Gå til innhold

Noen som bare spiser rå mat?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ev med barn?

Hvordan er det?

 

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får håpe de færreste gjør det, noe stort tull

 

Anonymous poster hash: 14e6f...bbf

Skrevet

Er det en ny trend? Har aldri hørt om det.



Anonymous poster hash: 73106...6dc
Skrevet

hvorfor skal man det?det er ikke naturlig



Anonymous poster hash: 2e04e...e6d
Skrevet

Hvorfor skal man det? Det har da aldri vært vanlig? Og hvordan? 

Skrevet

Jeg tok feil, jeg har hørt om det.

Raw Food er det sunne alternativet

Det finnes mange dietter på markedet som sier de er de beste. Noen har fokus på vekt og noen på sykdommer. Raw Food er ikke bare en diett men en livsstil som tiltrekker både de helsefokuserte, de som er syke og de som praktiserer ernæring faglig/medisinsk. Formålet med Raw Food er å maksimere graden av ernæring gjennom å spise mat med levende bioaktive ingredienser som kan regenerere kroppen og skape helse og overskudd på alle plan.

Definisjonen på Raw Food dietter er mat som ikke er prosessert, ikke kokt og stort sett økologisk. Enkelte inkluderer kjøtt og fisk mens de fleste er rent veganske. Raw Food kan varmes opp til 40 grader men grensen går der vitaminer og enzymene ellers ville bli ødelagt. Næringsstoffene i kokt og stekt mat er ofte under halvparten av næringen i rå mat, samt at steke og kokeprosessen ofte skaper uheldige nye kjemiske stoffer og bindinger som kroppen ikke takler og som kan skape sykdom. I tillegg dør alle enzymene som er de som skal sørge for å bryte ned maten og øke næringsopptaket.

 

Hentet fra link:http://www.raw-food.no/dgradmin/RawFood.nsf/8149dd3eaa796221c12573fc0077a79a/1f63fdb2ae815a73c12574110058c92a!OpenDocument



Anonymous poster hash: 73106...6dc
Skrevet

Så mange rare svar. Hva baserer dere det på? At det er tull?

 

Det er da ganske så naturlig å ha i seg ubehandlet mat.

Spiser dere aldri det selv?

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

Skrevet

Hvorfor skal man det? Det har da aldri vært vanlig? Og hvordan?

 

Det er jo bare å ikke bearbeide det man spiser, da spiser man rå mat. "Raw food" er vel mer populært enn noen gang, men vil ikke kalle det en trend. Det har vært praktisert i mange år allerede.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

Skrevet

Hehe, tror de fleste her glemmer at man ikke spiser som alle andre, men utelukker koking/steking/grilling. De fleste har vel hørt om raw food?

Jeg spiser ikke utelukkende raw food, men jeg har det som en del av kostholdet. Jeg er vegetarianer, så det faller litt naturlig for meg. Det at jeg ikke spiser kjøtt, gjør jo at jeg ikke risikerer å få salmonella av en rå kyllingfilet. 

Jeg lager raw food til frokost, lunsj, middag, kvelds og som f.eks kaker. Null problem, men det er en del andre nærmest himler med øynene over. Null problem for meg, selv om det er utfordrende å f.eks spise ute. En kjedelig salat er ikke optimalt :P 
Barnet mitt spiser både raw food og vegetarmat, men siden pappaen ikke forstår seg på raw food og vegetarmat, er barnet mitt ganske altetende. 



Anonymous poster hash: 3b882...cdd
Skrevet

Hehe, tror de fleste her glemmer at man ikke spiser som alle andre, men utelukker koking/steking/grilling. De fleste har vel hørt om raw food?Jeg spiser ikke utelukkende raw food, men jeg har det som en del av kostholdet. Jeg er vegetarianer, så det faller litt naturlig for meg. Det at jeg ikke spiser kjøtt, gjør jo at jeg ikke risikerer å få salmonella av en rå kyllingfilet. Jeg lager raw food til frokost, lunsj, middag, kvelds og som f.eks kaker. Null problem, men det er en del andre nærmest himler med øynene over. Null problem for meg, selv om det er utfordrende å f.eks spise ute. En kjedelig salat er ikke optimalt :P Barnet mitt spiser både raw food og vegetarmat, men siden pappaen ikke forstår seg på raw food og vegetarmat, er barnet mitt ganske altetende.  Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Takk for svar:)

Jeg ønsker å prøve. Er selv vegetarianer. Men ønsker ikke å sette begrensinger på barna, så de får valgfrihet selv i bhg og borte hos andre. Men hjemme spiser vi vegetar.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

Skrevet

 

Hvorfor skal man det? Det har da aldri vært vanlig? Og hvordan?

Det er jo bare å ikke bearbeide det man spiser, da spiser man rå mat. "Raw food" er vel mer populært enn noen gang, men vil ikke kalle det en trend. Det har vært praktisert i mange år allerede.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

 

Man kan alltids knaske på rå grønnsaker og frukt, men bare det? Eller spiser dere rått kjøtt også? Og fisk? Ingen saus? Brød? Kaker?

 

Det må da bli veldig ensformig?

Skrevet

 

 

Hvorfor skal man det? Det har da aldri vært vanlig? Og hvordan?

 

Det er jo bare å ikke bearbeide det man spiser, da spiser man rå mat. "Raw food" er vel mer populært enn noen gang, men vil ikke kalle det en trend. Det har vært praktisert i mange år allerede.Anonymous poster hash: 50581...7c6

Man kan alltids knaske på rå grønnsaker og frukt, men bare det? Eller spiser dere rått kjøtt også? Og fisk? Ingen saus? Brød? Kaker?

 

Det må da bli veldig ensformig?

Kanskje i forhold til hva man er vandt til, men ikke ellers.

Kjøtt utgår ja, men ellers er det mye godt. Finnes mange, gode rå kaker.

Man kan bruke bønner, spirer, frukt og grønnsaker.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

Skrevet

 

 

Hvorfor skal man det? Det har da aldri vært vanlig? Og hvordan?

Det er jo bare å ikke bearbeide det man spiser, da spiser man rå mat. "Raw food" er vel mer populært enn noen gang, men vil ikke kalle det en trend. Det har vært praktisert i mange år allerede.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

 

Man kan alltids knaske på rå grønnsaker og frukt, men bare det? Eller spiser dere rått kjøtt også? Og fisk? Ingen saus? Brød? Kaker?

 

Det må da bli veldig ensformig?

 

Åå, du skulle bare visst hvilken verden det er ;)

 

Kaker er for meg det minste problemet. Men en blender er halve jobben gjort. Men en pakke dadler kan man få fantastiske kaker, sammen med raw kakao, nøtter, frø, annen frukt osv. Naturlig søtning og plendy av næring. 

Saus er ikke et must hos meg, men jeg bruker en del dressinger. Olje og krydder/urter er både sunt og godt. Bruker en del  guacamole, salsa osv. Men så spiser ikke jeg kjøtt og fisk, da. 

 

Ellers får jeg i meg mer enn "bare" frukt og grønnsaker. Kostholdet mitt består av frukt, grønnsaker, frø, korn (ikke gluten), belgfrukter, planteoljer, bær osv. Brød spiser jeg lite av, siden jeg ikke spiser gluten, men så er vel brød en av de få tingene jeg spiser som er varmebehandlet. 

 

Så lenge mat vet hva man gjør, og finner en ny verden av god mat, er det ikke ensformig å spise raw food. Men som jeg skrev over her (#9), så spiser jeg ikke utelukkende raw food. 

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Skrevet

Jeg har lest ganske mye om raw food. Jeg blir fasinert av alt med mat. Kanskje derfor jeg er blitt kokk :)

 

Du kan vare opp maten til 38 grader.

Du kan lage kjeks, knekkebrød osv i en dehydrater

Det se så mange muligheter.

 



Anonymous poster hash: 8a03f...76a
Skrevet

 

Hehe, tror de fleste her glemmer at man ikke spiser som alle andre, men utelukker koking/steking/grilling. De fleste har vel hørt om raw food?Jeg spiser ikke utelukkende raw food, men jeg har det som en del av kostholdet. Jeg er vegetarianer, så det faller litt naturlig for meg. Det at jeg ikke spiser kjøtt, gjør jo at jeg ikke risikerer å få salmonella av en rå kyllingfilet. Jeg lager raw food til frokost, lunsj, middag, kvelds og som f.eks kaker. Null problem, men det er en del andre nærmest himler med øynene over. Null problem for meg, selv om det er utfordrende å f.eks spise ute. En kjedelig salat er ikke optimalt :P Barnet mitt spiser både raw food og vegetarmat, men siden pappaen ikke forstår seg på raw food og vegetarmat, er barnet mitt ganske altetende.  Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Takk for svar:)

Jeg ønsker å prøve. Er selv vegetarianer. Men ønsker ikke å sette begrensinger på barna, så de får valgfrihet selv i bhg og borte hos andre. Men hjemme spiser vi vegetar.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

 

Det er vel bare å kaste seg ut i det? :P

Det eneste jeg synes er vanskelig er å spise ute, eller å bli invitert til venner. Her jeg bor er det ikke akkurat flust av restauranter som tilbyr raw food, og jeg har faktisk ingen venner som er vegetarianere. Synes de gjør nok innsats i å lage vegetarmat, så da skal de heller slippe å gjøre det enda vanskeligere for seg selv. Jeg synes ikke det er noe problem hjemme, men så er jeg interessert i å lage og spise raw food. 

 

Jeg tenker det samme ang. barn. Jeg vil at barnet mitt skal kunne velge selv, og ikke være den sære i klassen som ikke får lov til å spise det ande spiser. Nå er barnet mitt begynt på skolen, og vet litt mer hva vegetarmat er, men foreløpig spiser han "alt" ;)

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Skrevet

kaker hadde heller ikke vært noe problem for meg, heller ikke sauser. Men et liv uten kjøtt er utenkelig! 

 

Men du har nok et poeng i det siste du skriver, at så lenge man vet hva man gjør så blir det ikke ensformig :)

Skrevet

 

 

 

Hvorfor skal man det? Det har da aldri vært vanlig? Og hvordan?

Det er jo bare å ikke bearbeide det man spiser, da spiser man rå mat. "Raw food" er vel mer populært enn noen gang, men vil ikke kalle det en trend. Det har vært praktisert i mange år allerede.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

 

Man kan alltids knaske på rå grønnsaker og frukt, men bare det? Eller spiser dere rått kjøtt også? Og fisk? Ingen saus? Brød? Kaker?

 

Det må da bli veldig ensformig?

 

Åå, du skulle bare visst hvilken verden det er ;)

 

Kaker er for meg det minste problemet. Men en blender er halve jobben gjort. Men en pakke dadler kan man få fantastiske kaker, sammen med raw kakao, nøtter, frø, annen frukt osv. Naturlig søtning og plendy av næring. 

Saus er ikke et must hos meg, men jeg bruker en del dressinger. Olje og krydder/urter er både sunt og godt. Bruker en del  guacamole, salsa osv. Men så spiser ikke jeg kjøtt og fisk, da. 

 

Ellers får jeg i meg mer enn "bare" frukt og grønnsaker. Kostholdet mitt består av frukt, grønnsaker, frø, korn (ikke gluten), belgfrukter, planteoljer, bær osv. Brød spiser jeg lite av, siden jeg ikke spiser gluten, men så er vel brød en av de få tingene jeg spiser som er varmebehandlet. 

 

Så lenge mat vet hva man gjør, og finner en ny verden av god mat, er det ikke ensformig å spise raw food. Men som jeg skrev over her (#9), så spiser jeg ikke utelukkende raw food. 

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

 

Ikke men, men MED, på andre linjer der ;)

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Skrevet

kaker hadde heller ikke vært noe problem for meg, heller ikke sauser. Men et liv uten kjøtt er utenkelig! 

 

Men du har nok et poeng i det siste du skriver, at så lenge man vet hva man gjør så blir det ikke ensformig :)

Jeg skjønner at de fleste ikke kan se for seg et liv som vegetarianer eller veganer. I dagens samfunn er det veldig naturlig å spise kjøtt, fisk og fugl, så jeg "klandrer" overhode ingen for å spise kjøtt. 

 

Det eneste "minuset" med kjøttetere, er at de tror vegetarmat kun er frukt og grønnsaker. Jeg skulle ønske flere så hvilke muligheter som finnes, UTEN kjøtt. Jeg har selv servert lasagne, pizza, supper og gryter uten kjøtt, der gjestene mine ikke engang har lagt merke til at det mangler kjøtt. Selve smaken kommer jo av krydder, fett og f.eks sukker, og ikke kjøttet i seg selv ;)

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Skrevet

 

kaker hadde heller ikke vært noe problem for meg, heller ikke sauser. Men et liv uten kjøtt er utenkelig!  Men du har nok et poeng i det siste du skriver, at så lenge man vet hva man gjør så blir det ikke ensformig :)

Jeg skjønner at de fleste ikke kan se for seg et liv som vegetarianer eller veganer. I dagens samfunn er det veldig naturlig å spise kjøtt, fisk og fugl, så jeg "klandrer" overhode ingen for å spise kjøtt. Det eneste "minuset" med kjøttetere, er at de tror vegetarmat kun er frukt og grønnsaker. Jeg skulle ønske flere så hvilke muligheter som finnes, UTEN kjøtt. Jeg har selv servert lasagne, pizza, supper og gryter uten kjøtt, der gjestene mine ikke engang har lagt merke til at det mangler kjøtt. Selve smaken kommer jo av krydder, fett og f.eks sukker, og ikke kjøttet i seg selv ;)Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Samme her, savner aldri kjøttet. Men mer utfordrende med meieriprodukter.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

Skrevet

 

 

kaker hadde heller ikke vært noe problem for meg, heller ikke sauser. Men et liv uten kjøtt er utenkelig!  Men du har nok et poeng i det siste du skriver, at så lenge man vet hva man gjør så blir det ikke ensformig :)

Jeg skjønner at de fleste ikke kan se for seg et liv som vegetarianer eller veganer. I dagens samfunn er det veldig naturlig å spise kjøtt, fisk og fugl, så jeg "klandrer" overhode ingen for å spise kjøtt. Det eneste "minuset" med kjøttetere, er at de tror vegetarmat kun er frukt og grønnsaker. Jeg skulle ønske flere så hvilke muligheter som finnes, UTEN kjøtt. Jeg har selv servert lasagne, pizza, supper og gryter uten kjøtt, der gjestene mine ikke engang har lagt merke til at det mangler kjøtt. Selve smaken kommer jo av krydder, fett og f.eks sukker, og ikke kjøttet i seg selv ;)Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Samme her, savner aldri kjøttet. Men mer utfordrende med meieriprodukter.

 

Anonymous poster hash: 50581...7c6

 

Ja, jeg synes det også. Jeg fikk cøliaki for noen år siden, og måtte være uten laktose i et par måneder. Ble derfor veganer for en periode, men gikk tilbake til et vegetarkosthold. Rett og slett fordi det blir for snevert for meg. Både med tanke på mat på jobben, hos venner og familie og andre sosiale sammenkomster med mat. Spesielt siden jeg ikke tåler gluten også. 

 

Egg spiser jeg veldig lite av, men så utgår det i raw food uansett. Melk bruker jeg likevel, i den maten som ikke er raw. 

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

Skrevet

 

kaker hadde heller ikke vært noe problem for meg, heller ikke sauser. Men et liv uten kjøtt er utenkelig! 

 

Men du har nok et poeng i det siste du skriver, at så lenge man vet hva man gjør så blir det ikke ensformig :)

Jeg skjønner at de fleste ikke kan se for seg et liv som vegetarianer eller veganer. I dagens samfunn er det veldig naturlig å spise kjøtt, fisk og fugl, så jeg "klandrer" overhode ingen for å spise kjøtt. 

 

Det eneste "minuset" med kjøttetere, er at de tror vegetarmat kun er frukt og grønnsaker. Jeg skulle ønske flere så hvilke muligheter som finnes, UTEN kjøtt. Jeg har selv servert lasagne, pizza, supper og gryter uten kjøtt, der gjestene mine ikke engang har lagt merke til at det mangler kjøtt. Selve smaken kommer jo av krydder, fett og f.eks sukker, og ikke kjøttet i seg selv ;)

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

 

I forhold til kjøttdeig er det nok ikke så gale nei, men det er ikke bare krydder som gjør at kjøtt er godt. Det er hele konsistensen ;)

Skrevet

 

 

Jeg er "heldig" sånn sett. Liker virkelig ikke smaken eller konsistensen av kjøtt. Sånn sett er det enkelt.

 

Hi (ikke jeg som skrev svaret over her)

 

 

kaker hadde heller ikke vært noe problem for meg, heller ikke sauser. Men et liv uten kjøtt er utenkelig!

 

Men du har nok et poeng i det siste du skriver, at så lenge man vet hva man gjør så blir det ikke ensformig :)

Jeg skjønner at de fleste ikke kan se for seg et liv som vegetarianer eller veganer. I dagens samfunn er det veldig naturlig å spise kjøtt, fisk og fugl, så jeg "klandrer" overhode ingen for å spise kjøtt.

 

Det eneste "minuset" med kjøttetere, er at de tror vegetarmat kun er frukt og grønnsaker. Jeg skulle ønske flere så hvilke muligheter som finnes, UTEN kjøtt. Jeg har selv servert lasagne, pizza, supper og gryter uten kjøtt, der gjestene mine ikke engang har lagt merke til at det mangler kjøtt. Selve smaken kommer jo av krydder, fett og f.eks sukker, og ikke kjøttet i seg selv ;)

 

Anonymous poster hash: 3b882...cdd

I forhold til kjøttdeig er det nok ikke så gale nei, men det er ikke bare krydder som gjør at kjøtt er godt. Det er hele konsistensen ;)

Anonymous poster hash: 50581...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...