Gå til innhold

Dere som har cøliaki/glutenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tok dere det da dere fikk diagnosen? 

Mine to bestevenninner har cøliaki, og jeg ser hvor mye de har måttet legge om spisevanene sine. Jeg blir frustrert på deres vegne over hvor mange matvarer det er hvete i.

Jeg kjenner at jeg hadde gått rett i kjelleren hvis jeg hadde fått sykdommen! Her går det i vafler hver helg, jeg elsker bakevarer, hadde ikke klart meg uten fritert mat, og bare det å lese innholdsfortegnelsen på alt man kjøper... Man må jo til og med kjøpe glutenfritt øl!

Venninnene mine har tatt det forholdsvis greit, og har blitt gode på å vite hva de kan og ikke kan spise. Har dere andre tatt det greit, eller har det vært "krise"?

Anonymous poster hash: ad71e...9a5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har gått og engstet deg for alt fra kreft til andre grusomme tarmsykdommer, har vært syk og hatt en kropp helt i ulage i lang tid er det nesten en lettelse å få vite at det "bare" er cøliaki.

Når du på toppen av det hele føler at kroppen fungerer som den skal, energien er tilbake, og du føler deg 100% frisk for første gang på flere år, da er det en billig pris å betale å måtte lese innholdsfortegnelser....

Anonymous poster hash: 7fddd...0c3
Skrevet

Jeg har det ikke selv, men er kokk og syns ikke det er så vanskelig å lage mat til en med glutenallergi. 

Ikke se på begrensningene, men heller mulighetene.

Det er heller ikke så dumt for andre å lese på innholdsfortegnelsen på maten de spiser.

Anonymous poster hash: 527ec...a1e
Skrevet

Mannen min fekk cøliaki for ett år si ca, til å begynne med tenkte eg slik som du! Men nå ser eg ikke problemet, alle bakverk som feks vafler kan en lage glutenfritt, middager lager jeg fra bunn og da er det lett å lage uten gluten, og dessuten mye sunnere! :) det størst problemet er når vi skal ut på div der det blir servert mat, ikke alltid folk tenker på de med cøliaki dessverre, så det er litt synd, men prøver å ta med glutenfrie baguetter, og da kan han alltids spise noe :)

Skrevet

De fleste i min familie har det. Selv har jeg hvete, egg og nøtte allergi. Og synes ikke det er vanskelig. Finnes mange gode alternativer der ute, og man blir flink til å lage egene ting.

Skrevet

Må og si at i løpet av alle de årene jeg har hatt hvete allergi, blir veldig mye det samme jeg må unngå. Så har de blitt mye flinkere på restauranter med gode alternativer. Flere og flere får mange glutenfrie retter.

Skrevet

Takk for mange fine og opplysende svar. Har merket det når jeg er med venninnene mine, at det er stort sett glutenfrie alternativer på alle resturanter. Også når vi har vært i utlandet.

Jeg forstår det bedre når #2 sier at det er bedre enn mye annet! 

Skrevet

Takk for mange fine og opplysende svar. Har merket det når jeg er med venninnene mine, at det er stort sett glutenfrie alternativer på alle resturanter. Også når vi har vært i utlandet.

Jeg forstår det bedre når #2 sier at det er bedre enn mye annet! 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...