Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Har hørt flere ganger om "steinerfolk".. "de er jo steinerfolk"..."typisk steiner folk"..men hva betyr det? Har de noen spesielle holdninger eller hva er greia egentlig ? Anonymous poster hash: b4856...af4
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 De kaller ungene sine navn som sol og regn, de kler seg i "regnbuefargede" klær, de fjerner ikke hår på kroppen, syns det er like greit å dra til healer som til lege, gjør alt for og være sunne og i ett med seg selv, men røyker og lever på trygd. Der var mine fordommer Anonymous poster hash: 7cbac...fae
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Spiser ofte sunn mat, er gjerne vegetarianere. Barna går mest i brukte/arvet klær og selv ser foreldrene litt hippieaktig ut. Anonymous poster hash: af74f...305
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #4 Skrevet 17. august 2014 Foreldrene er gjerne kunstnere, musikere, og/ eller alternative av noe slag. Navnene til barna er gjerne alternative de også, Sol, måne, Regn, Kråke eller Fjell. De svever rundt. Mener Ari Behn er steinerbarn? Bare å se på ham og moren hans, så skjønner man tegninga. Jeg kjenner normale steinerbarn også, men de er oftere spesielle enn normale. Vanskelig å si om det er selve skolen, miljøet eller genene som gjør at de blir sånn. Anonymous poster hash: 3da91...16d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #5 Skrevet 17. august 2014 Typisk for steinerfolk er vel at de må forsøke å svare på fordommer mot seg? Anonymous poster hash: a4307...a33
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #6 Skrevet 17. august 2014 Haha ok, så man må være veldig alternativ for å ha barn på Steinerskolen? Vel, jeg er utdannet arkitekt og barnet mitt har et helt normalt navn. Vi går til vanlige leger og kjøper nye klær (gjerne litt dyrere merker). Av de 'steinerfolka" jeg kjenner så er det 2-3 som er litt mer alternative og resten ville du ikke gjettet at hadde noe med steinermiljøet å gjøre ut i fra folks fordommer her. Felles for "steinerfolket" er at de er utrolig engasjerte i barna sine. Anonymous poster hash: ed14d...11d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #7 Skrevet 17. august 2014 Mye fordommer der ute ja .... Anonymous poster hash: 669c0...70f
oslofrk Skrevet 17. august 2014 #8 Skrevet 17. august 2014 Jens Stoltenberg, Knut Almaas, Aleksander Rybakk og Ari Behn er jo steinerfolk hele gjengen og prikk like!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #9 Skrevet 17. august 2014 Jeg er vokst opp i det dere vil kalle en klassisk steinerfamilie. Pappa var sosialarbeider og mamma var lærer på kulturskolen. Mye lilla klær og hjemmestrikk (sånne ribbestrikka vester i alle farger og varianter). Det meste med en lukt av røkelse. Alle i familien spilte et instrument, vi hørte mye på musikk som Bjørn Afzelius, Mikael Wiehe, Vømmøl, Marie Bergman osv. Interessen for politikk og samfunn var stor. Hadde en fon barndom med mye frihet og få grenset ( kan minne litt om samisk oppdragelse den oppdragelsen vi fikk). Vi lærte tidlig at det er faktisk 'ittnå som kjæm tå sæ sjøl' og vi måtte jobbe for det vi ville ha. Det var forventet at vi engasjerte oss og bidro i samfunnet gjennom foreninger eller lag. Jeg var leder i NU sitt ungdomslag i flere år. Vi hadde ikke tv. Vokste opp i en sammensveiset familie. Var det sammenkomster eller fest så var alle med, også barna. Ingen var noen stordrikkere altså så alkohol var ikke et problem. Husker vi hadde det mye gøy og vi lo mye hjemme hos oss:) Anonymous poster hash: fe923...5a8
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #10 Skrevet 17. august 2014 Haha ok, så man må være veldig alternativ for å ha barn på Steinerskolen? Vel, jeg er utdannet arkitekt og barnet mitt har et helt normalt navn. Vi går til vanlige leger og kjøper nye klær (gjerne litt dyrere merker). Av de 'steinerfolka" jeg kjenner så er det 2-3 som er litt mer alternative og resten ville du ikke gjettet at hadde noe med steinermiljøet å gjøre ut i fra folks fordommer her. Felles for "steinerfolket" er at de er utrolig engasjerte i barna sine. Anonymous poster hash: ed14d...11d Som jeg skulle svart det selv! De fordommene som nevnes her tilhører 70/80-tallet, det er helt vanlige familier som har valgt et annet alternativ enn den vanlige skolen. Jeg har selv gått Steinerskolen og jobber innen design og min mann innen IT. Vi bor i rekkehus, handler vanlige klær og tv. Eneste sære med oss er at vi har ikke bil, men hver vår sykkel Anonymous poster hash: bda26...6a9
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #11 Skrevet 17. august 2014 De er imot vaksinene på helsestasjonen. Anonymous poster hash: 7a44e...c1a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #12 Skrevet 17. august 2014 De er imot vaksinene på helsestasjonen. Anonymous poster hash: 7a44e...c1a Ikke alle. Anonymous poster hash: bda26...6a9
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #13 Skrevet 17. august 2014 De er imot vaksinene på helsestasjonen. Anonymous poster hash: 7a44e...c1a Ikke alle. Anonymous poster hash: bda26...6a9 Nei men ganske mange av de. Anonymous poster hash: 7a44e...c1a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #14 Skrevet 17. august 2014 Høyt utdannede, politisk mot venstre-siden. Vi er "steinerfolk", både bhg og barneskolen blir steiner her. Vi er begge leger. Slettes ikke vaksinemotstandere, vi er vaksineforkjempere. Anonymous poster hash: ab84b...805
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #16 Skrevet 17. august 2014 Jenta vår skal inn på steinerskolen. Hun har ikke enda bynt så jeg vet ikke om hvordan "alle" de andre er. Men ut ifra mytene er vell kanskje vi litt slik da...Vaksinerer ikke Drikker ikke Tenker mye miljø og kjøper mye klær/møbler brukt - men vi kjøper nytt hvis det skulle trengs Sorterer søppel.Har egne dyr og dyrker selv for eget bruk. Er veldig opptatt av kosthold. Men når noen skriver at man er på sosialen og slikt hører vi ikke til i den gruppen. Min mann driver en egen praksis, mens jeg driver egen bedrift og er aldeles ikke dårlig økonomisk stilt Utenfra kan man ikke se at vi er "alternative". Vi holder våre meninger for oss selv Anonymous poster hash: f494e...5e8
BareMas Skrevet 17. august 2014 #17 Skrevet 17. august 2014 Inntrykket media har gitt meg av steinerfolk, er at de er imot vaksiner fordi homeopater sier at det er unødvendig .. Det inntrykket jeg egentlig har er at det ofte er høyt utdannede folk med tykke lommebøker som sender ungene sine på steinerskole. Men som overalt ellers, finner man nok folk i fra alle samfunnslag på Steinerskolene også, og det er fint 😊
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #18 Skrevet 18. august 2014 Fri oppdragelse, skikkelig frekke barn uten grenser og ofte dårlig økonomi. Sikkert bedre da å ha barna på skole der kun blomster og regnbuen betyr noe. Anonymous poster hash: 5e3aa...0b6
MammantilNurket Skrevet 18. august 2014 #19 Skrevet 18. august 2014 Jeg er Steinerbarn-light. Ikke gått på Steinerskolen, men en mor som var Steinerentuiast på sent 70- og tidlig 80-tall. Min barndom er preget av: - lilla skjerf - fotformsko - bønnespirer, alfalfaspirer, rødbetsaft, Ezenielsbrød og hirsegrøt. De to første hjemmedyrket. De to siste fra "Helios". - gitar og visesang - lilla lys og kjeramikk - busserull og poncho - kjøkkenhage -finske treleker fra "Riktige leker" - kamillete kan bruke til ALT - alt fra å kurere UVI til hårvask - grøtomslag (ikke spør) - tekstiler fra Marimekko - "Nei til Atomvåpen"- og "Si ja til atomvåpen - få morsommere barn"-buttons på jakken min. - lørdagsunderholdning??? Vi lager batikk ...
Gjest Antarctica Skrevet 19. august 2014 #20 Skrevet 19. august 2014 Har i alle fall ikke inntrykk av at det dreier seg om politikk, eller "venstresiden" som noen nevner her. Steinerskolen tankegods er for religiøst for de venstreorienterte og passer dessuten dårlig sammen med fagforbund, klassekamp og dialektisk materialisme. Flere familiemedlemmer av meg har engasjert seg i dette. Det filosofiske grunnmaterialet kan skremme fanden på flatmark, hvis man går inn i det. Men jeg har inntrykk av at en del syns de gjør noe bra ved å sørge for at ungene får timer i estetiske fag samt økologiske matpakker. Da trenger man liksom ikke undersøke antroposofien nærmere...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #21 Skrevet 19. august 2014 De blir statsministre. Anonymous poster hash: 6e98e...6dd
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #22 Skrevet 19. august 2014 Jens Stoltenberg, Knut Almaas, Aleksander Rybakk og Ari Behn er jo steinerfolk hele gjengen og prikk like! Er Jens Stoltenberg og Ari Behn prikk like?? På hvilken måte? Det eneste de du nevner har felles, er vel hårfargen? Anonymous poster hash: 7afa0...e4f
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #23 Skrevet 19. august 2014 Jeg gikk selv på Steinerskolen på videregående (kom ikke inn på musikk på offentlig skole og valgte derfor deres musikklinje). Skolen lå på samme sted som steiner barnehage,barneskole og u.skole. Mitt inntrykk var at det var to store hovedgrupper folk som går på Steinerskolen: 1) De "alternative". Hører gjerne til venstresiden politisk, spiser kun økologisk mat, Litt hippi i klesstilen, bruker alternativ "medisin" osv. 2) de som ikke klarte seg godt på offentlig skole. Barn som gjerne har blitt mobbet etc på skolen.blir tatt ut av offentlig skole og startet på Steinerskolen i håp om at det skulle gå bedre der. Selvsagt kommer ikke alle under disse kategoriene, men det er helt klart det inntrykket jeg sitter igjen med. Anonymous poster hash: e42d7...e99
oslofrk Skrevet 19. august 2014 #24 Skrevet 19. august 2014 (endret) Jens Stoltenberg, Knut Almaas, Aleksander Rybakk og Ari Behn er jo steinerfolk hele gjengen og prikk like! Er Jens Stoltenberg og Ari Behn prikk like?? På hvilken måte? Det eneste de du nevner har felles, er vel hårfargen? Anonymous poster hash: 7afa0...e4f Kremt. Det var en spøk... 😉 Endret 19. august 2014 av oslofrk
Anonym bruker Skrevet 19. august 2014 #25 Skrevet 19. august 2014 Jeg vet så og si ingenting om "steinerfolk", men etter å ha lest denne tråden begynte jeg å nynne "en himmel full av stjerner, blått hav så langt du ser, ...." Anonymous poster hash: 7ce53...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå