hash: b8dc9...46f

Skrevet

Er det ikke kloak og sluk på vaskerommet?

Anonymous poster hash: d295c...887
Skrevet

Er det gjort av fagfolk? Hvordan er det opplyst om dette i papirene? Feil og mangler skal komme frem i papirene. Vi oppdaget også mangler med vårt hus og her er advokater på saken. ( litt mer omfattende her)

Anonymous poster hash: ba48b...84b

Skrevet

Litt avsporing: Her i Trondheim og omkrets selges så og si alle boliger med tilstandsrapport fra takstmann og der får man faktisk avdekket mange feil og mangler. Fatter ikke at resten av landet ikke har det sånn! I Oslo f.eks. er det vel bare en "takst" som er med i salgsoppgaven? Spesielt når det gjelder enebolig/tomannsbolig/selveid rekkehus hadde jeg kommet til å kreve en ordentlig tilstandsrapport om jeg skulle ha kjøpt. 

Utrolig kjedelig situasjon dere har kommet opp i HI! Sier som de andre, samle opp alt som er feil og mangler og send en skriftlig beskjed til selger/megler om at dere ønsker å reklamere på huset (dette stopper foreldelsesplikten og klager man ikke før det har gått ca 3 mnd etter dere oppdaget feilen kan dere miste retten til å klage). Ta bilder av alt og IKKE rett opp feilene før dere har fått endelig svar på klagen deres. Hold tunga rett i munnen, det er mange fallgruver når det gjelder reklamasjon på bolig! Jeg jobbet hos ett av Norges største eiendomsmeglerfirma tidligere og huff så mange som ble "lurt" av selger. Fikk så vondt av de og ikke fikk jeg lov til å hjelpe de heller :(

Anonymous poster hash: be185...001
Skrevet

Vi fikk beskjed fra megler om å ta kontakt med en jurist, så det kommer vi til å gjøre. Og ta det deretter.

Skal sette meg ned å lese papirene fra huset enda engang nå i kveld.

Vi skal ta bilder og ikke rette opp feilene før det er oppklart! :)

Skrevet

Lykke til, det er skikkelig surt når man kjøper en eiendom der det viser seg å være feil; om det kan trøste deg, det er mange flere mangler på boliger enn man pleier å tro, og mange er lite flinke til å følge opp sakene. Selv kjøpte jeg en leilighet der det var en skjult mangel uten p merke det før jeg solgte den videre, ble skikkelig kinkig, ikke minst siden han som kjøpte fra meg er advokat. Er blitt veldig flink på boligsalgsloven ila de siste måneder. Skal love deg at jeg i fremtiden: 1) vil være mye mer kritisk ved kjøp av bolig; 2) aldri vil selge til en advokat igjen; 3) aldri kommer til å bruke eiendomsmegler igjen, men vil heller bruke advokat og fagspesialister til selge boligen min... Anonymous poster hash: a3509...794

Høres ut som du har vært gjennom et boligsalgsmareritt! Kan du utbrodere pt 3 litt? Vi kommer til å kjøpe/selge ila året så tar takknemmlig med meg alle råd jeg kan få! Anonymous poster hash: db395...935

Punkt 3 om å ikke bruke megler igjen? Hehe...vi har kjøpt og solgt 2 ganger i vårt liv. Andre gang vi kjøpte, syntes vi at megleren var hyggelig, fremstod som kompetent, og i tillegg kjente han tydeligvis godt eiendommen siden han var bestekompisen til sønnen i huset. Når vi skulle selge 4 år senere vurderte vi 3 meglere, og valgte han, siden han kjente jo allerede eiendommen. Han laget fint prospekt og annonse, vi fikk henftig budrunde og alt sp bra ut.

Frem til kontraktsinngåelse, der kjøperen (en advokat) dukket opp med info om at deler av boligen vår egentlig var fellesareal FØR vi signerte avtalen og varslet krav om betydelig prisreduksjon. (Det punktet er viktig, hadde han sagt ifra etterpå ville det vært en sak for Protector) Vi foreslo å heve kjøpet, men det ville han ikke.

Innen 5 minutter etter at diskusjonen hadde begynt, hadde megleren forlatt møterommet. Han hadde prestert å selge samme leilighet 2 ganger med samme feilopplysning i prospektet, og nå var han helt forduftet. Deretter måtte vi selv fikse alt: forstå alle dokumentene rundt saken (ikke minst dokumentene som beskrev hva som var vårt og hva som var felles), søke om reseksjonering av eiendommen, ordne reseksjoneringen ift sameiet, forhandle med kjøperen, osv. Vi hyret inn en advokat til slutt, som sa at det var ganske vanlig at meglere ikke sjekket seksjoneringsdokumentene skikkelig.

Jeg beklager dersom jeg sårer noen eiendomsmeglere som henger på DIB, men meglerne snakker mye i media om at de trengs for å sikre en god og trygg handel, det er bare tøv. Vi ville funnet om problemet i god tid før salget om vi hadde brukt en advokat spesialisert i eiendom for hjelpe oss i salgsprosessen, pluss en fotograf til å lage bilder til prospektet. Pluss at jeg ville sluppet å rette på ørten skrive- og faktafeil i prospektet. Det er snakk om en dyr leilighet, så vi tenkte at en megler ville tilføye merverdi. I dette tilfelle har megleren utarbeidet et prospekt for den nette summen av 150,000kr i provisjon, pluss vår advokatutgifter og andre utgifter i forbindelse med reseksjoneringen; jeg ville ikke kalt det god valuta for pengene.

Det ordnet seg til slutt, men helt og holdent fordi vi har brukt tid og penger på det; det hjalp veldig at vi ikke trenger pengene fra salget før om et par år, så vi hadde tid til å gjøre ting skikkelig.

Og før noen spør, vi skal følge opp saken med megler. Sommeferien er over, jeg sliper knivene mine sammen med advokaten vår.

Skrevet

Litt avsporing: Her i Trondheim og omkrets selges så og si alle boliger med tilstandsrapport fra takstmann og der får man faktisk avdekket mange feil og mangler. Fatter ikke at resten av landet ikke har det sånn! I Oslo f.eks. er det vel bare en "takst" som er med i salgsoppgaven? Spesielt når det gjelder enebolig/tomannsbolig/selveid rekkehus hadde jeg kommet til å kreve en ordentlig tilstandsrapport om jeg skulle ha kjøpt.  Utrolig kjedelig situasjon dere har kommet opp i HI! Sier som de andre, samle opp alt som er feil og mangler og send en skriftlig beskjed til selger/megler om at dere ønsker å reklamere på huset (dette stopper foreldelsesplikten og klager man ikke før det har gått ca 3 mnd etter dere oppdaget feilen kan dere miste retten til å klage). Ta bilder av alt og IKKE rett opp feilene før dere har fått endelig svar på klagen deres. Hold tunga rett i munnen, det er mange fallgruver når det gjelder reklamasjon på bolig! Jeg jobbet hos ett av Norges største eiendomsmeglerfirma tidligere og huff så mange som ble "lurt" av selger. Fikk så vondt av de og ikke fikk jeg lov til å hjelpe de heller :(Anonymous poster hash: be185...001

Jeg håper det blir nødvendig med tilstandsrapport overalt i Norge! I Stavanger er det også vanlig å ha tilstandsrapport, det gir betydelig mer trygghet. Når vi kjøpte i Bergen, stusset vi veldig over hvor lite info man får i prospektet. Og budrundene går ganske fort for seg, selv om man ønsker å ta seg god tid et det ikke så enkelt som man skulle trodd. Å kreve tilstandsrapport ville ikke blitt møtt positivt, med mindre det er snakk om en eiendom som er tungsolgt. Vi hadde forøvrig tenkt å ha tilstandsrapport når vi skulle selge vår bergensk bolig, men fikk beskjed at det signaliserer at noe er galt der borte.

Skrevet

Litt avsporing: Her i Trondheim og omkrets selges så og si alle boliger med tilstandsrapport fra takstmann og der får man faktisk avdekket mange feil og mangler. Fatter ikke at resten av landet ikke har det sånn! I Oslo f.eks. er det vel bare en "takst" som er med i salgsoppgaven? Spesielt når det gjelder enebolig/tomannsbolig/selveid rekkehus hadde jeg kommet til å kreve en ordentlig tilstandsrapport om jeg skulle ha kjøpt.  Utrolig kjedelig situasjon dere har kommet opp i HI! Sier som de andre, samle opp alt som er feil og mangler og send en skriftlig beskjed til selger/megler om at dere ønsker å reklamere på huset (dette stopper foreldelsesplikten og klager man ikke før det har gått ca 3 mnd etter dere oppdaget feilen kan dere miste retten til å klage). Ta bilder av alt og IKKE rett opp feilene før dere har fått endelig svar på klagen deres. Hold tunga rett i munnen, det er mange fallgruver når det gjelder reklamasjon på bolig! Jeg jobbet hos ett av Norges største eiendomsmeglerfirma tidligere og huff så mange som ble "lurt" av selger. Fikk så vondt av de og ikke fikk jeg lov til å hjelpe de heller :(Anonymous poster hash: be185...001

Jeg håper det blir nødvendig med tilstandsrapport overalt i Norge! I Stavanger er det også vanlig å ha tilstandsrapport, det gir betydelig mer trygghet. Når vi kjøpte i Bergen, stusset vi veldig over hvor lite info man får i prospektet. Og budrundene går ganske fort for seg, selv om man ønsker å ta seg god tid et det ikke så enkelt som man skulle trodd. Å kreve tilstandsrapport ville ikke blitt møtt positivt, med mindre det er snakk om en eiendom som er tungsolgt. Vi hadde forøvrig tenkt å ha tilstandsrapport når vi skulle selge vår bergensk bolig, men fikk beskjed at det signaliserer at noe er galt der borte. Anonymous poster hash: a3509...794

Meg du siterte :)

Fra 1.januar 2015 blir det obligatorisk med boligsalgsrapport for alle ordinære salg av eiendommer i hele Norge :) Det synes jeg er utrolig bra! Tenk, vi bruker flere millioner kroner på ett hus og så vet vi ikke hva vi kjøper engang! Enn at noen faktisk mener at en boligsalgsrapport signaliserer at noe er galt... Fysj!

Håper dere har fått startet prosessen og at dere vinner frem i saken TS :)

Anonymous poster hash: be185...001

Skrevet

Hæ? Brukes ikke tilstandsrapport i andre deler av landet?

Vi har bare sett på hus i Stavanger, men det er jo tilstandsrapporten jeg leser. Tak, drenering, el.anlegg osv er jo vesentlig viktigere enn meglers bilder av grå sofaer og lime i skåler... :-)

Anonymous poster hash: 2bde7...43b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...